Användare rapporterar om defekta exemplar av Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

De som köpt de här dyra korten borde rimligtvis kunna förvänta sig att de fungerar.

IGEN. Varför ska de som betalar mera förvänta sig att dessa ska alltid fungera? Nyheten berättar desssutom noll om det verkliga antalet. Vet du varför ordet "garanti" överhuvudtaget existerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

IGEN. Varför ska de som betalar mera förvänta sig att dessa ska alltid fungera? Nyheten berättar desssutom noll om det verkliga antalet. Vet du varför ordet "garanti" överhuvudtaget existerar?

Dyrare produkter kan väl ändå förväntas ha bättre kvalitetskontroll? Och ja visst, det finns garantier men det är väl ändå surt? Tycker du att det är lika rimligt att riskera att en dyr produkt är defekt som en billig? Bör inte en del av det högre priset uppgå i högre kvalitet på komponenterna/noggrannare kvalitetskontroll?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Dyrare produkter kan väl ändå förväntas ha bättre kvalitetskontroll? Och ja visst, det finns garantier men det är väl ändå surt? Tycker du att det är lika rimligt att riskera att en dyr produkt är defekt som en billig? Bör inte en del av det högre priset uppgå i högre kvalitet på komponenterna/noggrannare kvalitetskontroll?

tycker det motsatta. Att hantera garantin på de billigaste produkterna blir VÄLDIGT dyrt för producenterna. Och sen de produkter som man pressar mest...går troligen oftare sönder än de vanliga . T.ex fler 8700k går sönder än i3-8100. Och det är jag ganska säker på det.

Så du har 100% fel eller hur?

Var i ett köpcenter i fredags. Köpte mat+en 50kr musmatta. Jag sa inget kvitto, men fick iaf. Varför frågade jag lite arg? Det är garantin på musmattan sa kassörskan. Fan vad trevligt att kunna se gamla tanter gapskratta bakom mig.

Och ja. DEN FUNGERAR! Som jag förväntar mig!! inte en enda blåmus hittills!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryzer:

Vad du har och inte har haft är inte relevant i sammanhanget.
Jag har fått ATI kort reklamerade för artefakter, dock aldrig AMD, då jag inte haft något.

Fel hittar vi på båda sidorna, vilket märke vi än har. Sluta göra allt till en pajkastning.

Nu har du missuppfattat. Jag berättar bara från mitt perspektiv och min erfarenhet. Varför skulle jag fortsätta köpa Nvidia när jag mest har haft problem med dem? Nu med RTX-korten är det igen samma sak. Nvidias girighet överstiger tillförlitligheten och kvalitén. De behöver ju inte ens stressa ut dessa kort än, deras 1080TI och Titan leder jag prestandatoppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

IGEN. Varför ska de som betalar mera förvänta sig att dessa ska alltid fungera? Nyheten berättar desssutom noll om det verkliga antalet. Vet du varför ordet "garanti" överhuvudtaget existerar?

*Reklamation*

Och alla produkter ska fungera oavsett deras pris.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

tycker det motsatta. Att hantera garantin på de billigaste produkterna blir VÄLDIGT dyrt för producenterna. Och sen de produkter som man pressar mest...går troligen oftare sönder än de vanliga . T.ex fler 8700k går sönder än i3-8100. Och det är jag ganska säker på det.

Så du har 100% fel eller hur?

Var i ett köpcenter i fredags. Köpte mat+en 50kr musmatta. Jag sa inget kvitto, men fick iaf. Varför frågade jag lite arg? Det är garantin på musmattan sa kassörskan. Fan vad trevligt att kunna se gamla tanter gapskratta bakom mig.

Och ja. DEN FUNGERAR! Som jag förväntar mig!! inte en enda blåmus hittills!

Jag tror inte du har fel angående processorn. Men Intel och AMD har ju löst det så smidigt att garantin inte gäller om man klockar dem. I fallet med grafikkorten så vet vi ju inte om de klockat sönder dem men troligen inte. Ska man kunna dra på skadliga spänningar på Nvidias kort nuförtiden så krävs ju att man moddar korten, och då ryker garantin all världens väg oavsett.

Jag säger heller inte att billiga produkter saknar garanti, men dels så kanske man inte orkar krångla när en 50-koronors musmatta inte håller måttet, och dels så tror jag de flesta har högre förväntningat på en dyrare musmatta än en billig sådan. Samma med grafikkort. Så nej, jag tycker inte att jag har fel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ingenting när datorn faktiskt kommit igång? För mig har även bootskärmen visats perfekt innan det blev svart/svart med rosa/blåskärm när windows började laddas vilket för mig indikerar drivrutiner. Har formaterat nu iaf och inga problem i alla omstarter sen dess men inte kört en riktig cold boot heller så vi får se om några dagar.

