MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z och EVGA Geforce RTX 2070 Black

Permalänk
Melding Plague

MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z och EVGA Geforce RTX 2070 Black

Testlabbet fylls på med fler Geforce RTX 2070 där EVGA och MSI står på tur. På menyn står både referenskort med en nätt kylare, samt fabriksöverklockning och massiv kylarlösning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mitt Hybrid-kort från EVGA är bland det bästa jag ägt i grafikkortsväg, och jag gillar verkligen EVGA då dom särskiljer sig från det traditionella gaming-fokuset med i min mening mer premiumintryck på deras produkter.

Men allvarligt talat... 2000-serien skulle bli Premium of Premium, och vi får detta? Genomskinlig plexi med EVGA loggan överallt på fläktbladen?? Någon på deras designteam borde få kicken! Inte ens en backplate fick man på köpet...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

För första gången på många år är jag inte ens sugen på att köpa senaste serien från Nvidia..För dyrt och vinner för lite i prestanda för att få mig att vilja byta "upp" mig från 1080Ti.
Nåja får hoppas på 3xxx serien eller något från AMD istället.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Men allvarligt talat... 2000-serien skulle bli Premium of Premium, och vi får detta? Genomskinlig plexi med EVGA loggan överallt på fläktbladen?? Någon på deras designteam borde få kicken! Inte ens en backplate fick man på köpet...

Varför tror du det? För att de måste snåla som fan för att ens försöka komma i närheten av priserna som Nvidia sagt att kort ska kosta.

De försöker locka folk att köpa korten som kostar runt 5500-6000kr men de är billigt skräp och vill du ha bättre får du punga upp med >7000kr vilket är rena rånet. och det VET nvidia.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Inaktiv

Synd att 20x0 serien inte är värt pengarna, lika bra att köra vidare på 10x0 serien i väntan på 30x0 serien

Permalänk
Medlem

När det finns modeller med eftermarknadskylare för 5500:- så förstår jag inte varför modeller med den här prissättningen existerar när man får ett 1080 ti för typ samma peng. Jag tycker sweclockers ska testa grafikkort i mainstreamsegmentet istället. Att recensera modeller som knappt 1% av köpare vill betala för medför bara en "normalisering" av den här typen av priser. Du kan vara lika mycket entusiast och satsa på mainstream, som att köpa "det dyraste". Det finns massa RX 580 med olika minnesconfigs där ute och prissättning som är mer intressant för den stora massan. Titta på statistiken över vad majoriteten av steamanvändare köper och anpassa artiklarna därefter?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Inget överraskande här alls. Inte ens de högre klockade 2070 gör det värt en uppgradering från 1080 och prislappen är också helt åt helvete. Bara att slänga på lite OC i msi-appen så är man ibland förbi 2070-prestanda eller lite under. Gav under 6000 för mitt 1080 när jag köpte det för 1 år sedan.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Mitt Hybrid-kort från EVGA är bland det bästa jag ägt i grafikkortsväg, och jag gillar verkligen EVGA då dom särskiljer sig från det traditionella gaming-fokuset med i min mening mer premiumintryck på deras produkter.

Men allvarligt talat... 2000-serien skulle bli Premium of Premium, och vi får detta? Genomskinlig plexi med EVGA loggan överallt på fläktbladen?? Någon på deras designteam borde få kicken! Inte ens en backplate fick man på köpet...

Deras 1000 serie var väl inte så lyckad de fick ju släppa nya versioner och höja fläktkurvan på befintliga kort pga de designat kylarna dumt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

I vår recension av MSI Geforce RTX 2070 Armor så efterfrågades det ett fabriksöverklockat Geforce GTX 1080-kort som referens. Ville bara säga att vi la till det i detta test i form av EVGA Geforce GTX 1080 FTW2 ICX. För den som vill veta hur det kortet står sig mot andra eftermarknadsvarianter så är det bara att kika på recensionen av kortet.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Chris_Kadaver:

När det finns modeller med eftermarknadskylare för 5500:- så förstår jag inte varför modeller med den här prissättningen existerar när man får ett 1080 ti för typ samma peng. Jag tycker sweclockers ska testa grafikkort i mainstreamsegmentet istället. Att recensera modeller som knappt 1% av köpare vill betala för medför bara en "normalisering" av den här typen av priser. Du kan vara lika mycket entusiast och satsa på mainstream, som att köpa "det dyraste". Det finns massa RX 580 med olika minnesconfigs där ute och prissättning som är mer intressant för den stora massan. Titta på statistiken över vad majoriteten av steamanvändare köper och anpassa artiklarna därefter?

