Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

För övrigt så är alla OLED-tv vi pratar om här 10-bitpaneler som @Berrabub skriver här över. Så standardens stöd för 12 bit är i nuläget irrelevant om du frågar mig.

12-bit är väl inte helt irrelevant då det ger en overhead för att modifiera signalen. Om signalen in är 10-bit och sen processas och skickas ut i 10-bit kommer man få avrundningsfel som i värsta fall kan leda till banding och artifakter. Att gå från och processa i 12-bit för att sen konvertera ner till 10-bit på slutet är i teorin inte lika destruktivt. Sen tycker jag inte det är fel att stödja ett format som är mer framtidssäkert.

Nu är det kanske bara LG:ns HDR10-processing som har lite problem (vilket ironiskt nog potentiellt gör den sämre än Philipsen på icke-DV material, jag har ingen aning hur den senare ser ut), men jag har observerat tydliga skillnader mellan att köra UHD-BDs i 10-bit rakt igenom, och att köra dem genom 12-bit DV-kretsen med påtvingad Dolby Vision-metadata (trots att bilden in alltså är samma 10-bit-signal.)

Permalänk
Medlem

@Pyoko:

Intressant. Jag ska titta lite på det själv också då. Inget jag direkt har tänkt på.

Permalänk
Medlem

Skulle jag köpa en OLED TV idag skulle jag välja mellan Sony AF9 eller Panasonic FZ800.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Skulle jag köpa en OLED TV idag skulle jag välja mellan Sony AF9 eller Panasonic FZ800.

För att? Sägas ska att jag aldrig någonsin kommer ge 45.000kr för en tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

För att? Sägas ska att jag aldrig någonsin kommer ge 45.000kr för en tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan hålla med där, 45 lök för en TV är lite väl saltat om den inte håller i typ 40 år så man i alla fall kommer kring en 1000lapp per år i kostnad.

Dock verkar ju Panasonicen vara den som är "king of the hill" vilket då gör att man blir ännu mindre taggad på Sonyn.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

LG skall du välja om du hittar någon. Bara fjärren är värd allt. Har själv B7 efter ha testat Philips som jag inte var nöjd med. Min LG är min pärla.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt, så har Philipsens fjärrkontroll tangenter/tangentbord, dvs man kan alltså direkt skriva med den. Detta är värdefullt med tanke på användarvänligheten.

Philips har lyckats bättre med kretsarna/systemet, som man justerar bilden med. Dvs om man vill ha så naturlig bild som möjligt, så vinner Philipsen. Detta är min personliga syn på saken, och den bygger på min långa erfarenhet inom branschen.

Jag skulle välja Philipsen.

Permalänk
Bildexpert 📺

Om vi bortser från en lyxprodukt som Loewe:s OLED-TV och Grundigs OLED-TV (aldrig sett) kan man ranka tillverkarnas förmåga till att sätta färger och ljus så exakt som möjligt som följer.

1. Sonys OLED
2. Panasonics OLED
3. LG:s OLED
4. Philips OLED

Detta med hänseende på hur rätt bilden är i fråga om att kunna följa standard. Finns många parametrar som gör en TV och alla har inte färgprecision som första prio.

Sony och Panasonic är de enda med OLED-paneler som lyckas hålla kvar OLED-svärtan på svart, typisk ≈0,0005 nits och lägre (kontrastförhållanden på flera hundratusen till ett) utan att det också klipper bort nyanser nära svart. Det finns en stegring ut ur det svarta mot mörkgrått som följer den tänkta EOTF/"gamman" som ska vara där. Panasonic är nästan lika precis på detta.

Med LG och Philips måste man som OLED-ägare kompromissa mellan skuggtoner och OLED-svärta. Du måste välja mellan att klippa nivåer och missa nyanser av mörkgrått. Bilden blir för mörk. Det sotar igen, mörka kläder smälter ihop till svart etc. Precis så väljer LG att leverera sina OLED-apparater – med för mörk bild. Alternativet är att ljusa upp bilden så mycket att vi tappar OLED-svärtan till nivåer som mer liknar en bättre plasma eller rent av en VA-LCD, alltså ≈ 0,02 nits eller högre (eller kontrastförhållande om tusentals eller kanske tiotusen till ett) och då få fram nyanserna av mörkgrått som annars döljs i bilden på kartonginställningar.

Detta är inte helt lätt val då nivåerna ofta "knäas". Försöker man få fram alla nyanser av mörkgrått som ska finnas där hos en LG eller Philips OLED blir de ofta för ljusa skugggtoner. Jag måste därför välja hur mycket man ska klippa av nivåerna och hur mycket man ska lyfta fram utan att sabba OLED-svärtan.

Exemplarlotteriet är väldigt viktigt här, för det avgöra hur stora kompromisser som måste till.

Observera att många tester där ute missar detta. Ofta presenteras 10 eller 20-stegsmätningar med 0 och 10% eller 5% gråtoner men det är inom de allra första gråtonerna det blir fel och då syns det inte i mätningarna.

På alla LG 2018-modeller jag träffat på måste Ljusstyrka-reglaget upp till 55-60 någonstans och så får man där försöka ringa in en kompromiss baserat på rummet och önskemålen. Ofta landar jag i ett mätbart kontrastförhållande runt 20.000:1, alltså i klass med en bättre plasma från förr. Ifall syftet är att följa EOTF som nära som möjligt. Alternativet till detta är en djupare svärta/högra kontrastförhållande där bilden blir lite för mörk och klipper bort skuggtoner.

Den här kompromissen uppstår inte med Sonys OLED medan Panasonics OLED kan kräva viss kompromiss. Dock kan man ofta behålla ett kontrastförhållande på 100.000:1 och ändå få med nyansteckning av de allra mörkaste gråtonerna och fortfarande följa EOTF/"gamma".

Philips OLED har samma kompromisskrav som LG:s OLED där man måste välja mellan skuggtonerna eller den djupaste svärtan. Men deras reglage är sämre utformade och kan bete sig märkligt. Som att du kan trycka på +3-4 steg på Ljus-reglaget och inget händer. Steg +5 och gråtonerna blir väldigt mycket ljusare. Steg +6 gör ingenting och steg +7 gör plötsligt gråtonerna mörkare igen. Detta beteende förekommer även på Philips LCD:er så det är något som är wonky med deras mjukvara och hur reglagen påverkar panelen.

Alla fyra tillverkares OLED kan kalibreras till konsumentprecision, inom delta-E 3 (dE2000) hos gråskala och färger där Philips OLED kan vara ett gränsfall för dE 3, mycket beroende på exemplaret. Är färgprecision din OLED-prioritet är Philips helt enkelt det sämre valet bland det fyra tillverkarnas OLED-modeller.

Panasonic har de mest utförliga och detaljerade reglagen som det ironiskt nog sällan behöver dras i.

LG:s OLED kräver som skrivet en kompromiss kring svart, men är annars också inga större problem att få tillräckligt rätt i färgerna. LG har dock reglage jag allra helst undviker, likt 20-stegs gråskala och reglage för att påverka färgrymden. Använder man dem riskerar man snarare ägna timmar till att försämra bilden. Men får då en "snygg mätning". Något väldigt många gör...

Philips OLED kräver alltså fler kompromisser och har reglage som är svårarbetade likt beskrivet ovan. Detta förvärras av att det ofta är sämre precision överlag, likt att gråskala/vitbalans från början inte är allt för linjär. Det blir ofta något fel någonstans som man måste acceptera.

Sonyn har kanske minst utförliga reglage för kalibrering men där är det också sällan mycket som måste ändras.

Permalänk
Medlem

Är själv inne på att köpa en Philips 65OLED873 p.g.a. Ambilight. Tycker det är riktigt mysigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Om vi bortser från en lyxprodukt som Loewe:s OLED-TV och Grundigs OLED-TV (aldrig sett) kan man ranka tillverkarnas förmåga till att sätta färger och ljus så exakt som möjligt som följer.

1. Sonys OLED
2. Panasonics OLED
3. LG:s OLED
4. Philips OLED

Detta med hänseende på hur rätt bilden är i fråga om att kunna följa standard. Finns många parametrar som gör en TV och alla har inte färgprecision som första prio.