Har för övrigt ett Palit 2080 Ti GamingPro.

Blå, rosa, gul, svart skärm.. påminner när min 980Ti fick problem med sin flödeskondensator..

Permalänk
Medlem

Tråkigt med problem. Men bevisar väl bara att man tar risker när man köper ny teknik Oavsett hur dyrt det är så riskerar man att bli en testperson när man är först på bollen.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Blå, rosa, gul, svart skärm.. påminner när min 980Ti fick problem med sin flödeskondensator..
https://i.imgur.com/r4h6aVu.gif

Fast att det endast framträder ibland vid boot av Windows och inte innan Windows laddats tyder på drivrutiner i detta fall. Även stresstestat en del idag och inga preoblem alls. Får se hur det utvecklar sig dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast att det endast framträder ibland vid boot av Windows och inte innan Windows laddats tyder på drivrutiner i detta fall. Även stresstestat en del idag och inga preoblem alls. Får se hur det utvecklar sig dock.

Jag håller tummarna 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Precis. Som 57:nde håller jag med om detta.

Hur många %? Har svårt annars förstå värdet av nyheten som ni skriver.
Varför har ni börjat skriva om spekulationer så mycket det senaste året? Iaf fortare än förr så att man kunde gallra bort skiten oftare när man hade fått mera info?

Självklart att 0,0?? % av korten faller ihop första veckan? Siffran är säkert ännu högre för moderkorten.

Varför gör SweC en nyhet av det här? För Amd-fanboys???
Skulle ni skriva om "100.00% av Turing-kortena funkar" om inte "ett fåtal" hade fått problem???

Sweclockers är inte de enda som uppmärksammat detta.

https://www.digitaltrends.com/computing/nvidia-rtx-2080-ti-gr...

Att få ut siffror på RMA rates på nyligen släppta kort är beroende av Nvidias goda vilja i sammanhanget och det kan man inte ta för givet att de släpper här och nu.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Sweclockers är inte de enda som uppmärksammat detta.

https://www.digitaltrends.com/computing/nvidia-rtx-2080-ti-gr...

Det är sjukt många som har problem.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Sweclockers är inte de enda som uppmärksammat detta.

https://www.digitaltrends.com/computing/nvidia-rtx-2080-ti-gr...

Att få ut siffror på RMA rates på nyligen släppta kort är beroende av Nvidias goda vilja i sammanhanget och det kan man inte ta för givet att de släpper här och nu.

Skrivet av Defender:

Det är sjukt många som har problem.

Det var digitaltrens som först rapporterade om detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av justize:

Nu har jag bara spelat Patch of Exile sen jag köpte mitt kort för typ 2-3 veckor sen, men innan jag bytte så har jag aldrig nånsin haft en enda crash i det spelet, dvs där klienten crashar.

Hade 1080 innan och har ett Palit GeForce RTX 2080 Ti GamingPro OC 11GB.
Jag har nu dock forcerat fläktarna till lite högre varvtal istället för Auto och det verkar ha löst problemet (hoppas!)
Spelar i 3840x1600 i 75hz

inte crashat i PoE?
Är nog det spel jag crashat överlägset mest i, dock brukar de vara hyffsat snabb med att fixa sånt så bör inte vara så mycket crasher nu när leaguen varit igång rätt länge.

Sen gällande defekta grafikkort är det väl trist för de som är drabbade men ändå bättre att de går sönder tidigt än när garantin gått ut

Permalänk

@Ozzed:

Dessa kort, hur många miljarder transistorer har de? Hur många nya teknink används?? Om du VERKLIGEN FÖRVÄNTAR DIG ATT DE SKA FUNGERA så köp sådant som har varit ute ett tag. T.ex GTX 1080TI.

Men din logik saftigare pris = högre förväntningar på att det ska fungera. En rymdskep värd hundratals miljarder dolllar går aldrig sönder? Så du har fel. Alla med lite förståelse visste att fel på dessa nya kort skulle komma när som helst.

Om man förväntar sig 100% att det ska fungera=Man köper en produkt som har pressats och testats av många ett tag.

De flesta som köper ett sådant kort, har overkillsystem som de länge har mixtrat med för att det ska fungera optimalt. Nu tror de att bör räcka att byta ut sina 1080ti/ mot RTX och fungera felfritt. Såna personer får därför fel även när de får nya kort.

Permalänk

Kan det vara lödningar igen? Gf 8xxx - GF 2xx hade ju löd"fluss" fel! http://www.tomshardware.co.uk/forum/293183-33-baking-graphics...

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

@Ozzed:

Dessa kort, hur många miljarder transistorer har de? Hur många nya teknink används?? Om du VERKLIGEN FÖRVÄNTAR DIG ATT DE SKA FUNGERA så köp sådant som har varit ute ett tag. T.ex GTX 1080TI.

