Oneplus 6T är flaggskeppstelefon med fingeravtrycksläsare under skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Förklara det här för mig! Har i princip aldrig reflekterat över ljudet ur telefonen direkt, och verkligen inte tittat efter stereo. Förstår det är en grej många söker, dock. Nyfiken på varför, vad är det du/ni gör där det är så viktigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske vill man appellera till femtonåringarna som hänger i ditt lokala köpcentrum och smutsar ned ljudmiljön med sin skitmusik?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Är det stora omkostnader att införa IP 68 standard?

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrbrix:

Är det stora omkostnader att införa IP 68 standard?

Tyckte jag läste något i stil med $30 per enhet

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

överskattad telefon till det priset när man inte ens får med trådlös laddning.. vad är vitsen med glasbaksida då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

överskattad telefon till det priset när man inte ens får med trådlös laddning.. vad är vitsen med glasbaksida då?

Det spricker lätt och då tjänar företagen pengar på reservdelar.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av emilakered:

Förklara det här för mig! Har i princip aldrig reflekterat över ljudet ur telefonen direkt, och verkligen inte tittat efter stereo. Förstår det är en grej många söker, dock. Nyfiken på varför, vad är det du/ni gör där det är så viktigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Personligen ligger jag i sängen och glor på saker när jag nattar ungarna, hörlurar kan man inte använda då man inte hör om de andra kidsen river huset eller inte.

För mig är inte stereo det viktiga, utan att högtalarna är riktade mot mig så jag kan ha lägre volym och fortfarande höra vad som sägs i klippet/serien/filmen jag tittar på. Sedan slipper man problemet med att täcka högtalaren titt som tätt när man byter grepp.

Gick från Nexus 6P till Pixel (1), men det blev ingen långvarig relation just pga högtalaren. Lämna tillbaka Pixel 1 och köpte mig en Pixel 2 istället.

Permalänk
Medlem

@vargeEEEEn: Ok. Tack. ca 300kr då per enhet.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Anledningen till att dom inte vill ha trådlös laddning i sina telefoner är för att dom har marknadens snabbaste laddning med Dash charge.

Visa signatur

| MSI Z170A GAMING M7 | Intel Core i7-6700K | be quiet! Pure Rock | ASUS GeForce GTX 970 | 2x8GB Kingston HyperX Fury Black DDR4 | Corsair RM750X | 2x 850-EVO SSD 500GB |

Permalänk
Medlem

* Ingen trådlös laddning, trots att fler tillverkare går i den riktningen.
* På tok för stor.
* Inget hörlursuttag
* Ingen IP-rating

Finns många negativa aspekter.
Hoppades på Pixel 3, och hoppades på denna. Men båda floppade något enormt. Pixel som inte ens släpps i Sverige. Får snart återgå till iPhone.

Finns nog inga intressanta mobiler i android träsket. Inte om man vill ha en med bra kamera och stock android. S9/S8 har väldigt bra formfaktor, men där så har vi Touchwiz så redan där så skiter det sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande att en topp modell från 2018 ska ha trådlös laddning, sen borde fingeravtrycksläsaren vara på baksidan. Det är mycket bekvämt med att ha den sensorn bak på telefonen.
Samt förstår jag att många inklusive mig själv vill ha 3.5mm kontakten kvar.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Icte:

Tänk dig följande scenario:

Du är i USA och har precis kommit tillbaka till hotellet efter en het kväll på Chipotle. Magen ryter, du springer in på toaletten och vet direkt att det här är en plats du kommer att spendera natten ut. Det enda du har med dig är din mobiltelefon (hörlurarna dumt nog kvar i bilen), och Netflix har precis lanserat ett nytt avsnitt av Maniac.

Du sitter där med din telefon och försöker se på avsnittet, men handen lyckas blockera då och då högtalaren på botten av telefonen och du är tvungen att spola tillbaka 10s för att höra vad Owen mumlade.