Det blir säkerligen mer tester av mellansegmentkort i samband med Radeon RX 590, och jag håller med om att kort i den prisklassen är högintressanta. Samtidigt är den här typen av tester viktiga för att belysa huruvida det är värt att slanta ut över tusenlappen extra för att få ett fabriksöverklockat kort av RTX 2070 (nej enligt oss), då det finns ett intresse för just de här grafikkorten för folk som inte redan sitter på exempelvis GTX 1080/1070.

SweClockers medlemmar lutar lite mer åt det högre segmentet i jämförelse mot den genomsnittliga Steamanvändaren, men vi kan säkert fiska fram lite statistik från forumet i någon form av omröstning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Deras 1000 serie var väl inte så lyckad de fick ju släppa nya versioner och höja fläktkurvan på befintliga kort pga de designat kylarna dumt.

Absolut var det ett snedsteg i högsta grad. Men EVGA tog tag i problemet och skötte det förhållandevis snyggt tyckte jag

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Väldigt "meh" för 6500-7000 när ett vanligt 1080 i stort sett gör det samma. Nvidia har säkert sålt otroligt av 10* serien, mycket tack vare ett par AAA titlar men framför allt mining, och när ingen av de finns nu annat än i min mening ett par Indiespel som folk kastar sig runt för att spela, ej heller mining att hänga i granen, så skulle dessa kort haft 20%, kanske 30% mer prestanda för detta pris. Det finns helt enkelt ingen grund att köpa dessa 20* kort om man inte har sämre än 970.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

riktigt tråkigt jag gav 3995 på inet för mitt grafikkort för 2 år sen funkar klockrent och ett års garanti kvar . Dock skulle jag vilja ha lite mer kräm har dock en budget på ca 8000 kr vilket blir just 2070 med bra märke . Dock känns det inte värt det utan väntar nog hellre på 7nm

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

När det finns modeller med eftermarknadskylare för 5500:- så förstår jag inte varför modeller med den här prissättningen existerar när man får ett 1080 ti för typ samma peng. Jag tycker sweclockers ska testa grafikkort i mainstreamsegmentet istället. Att recensera modeller som knappt 1% av köpare vill betala för medför bara en "normalisering" av den här typen av priser. Du kan vara lika mycket entusiast och satsa på mainstream, som att köpa "det dyraste". Det finns massa RX 580 med olika minnesconfigs där ute och prissättning som är mer intressant för den stora massan. Titta på statistiken över vad majoriteten av steamanvändare köper och anpassa artiklarna därefter?

Samtidigt som mainstream-segmentet har stått och stampat på samma prestanda sedan 2013. Min gamla 290X är ca +/- 10% ifrån samtliga kort som har släppts för ~2000-3500 kr hittils. Fullständigt ointressant prissegment då tekniska framsteg har lyst med sin frånvaro; RTX 2070 har åtminstone sina 2304 kärnor mot GTX 1080Tis 3584. Sen att priset gör det helt ovärt är inte så intressant om man inte tänker köpa den RTX 580 är inte billigare nu än vad man kunde få för 290X (efter prissänkningen) så jag förstår inte ens din kritik....

Permalänk
Medlem

Hoppas det sjunker vid Black Friday annars blir det 1080 som lär reas ut eller så går det att hitta till bra pris begagnat!
Blir något av det i slutet på månaden iaf

Permalänk
Medlem

Sitter på ett GTX770 för tillfället och funderar på antingen RTX2070, eller RTX2080. Vad tror ni? Oavsett blir det ju ett jäkla lyft haha 😂

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem

Blir att avvakta och se vad AMD kan leverera, speciellt om de läckta siffrorna stämmer.

https://goo.gl/yaBFvv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det blir säkerligen mer tester av mellansegmentkort i samband med Radeon RX 590, och jag håller med om att kort i den prisklassen är högintressanta. Samtidigt är den här typen av tester viktiga för att belysa huruvida det är värt att slanta ut över tusenlappen extra för att få ett fabriksöverklockat kort av RTX 2070 (nej enligt oss), då det finns ett intresse för just de här grafikkorten för folk som inte redan sitter på exempelvis GTX 1080/1070.

SweClockers medlemmar lutar lite mer åt det högre segmentet i jämförelse mot den genomsnittliga Steamanvändaren, men vi kan säkert fiska fram lite statistik från forumet i någon form av omröstning.

Fint!
Jag är inte helt övertygad om att majoriteten sweclockare siktar in sig på de övre prissegmenten. Nog för att de snackas om de här korten mest kanske, men jag tror också att det kan vara så att folk med äldre kort kanske inte gör lika mycket väsen av sig heller? Däremot håller jag väl med om att vi svenskar kanske har större köpkraft än den genomsnittliga steamanvändaren, men ändå. Det är bra att ni belyser att de här korten kanske inte är så prisvärda alla gånger. Men just när den här typen av kort får så stor exponering, så tror jag samtidigt att förstagångsköpare kanske tror att de behöver den här typen av prestanda, vilket nödvändigtvis kanske inte är sant. Som förstagångsköpare tittar man kanske på lite grafer/diagram och tänker att man vill kunna "maxxa" för säkerhetsskull eftersom man är orolig att den nya datorn kanske kommer vara tillräcklig. Men de som varit med ett tag är medvetna om att det går att få ungefär samma visuella upplevelse i moderna spel med mid/high-inställningar som med ultra. Ultra kostar mer än det smakar helt enkelt. Det kanske borde tydliggöras lite mer? Och ska man köpa dator första gången och tittar på youtubers m.fl. så får man kanske ingen jättenyanserad bild av den slutgiltiga upplevelsen man kan förvänta sig. Jag förstår att det är enklaste sättet att benchmarka för att se hur de olika korten står sig mot varandra är att rakt av köra allt på ultra. Det är i sig inget fel, men jag skulle vilja se kompletterande tester i "high" åtminstone? Det är nog vad de flesta i mainstreamsegmentet använder vid spelande hur som helst.

Skrivet av scara:

Samtidigt som mainstream-segmentet har stått och stampat på samma prestanda sedan 2013. Min gamla 290X är ca +/- 10% ifrån samtliga kort som har släppts för ~2000-3500 kr hittils. Fullständigt ointressant prissegment då tekniska framsteg har lyst med sin frånvaro; RTX 2070 har åtminstone sina 2304 kärnor mot GTX 1080Tis 3584. Sen att priset gör det helt ovärt är inte så intressant om man inte tänker köpa den RTX 580 är inte billigare nu än vad man kunde få för 290X (efter prissänkningen) så jag förstår inte ens din kritik....

Det håller jag helt och hållet med om. Men eftersom mainstreamsegmentet stått och stampat, och vi dragits med den här konsolgenerationen som referens för hur pass tunga spel är, har vi också klarat oss rekordlänge på det gamla mainstreamsegmentet. Jag satt i förrgår och benchade mitt gamla R9 290 nu när jag bytt kylpasta och lekt lite med överklockning. Faktum är att jag fick högre score i FF15-benchmark än RX 580 i stock. En bit över 6000 poäng i superposition på high i 1080p. MEN, strömförbrukningen ligger på typ 250watt bara på GPUn, alltså inte hela kortet utan bara chippet. Jag tror till och med det toppade på typ 300 watt vilket är helt sinnessjukt. Skulle det här kortet dö och jag inte orkade leta beggat, så kanske jag hade slagit till på RX 580 med 4GB vram som just nu finns för 2000:- (https://www.inet.se/produkt/5403362/asus-radeon-rx-580-4gb-du...)

Men det hade varit intressant att se hur de olika korten ändå presterar, ljudnivå mm. Visst finns det gamla recensioner, men det har dykt upp nya kort med nya konfigurationer av minne mm.

Hur kommer det sig att netonnet preciserar "samsung 4GB minne" på deras billigaste modell? Det är något jag undrar över exempelvis. Är kortet handikappat på något sätt, eller tvärtom?

Men visst... RX 590 kommer snart, så den här typen av tester dyker väl upp när som helst. Samma bollpark som våra R9 290, dock med lägre strömförbrukning.

Jag vill oavsett tro att det är värt att invänta Navi. Prestanda i krokarna GTX 1080/RTX 2070 för den stora massan. Och jag överlever rätt bra med mitt R9 290 fortfarande, även om lägre strömförbrukning hade varit trevligt.

Min upplevelse av trådskapare som kanske inte kan så mycket, ofta betalar mer än de kanske skulle behöva i tron om att deras dator kommer suga om de inte pungar ut 20.000:- Jag gjorde likadant när jag köpte min första dator vilket kanske inte var helt nödvändigt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv

Blir det några miningtester oxo??

