Kan säga direkt att jag inte är supertaggad för WoW Classic, utan hade personligen föredragit en version med TBC eller WotLK då jag ansåg att spelet hade sin Peak då (vilket även konfirmerats för egen del på privatserver).
Men jag skulle alla dagar i veckan spela WoW Classic som har officiellt stöd av Blizzard än någon privatserver. Bara faktorn att en privatserver kan när som helst stänga ner p.g.a. legala problem gör att det inte känns riktigt värt att lägga ner någon tid - Fyller jag på speltid i WoW idag, jag grindar lite rep eller farmar något mount, då kan jag vara nästan helt säker att dom sakerna finns kvar om 5-10år om jag loggar in igen. Blizzard håller superbra liv i sina spel, kan fortfarande logga in på mitt WC3 onlinekonto som jag gjorde för kanske 8år sedan när jag spelade DotA och 2v2 ranked ladder.
Eventuell kostnad är värt det bara för den faktorn, säkerheten att mina saker är precis där jag lämnade dom för flera år sedan.
Edit:
Som jag nämnde ovan så är inte just Classic det jag är ute efter, spelade då men var egentligen för ung för att uppskatta spelet, utan min bästa tid började runt TBC och framförallt WotLK (var runt 12 år när TBC kom).
Varför jag vill tillbaka till framförallt WotLK har många anledningar egentligen, men kan lista några exempel:
Jag gillade storyn, att gå upp mot Lich King och få stå sida vid sida av karaktärer man "känner". Dom flesta karaktärerna från denna tiden är sedan länge borta eller knuffade åt sidan mer för varje expansion som kommer och går
Miljöerna kändes väldigt "Warcraft", igen mycket att göra med familjäritet från tidigare Warcraft spel
Klassiskt och linjärt progression-system, inget trams som att farma artifact power/azerite power. Utan gå hit, döda bossen och få chansen på loot - Eller gör ett par dailies som var OPTIONAL istället för nästintill MANDATORY som det kan vara idag
Bossarna var mekaniskt sett mycket enklare än dagens, men av någon anledning så var dom ändå otroligt givande och man kände sig mer lyckad när man vann, mycket av detta har nog med storleken på raidsen att göra, 25-man som lär synca upp istället för dagens fokus om 5-10 pers
Class Fantasy var en STOR sak! Valde jag att köra Mage så kändes det, jag var inte bara en 'caster i mängden', lite grann som att Destruction Warlocks just nu är en rip-off mage på live servrarna. T.ex. hade Paladiner bonus skada mot Undeads, men det ansågs vara obalanserat och plockades senare bort (sådana saker som dödade klass fantasin)
Avsaknad av saker som Dungeon Finder o.s.v. gjorde att man var tvungen att interagera med andra spelare, gå med i Guilds eller sitta i Looking for Group kanaler om man ville köra dungeons - Gjort många vänner genom spelet på det viset
World PvP var en verklig sak och som existerade utan att behöva uppmuntran, folk VILLE ut och slåss mot andra eller bara sitta och vänta på någon stackare som råkade komma i deras väg - Man behövde inte få massa extra bonusar för det då det var en rolig sak att göra och kändes som en del av spelet
Epic gear var verkligen EPIC. Såg man någon vandra runt i full lila utstyrsel så visste man att den spelaren hade investerat tid och var duktig på spelet. Idag delas Epic's ut som godis, "participation trophies" skulle man kunna säga
Dessa är några saker för min del bara.
Jag gillar mycket av moderna WoW, speciellt då man inte har lika mycket tid att spela som förut. Men på något vis har charmen och magin med WoW dött lite, mycket system och dåliga beslut har gjort att spelet är onödigt komplext på fel vis. Den höga levelcappen och förlegade storyn gör att många vänner jag försökt fått att börja helt enkelt ger upp när dom inser att dom lär sitta igenom 190+ videos från Nobbel87 för att hänga med i storyn som utspelar sig på max level eller ens under själva lvling's fasen.
WoW behöver ärligt talat ett WoW 2.0.
Ett nytt spel, kanske ett alternativt universum eller något som kan utspela sig i framtiden, kanske flera hundra år och där det endast görs mindre referenser till händelserna i nuvarande spelserie. Achievements o.s.v. kan följa med från dagens spel, dom kan t.o.m. göra en tolkning av "Time Walking" som finns idag, där man kan få åka tillbaka i tiden och återuppleva vissa events fast mer som en åskådare än en deltagare.
Håller med till stor del i allt du skriver. Lite egna tankar kring wow osv:
En sak jag inte förstår med wow är varför de liksom inte försöker få till en riktigt cool klass-identitet för spelarna och sen deras sätt att berätta story på lackar. De största minusen för mig just nu spontant iaf. Där borde förnya sig en hel del. Ska förklara lite mer i detalj.
Tex har de lagt in massvis med nya animationer för många och det är coolt. Men varför tar det så förbannat lång tid? Och de borde kunna ta det längre, mycket mycket längre...för trots allt nytt ser man animationer återanvändas mellan olika klasser tex...Och nu har de ju gått ifrån systemet där det var RAS-specifika animationer till KLASS-specifikt. Trots det tar de genvägar...tycker det är helt oacceptabelt i ett spel med de resurser Blizz har. Tråkigt helt enkelt. Kunde vara så sjukt mycket mer epic om det var lite mer UMPF bakom magier och attacker.
Jämför vi med SWTOR har ju samma klass mellan faktioner helt olika animationer och namn för samma förmågor. Det gör en hel del alltså. Lira som Sith Juggernaut och Jedi Guardian är tekniskt samma sak...men det känns helt olika tycker jag. Allt tack vare animationer osv.
Klarade Bioware av detta borde blizz klara av att låta tex en paladin HÅLLA i sitt vapen medan de kastar en helande magi 2018 snarare än att ha vapen och ev sköld hölstrade...vadfan liksom. Kom igen nu.
Sen deras sätt att berätta story...känns för opersonligt. Framförallt medan man levlar. Återigen tänker jag jämföra med SWTOR för där har alla klasser en egen story och så finns en övergripande story på varje planet. Och allt kretsar kring din karaktär. Även utan val i konversationer ligger wow hopplöst efter här alltså. SWTOR är legit kul att levla även helt ensam. Man har en egen story som liksom byggs upp och fortsätter sen in i expansionerna (dock inte lirat dem men lär nog göra det förr eller senare)
Tycker jag iaf. Kan vara så att vissa föredrar wow. Bara hjärndött acceptera quests och göra det så snabbt det bara går sen vidare. Men för egen del håller inte det längre faktiskt.
Men själva gameplayen är solid än i wow. Svinkul att nöta lite mythic+ med polarna tex. Men är just det. Utanför aktiviteter med polarna känns det för stelt. För dött på ngt vis. Vill se mer energi läggas där så man på riktigt kan dras med i storyn. Vi ha mer RP element helt enkelt antar jag. För de existerar inte längre nästan. Var ett MMO RPG förr. Nu är det bara ett MMO som är tänkt att vara lätt att hoppa in i och lämna. :-/
*edit*
Hoppsan vilken rant det blev xD. Aja. Wow är kul i grupp men fruktansvärt mycket outnyttjad potential nu 2018 så fort man är själv helt enkelt.
*/edit*
Skickades från m.sweclockers.com
| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |