Google lanserar betaltjänsten Google Pay i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infectedbtc:

Trollar jag? Det är väl bara att gå in på darknet och köpa valfritt Paypal konto, when Google Pay? Om du tänker att du vill ha mer frihet vad gäller transaktioner kan du väl byta till Monero eller gå igenom en tumbler. Du har fortfarande inte redovisat vad jag köpt oavsett om detta är redovisat till skatteverket eller inte som inte har till diskussionen att göra.

Nu förespråkade du BTC och inte Monero.

Du kan använda betalkort helt anonymt om du så vill, utan att behöva redovisa för någon och utan att begå brott så jag vet inte hur du blir mer anonym än så, helt utan kryptovalutor med eller utan dolda transaktioner. Inte via Google Pay givetvis, men hos alla som accepterar kort så ja.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Nu förespråkade du BTC och inte Monero.

Du kan använda betalkort helt anonymt om du så vill, utan att behöva redovisa för någon och utan att begå brott så jag vet inte hur du blir mer anonym än så, helt utan kryptovalutor med eller utan dolda transaktioner. Inte via Google Pay givetvis, men hos alla som accepterar kort så ja.

"Huh? Då delar du med dig av dina transaktioner till alla istället."

-Jag kan gå med på att jag pseudonymt delat med mig av alla mina transaktioner. Vad jag försöker beskriva är att du har ingen aning om vilken adress jag sitter på så du/alla vet inte vilken transaktion jag gjort. Jag säger inte att Bitcoin är anonymt dock! Men om man vill vara anonym via kryptovaluta så går det att ordna också.

Permalänk
Medlem

Ja, SEQR/Glase, var är det valet?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Hemskt ledsen men du har fel, vi tvingas in i olika system.

I början ser allt bra ut med många olika tjänster att fritt välja på, men vad händer sedan när mobiler tar över helt och det inte finns möjlighet att använda plastkort längre. Då har du inget annat val än att använda de tjänster där typ en lång rad olika företag tjänar pengar på varje transaktion du gör.

Då säger du att det aldrig kommer att hända. Det sa folk om kontanta pengar också. Nu är ett system uppbyggt där 85-90% av alla köptransaktioner i Sverige görs elektroniskt varje år.

Går du in med 5000kr i kontanter i en butik idag så kan de titta snett på dig och kräva bevis på vart pengarna kommer ifrån eller vägra köpet.

Om 20 år kommer kontanter vara borta i Sverige om inte tidigare.

Varför skulle det vara konstigt med sånna förhållandevis små summor . I butik ska du upp i ungefär det tiodubbla innan det anses konstigt .

Sen att det är löjligt osmidigt att hantera kontanter är en annan sak. Swish/överföring för stora summor och kort för små är vad i princip alla butiker föredrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem

hade hellre fått Pixel 3 till Sverige än Google Pay...

Visa signatur

🎥 Twitch.tv/ZeakQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Och likt med Apple Pay så har Swedbank inte gått med. Dags att komma fram ur stenen nu Swedbank...

De har ju Samsung Pay iaf

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infectedbtc:

Yes, klart att det kan men det kan precis allting annat också
Tillgång och efterfrågan vet du. Det är väl inte så konstigt att det fluktuerar mycket när det är såpass nytt. Blir inte bättre av att förespråka centraliserad skit för det. Desto mer folk som börjar använda Bitcoin desto mindre kommer det sedermera att fluktuera.

Nytt? Bitcoin är inte "Nytt". BC har funnits i nästan tio år snart och ännu är det inte stabiliserat.

Skrivet av Infectedbtc:

Angående att man måste redovisa alla köp till skatteverket betyder inte att det är något fel på Bitcoin, snarare svensk lag i så fall. Nu är Bitcoin och Google Pay inte endast för svenskar utan det är internationellt. Kanske är skatteverket rädda för att någon svensk ska få för sig att tjäna in någon tusenlapp på investering (förjävligt) medans stora banker kan tvätta miljarder utan att någon åker dit ens efter det är upptäckt.

Har svårt att se hur det kan vara fel att ens inkomst är skattepliktigad.. Oberoende var den kommer ifrån. Sedan så gör inte två fel ett rätt. Det är fullständigt rimligt att BC ska skattas precis som t.ex. avkastning av aktier eller en investering gör. Så hela den delen av din kommentar är bara underlig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nytt? Bitcoin är inte "Nytt". BC har funnits i nästan tio år snart och ännu är det inte stabiliserat.

Problemet med att ens ta upp det i detta sammanhang är att det varken är en valuta eller en betaltjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Problemet med att ens ta upp det i detta sammanhang är att det varken är en valuta eller en betaltjänst.

Nog borde det väl vara en "Valuta" (Alltså något man betalar med) även om den inte är en "erkänd valuta" av ISO. En betaltjänst däremot är det inte.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nog borde det väl vara en "Valuta" (Alltså något man betalar med) även om den inte är en "erkänd valuta" av ISO. En betaltjänst däremot är det inte.

Fast är det en valuta om det inte är ett erkänt och lagligt betalningsmedel? Möjligen kan du lägga till alternativ, men om du använder en alternativ valuta eller något lagligt betalningsmedel har ingen särskild inverkan på privatliv och det var inte mot centralbanker han raljerade. Alla verksamheter som tar emot BTC kommer omvandla det till pengar relativt omgående, och alltså använda någon form av betalväxel/tjänst med avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

De har ju Samsung Pay iaf

Vad jag kan minnas så var Swedbank rätt så sena med det. Och det hjälper inte mig då jag inte använder en Samsung-lur

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

HAHAHAHAHA, det här dök precis upp på Fudzilla, Banker vill inte gå med på Appels dyra priser:

https://www.fudzilla.com/news/47495-apple-pay-hacking-off-the...