Hade du haft en telefon med stereohögtalare hade detta inte varit något problem!

Är det egen erfarenhet som talar här?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Är det egen erfarenhet som talar här?

...ja. Chipotle är för gott helt enkelt!!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vzano:

still no IP-standard....

Men då kanske den hade kostar mer pengar.
Fast när den kommer upp i prisklassen 6000 kr så börjar man ju faktiskt förvänta sig att den är IP-klassad.

Skrivet av Danielkm:

Synd på hörlursuttaget, en dealbreaker för min del.

OnePlus motiverar att anledning till att dom tog bort hörlursuttaget var att få dit ett större batteri.

Skrivet av talonmas:

Har den som högtalare? Många moderna telefoner har förvånansvärt starkt o bra ljud

Inte bara moderna telefoner, även gamla som Samsung Galaxy S II från 2012.

Skrivet av zeg:

Ja det här med stereohögtalare förstår jag inte heller. Att lyssna på dessa högtalare är skräp oavsett telefon. Finns ingen med "bra" ljud så har min lilla BT högtalare med ifall jag ska lyssna men oftast kör man med lurar.
Så som mest används högtalaren till ring-, alarm- och meddelandesignal .

Många telefoner har bra högtalare, bland annat iPhone.
Sen beror det på vad man lyssnar på, och dom kanske inte är så lämpad för hårdrocksmusik men funkar bra för att lyssna på podcasts.

Skrivet av jH0Ni:

Min tankeprocess: "Åh, fingeravtrycksläsare under skärmen! Najs! Oh, mindre notch! Najs! Oh, större batteri, grymt ju! Oh.. inget hörlursuttag...?? NEEEJ SLUTA NU!!" Total dealbreaker!

OnePlus motiverar att anledning till att dom tog bort hörlursuttaget var att få dit ett större batteri.

Skrivet av pimpy:

Och fortfarande inte trådlös laddning... suck, det är dealbreaker för mig då det är
gött att bara slänga in telefonen på den integrerade "laddplattan" i bilen

Den kan ju inte ha allt till det priset, någonstans måste dom göra besparingar.
Då väljer en del att skippa IP68, många telefoner för kinesiska marknaden skippar även NFC.
Den har inte heller safirglas. 🙂

Skrivet av dagas:

Ser inte poängen i en ny version med samma SoC. 845 är väl visserligen fortfarande bäst men varför då släppa ny telefon innan det kommit en ny snapdragon?

Kan hålla med.
Finns andra som också gör det, som t.ex Sony som släpper XZ3 med samma SoC som XZ2.

Skrivet av sukero:

Tycker fortfarande att en topp modell från 2018 ska ha trådlös laddning, sen borde fingeravtrycksläsaren vara på baksidan. Det är mycket bekvämt med att ha den sensorn bak på telefonen.
Samt förstår jag att många inklusive mig själv vill ha 3.5mm kontakten kvar.

Den har snabbladdning via USB. Trådlösladdning hade antagligen inneburit högre pris. Kanske tagit upp mer utrymme också så att batteriet hade behövt att vara mindre.
OnePlus motiverar att anledning till att dom tog bort hörlursuttaget var att få dit ett större batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Angående steriohögtalare så är det för mig lika viktigt som ethernetuttag. Där det finns många som mig som har en ethernetadapter till mobilen. https://www.youtube.com/watch?v=dbVYzei2dDo Varför sitter det ej en RJ45 female kontakt på alla mobiler? När vi ändå är på så vill jag ha en comport av typen 9 pin sub för rs232/ rs485 kommunikation.

Men den stora skaran behöver inte ha de steriohögtalare eller ethernet, om mobilerna får detta blir något annat lidande. En mobil är väldigt kompakt och allt som finns i den måste prioriteras. De flesta lyssnar nog väldigt lite musik direkt ifrån mobilen, det är mer att visa någon ett filmklipp. Dock är högtalartelefon väldigt viktig såklart, så att man kan använda mobilen som en konferenstelefon.

Haha... vänta nu, du är seriös? ethernetadapter till mobilen... mycket ska man höra. Ja det är säkert många, du och 3 indier i en stad där wifi är förbjudet.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNii:

Anledningen till att dom inte vill ha trådlös laddning i sina telefoner är för att dom har marknadens snabbaste laddning med Dash charge.

Saken är väl att de inte ens har marknadens näst snabbaste laddning...
Trådlös laddning hade varit uppskattat.

Skrivet av rektor:

Den kan ju inte ha allt till det priset, någonstans måste dom göra besparingar.
Då väljer en del att skippa IP68, många telefoner för kinesiska marknaden skippar även NFC.
Den har inte heller safirglas. 🙂

Finns ändå inga telefoner med riktigt safirglas vad jag vet... Bara PR-trick i princip.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det känns som att det snart går att klara sig utan hörlursuttag då de trådlösa blir bättre fär varje år.

När det finns trådlösa hörlurar som laddas automatiskt utan att man behöver göra något, aldrig får slut batteri, aldrig tappar uppkopplingen till telefonen och aldrig behöver paras om, så visst. Men det vet jag inte om det någonsin kommer hända.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@mrbrix: När jag besökte Oneplus för att få 6T demad och ta med mig ett testex berättade de att de aktivt valt att inte IP-certifiera telefonen eftersom de inte vill föra vidare kostnaden på 30 USD till kunderna, men att telefonen är utformad för att tåla vardagligt stänk och damm. De garanterar inte att du kan simma med den, men tungt regn eller om du snabbt tappar den i en vattenmassa ska inte vara några problem.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Vad är grejen men snapdragn 845, känns klent och utdaterat, när kommer det nytt`?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Vad är grejen men snapdragn 845, känns klent och utdaterat, när kommer det nytt`?

Har 821 i min Pixel, upplever aldrig den som långsam vilket jag iofs inte gjorde med min Nexus 6P heller.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Glad att jag köpte sexan förra månaden, 6T hade varit en downgrade. Ljudet är kasst men kör med en stereo mod som gör att fronthögtalaren även agerar högtalare för media så det är bättre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av B.Linder:

Haha... vänta nu, du är seriös? ethernetadapter till mobilen... mycket ska man höra. Ja det är säkert många, du och 3 indier i en stad där wifi är förbjudet.

Bära med sig en accesspunkt hela tiden och öppna tekniska nätverk emot wifi. nej tack.
Så många (jag och 3 andra) kör ethernet från mobilen in på tekniska nät och styr diverse hårdvaror genom bl.a. protokollet modbus. Jag har styrt ett helt värmeaggregat till en stort hus från min mobil genomsatt man manuellt ändra inställningar från generella kommunikationsprogram som man lätt kan koda själv. (öppen standard)

Nå poängen i mitt inlägg var dock att de gör mobiler för den stora skaran och då drar de ner på sånt som väldigt få använder, men att detta istället för andra tar plats. Alltså sterioljud är något som ytterst få vill offra plats för batteri till etc.

Permalänk
Medlem

Så fattig batterikapacitet/energieffektivitet det fortfarande är i 2018 års telefoner. Nästan pinsamt. Man kommer på att man kan stacka minnen men batterikapacitet verkar närmast omöjligt att göra något vettigt åt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ja, jo, givetvis som högtalare! Jag har mest svårt att sätta mig in i vilka sammanhang, antingen för att jag använder min telefon helt annorlunda. Visst blir det ljud ur luren ibland, men det är mest för att visa något kort klipp eller så. Annars är det hörlurar, Bluetooth, Cast etc.

Är mest nyfiken på att det verkar vara en riktig dealbreaker för många! Hela vägen där upp med till exempel kamera eller batteritid.