Sony och Panasonic är de enda med OLED-paneler som lyckas hålla kvar OLED-svärtan på svart, typisk ≈0,0005 nits och lägre (kontrastförhållanden på flera hundratusen till ett) utan att det också klipper bort nyanser nära svart. Det finns en stegring ut ur det svarta mot mörkgrått som följer den tänkta EOTF/"gamman" som ska vara där. Panasonic är nästan lika precis på detta.

Med LG och Philips måste man som OLED-ägare kompromissa mellan skuggtoner och OLED-svärta. Du måste välja mellan att klippa nivåer och missa nyanser av mörkgrått. Bilden blir för mörk. Det sotar igen, mörka kläder smälter ihop till svart etc. Precis så väljer LG att leverera sina OLED-apparater – med för mörk bild. Alternativet är att ljusa upp bilden så mycket att vi tappar OLED-svärtan till nivåer som mer liknar en bättre plasma eller rent av en VA-LCD, alltså ≈ 0,02 nits eller högre (eller kontrastförhållande om tusentals eller kanske tiotusen till ett) och då få fram nyanserna av mörkgrått som annars döljs i bilden på kartonginställningar.

Detta är inte helt lätt val då nivåerna ofta "knäas". Försöker man få fram alla nyanser av mörkgrått som ska finnas där hos en LG eller Philips OLED blir de ofta för ljusa skugggtoner. Jag måste därför välja hur mycket man ska klippa av nivåerna och hur mycket man ska lyfta fram utan att sabba OLED-svärtan.

Exemplarlotteriet är väldigt viktigt här, för det avgöra hur stora kompromisser som måste till.

Observera att många tester där ute missar detta. Ofta presenteras 10 eller 20-stegsmätningar med 0 och 10% eller 5% gråtoner men det är inom de allra första gråtonerna det blir fel och då syns det inte i mätningarna.

På alla LG 2018-modeller jag träffat på måste Ljusstyrka-reglaget upp till 55-60 någonstans och så får man där försöka ringa in en kompromiss baserat på rummet och önskemålen. Ofta landar jag i ett mätbart kontrastförhållande runt 20.000:1, alltså i klass med en bättre plasma från förr. Ifall syftet är att följa EOTF som nära som möjligt. Alternativet till detta är en djupare svärta/högra kontrastförhållande där bilden blir lite för mörk och klipper bort skuggtoner.

Den här kompromissen uppstår inte med Sonys OLED medan Panasonics OLED kan kräva viss kompromiss. Dock kan man ofta behålla ett kontrastförhållande på 100.000:1 och ändå få med nyansteckning av de allra mörkaste gråtonerna och fortfarande följa EOTF/"gamma".

Philips OLED har samma kompromisskrav som LG:s OLED där man måste välja mellan skuggtonerna eller den djupaste svärtan. Men deras reglage är sämre utformade och kan bete sig märkligt. Som att du kan trycka på +3-4 steg på Ljus-reglaget och inget händer. Steg +5 och gråtonerna blir väldigt mycket ljusare. Steg +6 gör ingenting och steg +7 gör plötsligt gråtonerna mörkare igen. Detta beteende förekommer även på Philips LCD:er så det är något som är wonky med deras mjukvara och hur reglagen påverkar panelen.

Alla fyra tillverkares OLED kan kalibreras till konsumentprecision, inom delta-E 3 (dE2000) hos gråskala och färger där Philips OLED kan vara ett gränsfall för dE 3, mycket beroende på exemplaret. Är färgprecision din OLED-prioritet är Philips helt enkelt det sämre valet bland det fyra tillverkarnas OLED-modeller.

Panasonic har de mest utförliga och detaljerade reglagen som det ironiskt nog sällan behöver dras i.

LG:s OLED kräver som skrivet en kompromiss kring svart, men är annars också inga större problem att få tillräckligt rätt i färgerna. LG har dock reglage jag allra helst undviker, likt 20-stegs gråskala och reglage för att påverka färgrymden. Använder man dem riskerar man snarare ägna timmar till att försämra bilden. Men får då en "snygg mätning". Något väldigt många gör...

Philips OLED kräver alltså fler kompromisser och har reglage som är svårarbetade likt beskrivet ovan. Detta förvärras av att det ofta är sämre precision överlag, likt att gråskala/vitbalans från början inte är allt för linjär. Det blir ofta något fel någonstans som man måste acceptera.