The central issue is bankers, unlike other Apple partners, do not see why they must give so much money for the pricey Apple Pay transaction service. Apple’s secrecy rules also do not play nice with current transparency regulations.

De borde kalla den Pay Apple istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

De borde kalla den Pay Apple istället.

Apple iPay?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Apple iPay?

Skickades från m.sweclockers.com

Nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Vad jag kan minnas så var Swedbank rätt så sena med det. Och det hjälper inte mig då jag inte använder en Samsung-lur

De var tredje banken i Sverige som införde det efter Nordea och SEB (som är de banker som hade stöd vid lansering). Tror det dröjde ca 4-5 månader för dem.
Exempelvis Länsförsäkringar kom med stöd till Samsung Pay för bara någon vecka sedan. 1,5 år efter lansering.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

De var tredje banken i Sverige som införde det efter Nordea och SEB (som är de banker som hade stöd vid lansering). Tror det dröjde ca 4-5 månader för dem.
Exempelvis Länsförsäkringar kom med stöd till Samsung Pay för bara någon vecka sedan. 1,5 år efter lansering.

Ah okej, där ser man

Har dock skaffat min sista Samsunglur så Samsung Pay lär inte nå min ficka iallafall

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Jag dragit ner mitt användande av Paypal med 95%.

Jag började bojkotta Paypal själv för ett par år sedan. Inte så att jag varit frekvent användare av det, men när de år 2016 kräver att jag FAXAR in någon form av bevis för mitt efternamnsbyte... ja, då tappar jag lite hoppet för mänskligheten.

USA är iofs ett erkänt U-land på många nivåer, särskilt inom byråkrati och onödig administration. På mitt gamla jobb fick jag en faktura från det stora landet i väst en gång, den var fan en mardröm att betala.

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem

Google: Hej vi såg precis att du köpte lite bullar fast att du skrev i din mail konversation med din mamma att du ska banta, du ska inte gå in på google play och köpa en av våra fantastiska appar istället för att lägga pengar på bullar?

Permalänk
Medlem

Har använt Samsung Pay sedan första dagen Swedbank började stödja det och är mer än nöjd. Google Pay kan nog bli riktigt bra, men finns det någon tillverkare förutom Samsung som stödjer MST? Annars lär jag stanna kvar med Samsung några år till tills alla terminaler stödjer NFC. Har inte med något kort alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jävlar vad Google ska veta allt om alla

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fast köper man saker i en vanlig butik så vet inte kortläsaren vad som köpts. Den känner bara till en summa som kassaregistret skickat till den (eller som kassören, i mitt eget fall, matat in manuellt på kortterminalen). Den vet inte ens vad som är moms av summan. Vet inte varför folk är så paranoida över just den punkten. Det enda som inlösenbolaget/kortutgivaren ser är i vilken butik man handlat. Men det vill man ju själv också veta (vad som är vad på kontotutdraget) så hur och varför man skulle komma runt det vet jag inte.

Är man nervös över sånt så är väl Klarna värre, då de får fakturorna och listar vad man köpt i appen, med produktlänk och hela baletten. Smidigt tycker jag ifs.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jag håller mig till Swish alla vet vad det är och det har en ganska bra upptid säg att det har funkat till 99% när jag ska swisha.

Ja, första gången någon nämner Swish. Enkäten borde haft med Swish som alternativt svar på frågan "Brukar du använda någon mobil betaltjänst?"

F.ö. bra att Google Pay kommer till Sverige, fast vill se det på Wear OS också.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Så ser visionen ut hos hos den bank jobbar på i alla fall, man har förstått att framgent kommer man inte längre kunna ta betalt per transaktion på samma vis som tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

@Petterk: Så ser visionen ut hos hos den bank jobbar på i alla fall, man har förstått att framgent kommer man inte längre kunna ta betalt per transaktion på samma vis som tidigare.

Non sequitur. Kortinlösare tar betalt när du använder kortet via Google Pay som sagt.

Permalänk
Medlem

nån som fått detta att funka? Jag håller telefonen mot terminalen, men ingen reaktion i telefonen alls.. på lokala Konsumbutiken detta.
Kopplat kortet mot Nordea. Allt ser ok ut i telefonen, står håll telefonen nära terminalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurtol:

nån som fått detta att funka? Jag håller telefonen mot terminalen, men ingen reaktion i telefonen alls.. på lokala Konsumbutiken detta.
Kopplat kortet mot Nordea. Allt ser ok ut i telefonen, står håll telefonen nära terminalen.

Säker på att lokala Konsum aktiverat kontaktlös betalning på sina terminaler?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Gurtol:

nån som fått detta att funka? Jag håller telefonen mot terminalen, men ingen reaktion i telefonen alls.. på lokala Konsumbutiken detta.
Kopplat kortet mot Nordea. Allt ser ok ut i telefonen, står håll telefonen nära terminalen.

Jag har använt det en gång på Ica och det fungerade i princip lika dant som när man använder kontaktlöst betalkort. Den enda skillnaden var att kortterminalen bytte språk till engelska, kanske har att gör med språket på telefonen.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Säker på att lokala Konsum aktiverat kontaktlös betalning på sina terminaler?

Dom säger att det ska funka. Iallafall samsung pay. Men kanske inte är aktiverat för Google Pay..
Ska prova vid nån annan terminal så får jag se om det funkar där.

Permalänk
Medlem

Gav Swedbank till årshifted på sig ansluta sig till Google Pay den 3 Januari så såg mitt kort ut så här

Ringde Swedbank idag bad dem avsluta mitt kort då jag inte vill betala årsavgifter på korten som inte går ansluta till Google Pay, har tomt även bytt bank