Google Pay på väg till Sverige.

Permalänk
Medlem

@UMJ: Tänkte väll det, att det var för bra för att vara sant att Mastercard hade egen app man kunde betala med så man är hänvisad till Samsung eller Apple Pay och endast deras mobiler/klockor.

Appen visade minst ett ställe som aktiverat där jag vet att NFC inte är aktiverat.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@UMJ: Tänkte väll det, att det var för bra för att vara sant att Mastercard hade egen app man kunde betala med så man är hänvisad till Samsung eller Apple Pay och endast deras mobiler/klockor.

Appen visade minst ett ställe som aktiverat där jag vet att NFC inte är aktiverat.

De innebär att deras terminal är NFC kompatibel där de krävs antigen en programupdaterning eller så är den aktiv men har inaktiverad de i inställningar av terminalen, men de har ett contactless godkände med en terminal, det kan hända att vissa butiker inte aktiverar NFC terminalen då de kan inneha ett kassasystem som inte stöder NFC ännu och då kommer de bli trassel ha kassasystem kopplad till terminalen.

Men de har allt som behövs för ta emot NFC, sedan är det ju upp till butiken om de vill aktivera det, men butikerna ska stöda dessa innan den 1 januari 2020, så fram till dess så har de tid på sig uppdatera både terminaler men också kassa system som inte stöder sammankopplingar.

Därför mastercard listar butiker som har inlösningsavtal samt terminal där banken har bekräftad så de kan inte lista en butik som inte har NFC godkännande och aktiv däremot kan kassasystemen eller likande göra att butiken manuellt inaktiverar NFC under terminalen inställningar, MasterCard har full kontroll på vilka adresser som är NFC aktiva, pågrund av allt sådan information kommer ifrån banken som är deras kortköpsinlösare.

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är smidigare med NFC, det är först mobilkoden som skall slås in, sedan vill affären har kortpin. Då kan jag lika gärna köra med kort.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Tycker inte det är smidigare med NFC, det är först mobilkoden som skall slås in, sedan vill affären har kortpin. Då kan jag lika gärna köra med kort.

Terminalen kommer inte begära om pinkod om du har en mobil app du verifiera dig med typ fingeravtryck du sätter emot telefonen mot terminalen, använd fingret för verifiera sedan sätta emot telefonen mot terminalen igen för bypass pinkoden.

Finns ingen chans att vanlig terminal betalning går snabbare än NFC ovansett hur du än vrider och vänder på det, och det snabbar upp kasserna på lunch tid när alla springer köper matlådor det låter ju bara blip blipp blipp blipp blipp så har 5 kunder gjort sitt köp på typ 5 sekunder medans varje traditionellt köp tar ca 5-8 sekunder per person, ännu längre med gamlingar.

Den här reklamfilmen från Nordea bevisar hur det går med NFC, och fördelen är ju att du kan ha rabattkoder och allt möjligt i appen och alla medlemskort som dras i samma veva så man slipper hålla på gorma med mata in rabattkoder skicka och dra först typ ICA medlemskort sedan dra betalkortet etc etc.

Då ska vi inte ens snacka om smartklockor med 4G, e-sim, NFC där du inte ens behöver dra fram något du bara sätter armen emot terminalen gör de ännu snabbare än med betalning med mobiltelefonen.

Permalänk
Medlem

@UMJ:

För mig tar det dock extra tid, det är oavsett dina argument. Önskar att det fungerade som i reklamfilmen, men så är inte fallet. Är det affärerna som kan styra hur säkert de vill ha det? Tror en enda affär jag varit i som "blippandet" fungerade som det skulle.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

@UMJ:

För mig tar det dock extra tid, det är oavsett dina argument. Önskar att det fungerade som i reklamfilmen, men så är inte fallet. Är det affärerna som kan styra hur säkert de vill ha det? Tror en enda affär jag varit i som "blippandet" fungerade som det skulle.

Nej butikerna kan inte styra det utan det är bankerna som utfärdar kortet.

Bankerna har normalt sätt svenska lagen om betalningsskyldighet gällande kortköp 200 SEK utan verifiera dig. Vissa banker och kortutgivare sätter då att de blir kontrollgränser någon nu och då, och den nollas om du skulle köpa över 200 SEK då du med automatik behöver ange pinkod.

