Oculus uppges släppa uppdaterad Rift under 2019

Permalänk
Melding Plague

Oculus uppges släppa uppdaterad Rift under 2019

Förutom Oculus Quest uppges nu Oculus lansera ytterligare ett VR-headset under 2019. Det sägs handla om "Rift S", som kommer med en mer högupplöst skärmpanel samt nytt spårningssystem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Låter bra att det går framåt på vr.

Permalänk

Högre FoV behövs, särskilt nu när Pimax har visar hur pass mycket det faktiskt gör egentligen. Tänkte skaffa Oculus Rift eller Vive tidigare men avvaktar. Skaffar nog en Pimax 5K+ ifall Valve/HTC eller Oculus inte har något annat att erbjuda.

Permalänk
Inaktiv

Känns som VR verkligen saktat farten, kanske det inte var så snabbt o enkelt och lösa som det trodde från början.

Att det sedan är dålig konkurrens på grafikkortsidan hjälper ju inte heller.

VR behöver ordentligt med gpu kraft för att nå trovärdig grafik i stadigt höga FPS.

Bara luta sig tillbaka och låta utvecklingen rulla i 5 år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Känns som VR verkligen saktat farten, kanske det inte var så snabbt o enkelt och lösa som det trodde från början.

Att det sedan är dålig konkurrens på grafikkortsidan hjälper ju inte heller.

VR behöver ordentligt med gpu kraft för att nå trovärdig grafik i stadigt höga FPS.

Bara luta sig tillbaka och låta utvecklingen rulla i 5 år till.

Alla väntar på bra eyetracking, det är ett måste för framtiden men tar tid att utveckla
Det kommer göra att man kan ha väldigt hög upplösning och grafik utan att behöva hög prestanda
Kommer göra så vr kräver mindre prestanda än samma spel på en pc skärm i samma upplösning och grafik

Permalänk
Medlem

Vill nog se lite mer än så om jag ska investera i ett nytt headset. Ögonspårning, foveated rendering, avsevärt bättre upplösning, högre FOV och bättre spårning av headset och kontroller, annars får det vara.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Luciphear:

Högre FoV behövs, särskilt nu när Pimax har visar hur pass mycket det faktiskt gör egentligen. Tänkte skaffa Oculus Rift eller Vive tidigare men avvaktar. Skaffar nog en Pimax 5K+ ifall Valve/HTC eller Oculus inte har något annat att erbjuda.

Jag känner väl lite som dig där. Blev först glad av nyheten men det verkade handa om mindre uppgraderingar och då var det lite lika kul längre.
Tänk på att pimax alternativ inte har positionsspårning utöver gyro och accelerometer.
Själv vill jag få med huvudrörelser på bra sätt även för stillasittande grejer så pimax headset är för egen del inte aktuellt.

Får väl se vad oculusuppgraderingen egentligen handlar om och vad priset blir. Hade skaffat ett samsung HMD odyssey om det sålts här för rimlig peng, men så blev det ju aldrig...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Inside out tracking... på Rift-linjen? Nä nu skiter dom i det blå skåpet. Spåra headsettet så, visst. Men om dom inte har ordentlig spårning av handkontrollerna (vilket mig vetes inget inside-out tracking headset ens försökt med) så kommer det vara en massiv nedgradering.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Känns som VR verkligen saktat farten, kanske det inte var så snabbt o enkelt och lösa som det trodde från början.

Problemet är framförallt paneler och upplösningen. Det var enkelt att åka snålskjuts på redan etablerad panelteknik från mobilvärlden och nå nivån på nuvarande headsets, mobiltillverkarna har dock i stort slutat pusha för högre pixeldensitet senaste åren och VR behöver betydligt bättre grejer för att nå en riktig "wow" faktor.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara lite svårt att sätta fingret på vad ett "nästa generation"-headset skall bidra med för att verkligen kännas som en "nästa generation"-produkt. De små iterationer vi hittills sett med t.ex. HTC Vive -> HTC Vive Pro har absolut inte känts som ett generationsskifte.

Tycker det är bra att Pimax med hög FoV nu till slut finns på marknaden så de andra aktörerna för lite eld i baken, men man kan ha olika åsikter om huruvida större FoV ensamt kan utgöra ett generationsskifte. Det är helt klart bättre med högre FoV, men är det nog?

Själv tycker jag att ögonspårning skall dit också för att det riktigt skall kännas som en ny generation. Den tekniken öppnar upp en hel del möjligheter som t.ex. automatisk inställning av IPD samt framförallt FoV-ated rendereing vilket vi alla vill ha. Vi behöver ha headset med ögonspårning på marknaden för att utvecklare skall kunna börja dra nytta av det.

Både XTAL och StarVR verkar ha bra ögonspårning redan i sina headset (XTAL kör på egenutvecklade saker medan StarVR integrerat Tobii) och Pimax har väl någon tilläggsmodul med ögonspårning som skall komma i framtiden. XTAL (EUR 4,900 (excl. VAT)) och StarVR (okänt, men troligtvis högt pris) siktar på företagsmarknaden och ligger i en helt annan prisklass än nuvarande produkter så vi får väl se hur mycket de och deras teknik kommer påverka konsument-VR. Vi får väl hoppas att Oculus och HTC har nya spännande saker på gång och att de vågar ta tillräckligt stora steg om/när de kommer med nya produkter.

Länkar

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Hedersmedlem

@eMannen: Tobii verkar ha ingått nå nytt samarbete här senaste månaden med nån större tillverkare för VRbrillor:
https://www.tobii.com/sv/group/media/pressmeddelanden/2018/10...

Så något är ju på gång på ögonspårningsdelen iaf

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

FoV-ated rendereing

Foveated rendering har inget med FoV (Field of View, synvinkel) att göra, utan med fovea (den del av ögat där vi har som skarpast syn.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Foveated rendering har inget med FoV (Field of View, synvinkel) att göra, utan med fovea (den del av ögat där vi har som skarpast syn.)

Dock leder ju foveated rendering till möjligheten att öka upplösningen, och därmed t.ex. FoV, utan för stora förluster i uppdateringsfrekvens, som t.ex. PiMax tampas med. Förvirringen är därmed förståelig.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Avstängd

Och medans ni väntar så spelar jag beat saber (roligaste spel jag kört på väldigt länge)och Assetto corsa i VR Köpte min vive på release och även om jag får erkänna att utvecklingen och lanseringen av bra spel dröjer längre än jag hoppats så skulle jag aldrig kunna gå tillbakt till att spela t'ex assetto corsa på en datorskärm. Tror inte de som ej testat kan förstå hur stor skillnad det är och hur mycket det gör för upplevelsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

@eMannen: Tobii verkar ha ingått nå nytt samarbete här senaste månaden med nån större tillverkare för VRbrillor:
https://www.tobii.com/sv/group/media/pressmeddelanden/2018/10...

Så något är ju på gång på ögonspårningsdelen iaf

Dom flesta tillverkare har nog väntat in Tobiis sjunde generation eyetracking, IS5.
https://www.tobii.com/sv/group/media/pressmeddelanden/2018/10...

Sen har väl Tobii samarbeten med runt fem-sju tillverkare som pillar på prototyper för tillfället.
Qualcomm har ju redan bakat in Tobiis eyetracking i deras referens-headsetet med Snapdragon 845. 2019 blir ett roligt VR-år.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Foveated rendering har inget med FoV (Field of View, synvinkel) att göra, utan med fovea (den del av ögat där vi har som skarpast syn.)

Så som jag förstått FoV-ated (Foveated) rendering är att det som användaren fokuserar på just nu skall rendreras med hög upplösning medan resten av bilden i hela FoV rendreras i lägre upplösning(ar) som funkar för periferisynfältet. När detta är på plats är förhoppningen att VR överlag skall bli mer "lättdrivet" och inte kräva så mycket grafikkraft som det gör idag när hela bilden rendreras i full upplösning.

Jag kan såklart ha fel, men att säga att "foveated rendering" inte har något med "FoV" att göra i VR-sammanhang tycker jag är att tolka det lite väl snävt.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Jag kan såklart ha fel, men att säga att "foveated rendering" inte har något med "FoV" att göra i VR-sammanhang tycker jag är att tolka det lite väl snävt.

Vad jag menade är att det heter "foveated rendering", och att namnet kommer från "fovea". Så, för att förtydliga: Namnet på begreppet har inte med FoV att göra. Sedan kan tekniken i sig förstås användas för FoV-relaterade saker.

Permalänk
Medlem

Foveated rendering handlar mycket riktigt om att bara den del av bilden som ögat fokuserar på renderas i full upplösning. För att möjliggöra detta fullt ut måste man ha ordentlig eyetracking som fungerar bra oavsett hur folks ansikten och ögon är formade, vilket enligt uppgift från Oculus själva har varit svårt. Vi får väl se om Tobiis framsteg under året hjälper, deras IS5-platform annonserades ju nyligen. Oculus köpte dock EyeTribe för ett tag sen så jag är väl tveksam till huruvida de kommer använda Tobii eller försöka lösa det inhouse.

Foveated rendering är nödvändigt för att vanliga datorer ska kunna driva högre upplösningar (som exempel så kan inget grafikkort på planeten driva en Pimax 8K i native upplösning med god framerate just nu). Högre FOV utan högre upplösningar blir inte bra eftersom "pixels per degree" blir lägre och leder till sämre bild.

Alla andra headsets verkar lida av andra bekymmer som dålig komfort eller dåliga handkontroller (typ Odyssey+, Pimax-varianterna). Ska de verkligen släppa en "Rift S" med inside-out tracking så får de se till att bygga om headstrapen så att det finns kameror även bakom huvudet, annars kommer man få en sämre upplevelse i många existerande PCVR-spel som förlitar sig på att kunna spåra händerna bakom huvudet.

Vi får väl se. Jag förstår att många vill se nåt nytt, men jag själv hade nog hoppats att Iribes version av Rift 2 hade blivit verklighet istället, även om det skulle dröjt längre.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tumvanten:

Låter bra att det går framåt på vr.

Då de slopat Rift 2 så känns detta som en Vive Pro variant av Rift istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

Och medans ni väntar så spelar jag beat saber (roligaste spel jag kört på väldigt länge)och Assetto corsa i VR Köpte min vive på release och även om jag får erkänna att utvecklingen och lanseringen av bra spel dröjer längre än jag hoppats så skulle jag aldrig kunna gå tillbakt till att spela t'ex assetto corsa på en datorskärm. Tror inte de som ej testat kan förstå hur stor skillnad det är och hur mycket det gör för upplevelsen

Varför köper folk Vive egentligen?

Betalar extra liksom för en sämre upplevelse i de flesta fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Känns som VR verkligen saktat farten, kanske det inte var så snabbt o enkelt och lösa som det trodde från början.

Att det sedan är dålig konkurrens på grafikkortsidan hjälper ju inte heller.

VR behöver ordentligt med gpu kraft för att nå trovärdig grafik i stadigt höga FPS.

Bara luta sig tillbaka och låta utvecklingen rulla i 5 år till.

Jag håller med dig, tyvärr verkar de flesta tänka så, intresset för VR i dess nuvarande form kanske inte är tillräckligt för att driva utvecklingen över den kanten som krävs...

Permalänk

Hoppas det inte slutar som det gjorde för 3D i våra TV-apparater.

Hade själv tidigare Rift men slutade med att jag sålde eftersom jag blev lite trött på den enligt mig dåliga upplösningen. Även att det ofta kändes väldigt mörkt i VR. Som det aldrig blev något riktigt dagsljus vilka virtuella miljöer man än var i.