Men din logik saftigare pris = högre förväntningar på att det ska fungera. En rymdskep värd hundratals miljarder dolllar går aldrig sönder? Så du har fel. Alla med lite förståelse visste att fel på dessa nya kort skulle komma när som helst.

Om man förväntar sig 100% att det ska fungera=Man köper en produkt som har pressats och testats av många ett tag.

De flesta som köper ett sådant kort, har overkillsystem som de länge har mixtrat med för att det ska fungera optimalt. Nu tror de att bör räcka att byta ut sina 1080ti/ mot RTX och fungera felfritt. Såna personer får därför fel även när de får nya kort.

Jag säger inte att sannorlikheten för fel inte ökar med stransistortäthet/antal. Det är till och med fullt rimligt att anta att ju kompexare en krets är, desto större är sannorlikheten för fel, men oavsett så är det något som Nvidia borde ha fångat upp innan kretsarna levereras till kund. Jag kan inte minnas att det var liknande sktiverier om ett stort antal fel på föregående fllaggskepp, så något verkar ha gått galet i kvalitetskontrollen den här gången.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Dual-Tjur: Du verkar arg. Hur som helst, det jag skulle fråga egentligen var om du har någon källa på att reklamation av billiga produkter kostar tillverkaren "VÄLDIGT mycket"? Känns som en gissning - simpla antaganden är ofta fel ju.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

En premiumprodukt borde inte ha dessa problem. Har man mage att ta betalt ska skiten fungera.

Enl logiken: "dessa problem hade varit ok om det handlat om kort för max säg 3000 kr"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Vissa kort har kanske Samsung-minnen? De lider kanske inte av problemet.

Samsung levererar inte minneskretsar till rtxkorten har jag för mig, kommer inte ihåg hur och varför, men jag tror att källan var GN i någon av deras taredown videos.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Jo, egentligen gör det, ett problem med sådana här fel är att bara de som har fel syns, de med fungerande kort skriver sällan, men de med fel hör ofta av sig, det gör att korten kan verka vara mer drabbade än de egentligen är.
Kort sagt, hälsan tiger still.

Du vet väl att många även kan ha problem men de märker inte av det?

Vissa kan ju t.ex. inte "se" över 30 fps, eller see judder effekter.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort off topic, gnäll och andra icke-givande inlägg i enlighet med §1.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

de tycks ju gå rätt varma så föga förvånande

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med mitt GTX 2080. lämnade in det och de kontruerade samma fel.
alla 2080 var utsålda så några dagar senare fick jag hämta ut ett 2080 ti det kallar jag service.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Har felanmält mitt 2080Ti också. Artefakter och krascher...

Permalänk
Medlem

fått 1 bsod när jag stängde ner blops 4 i söndags, inte hänt sen jag stängde av gsync. såg sen att vissa andra också hade samma problem med gsync och multimonitor setups så får se hur snabbt dom fixar det, tror inte det är något hårdvaruproblem dock.

inte haft några artefakter osv

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Tråkigt med problem. Men bevisar väl bara att man tar risker när man köper ny teknik Oavsett hur dyrt det är så riskerar man att bli en testperson när man är först på bollen.

Antar att du har båda hängslen, livrem och fallskärm när du är ute. Du köper alltid fjolårets modell av telefon och aldrig nya modellen av en bil, alltid några år gammal för att undvika barnsjukdomar. Du skulle aldrig köpa den senaste modellen av en cykel bara för att inte bli en "testperson".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Enl logiken: "dessa problem hade varit ok om det handlat om kort för max säg 3000 kr"?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, som kund accepterar man lägre QA och QC från företaget man köper ifrån om produkten i sig tillhör budget-klass snarare än premium.

En av de största argumenten för att köpa dyrare premiumklassade produkter är ju just "högre kvalitet". Det blir då ganska intressant att vissa här börjar gnälla och tjata när man väl påminner om dessa argument.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@Mithras: Precis så tycker jag generellt att man tänker ifall man köper en produkt.

Om det nu är så att det är många returer på just denna generation av grafikkort så tycker jag Nvidia har failat. Men som andra har sagt så är det ju svårt att veta pga att de som har problem är de som oftast gör sig hörda. Inte de som sitter lugnt i stugan och spelar vidare utan problem.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Antar att du har båda hängslen, livrem och fallskärm när du är ute. Du köper alltid fjolårets modell av telefon och aldrig nya modellen av en bil, alltid några år gammal för att undvika barnsjukdomar. Du skulle aldrig köpa den senaste modellen av en cykel bara för att inte bli en "testperson".

Det där låter helt rätt förutom fallskärmen då! Och billigare blir det med, det glömde du!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti