Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Fram till för 10-15 år sedan fanns nästan inte amorteringsfria lån, varje månad betalade man tillbaka en del av sin skuld och så var det med det. Det var helt naturligt att försöka minska sina kostnader genom att amortera när räntan var 10-15%. Det gick dessutom att bli skuldfri under ett vanligt arbetsliv genom att amortera, något som knappast händer i storstäderna idag.

Jag var med på 90-talets 500-enprocentiga räntekaos. Visst kan jag se logiken i att amortera när dina räntekostnader för bolånet överskrider din förväntade avkastning på sparat kapital. Men idag är det påtagligt förändrade förhållanden, inte minst för att vi numera lever i en global ekonomi. När svenska kronan påverkades negativt på 1970-talet och även 1980-talet kunde politikerna och Riksbanken trixa med deflation och inflation och plötsligt var växelkursen mer gynnsam igen. Det skulle aldrig accepteras av omvärlden idag, ens om det hade varit möjligt.

Skrivet av zarkov:

Det gick dessutom att bli skuldfri under ett vanligt arbetsliv genom att amortera, något som knappast händer i storstäderna idag.

Dock blev väldigt få skuldfria via amortering. Det var snarare hög inflation i kombination med en skenande bostadsmarknad som åt upp lånen för tidigare generationer. Även medräknat kraschen på 1990-talet har du kunnat bli rik enbart genom att äga en bostad, vilket i någon mån inte kommer vara möjligt på samma sätt för kommande generationer.

Skrivet av zarkov:

Sen började bankerna erbjuda amorteringsfritt och lät kunderna rulla fram återbetalningen av sin skuld till den dag de sålt fastigheten, under tiden kunde banken håva in ränta på hela lånebeloppet. Bankerna tjänar storkovan och kunderna "bor billigt" som hyresgäster hos banken eftersom räntorna är så låga. Så länge priserna stiger är det ju inga problem men vad händer den dag det går ner på allvar?
Och om bunden ränta är i paritet med rörlig? Jag har fått 1,17 på 3 mån av SBAB och 1,19 på 2 år av DB. Även om bolåneräntorna inte är direkt kopplade till reporäntan känns det inte som om de kommer att sjunka när Riksbanken börjar höja...

Det blev fel långt innan man skrotade amorteringskraven. Fram till 1990-talet var hela räntebeloppet avdragsgillt, så då var det ju staten som kollektivt gödde bankerna. Man får inte glömma bort att ränta inte bör normaliseras, det är trots allt ett slags ocker när den inte står i paritet till risken långivaren tar i ersättning mot lånet. I en uppåtgående marknad blir bolånetagarna som boskap på en köttmarknad och när bostadsmarknaden svalnar kan bankerna begära utmätning om de bedömer att betalningsförmågan sviktar. Vill det sig riktigt illa går banken bara till skattebetalarna för att bli av med sina skulder, och sedan börjar karusellen om igen. Det Riksbanken gjorde med Carnegie och H2 borde egentligen ha skett med Nordea - istället blev Nordea den enda banken i Sverige som av EU bedöms som "systemkritisk".

Amorteringskrav är ett väldigt trubbigt verktyg för att styra belåningsgraden i allmänhet och det månatliga sparandet i synnerhet hos hushållen. Om man menade allvar med att sänka belåningsgraden borde man snarare titta på andra alternativ än enbart räntan, eftersom den påverkar så oerhört mycket mer än bara bostadsmarknaden. Reavinstskatten borde t.ex. ha skrotats för länge sedan som ett första steg. Men jag förstår din poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Om jag kollar på den senaste värderingen som gjordes 2011 så har jag belånat till ungefär 28% av fastighetens värde, men efter värderingen har jag bytt fönster och badrum på huset, byggt ett nytt varmgarage för 5 bilar (japp bygglov för garage inte en ekonomibyggnad), totalrenoverat ekonomibyggnad på 60m2 (nytt tak, fasad, isolering, isolerat 40m2 som inte varit isolerat tidigare, dörrar/fönster, innerväggar, och ny el). Så jag räknar med att fastigheten är värd en del mer, vill dock inte värdera om pga risk för att taket för fastighetsskatten försvinner.

Kakann eller någon får rätta mig om jag har fel, men fastighetsdeklarationen får du inte ljuga om och den och vad dina grannar säljer för ligger till grund för taxeringsvärdet och fastighetsskatt/avgift.
Det har inget med värdering att göra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kakann eller någon får rätta mig om jag har fel, men fastighetsdeklarationen får du inte ljuga om och den och vad dina grannar ligger till grund för taxeringsvärdet och fastighetsskatt/avgift.
Det har inget med värdering att göra.

Hur kan jag ljuga om jag inget vet? Ska jag hitta på en summa som jag tror att mitt hus är värt nu eller vad menar du?

Jag går ju bara på de senaste uppgifterna jag har. Min fastighet har blivit upptaxerad i och med bygget av garaget, det förs automatiskt in i registret när någon får slutlov för sin byggnation och samtidigt så skickar då skatteverket ut en blankett med vad dom tror att taxeringsvärdet ligger på där man har chans att bestrida. Sen är inte taxeringsvärdet samma som fastighetens försäljningspris som jag menar är fastighetens värde.

Men för det tror jag inte att uppgifterna ligger särskilt närma sanningen. Och jag tänker inte betala någon för att värdera huset, för det första så kostar det pengar, för det andra så har jag inget intresse eller behov av att veta vad min fastighet är värd idag.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Fram till för 10-15 år sedan fanns nästan inte amorteringsfria lån, varje månad betalade man tillbaka en del av sin skuld och så var det med det. Det var helt naturligt att försöka minska sina kostnader genom att amortera när räntan var 10-15%. Det gick dessutom att bli skuldfri under ett vanligt arbetsliv genom att amortera, något som knappast händer i storstäderna idag.

Sen började bankerna erbjuda amorteringsfritt och lät kunderna rulla fram återbetalningen av sin skuld till den dag de sålt fastigheten, under tiden kunde banken håva in ränta på hela lånebeloppet. Bankerna tjänar storkovan och kunderna "bor billigt" som hyresgäster hos banken eftersom räntorna är så låga. Så länge priserna stiger är det ju inga problem men vad händer den dag det går ner på allvar?
Och om bunden ränta är i paritet med rörlig? Jag har fått 1,17 på 3 mån av SBAB och 1,19 på 2 år av DB. Även om bolåneräntorna inte är direkt kopplade till reporäntan känns det inte som om de kommer att sjunka när Riksbanken börjar höja...

Danskes erbjudande på två år är nog väldigt svårslaget just nu, absolut. Men räkna med att det är en lock-kampanj och att de kanske inte står ut från mängden om två år.

Permalänk
Medlem

Tycker du 1,87% på ett bostadslån är skäligt idag? Har omskolat mig så senaste tre åren ser inkomsten inte så imponerande ut och uppe på det är jag anställd tillsvidare genom ett bemanningsföretag. Har aldrig haft skulder/lån annat än när vi startade företag men det lånet är sen länge betalt. Har aldrig bytt bank men funderar på att göra det nu. Tjänar i snitt 35.000kr brutto, har inga barn eller sambo att försörja och äger på papperet ingen bil (delar bil med en annan).

Först ville dom ge mig en ränta på 2,09% och lägre än så kunde dom absolut inte gå. Då gjorde ja det som dom säkert hört tusentals gånger "Jamen hos SBAB..." och så fick ja ner den lite men det känns som man blir lurad. Så vad tycker du, ska man va nöjd eller byta bank helt?

Godmorgon förresten.. = )

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Hur kan jag ljuga om jag inget vet? Ska jag hitta på en summa som jag tror att mitt hus är värt nu eller vad menar du?

Jag har aldrig fått fylla i någon summa på fastighetsdeklarationen åtminstone.
Jag menar om ombyggnader och standard som man däremot ska fylla i.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Danskes erbjudande på två år är nog väldigt svårslaget just nu, absolut. Men räkna med att det är en lock-kampanj och att de kanske inte står ut från mängden om två år.

Hej Kanann

Vet inte om frågan har kommit upp tidigare men vad är din syn på Enkla.com och deras 0.95% ränta?

Mvh

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

Hej Kanann

Vet inte om frågan har kommit upp tidigare men vad är din syn på Enkla.com och deras 0.95% ränta?

Mvh

Nu är inte jag Kakann men om du söker med verktyget "Sök i tråden" som ligger längst upp på sidan så hittar du några sidor diskussion om just Enkla.

Låter väldigt intressant nu på förhand men det var några saker som gör det lite otryggt efter att bindningstiden är slut.
Det var bra diskussion gällande ämnet. Finns även en egen tråd om det på forumet.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Nu är inte jag Kakann men om du söker med verktyget "Sök i tråden" som ligger längst upp på sidan så hittar du några sidor diskussion om just Enkla.

Låter väldigt intressant nu på förhand men det var några saker som gör det lite otryggt efter att bindningstiden är slut.
Det var bra diskussion gällande ämnet. Finns även en egen tråd om det på forumet.