Varit lite sugen på ett HTC Vive Pro eftersom jag hört att den något bättre upplösningen där faktiskt gör en markant skillnad i vissa situationer. Mitt användningsområde för VR är i första hand flight sim.

Får väl se hur jag gör. 15.000:- känns lite väl hårresande tycker jag för något som fortfarande inte uppfyller alla de önskemål man har.

På tal om priset förstår jag ärligt talat inte varför de tar så mycket betalt.

Är inte på något sätt insatt så kanske är vad de måste ta för att inte gå back. Annars tror jag de i slutändan skulle gå med betydligt bättre vinst (och därmed även kunna driva hela VR-grejen med större kraft framåt) ifall de satte ett pris som gjorde att fler av oss kände att det var inom räckhåll.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jag känner väl lite som dig där. Blev först glad av nyheten men det verkade handa om mindre uppgraderingar och då var det lite lika kul längre.
Tänk på att pimax alternativ inte har positionsspårning utöver gyro och accelerometer.
Själv vill jag få med huvudrörelser på bra sätt även för stillasittande grejer så pimax headset är för egen del inte aktuellt.

Får väl se vad oculusuppgraderingen egentligen handlar om och vad priset blir. Hade skaffat ett samsung HMD odyssey om det sålts här för rimlig peng, men så blev det ju aldrig...

Finns det ingen positional tracking med Pimax 5K+ och 8K? Vad är då Lighthouse 2.0 till för som den stödjer? (och säljs även i deras egen store)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AdoringFan:

Varför köper folk Vive egentligen?

Betalar extra liksom för en sämre upplevelse i de flesta fallen.

Sämre än vad? när jag köpte var enda konkurrent oculous som inte ens är på samma planet gällande upplevelse.
antar det kanske finns bättre alternativ nu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Luciphear:

Finns det ingen positional tracking med Pimax 5K+ och 8K? Vad är då Lighthouse 2.0 till för som den stödjer? (och säljs även i deras egen store)

Jaha! Jag är inte nå vidare påläst ser jag. Hade nå minne av att det inte kom till och fick inga bra träffar på vad de använder till detta. Aja, bra om de har en lösning för det här

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

Sämre än vad? när jag köpte var enda konkurrent oculous som inte ens är på samma planet gällande upplevelse.
antar det kanske finns bättre alternativ nu

Rift har varit bättre än Vive sedan släpp. Kostade dessutom hälften så mycket inkl touch.

Bara kontrollen är liksom på ett helt annat plan än Vives.

Ni kan knappt röra på er samtidigt som ni trycker på nån knapp för er jävla touchpad agerar både rörelse och knappar. Så urbota korkat.

Spela t.ex. vrchat så kommer du inse hur genomkorkat det är.

Rift användare kan även göra gester och dylikt i spel som inte Vive kan då Rifts touch är mer som en hand än vad vives stavar är.

Väger dessutom betydligt mindre och man behövde heller inte köpa något extra kit för 2000 kr för att få bra ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Varför köper folk Vive egentligen?

Betalar extra liksom för en sämre upplevelse i de flesta fallen.

Så jag står i valet och kvalet mellan de två. Argumenten för Vive som jag ser just nu är

Bättre room scaling. Viktigt för mig.
Uppkommande knuckles som ser gryma ut.
Exklusiva titlar som Fallout. Tragiskt att de ska hålla på med exklusiva titlar men men.
Bekvämare headset för folk med glasögon. Inte något jag prioriterar men klart viktigt för somliga.
Ägs inte av Facebook.

Det är väl vad jag har hittat hittils.

Men ja finner minst lika många fördelar med Oculus så vi får se vad de landar på på BF. Om det ska komma en ny Oculus kanske vi kan se ordentliga reor på nuvarande version.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Rift har varit bättre än Vive sedan släpp. Kostade dessutom hälften så mycket inkl touch.

Bara kontrollen är liksom på ett helt annat plan än Vives.

Ni kan knappt röra på er samtidigt som ni trycker på nån knapp för er jävla touchpad agerar både rörelse och knappar. Så urbota korkat.

Spela t.ex. vrchat så kommer du inse hur genomkorkat det är.

Rift användare kan även göra gester och dylikt i spel som inte Vive kan då Rifts touch är mer som en hand än vad vives stavar är.

Väger dessutom betydligt mindre och man behövde heller inte köpa något extra kit för 2000 kr för att få bra ljud.

Vart hittar du ocuclus för ca 3000kr? Jag är intresserad av att köpa så är väldigt intresserad. Eller jaha du kanske menade vid release?

Jag tror att vives nya knuckles löser många problem du säger med kontrollerna. Givetvis en extra kostnad så det är ju ett problem i sig .Men tror alla är överens om att kontrollerna på riften är mycket bättre. Jag tror det är främsta argumentet att köpa en Rift.

Mer än kontrollerna och priset så har jag kanske inte fler argument. Du får gärna lista några fler argument till mitt val eftersom du verkar aggressivt förtjust i riften.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Hoppas det inte slutar som det gjorde för 3D i våra TV-apparater.

Hade själv tidigare Rift men slutade med att jag sålde eftersom jag blev lite trött på den enligt mig dåliga upplösningen. Även att det ofta kändes väldigt mörkt i VR. Som det aldrig blev något riktigt dagsljus vilka virtuella miljöer man än var i.

Varit lite sugen på ett HTC Vive Pro eftersom jag hört att den något bättre upplösningen där faktiskt gör en markant skillnad i vissa situationer. Mitt användningsområde för VR är i första hand flight sim.

Får väl se hur jag gör. 15.000:- känns lite väl hårresande tycker jag för något som fortfarande inte uppfyller alla de önskemål man har.

På tal om priset förstår jag ärligt talat inte varför de tar så mycket betalt.

Är inte på något sätt insatt så kanske är vad de måste ta för att inte gå back. Annars tror jag de i slutändan skulle gå med betydligt bättre vinst (och därmed även kunna driva hela VR-grejen med större kraft framåt) ifall de satte ett pris som gjorde att fler av oss kände att det var inom räckhåll.

Jag tänker att skillnaden ligger i att VR är något som vi användare har efterfrågat och vill ha medan 3D i TV var mer ett försäljningsknep som användes för att sälja fler TVs. Jag kanske utgår mest från min egen syn på det iofs. VR är något jag drömt om sen barn. 3D TV not so much. Så jag tror iaf att VR kommer slå hårt men det går segt helt klart.

Och ja, 15000kr är helt galet tycker jag. Sänker de pro till 10-12 så kanske det kan bli aktuellt. Fortfarande för dyrt för min smak men.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AdoringFan:

Rift har varit bättre än Vive sedan släpp. Kostade dessutom hälften så mycket inkl touch.

Bara kontrollen är liksom på ett helt annat plan än Vives.

Ni kan knappt röra på er samtidigt som ni trycker på nån knapp för er jävla touchpad agerar både rörelse och knappar. Så urbota korkat.

Spela t.ex. vrchat så kommer du inse hur genomkorkat det är.

Rift användare kan även göra gester och dylikt i spel som inte Vive kan då Rifts touch är mer som en hand än vad vives stavar är.

Väger dessutom betydligt mindre och man behövde heller inte köpa något extra kit för 2000 kr för att få bra ljud.

Ehh är du på riktigt?

Rift, inget stöd alls för room-scale, endast simulatorstöd, 9 av 10 spel fungerar inte alls. Inga controller finns, rift användare kan endast spela sittandes i en stol i simulatorspel med en xbox kontroll.
Detta är hur det såg ut, och du kallar det överlägset? som att argumentera med nån fanboy som säger colecovision är överlägsen playstation för deras mamma inte har råd med något annat, orkar inte....