Permalänk
Medlem

Mest imponerad av Nvidias gamla generationer. Kepler, Maxwell, Pascal. Turing blev som en repris på Fermi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Blir det några miningtester oxo??

Inte år 2018 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ultradyra....varför inte toppklass????

https://www.sweclockers.com/test/19332-nvidia-geforce-gtx-980-och-gtx-970/23#content

toppklass x2

nackdelar: saftig prislapp + dyrare än andra modeller.

Nvidia gör som det blir med VR. RTX kommer att floppa rejält då ingen vill betala 300$ för massa skittransistorer som man använder 0% av.

GTX korten måste komma tillbacks. de kan ju inte släppa 2060 2050 RTX. också 2070. Det måste vara det dyraste onödiga kortet som jag känner till

Permalänk

@Dual-Tjur: jodå, så låter dom AMD komma ikapp mer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nocto:

Blir att avvakta och se vad AMD kan leverera, speciellt om de läckta siffrorna stämmer.

https://goo.gl/yaBFvv

Skickades från m.sweclockers.com

Avvakta du. Men förbered dig på en besvikelse.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

"EVGA Geforce RTX 2070 Black; för 6299:- kan du få ett kort som presterar som det snart två och ett halvt år gamla MSI Geforce GTX 1080 Gaming X som för ett år sedan gick att köpa för 4690:-"

Härligt med utveckling.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@Chris_Kadaver: På Steam hardware survey så är GTX 1080 ti användarna tre gånger så många som RX580 användarna. Kort i denna prisklass säljer nog mer än vad du tror

Dessutom händer det i alla fall något i de här prisklasserna. Mellansegmentet har ju stått still i flera år.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det blir säkerligen mer tester av mellansegmentkort i samband med Radeon RX 590, och jag håller med om att kort i den prisklassen är högintressanta. Samtidigt är den här typen av tester viktiga för att belysa huruvida det är värt att slanta ut över tusenlappen extra för att få ett fabriksöverklockat kort av RTX 2070 (nej enligt oss), då det finns ett intresse för just de här grafikkorten för folk som inte redan sitter på exempelvis GTX 1080/1070.

SweClockers medlemmar lutar lite mer åt det högre segmentet i jämförelse mot den genomsnittliga Steamanvändaren, men vi kan säkert fiska fram lite statistik från forumet i någon form av omröstning.

Ja gör gärna en omröstning. Det alltid kul. Sen uppskattar jag era tester även av kort i prisklass som är högt för att köpa, för någon gång i framtiden så ligger dessa kort på betydligt lägre pris på andrahandsmarknaden och då kan man läsa på era test lite mer. Senast köpte jag ett 970 strix begagnat och då passade erat test av 970 strix extra fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Avvakta du. Men förbered dig på en besvikelse.

Dels väntar jag på AMD men även Intel. Även om deras kort skulle vara sämre så kommer de att påverka gpu priserna. Ju fler kort att välja mellan desto bättre priser tror jag på. Sitter med ett 1060 kort och 60hz skärm just nu så ingen panik för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sitter på ett R9 Fury och skulle gärna köpa nytt kort men känns som att grafikkorts-marknaden är så sjuk just nu att det blir nog att man väntar lite till, känns som att prestanda/pengar har stått helt still ett bra tag nu. Hoppas AMD kommer ut med något konkurrenskraftigt snart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoamBox:

Sitter på ett GTX770 för tillfället och funderar på antingen RTX2070, eller RTX2080. Vad tror ni? Oavsett blir det ju ett jäkla lyft haha 😂

Skulle säga, har du råd, satsa. För utvecklingen verkar så still. Och det innebär att vad du än köper, kommer du sitta med länge. Samtidigt är det nog inte prisvärt oavsett vad du väljer o köpa nytt. Men har du lite is magen, och väntar till marknadens alla 3:e part är ute, så de iaf konkurrerar med vartannat, kanske du kan få lite mer för pengarna iaf.

Skrivet av Nocto:

Dels väntar jag på AMD men även Intel. Även om deras kort skulle vara sämre så kommer de att påverka gpu priserna. Ju fler kort att välja mellan desto bättre priser tror jag på. Sitter med ett 1060 kort och 60hz skärm just nu så ingen panik för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Intel ska leverera i Mainstream och budget klass till en början, och detta först 2020. Så det kommer troligen inte bli några "1080Ti-ersättar-kioskvältare" direkt. Utan troligen mer något vs 1060, 1070, 2060, 590 osv. Så du lär nog sitta kvar på det kort du har ett tag till.... kanske tom halv årtionde till.