Tack, missat "sök i tråd"-funktionen

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Tycker du 1,87% på ett bostadslån är skäligt idag? Har omskolat mig så senaste tre åren ser inkomsten inte så imponerande ut och uppe på det är jag anställd tillsvidare genom ett bemanningsföretag. Har aldrig haft skulder/lån annat än när vi startade företag men det lånet är sen länge betalt. Har aldrig bytt bank men funderar på att göra det nu. Tjänar i snitt 35.000kr brutto, har inga barn eller sambo att försörja och äger på papperet ingen bil (delar bil med en annan).

Först ville dom ge mig en ränta på 2,09% och lägre än så kunde dom absolut inte gå. Då gjorde ja det som dom säkert hört tusentals gånger "Jamen hos SBAB..." och så fick ja ner den lite men det känns som man blir lurad. Så vad tycker du, ska man va nöjd eller byta bank helt?

Godmorgon förresten.. = )

Beror på objekt, värde och lånesumma men spontant känns det rätt kasst. SBAB har ju 1,49% som listränta och inga krav vad jag vet att du ska flytta något övrigt engagemang. Byt dit!

Skrivet av Kare:

Hej Kanann

Vet inte om frågan har kommit upp tidigare men vad är din syn på Enkla.com och deras 0.95% ränta?

Mvh

Jag personligen skulle aldrig byta dit med tanke på den korta kredittiden, fyfasen om något händer så man måste sälja huset/lägenheten för att man inte får ett nytt lån beviljat på annat håll. De har väl fortfarande inte fått någon finansiering och inte betalat ut några lån dock vad jag vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Danskes erbjudande på två år är nog väldigt svårslaget just nu, absolut. Men räkna med att det är en lock-kampanj och att de kanske inte står ut från mängden om två år.

Nej, det är väl det som talar emot att byta bank, det är ju lite pyssel även om den nya banken sköter det mesta.

Hur ser er prognos ut för boräntorna på 2-3 års sikt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nej, det är väl det som talar emot att byta bank, det är ju lite pyssel även om den nya banken sköter det mesta.

Hur ser er prognos ut för boräntorna på 2-3 års sikt?

Skickades från m.sweclockers.com

Upp 50-60 punkter mot dagens rörliga räntor, typ.

Permalänk
Medlem

Ska köpa bostadsrätt och jag äger en bostadsrätt i dagsläget. Hur kommer det sig att bankerna har det så svårt att godkänna mig för jag vill behålla min bostadsrätt där jag bor idag. För jag vill hyra ut den och tjäna pengar. Har lån på 45-50% på den. Hyran är på 3k och är en 2a. Lånet ligger på cirka 250k

Den andra ligger runt 1 miljon. Hyra på 5100 och vi ska in med Kontantinsats på 58% cirka. Jag 7,5, hon 7,5 sedan får hon resten 42,5 av sina föräldrar.

Jobb med cirka 25000 föreskatt.

Vad händer om jag LJUGER för banken. Säger att jag ska sälja min bostadsrätt men gör det egentligen inte?
För jag kommer inte ha något problem att få den uthyrd för 5,5k ca.
Har en sambo också som jobbar.. men inte fast men jobbat där över 12 månader. Pendlar mellan 8-15k efter skatt.

Min sambo kommer köpa lägenheten med 50% direkt då hon får pengar från sina föräldrar. Så hon behöver ej något lån. Men jag kommer behöva lån. Söker jag med henne eller själv på banken? Ska jag räkna 50% på föreningens avgift? Då jag kommer betala hälften och hon hälften..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Ska köpa bostadsrätt och jag äger en bostadsrätt i dagsläget. Hur kommer det sig att bankerna har det så svårt att godkänna mig för jag vill behålla min bostadsrätt där jag bor idag. För jag vill hyra ut den och tjäna pengar. Har lån på 45-50% på den. Hyran är på 3k och är en 2a. Lånet ligger på cirka 250k

Den andra ligger runt 1 miljon. Hyra på 5100 och jag ska in med Kontantinsats på 58% cirka.

Jobb med cirka 25000 föreskatt.

Vad händer om jag LJUGER för banken. Säger att jag ska sälja min bostadsrätt men gör det egentligen inte?
För jag kommer inte ha något problem att få den uthyrd för 5,5k ca.
Har en sambo också som jobbar.. men inte fast men jobbat där över 12 månader. Pendlar mellan 8-15k efter skatt.

Min sambo kommer köpa lägenheten med 50% direkt då hon får pengar från sina föräldrar. Så hon behöver ej något lån. Men jag kommer behöva lån. Söker jag med henne eller själv på banken? Ska jag räkna 50% på föreningens avgift? Då jag kommer betala hälften och hon hälften..