ICA Banken gör dock skillnad och sätter gränsen på 250 SEK inom ICA butiken, men 200 i andra butiker.

EU lagen tillåter dock ett belopp upp till €40 eller motsvarade belopp i medlemsländers valuta.

Sverige valde sätta NFC gränsen på samma villkor som de gäller med att dra kortremsan bakom kortet utan pinkod där har gränsen varit 200 SEK sedan vi införde korten i landet, belopp upp till 200 kronor står alltid banken garanterad för, belopp över 200 SEK står butikerna betalningsskyldiga till om de inte kontrollera id eller begär pinkod.

Swedbank utför aldrig kortkontroller med begära pinkod någonsin för köp under 200 SEK, där tar Swedbank smällen och återbetalar kortägaren pengar om någon obehörig gör köp på ditt kort.

Jag gör dock NFC betalningar för alla mina köp bidrar till miljön i samma veva, och jo det går som i Nordea reklamen, om hela kassan skulle blippa med sina kort så där speciellt när alla köper för under 200 SEK.

En liten bild från ett kvitto contactless visar att det är ett contactless köp, jag har aldrig stött på några problem med blipp eller NFC, på mina 1000+ köp sedan man fick sina kontaktlösa kort.

Permalänk
Medlem

@UMJ: Jag tror dig, men inte fått mitt blippande att fungera på det sättet.
Enda stället som har fungerat är samma lunchrestaurang som inte tar pinkod för lunchen.
Kan det vara så att jag handlar för mycket helt enkelt?

Tack för genomgång om hur det fungerar, det uppskattar jag.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

@UMJ: Jag tror dig, men inte fått mitt blippande att fungera på det sättet.
Enda stället som har fungerat är samma lunchrestaurang som inte tar pinkod för lunchen.
Kan det vara så att jag handlar för mycket helt enkelt?

Tack för genomgång om hur det fungerar, det uppskattar jag.

Gränsen är 200:- hos de flesta banker om du handlar för över 200:- så krävs en pinkod, vissa banker har en säkerhetsspärr som ibland gör stick kontroller även för belopp under 200:- vet inte hur alla banker har det och vilka rutiner de har.

Men Swedbank kräver bara pinkod vid 200 eller mer.

Permalänk
Medlem

Tillbaka till ämnet: Ingen som tror sig kunna spåna när Google Pay kommer till Sverige officiellt dvs swebank mm.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av yrfhar:

Tillbaka till ämnet: Ingen som tror sig kunna spåna när Google Pay kommer till Sverige officiellt dvs swebank mm.

Rimligen är det bara Swedbank som vet det.

Permalänk
Skrivet av Valonen:

Tycker inte det är smidigare med NFC, det är först mobilkoden som skall slås in, sedan vill affären har kortpin. Då kan jag lika gärna köra med kort.

För det första så har de flesta telefoner ett alternativt upplåsnings sätt ex, fingeravtryck eller annat. Affärer i Sverige brukar ta betalning upp till 200 kr utan att identifiera med pin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samme gaming:

För det första så har de flesta telefoner ett alternativt upplåsnings sätt ex, fingeravtryck eller annat. Affärer i Sverige brukar ta betalning upp till 200 kr utan att identifiera med pin.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kommer inte undan med t.ex. fingeravtryck vid betalning och efter det så är det pin på terminalen. Har försökt att ställa in så det ska vara smidigt men får inte till det. Det med 200kr gränsen har jag fått förklarat för mig. 🙂

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Gränsen är 200:- hos de flesta banker om du handlar för över 200:- så krävs en pinkod, vissa banker har en säkerhetsspärr som ibland gör stick kontroller även för belopp under 200:- vet inte hur alla banker har det och vilka rutiner de har.

Men Swedbank kräver bara pinkod vid 200 eller mer.

Systembolaget kräver alltid pinkod även med samsung pay verkar det som, enda butiken jag vet som gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Systembolaget kräver alltid pinkod även med samsung pay verkar det som, enda butiken jag vet som gör det.

Går de knappt och handla på boa för under 200:- De gånger jag är där så passerar man ju ett par tusenlappar.
Även om man skulle bara småhandla ta 1 enda flaska så har man ju typ passerad 200:- spärren.