Skickades från m.sweclockers.com

Använder det mest hemma, tex skönt att sätta på en podd eller youtube video när man hänger tvätt, diskar, äter middag etc. Jag orkar inte ladda trådlösa hörlurar och sladdar är ofta ivägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Så fattig batterikapacitet/energieffektivitet det fortfarande är i 2018 års telefoner. Nästan pinsamt. Man kommer på att man kan stacka minnen men batterikapacitet verkar närmast omöjligt att göra något vettigt åt.

Skickades från m.sweclockers.com

Är väl lättare att stacka saker som inte exploderar/börjar brinna vid kontakt med varandra

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Lite besviken över bristen på IP-rating, trådlös laddning, stereohögtalare... kameran verkar inte vara särskilt mycket bättre utan är fortfarande "okej".

Har accepterat att AUX-porten försvinner. Gillar att notchen är liten, batteriet större, fingeravtrycksensor under skärmen. Men räcker det? Njae, jag kör nog vidare på min 5T ett bra tag till.

Permalänk
Medlem

Var i behov av en ny telefon, och efter att scannat av marknaden föll ändå valet på en OP6T. Hade prisskillnaden mellan OP6 och OP6T varit stor hade jag nog valt OP6 istället, men nu var det i princip samma pris. Då var det större batteri samt mindre notch som avgjorde för mig.

Stora minuset är väl att de tagit bort hörlursuttaget, resten av saker så som trådlös laddning, stereo högtalare har jag haft tidigare, men inget jag känner behov av.

+ dock att det följer med USB-C till hörlursuttag, så får väl överleva att inte kunna ladda och lyssna samtidigt. (damn u apple).

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Vad är grejen men snapdragn 845, känns klent och utdaterat, när kommer det nytt`?

Nää. 845 är inte daterad utan något av de fränare man kan ha fortfarande. Har väl inte funnits på marknaden ett år ännu.
Eller ja, apples mobila är ännu roligare men det är inte tillgängligt för android så det är uteslutet.

Men det ska komma en ersättare. Släpps väl vid årsskiftet. När mobiler kommer ut med denna får vi väl se.
https://www.androidauthority.com/qualcomm-snapdragon-855-9125...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ingen 3,5 jack = mindre intressant, sen har ju alla nya telefoner fel aspect raitio, vill ha tillbaka 16:9

Sånt här gör att man håller i sin befintliga telefon (med 3,5 jack + 16:9) utan att fundera på nått nytt, så länge den funkar bra.

Sen så här stora telefoner ska ju ha bättre batterikapacitet än detta, min är 16:9 5,5" med 4000 mAh, så varför är det inte minst 5000mAh+ i dessa?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

* Ingen trådlös laddning, trots att fler tillverkare går i den riktningen.
* På tok för stor.
* Inget hörlursuttag
* Ingen IP-rating

Finns många negativa aspekter.
Hoppades på Pixel 3, och hoppades på denna. Men båda floppade något enormt. Pixel som inte ens släpps i Sverige. Får snart återgå till iPhone.

Finns nog inga intressanta mobiler i android träsket. Inte om man vill ha en med bra kamera och stock android. S9/S8 har väldigt bra formfaktor, men där så har vi Touchwiz så redan där så skiter det sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Trådlös laddning är fortfarande för slö och därav är det mycket lättare att bara koppla in en sladd i 30m så är den fulladdad.
Trodde med den var större än Oneplus 3 som jag har men den är bara 5mm längre och de andra måtten är typ samma. Så helt enkelt bara större skärm. Dock tycker jag själv att 5" är optimala storleken.
Hörlursuttaget tror jag inte jag kommer sakna då jag bara använder bluetooth ändå med Bose QC 35.
IP-ratingen kan man vara utan så länge den ändå klarar kravet så spelar det ju mindre roll anser jag.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Gillade den starkt, tickar boxarna jag vill ha. Större skärm, större batteri, fingeravtrycksläsare under skärmen och mindre flärp. Frågan är om jag byter ut 6an nu eller om jag väntar på 7an.