Skickades från m.sweclockers.com

Bankerna har svårt att godkänna att du behåller den första bostadsrätten för det är ökad risk på alla fronter, din lön ska räcka till båda avgifterna, räntorna och amorteringar, plus att om ena eller båda föreningarna höjer årsavgiften, speciellt om det är pga räntan.
Därtill vill du hyra ut den ena, har du kontrollerat att du får göra det i stadgarna för den BRF:en? Finns det risk för att de ändrar reglerna? Vad händer om du inte får en uthyrd? igen risk.

Skulle inte ljuga för banken, kan inte juridiken, men rimligtvis skulle banken kunna häva ditt nya lån för du uppfyller inte villkoren. När jag köpte min nuvarande krävde banken ett säljavtal på min gamla innan de betalde ut det nya lånet. Skulle det avtalet avbrutits fanns det regler för vad som händer hur lång tid jag hade på mig att sälja en av bostäderna jag is så fall äger.

Har inte köpt lägenhet tillsammans med någon, men banken brukar räkna med hushållets gemensamma inkomst på de totala kostnaderna.

Om du nu vill behålla din gamla, kan du inte öka lånet på den lägenhet du har idag med de 250 tkr du vill låna till den nya (räknat på 1 000 tkr, 50% står din sambo för, du hade 58% av resten)? Du behöver inte säga vad du ska ha pengarna till, även om det är bra att ha en plan om banken frågar där du är tillräckligt vag.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Bankerna har svårt att godkänna att du behåller den första bostadsrätten för det är ökad risk på alla fronter, din lön ska räcka till båda avgifterna, räntorna och amorteringar, plus att om ena eller båda föreningarna höjer årsavgiften, speciellt om det är pga räntan.
Därtill vill du hyra ut den ena, har du kontrollerat att du får göra det i stadgarna för den BRF:en? Finns det risk för att de ändrar reglerna? Vad händer om du inte får en uthyrd? igen risk.

Skulle inte ljuga för banken, kan inte juridiken, men rimligtvis skulle banken kunna häva ditt nya lån för du uppfyller inte villkoren. När jag köpte min nuvarande krävde banken ett säljavtal på min gamla innan de betalde ut det nya lånet. Skulle det avtalet avbrutits fanns det regler för vad som händer hur lång tid jag hade på mig att sälja en av bostäderna jag is så fall äger.

Har inte köpt lägenhet tillsammans med någon, men banken brukar räkna med hushållets gemensamma inkomst på de totala kostnaderna.

Om du nu vill behålla din gamla, kan du inte öka lånet på den lägenhet du har idag med de 250 tkr du vill låna till den nya (räknat på 1 000 tkr, 50% står din sambo för, du hade 58% av resten)? Du behöver inte säga vad du ska ha pengarna till, även om det är bra att ha en plan om banken frågar där du är tillräckligt vag.

Förlåt, skulle skrivit att vi tsm blir cirka 58%.

Hmm. Satt och läste det precis att dom kan häva lånet osv.

Vad händer om jag fixar ett kontrakt angående detta? Att jag hyr ut till någon.

Tänker på de där med föreningens avgift. Hon och jag blir skyldiga att betala 50% var. Vilket man tycker att man borde bara räkna på 50% av avgiften för hon ska ej låna något. Kan inte räkna att jag själv ska betala allting när jag har en sambo?

Vill verkligen inte sälja. Bostadsmarknaden här fortsätter öka bra..

Angående föreningen så kommer det vara lugnt. Känner hela föreningen för jag sitter i den. Godkänt även flera stycken som ska hyra ut i andra hand.

Hur sjutton får jag till det här på banken utöver att inte sälja!! Lånet blir på cirka totalt på mig isf 675k ish. Vilket jag klarar av. Men dom kan väl inte räkna att endast jag ska betala 8k cirka i avgift då jag har en sambo. Men hon ska ej låna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Wizook: Står hon inte med på lånet så kommer banken räkna på att du ska klara allt, så enkelt är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Wizook: Står hon inte med på lånet så kommer banken räkna på att du ska klara allt, så enkelt är det.

Så står hon med på lånet så blir det annorlunda.. men hon kommer ej behöva det. Förstår med bostadsrätten jag äger själv att jag betalar allt själv. Men när både hon och jag står som ägare på lägenheten med 50% var. Borde man väl bortse lite att hon ska betala också. Men dom räknar att jag ska kunna ta hand om lägenheten själv om vi skulle separera.

Konstigt i min mening men förstår samtidigt riskerna..

Är egentligen kört att behålla min lägenhet. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Förlåt, skulle skrivit att vi tsm blir cirka 58%.

Hmm. Satt och läste det precis att dom kan häva lånet osv.

Vad händer om jag fixar ett kontrakt angående detta? Att jag hyr ut till någon.

Tänker på de där med föreningens avgift. Hon och jag blir skyldiga att betala 50% var. Vilket man tycker att man borde bara räkna på 50% av avgiften för hon ska ej låna något. Kan inte räkna att jag själv ska betala allting när jag har en sambo?

Vill verkligen inte sälja. Bostadsmarknaden här fortsätter öka bra..

Angående föreningen så kommer det vara lugnt. Känner hela föreningen för jag sitter i den. Godkänt även flera stycken som ska hyra ut i andra hand.

Hur sjutton får jag till det här på banken utöver att inte sälja!! Lånet blir på cirka totalt på mig isf 675k ish. Vilket jag klarar av. Men dom kan väl inte räkna att endast jag ska betala 8k cirka i avgift då jag har en sambo. Men hon ska ej låna

Skickades från m.sweclockers.com

Kontraktet hjälper (förhoppningsvis), men du kommer tillbaka till risk för banken, de har inte kreditkollat person som hyr, vad händer om den blir arbetslös? Flyttar? osv. Igen, bara personlig erfarenhet, men för lägenheter tar banken inte ens hänsyn till inneboende utöver sambo, iaf inte om det inte är en uthyrningsdel, och även då lät det lite tveksamt (och jag bor i stad med studenter som alltid har bostadsbrist)

Du kan inte se det som att ni äger 50% var, utan att ni äger 100% tillsammans. Är ganska säker på att du inte kan pantsätta din ägarandel ensam, utan hela pantsätts. Säg att ditt lån förfaller eller hävs, ska din halva tvångsförsäljas och en random person kunna köpa den och flytta in? Om du betalar din halva till föreningen alltid, men din sambo aldrig betalar, blir bara hon vräkt? (extremt ja, men det förtydligar principen).

Andrahand uthyrning, igen risk för banken. Det är ok idag för styrelsen säger att det är ok, eller för att det står i stadgarna? Hur vet banken att det är ok om tre år?

Hur det kan klara det tror jag just är att belåna den första bostaden, men det kräver att den är värd minst 800 tkr idag (för att klara en belåning på 85%, 675 tkr).
Alternativt skulle det gå att fixa med att din sambo lånar de återstående 50% som du sedan lånar av henne för att köpa 50% av henne (har ingen aning om hur en bank ser på såna här lösningar, för 15-20 år sedan gick det iaf).

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Kontraktet hjälper (förhoppningsvis), men du kommer tillbaka till risk för banken, de har inte kreditkollat person som hyr, vad händer om den blir arbetslös? Flyttar? osv. Igen, bara personlig erfarenhet, men för lägenheter tar banken inte ens hänsyn till inneboende utöver sambo, iaf inte om det inte är en uthyrningsdel, och även då lät det lite tveksamt (och jag bor i stad med studenter som alltid har bostadsbrist)

Du kan inte se det som att ni äger 50% var, utan att ni äger 100% tillsammans. Är ganska säker på att du inte kan pantsätta din ägarandel ensam, utan hela pantsätts. Säg att ditt lån förfaller eller hävs, ska din halva tvångsförsäljas och en random person kunna köpa den och flytta in? Om du betalar din halva till föreningen alltid, men din sambo aldrig betalar, blir bara hon vräkt? (extremt ja, men det förtydligar principen).

Andrahand uthyrning, igen risk för banken. Det är ok idag för styrelsen säger att det är ok, eller för att det står i stadgarna? Hur vet banken att det är ok om tre år?

Hur det kan klara det tror jag just är att belåna den första bostaden, men det kräver att den är värd minst 800 tkr idag (för att klara en belåning på 85%, 675 tkr).
Alternativt skulle det gå att fixa med att din sambo lånar de återstående 50% som du sedan lånar av henne för att köpa 50% av henne (har ingen aning om hur en bank ser på såna här lösningar, för 15-20 år sedan gick det iaf).

Ja det är sant. Jag måste princip sälja av min lägenhet.. Satan också! om jag inte kan komma fram med pengar direkt..

Vad händer om jag betalar allt direkt och sedan vill jag belåna lägenheten?
Vi betalar 100% direkt sedan efter 3-4 månader vill vi låna 40-50% av lägenhetens värde? Kommer vi till samma situation igen?

Jag måste försöka lösa detta väldigt snabbt så alla förslag är välkommna hur jag kan gå till väga.