Permalänk

Jag lyckades aktivera Google pay på min telefon för en stund sedan. Känns som att lanseringen är här!

Pixel 2XL och Länsförsäkringar bank är det jag har för att förtydliga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltafalas:

Jag lyckades aktivera Google pay på min telefon för en stund sedan. Känns som att lanseringen är här!

Pixel 2XL och Länsförsäkringar bank är det jag har för att förtydliga

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar så ja, här är bankerna som stöds just nu https://support.google.com/pay/answer/9093549

Permalänk
Medlem

Trevligt att det verkar ha hoppat igång. Väntar på att Swedbank och Handelsbanken skall ansluta sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

SEB hade heller inga nyheter, och visste inte när de skulle ansluta sig.
Känns lite onödigt att byta bank bara för att få igång Google Pay.

Hur fungerar det rent praktiskt efter jag lagt till mitt Mastercard i appen?

Jag kommer alltså inte kunna använda Google Pay någonstans ännu eftersom SEB inte är med på tåget?

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.

Permalänk
Medlem

Swedbank garanterad sista banken ut som vanligt.

Nästa bank och ansluta sig kommer vara Danske Bank då de har redan bekräftad och finnas innan året slut.

Då blir det
Länsförsäkringar, Nordea, Danske Bank

Övriga banker lär väl hoppa på slutet av 2019, början på 2020, trodde dock att ICA banken skulle vara taggad hoppa på eftersom de var först ut med NFC terminaler i Sverige men tydligen verka de vilja avvakta. Swedbank vet inte ens ännu om de vill ens ansluta sig till tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Swedbank garanterad sista banken ut som vanligt.

Nästa bank och ansluta sig kommer vara Danske Bank då de har redan bekräftad och finnas innan året slut.

Då blir det
Länsförsäkringar, Nordea, Danske Bank

Övriga banker lär väl hoppa på slutet av 2019, början på 2020, trodde dock att ICA banken skulle vara taggad hoppa på eftersom de var först ut med NFC terminaler i Sverige men tydligen verka de vilja avvakta. Swedbank vet inte ens ännu om de vill ens ansluta sig till tjänsten.

Varför tror du det? Swedbank var ändå tredje först när det gäller Samsung Pay.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Tror det tog Swedbank ungefär 1 år innan de fick stöd för Samsung Pay

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

@Cenorida: Tror det tog Swedbank ungefär 1 år innan de fick stöd för Samsung Pay

Tog ungefär ett halv år. Tillskillnad från exempelvis Länsförsäkringar som fick stöd för Samsung Pay för bara någon vecka sen. Ca 2 år efter lansering.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Tog ungefär ett halv år. Tillskillnad från exempelvis Länsförsäkringar som fick stöd för Samsung Pay för bara någon vecka sen. Ca 2 år efter lansering.

Små banker har väl inte haft ett utvecklad system fören det första kom på plats.

Men frågar man samtliga banker så är det bara Swedbank som inte ens har börja fundera på det, i svaren medans vissa banker har redan anslutig sig, bekräftad att de ansluter sig, eller att de ser över införandet.

Swedbank vet ju inte ens om de ska ansluta sig ännu, vilket tyder på att alla andra banker har redan någon form försprång jämfört mot Swedbank som inte ens har börja titta på det.

Och då är Swedbank redan en bank som har färdig utvecklad system tack vare Samsung Pay för inkludera Google Pay, och de har inte ens börja titta på det det bruka ju inte dona något gott av sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Tog ungefär ett halv år. Tillskillnad från exempelvis Länsförsäkringar som fick stöd för Samsung Pay för bara någon vecka sen. Ca 2 år efter lansering.

1.5 år är mer korrekt för länsförsäkringar.
Samsung Pay släpptes i Mars i Sverige 2017.

Ja, korrekt att det var halvår på Swedbank, blandande ihop med Danske bank som fick efter ca 1 år, dvs mars 2018.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Små banker har väl inte haft ett utvecklad system fören det första kom på plats.

Men frågar man samtliga banker så är det bara Swedbank som inte ens har börja fundera på det, i svaren medans vissa banker har redan anslutig sig, bekräftad att de ansluter sig, eller att de ser över införandet.

