World of Warcraft Classic jämförs med originalet från 2005

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Undrar om detta kan bli en bra introduktion för nytillkomna spelare som inte ägnat en sekund åt WoW tidigare?
Känns som att de flesta onlinespel i princip kräver att man är med från början för att inte hamna hopplöst efter.

Jag skulle tro att om man är helt ny så skulle nog dagens WOW kännas lite lättare än Classic. Catchup funktionerna i dagens wow gör att en ny spelare snabbt är i fas med de som spelat i åratal.

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raikko:

Det finns en privat classic server som varit uppe sen 2009 och fortfarande är kvar. Jag spelar där.

Det jag tycker blizzard förstör lite med det nya classic är att de tar bort många gamla api funktioner som gjorde det möjligt att scripta macros och göra väldigt användbara addons.

Sen har jag inte fått det bekräftat om /follow kommer finnas tillgängligt. Vilket skulle sabba multiboxing rejält då iallafall jag tycker multiboxing är riktigt kul.

Jättenyfiken på vilken server det är du spelar på, dom flesta jag har spelat på har som jag skrivit tidigare antagligen förändrats eller dött ut eller blivit stämda...

Men jag började på Feenix, finns ju säkert äldre pure vanilla servrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Classic är alltså exklusivt för gamla spelare bara? Det finns ingen yngre generation som har lika mycket tid över som vi hade då? Bara för att ditt liv ser ut så betyder det inte att detsamma gäller för oss övriga.

Hej tomte,

Givetvis inte. Den yngre generation tenderar dock att vara ÄNNU mer otåliga än vi som tillhör den "äldre" generation men spelets framgång återstår att se. Vore riktigt kul om spelet blir populärt! Och nej, givetvis inte. Förstår inte riktigt var du fått för dig att jag tror att min åsikt berör ALLA. Sen vill jag återigen belysa att det är min personliga åsikt.

Rolig kuriosa; Jag har inga barn och har extremt mycket fritid (dock inte lika mycket som förr pga jobb, men ändock..) så det är roligt att du antog saker om mig samtidigt som du tycker jag gjorde fel som "antar" saker om folk som spelade WoW förr

Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Se hur det gick för Old-school Runescape. Old school-varianten växer fortfarande efter 5 år och är bra mycket större än Runescape 3.

Är tyvärr inte bekant med Runescape Vet vad det är såklart men har aldrig spelat det! Som jag skrev till tomten, vore superkul om WoW Classic blir en succé! Jag bara tror inte det kommer hända >.< Pessimisten har talat! Nej men, jag blir riktigt glad om jag har fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Håller med till viss del, för mycket inflation på alla sätt i spelet idag. Men samtidig tycker jag alltid det är roligt när folk skriver "det är för lätt" men dom har varken farmat höga mythic keys och inte heller har dom 8/8 mythic raid.

Så vad är det som är så lätt när man inte ens gett sig på det som faktiskt är utmanande i spelet?

Lite som att sätta sig och spela ett spel på super easy och säga 'det är för lätt, dåligt spel'

Saknar dock att epic är epic, tycker det är synd att dom gjorde så, Azerite är ganska meh också. Men jag har jätte roligt med min guild och progress i mythic uldir, svårt utan tvekan och kräver enorm koordination på många bossar.

Inte som förr när det svåra var att få tag på nog många personer och ändå springer hälften runt som huvudlösa höns och inte vet vad som händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag inte spelat wow 'på riktigt' sen 2013, men för mig så försvann suget att progressa när det blev samma raid fast på olika svårighetsgrader. Jag vill se materialet och besegra det, men det är totalt ointressant att göra samma content igen för mig, även om det är svårare. Och instegsraiderna är klart och tydligt för lätta idag.

I TBC så började alla raida Karazhan/Gruul/Magtheridon till en början och progressade vidare till SSC/The Eye och därefter BT/MH. Det var olika tiers av gear men med helt nytt content i varje raid. För mig var det betydligt mer intressant att raida då, eftersom jag huvudsakligen ville ta del av allt.

Permalänk
Medlem

Vi borde skapa en SweClockers guild!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iBigs:

Kan nog stämma, jag har för mig att det buggade. Hinterlands är ju för övrigt ett sånt ställe man i stort sett aldrig besöker idag... inte ens om man levlar en ny gubbe..

Kan ju bero på att zonen är störtdryg att levla i? Mobs överallt och quests som tar tio år att göra. Minns i vanilla då det var en pest att göra.

Skrivet av Raikko:

Det finns en privat classic server som varit uppe sen 2009 och fortfarande är kvar. Jag spelar där.

Det jag tycker blizzard förstör lite med det nya classic är att de tar bort många gamla api funktioner som gjorde det möjligt att scripta macros och göra väldigt användbara addons.

Sen har jag inte fått det bekräftat om /follow kommer finnas tillgängligt. Vilket skulle sabba multiboxing rejält då iallafall jag tycker multiboxing är riktigt kul.

Bra. Slipper man folk som inte klarar av vanlig PVP utan att ha femton shamaner som kastar chainlightning samtidigt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Ninjaflipp:
Ren spekulation, men tvivlar på att man går till WC och skaffa en lvl 19 Twink.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Väldigt besviken på att de inte gjorde något åt den visuella maxavståndet för rendering. Den där gråa skuggan som gör att man inte ser särskilt långt hade de gärna kunnat göra sig av med. Jag vill kunna spela Vanilla wow, och se Thunder Bluff från starting zonen, vi lirar inte längre på P4or vi har hästkraften att rendera det! De ändringarna kom i spelet innan 2012, det är en av de största förhoppningarna jag har på Classic.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Kan ju bero på att zonen är störtdryg att levla i? Mobs överallt och quests som tar tio år att göra. Minns i vanilla då det var en pest att göra.

Så kan det absolut vara, men det är ändå en bit innehåll i det stora som i stort sett aldrig används. Och Hinterlands är väl inte det enda stället som är öde nuförtiden... oavsett om vissa upplever att ett ställe är tråkigt eller inte så är det ju lite synd att det bara står tomt och inte används. När Blizzard gjorde om Azeroth i Cata kunde de gott ha gjort nåt åt just Hinterlands. Det har alltid varit lite av en avkrok, och det kunde säkert gjorts lite mer intressant när man stuvade om...

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Insane In The Membrane-prestationen ? Antar jag...

Det om något är en sak jag aldrig kommer göra om igen. xD

Skrivet av Pelle:

Det fanns ju inte ens achievements i classic... så enbart just because är min gissning...

Nja, man får pirat-outfit när man når exalted och därefter gör två quests. Det är allt. Nån gång la de till en titel också.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Bloodsail Admiral is a title that was introduced in Patch 3.0.2, the content patch prior to the launch of Wrath of the Lich King. To gain the title, players must complete the quest Avast Ye, Admiral!.

http://wowwiki.wikia.com/wiki/Bloodsail_Admiral

Man fick en pirathatt i början, innan achieves o titles.

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Systemkrav? Minns att jag spelade det först på en Pentium 3 1Ghz och ett Radeon 9000.

Sen så är vanilla lite väl hardcore för mig. Du kan inte stacka någonting i stort sett, eller så är stacksen väldigt små. Ska du börja med mining och skinning t ex på samma karaktär hinner du knappt börja innan du måste tömma säckarna. Personligen gillar jag WotLK bäst (har spelat rätt mycket privata servrar med vanilla, BC och WotLK, och jag spelade samtliga på tiden det begav sig), känns som den har bäst avvägning mellan gammalt och nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Värt att påpeka att Du förmodligen inte spelade i 1920x1080 och hade 60FPS krav på spel på den tiden 640x480 och 800x600 var nog de vanligare skärmstorlekarna då. 640x480 vilket var de jag körde på i början var ungefär 9% av antalet pixlar jag kör på vanligtvis idag.

Själv körde jag på en P4a med ett Radeon kort men minns tyvärr inte vilket.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

Värt att påpeka att Du förmodligen inte spelade i 1920x1080 och hade 60FPS krav på spel på den tiden 640x480 och 800x600 var nog de vanligare skärmstorlekarna då. 640x480 vilket var de jag körde på i början var ungefär 9% av antalet pixlar jag kör på vanligtvis idag.

Själv körde jag på en P4a med ett Radeon kort men minns tyvärr inte vilket.

1280x1024, gick bra ute i världen men laggade i städer. Och det jag menade var "vilken version av motorn kommer de använda?" Den har ju uppdaterats rätt saftigt genom åren.

(med bra menar jag 30FPS)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Meathim:

1280x1024, gick bra ute i världen men laggade i städer. Och det jag menade var "vilken version av motorn kommer de använda?" Den har ju uppdaterats rätt saftigt genom åren.

(med bra menar jag 30FPS)

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså, spelmotor eller grafikmotor? För bägge har ändrats rejält. Misstänker att de måste använda en nyare motor. Konstigt att kasta ut en DX9 baserat spel 2018

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

1280x1024, gick bra ute i världen men laggade i städer. Och det jag menade var "vilken version av motorn kommer de använda?" Den har ju uppdaterats rätt saftigt genom åren.

(med bra menar jag 30FPS)

Skickades från m.sweclockers.com

Har för mig att jag läst någonstans att de kommer använda dagens "tech" och gammal "content". Saker som DX12, multi-threading, korrekt ljus osv lär vara med. Vore rätt lustigt om WoW Classic bara stödjer 4:3 skärmar tex

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9