(Alternativet är ej att sälja min lägenhet) om jag verkligen inte måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Ja det är sant. Jag måste princip sälja av min lägenhet.. Satan också! om jag inte kan komma fram med pengar direkt..

Vad händer om jag betalar allt direkt och sedan vill jag belåna lägenheten?
Vi betalar 100% direkt sedan efter 3-4 månader vill vi låna 40-50% av lägenhetens värde? Kommer vi till samma situation igen?

Jag måste försöka lösa detta väldigt snabbt så alla förslag är välkommna hur jag kan gå till väga.

(Alternativet är ej att sälja min lägenhet) om jag verkligen inte måste.

Om du betalar allt direkt kan banken inte säga något egentligen vid tillfället, men det är en väsentlig förändring till och med i hur banken ska bedöma din nuvarande situation. (även om du har hela din andel utan lån har du en extra kostnad i årsavgiften på den nya lägenheten som belastar månadskalkylen).

Vill du sen belåna den nya lägenheten senare tas hela din ekonomi med, tillbaka på ruta ett. Kan likna det vid att det inte sker någon större kontroll (som jag känner till iaf) när lånen bara löper på, men om man tagit upp nya krediter, och byter bank eller utöka lån kommer din ekonomi analyseras igen.

Kanske att en förälder går in som medlåntagare och garant? Tror det är mest vanligt för yngre personer som studerar, men man vet aldrig.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Om du betalar allt direkt kan banken inte säga något egentligen vid tillfället, men det är en väsentlig förändring till och med i hur banken ska bedöma din nuvarande situation. (även om du har hela din andel utan lån har du en extra kostnad i årsavgiften på den nya lägenheten som belastar månadskalkylen).

Vill du sen belåna den nya lägenheten senare tas hela din ekonomi med, tillbaka på ruta ett. Kan likna det vid att det inte sker någon större kontroll (som jag känner till iaf) när lånen bara löper på, men om man tagit upp nya krediter, och byter bank eller utöka lån kommer din ekonomi analyseras igen.

Kanske att en förälder går in som medlåntagare och garant? Tror det är mest vanligt för yngre personer som studerar, men man vet aldrig.

Synd att det ska vara så svårt att behålla min lägenhet.. Då priserna stiger här och jag skulle tjäna en slant. om ej stadgarna har en möjlighet att ta ut en avgift för man hyr ut i andra hand. Aja.. Lägenheten jag kikade på har gått upp t 1,2m från 900k så.. bekymret försvann i dagsläget. men kommer komma tillbaka senare.

Funderade på att ge bort min lägenhet + lån till kanske mor och far.. sedan betala dom. Men då sätter jag dom i knipa om de skulle vilja köpa sommarställe..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Synd att det ska vara så svårt att behålla min lägenhet.. Då priserna stiger här och jag skulle tjäna en slant. om ej stadgarna har en möjlighet att ta ut en avgift för man hyr ut i andra hand. Aja.. Lägenheten jag kikade på har gått upp t 1,2m från 900k så.. bekymret försvann i dagsläget. men kommer komma tillbaka senare.

Funderade på att ge bort min lägenhet + lån till kanske mor och far.. sedan betala dom. Men då sätter jag dom i knipa om de skulle vilja köpa sommarställe..

Egentligen orelaterat till trådens ämne, men det rent bostadsrättsjuridiska kan jag besvara.

...kan du inte skriva in i stadgarna att det inte är tillåtet. Ett sådant beslut kommer hävas omedelbart vid en prövning i hyresnämnden. Däremot kan en BRF kräva "giltiga skäl" efter 2-3 år. Tidigare var det 2 år, numera verkar 3 år ha blivit nästan praxis. Giltiga skäl kan vara att man har inlett en ny relation och vill pröva att bo sambo ett tag, det vanligaste skälet är dock studier på annan ort, arbete eller tjänstgöring av något slag som tvingar en (temporär) flytt. Det brukar i regel ge i varje fall 2 års förlängning.

Därefter kan man, beroende på hur föreningens styrelse har skött sig, få hyra ut ännu längre. Om styrelsen har godkänt andrahandsuthyrningar på motsvarande tidsperiod för andra medlemmar tidigare kommer det i de flesta fall bli svårt för föreningen att neka, eftersom Hyresnämnden slår ner stenhårt på den typen av precedens.

Gällande andrahandsuthyrning...

... så beror det en hel del på bostadsrättens värde och vad stadgarna i föreningen säger gällande överlåtelse. Oavsett vad så kan du inte ge din lägenhet till dina föräldrar utan att de först har blivit godkända av föreningen. Se till att ni fixar ett överlåtelseavtal och sedan måste en ansökan skickas in till föreningens styrelse, som vanligtvis godkänner nya medlemmar som ren formalia på nästa styrelsemöte. Är det långt mellan mötena kan man få till ett interimbeslut om styrelsens ledamöter är överens, t.ex. via telefon.

Jag skulle rekommendera att du står kvar som ägare till 1% av bostadsrätten, eftersom det innebär att du inte behöver träda ur föreningen utan kan fortsätta stå kvar som medlem. Detta med passiva "familjeägare" brukade föreningarna försöka stoppa förr, men med senare års uppdateringar av normalstadgar har det luckrats upp. Exempelvis hade många gränsstäder (t.ex. Strömstad) stora problem i många år med norska föräldrar som köpte bostadsrätter och blev medlemmar i brf:er, trots att det egentligen var deras barn som nyttjade bostadsrätterna. Det var ju i princip en otillåten andrahandsuthyrning. Så då började man överlåta 1% på barnen, som då blev medlemmar och därmed fick nyttja bostadsrätten utan krav på andrahandskontrakt. Det brukar inte vara populärt hos styrelsen, men 1%-ägande har prövats rättsligt så det får anses vara "kosher" att köra med ett sådant upplägg.

Hur ni sedan löser det privatekonomiska är en annan femma. Är du ensambarn är det naturligtvis mycket lättare, i annat fall är det... snårigt

Gällande överlåtelse av lägenhet till föräldrar...

Bankens säkerhet är de pantbrev som tas ut på bostadsrätten. Banker godkänner i regel inte att du ökar din pant i en BRF för att köpa bostadsrätt i en annan förening. Det kan bli trassel att lösa ut panter ställda på bostadsrätter vid en eventuell utmätning, då de oftast säljs på exekutiv auktion till undervärde. Ett pantbrev är ju dessutom knutet till en specifik fastighet och då är det inte rimligt att den används för att finansiera köp av annan fastighet, där banken inte har någon pant som säkerhet.

Däremot borde banken inte ha några synpunkter på att du ökar på lånet på din nuvarande lägenhet om syftet är att t.ex. renovera den. Givetvis beror det ju på din belåningsgrad och betalningsförmåga, samt om beloppet du vill låna står i proportion till vad renoveringsarbetena förväntas kunna kosta. Om du säger att du skall köpa en ny lägenhet men vill behålla din gamla i rent spekulationssyfte (hyra ut och hoppas på värdeökning) kommer banken sannolikt säga nej direkt.

Gällande bankens syn på dubbla bostadsrätter etc...
Permalänk
Medlem

Har någon provat tjänsten mitt bolån?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Ung pojke här som är helt grön när det kommer till köp av bostad, men nu börjar det närma sig så jag ska försöka sätta mig in i det så gott jag kan.

Jag och min tjej bor för närvarande i en studentlägenhet (hyresrätt) som vi får ha i ca 2 år till, tills hon är klar civilingenjör. Efter det funderar vi på att köpa bostadsrätt direkt, då hyresmöjligheterna i Göteborg minst sagt är dåliga och vi redan har sparat ganska mycket pengar (framförallt sparat studielån).

Det jag lärt mig hittills är att vi behöver minst 15% i kontantinsats, vilket kommer landa på drygt 500 000 kr om vi tittar på priserna på mindre lägenheter i de områden av Göteborg vi vill bo i. Uppskattningsvis kommer vi ha 700 000-800 000 sparat när det väl är dags. Hörde att räntan kan bli lägre om kontantinsatsen är högre. Finns det någon procentsats vi borde satsa på eller räcker det med 15%?

På tal om lån. Vad är en rimlig ränta? Tydligen är den personlig, men jag skulle vilja veta vad som tas med i bankens beräkning. Jag har sedan några månader tillbaka mitt första jobb, en fast anställning med 34k i månadslön innan skatt. Om några år lär det väl vara en del högre, så själva inkomstnivån är nog relativt bra. Undrar dock om de kollar på saker såsom ålder? Jag är 21 år, kommer vara 23 när vi köper, bidrar det till högre ränta? Ska min tjej helst vara färdigexaminerad innan vi söker lån? Ska hon fått fast jobb först? Vi är förlovade, ska vi gifta oss först?

Som sagt helt grön och många frågetecken, men vi börjar här.

Permalänk
Medlem

Du kanske har besvarat det redan, men många talar om att höjda låneräntor är givet om reporäntan höjs, oavsett hur lite. Som att man antar att det finns en kartellbildning kring att man alltid ska ligga minst 2-procentenheter ifrån reporäntan. Jag själv observerar ökad konkurrens på bolånemarknaden och att det kanske kan leda till räntor kring 1.5%, även om reporäntan ligger på 1%. Dvs att bankernas marginaler minskar om reporäntan höjs. Vad tror du kring det hela?