Swedbank vet ju inte ens om de ska ansluta sig ännu, vilket tyder på att alla andra banker har redan någon form försprång jämfört mot Swedbank som inte ens har börja titta på det.

Och då är Swedbank redan en bank som har färdig utvecklad system tack vare Samsung Pay för inkludera Google Pay, och de har inte ens börja titta på det det bruka ju inte dona något gott av sådan.

Anledningen till varför Länsförsäkringar inte räknas som en storbank är för att den består av 23 olika mindre banker/avdelningar som är sammankopplade till en gemensam plattform. Lik hur Sparbankernas samarbete med Swedbank funkar. Precis som med Swedbank och Sparbankerna är Länsförsäkringars förutsättningar att lansera Samsung Pay lika goda

Bara för att kundservice inte har någon information gällande Google Pay, så behöver inte det innebära att tekniska arbetar med att ta fram en lösning.

Skrivet av ubq8reJBwn2B:

1.5 år är mer korrekt för länsförsäkringar.
Samsung Pay släpptes i Mars i Sverige 2017.

Ja, korrekt att det var halvår på Swedbank, blandande ihop med Danske bank som fick efter ca 1 år, dvs mars 2018.

T.om Handelsbanken som klassificeras som storbank har inte ens lanserat stöd för Samsung Pay ännu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Anledningen till varför Länsförsäkringar inte räknas som en storbank är för att den består av 23 olika mindre banker/avdelningar som är sammankopplade till en gemensam plattform. Lik hur Sparbankernas samarbete fungerar med Swedbank funkar. Precis som med Swedbank och Sparbankerna är Länsförsäkringars förutsättningar att lansera Samsung Pay lika goda

Bara för att kundservice inte har någon information gällande Google Pay, så behöver inte det innebära att tekniska arbetar med att ta fram en lösning.

T.om Handelsbanken som klassificeras som storbank har inte ens lanserat stöd för Samsung Pay ännu.

Handelsbanken har stöd för Samsung Pay.. 28 April 2017 släpptes det för Handelsbanken. Långt före Swedbank exempelvis.

Permalänk
Medlem

Kan berätta lite snabbt om mina upplevelser sedan igår när jag aktiverade Google Pay (Nordea), jag har sammanlagt genomfört ca. 10 mindre köp sedan dess.

1. Riktigt enkel installation/konfigurering, Google hade redan mina kortuppgifter då jag sparat dessa i mitt Google-konto sedan innan. Inte mycket jag behövde göra helt enkelt.
2. Nästan ingen konfigurering behövde göras gällande Nordea, enbart en bekräftelse.
3. Något slags skärmlås är ett krav (inget problem för mig som kan låsa upp både med fingeravtryck och ansiktsigenkänning).
4. Köpen går sjukt enkelt, och interaktionen mellan kortautomat och telefon är omedelbar och väldigt exakt.
5. Skärmen måste vara upplåst för att köpet ska fungera (se punkt 3), tror inte det finns något sätt att komma runt detta.

Fråga gärna mer om jag missat något eller har varit oklar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Handelsbanken har stöd för Samsung Pay.. 28 April 2017 släpptes det för Handelsbanken. Långt före Swedbank exempelvis.

Aha okej. Men bara på vissa kort tydligen. Har en vän med Handelsbanken som inte kan få till Samsung Pay

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Aha okej. Men bara på vissa kort tydligen. Har en vän med Handelsbanken som inte kan få till Samsung Pay

Krävs ju att kortet är kontaktlöst, sedan någon av bankens utvalda kort som de ansluter, har man ett av de få kort som inte har stöd kan man ju alltid kontakta banken och byta.

Alla banker mer eller mindre stoppar detta på ungdomskort under 16 år, banker som har väldigt många olika modeller på sina kort bruka sällan se samtliga anslutas.

Permalänk

Skärmlås?

Jag har genomfört ca 6 köp med Google Pay sedan lanseringen
(med Nordea) och jag har kommit på att man kan utföra köp med en låst mobil fast enbart med lägre summor. Detta känns lite osäkert. Finns det något sätt att tvinga autentisering Innan köp t.ex med fingeravtryck?

Skickades från m.sweclockers.com