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

En bank erbjuder bunder ränta 1,29 % i två år. Är inte det är rätt bra erbjudande?

Har 1,19 % rörlig idag men 0.10 % känns som ett rimligt pris för att slippa oroa sig i två år.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Hazelberg:

Ung pojke här som är helt grön när det kommer till köp av bostad, men nu börjar det närma sig så jag ska försöka sätta mig in i det så gott jag kan.

Jag och min tjej bor för närvarande i en studentlägenhet (hyresrätt) som vi får ha i ca 2 år till, tills hon är klar civilingenjör. Efter det funderar vi på att köpa bostadsrätt direkt, då hyresmöjligheterna i Göteborg minst sagt är dåliga och vi redan har sparat ganska mycket pengar (framförallt sparat studielån).

Det jag lärt mig hittills är att vi behöver minst 15% i kontantinsats, vilket kommer landa på drygt 500 000 kr om vi tittar på priserna på mindre lägenheter i de områden av Göteborg vi vill bo i. Uppskattningsvis kommer vi ha 700 000-800 000 sparat när det väl är dags. Hörde att räntan kan bli lägre om kontantinsatsen är högre. Finns det någon procentsats vi borde satsa på eller räcker det med 15%?

På tal om lån. Vad är en rimlig ränta? Tydligen är den personlig, men jag skulle vilja veta vad som tas med i bankens beräkning. Jag har sedan några månader tillbaka mitt första jobb, en fast anställning med 34k i månadslön innan skatt. Om några år lär det väl vara en del högre, så själva inkomstnivån är nog relativt bra. Undrar dock om de kollar på saker såsom ålder? Jag är 21 år, kommer vara 23 när vi köper, bidrar det till högre ränta? Ska min tjej helst vara färdigexaminerad innan vi söker lån? Ska hon fått fast jobb först? Vi är förlovade, ska vi gifta oss först?

Som sagt helt grön och många frågetecken, men vi börjar här.

Hej,

Till att börja med, det är väldigt svårt att spekulera i hur något kommer att se ut om två år, både vad gäller ränta och bostadspriser. Något som jag kan nämna är att de flesta (alla?) banker idag har infört ett lånetak på 5 gånger årslönen, vilket i ert fall borde vara strax över 2 miljoner. Detta är alltså räknat på din lön, i värsta fall vill banken också att du försörjer din sambo vilket i så fall inte lämnar mycket utrymme för lån alls. När din sambo har fast anställning ändras detta alltså helt.
Idag är det bra med ränta på strax över 1%, om två år är det sannolikt högre. Ålder brukar de inte fråga särskilt om, bara fast anställning (de kan ta hänsyn till t.ex. utbildningsnivå, det sänker risken för banken). Oftast brukar man få lägst ränta om man har ca 60% belånat, och då höga belopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Hej,

Till att börja med, det är väldigt svårt att spekulera i hur något kommer att se ut om två år, både vad gäller ränta och bostadspriser. Något som jag kan nämna är att de flesta (alla?) banker idag har infört ett lånetak på 5 gånger årslönen, vilket i ert fall borde vara strax över 2 miljoner. Detta är alltså räknat på din lön, i värsta fall vill banken också att du försörjer din sambo vilket i så fall inte lämnar mycket utrymme för lån alls. När din sambo har fast anställning ändras detta alltså helt.
Idag är det bra med ränta på strax över 1%, om två år är det sannolikt högre. Ålder brukar de inte fråga särskilt om, bara fast anställning (de kan ta hänsyn till t.ex. utbildningsnivå, det sänker risken för banken). Oftast brukar man få lägst ränta om man har ca 60% belånat, och då höga belopp.

Tack för informationen! Det där med lånetak hade jag inte hört talas om, det blir ju för oss ett större problem än kontantinsatsen. Får läsa på lite mer om det. Är det några andra begrepp jag behöver ha koll på som jag inte redan tagit upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Tack för informationen! Det där med lånetak hade jag inte hört talas om, det blir ju för oss ett större problem än kontantinsatsen. Får läsa på lite mer om det. Är det några andra begrepp jag behöver ha koll på som jag inte redan tagit upp?

Gränserna för amortering som går vid 50 resp 75% belåning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Gränserna för amortering som går vid 50 resp 75% belåning.

Skickades från m.sweclockers.com

Njae, 50 och 70 % är det.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.