Sonyn har kanske minst utförliga reglage för kalibrering men där är det också sällan mycket som måste ändras.

Uppskattar verkligen din text! Om man får ställa en fråga, hur mkt märker man som vanlig dödlig? Eller dödlig och dödlig jag kan faktiskt också vara ganska petig ibland och jag är inte längre dundernöjd med bilden jag får idag av min Samsung 6175.

Om du fick välja personligen mellan säg LG B8 och Philipsen, vilken skulle du tagit? För de andra känns väldigt högt i pris jämfört med dessa två (Förutsatt att B8:an går ner en del i pris på Black Friday).

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Om vi bortser från en lyxprodukt som Loewe:s OLED-TV och Grundigs OLED-TV (aldrig sett) kan man ranka tillverkarnas förmåga till att sätta färger och ljus så exakt som möjligt som följer.

1. Sonys OLED
2. Panasonics OLED
3. LG:s OLED
4. Philips OLED

Detta med hänseende på hur rätt bilden är i fråga om att kunna följa standard. Finns många parametrar som gör en TV och alla har inte färgprecision som första prio.

Sony och Panasonic är de enda med OLED-paneler som lyckas hålla kvar OLED-svärtan på svart, typisk ≈0,0005 nits och lägre (kontrastförhållanden på flera hundratusen till ett) utan att det också klipper bort nyanser nära svart. Det finns en stegring ut ur det svarta mot mörkgrått som följer den tänkta EOTF/"gamman" som ska vara där. Panasonic är nästan lika precis på detta.

Med LG och Philips måste man som OLED-ägare kompromissa mellan skuggtoner och OLED-svärta. Du måste välja mellan att klippa nivåer och missa nyanser av mörkgrått. Bilden blir för mörk. Det sotar igen, mörka kläder smälter ihop till svart etc. Precis så väljer LG att leverera sina OLED-apparater – med för mörk bild. Alternativet är att ljusa upp bilden så mycket att vi tappar OLED-svärtan till nivåer som mer liknar en bättre plasma eller rent av en VA-LCD, alltså ≈ 0,02 nits eller högre (eller kontrastförhållande om tusentals eller kanske tiotusen till ett) och då få fram nyanserna av mörkgrått som annars döljs i bilden på kartonginställningar.

Detta är inte helt lätt val då nivåerna ofta "knäas". Försöker man få fram alla nyanser av mörkgrått som ska finnas där hos en LG eller Philips OLED blir de ofta för ljusa skugggtoner. Jag måste därför välja hur mycket man ska klippa av nivåerna och hur mycket man ska lyfta fram utan att sabba OLED-svärtan.

Exemplarlotteriet är väldigt viktigt här, för det avgöra hur stora kompromisser som måste till.

Observera att många tester där ute missar detta. Ofta presenteras 10 eller 20-stegsmätningar med 0 och 10% eller 5% gråtoner men det är inom de allra första gråtonerna det blir fel och då syns det inte i mätningarna.

På alla LG 2018-modeller jag träffat på måste Ljusstyrka-reglaget upp till 55-60 någonstans och så får man där försöka ringa in en kompromiss baserat på rummet och önskemålen. Ofta landar jag i ett mätbart kontrastförhållande runt 20.000:1, alltså i klass med en bättre plasma från förr. Ifall syftet är att följa EOTF som nära som möjligt. Alternativet till detta är en djupare svärta/högra kontrastförhållande där bilden blir lite för mörk och klipper bort skuggtoner.

Den här kompromissen uppstår inte med Sonys OLED medan Panasonics OLED kan kräva viss kompromiss. Dock kan man ofta behålla ett kontrastförhållande på 100.000:1 och ändå få med nyansteckning av de allra mörkaste gråtonerna och fortfarande följa EOTF/"gamma".

Philips OLED har samma kompromisskrav som LG:s OLED där man måste välja mellan skuggtonerna eller den djupaste svärtan. Men deras reglage är sämre utformade och kan bete sig märkligt. Som att du kan trycka på +3-4 steg på Ljus-reglaget och inget händer. Steg +5 och gråtonerna blir väldigt mycket ljusare. Steg +6 gör ingenting och steg +7 gör plötsligt gråtonerna mörkare igen. Detta beteende förekommer även på Philips LCD:er så det är något som är wonky med deras mjukvara och hur reglagen påverkar panelen.

Alla fyra tillverkares OLED kan kalibreras till konsumentprecision, inom delta-E 3 (dE2000) hos gråskala och färger där Philips OLED kan vara ett gränsfall för dE 3, mycket beroende på exemplaret. Är färgprecision din OLED-prioritet är Philips helt enkelt det sämre valet bland det fyra tillverkarnas OLED-modeller.

Panasonic har de mest utförliga och detaljerade reglagen som det ironiskt nog sällan behöver dras i.

LG:s OLED kräver som skrivet en kompromiss kring svart, men är annars också inga större problem att få tillräckligt rätt i färgerna. LG har dock reglage jag allra helst undviker, likt 20-stegs gråskala och reglage för att påverka färgrymden. Använder man dem riskerar man snarare ägna timmar till att försämra bilden. Men får då en "snygg mätning". Något väldigt många gör...

Philips OLED kräver alltså fler kompromisser och har reglage som är svårarbetade likt beskrivet ovan. Detta förvärras av att det ofta är sämre precision överlag, likt att gråskala/vitbalans från början inte är allt för linjär. Det blir ofta något fel någonstans som man måste acceptera.

Sonyn har kanske minst utförliga reglage för kalibrering men där är det också sällan mycket som måste ändras.

men som "vanlig" svenne som kanske inte håller på med djupare inställningar som du skriver om så kanske man inte ser sån stor skillnad mellan modellerna eller?? (dom jag stog och valde mellan )

som du skriver: kompromissa mellan skuggtoner och OLED-svärta fattar nada sån noob är jag men jag skriver och frågar en del för jag vill lära mig

sitter själv med en ny inköpt philips 9002 och försöker få till det där med inställningar .
sen blir man lite fundersam fan köpte jag fel tv nu när man läst det du skriver
=/ stog ju och valde mellan en lg c7 och 9002
iofs jag som vanlig svenne kanske det inte spelar så stor roll mellan dom där 2 ?
man vill ju bara ha så bra bild som möjligt utifrån mina egna förutsättningar att ställa in den

Med vänlig hälsning peter

ps måste fan sluta läsa här på forumet blir alldeles vimsig i huvudet hahah

Permalänk
Bildexpert 📺

@K-D][Aramis:
Alla OLED-modeller jag sett kan klassas som toppmodeller. Skillnader som beskrivs kan alla se, bara man blir medveten om hur de yttrar sig. Ju mer man lär sig, ju mer man prioriterar de här detaljerna desto mer kommer skillnaden att märkas.

Det finns gott om folk som kör en LG 2018 direkt ur kartong i något av Expert-lägena och kanske inte tänker på att en skådespelare i mörka kläder smälter ihop med bakgrunden i ett svart sjok. Och är hur lyckliga som helst med detta eftersom de jämför vad de har med vad de hade innan de köpte en OLED. Men den dag man faktiskt får insikt om problemen är det kanske besvärande att man inte riktigt kan åtgärda det, men kanske glädjas åt att man faktiskt kan göra något. Omöjligt för mig att säga vad du är på den skalan.

@hollowman71: Philips är väl de jag skulle säga har mest fel i kartonginställningarna. ISF-läget är de som gör minst fel, men Philips har en tendens att göra dessa bildläge för gula eller för gröna direkt ur kartong. Och det finns inga enkla alternativ för att hitta rätt. Man behöver läsa igenom ett djupare test och lära sig vad alternativen gör.

Permalänk
Medlem

@laxpudding
Vad jobbigt livet blev nu när jag var helt inställd på att köpa en philips 65 oled873 (23k) eller lg 65C8 (25k) på BF. läser man här blir man mörkrädd, läser man user reviews samt t.ex. L&B test så låter det som ett givet köp i denna prisklass.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Bildexpert 📺

@issue: Handlar helt och hållet om vilka krav du ställer på precisionen i färgåtergivningen och om det är en avgörande faktor. Good enough-nivån på Philipsen är ändå så pass hög - du väljer bland toppmodeller och jag jämför ovan på skillnader mellan toppmodeller.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Ja detta har satt griller i huvudet på mig också. Man vill ju gärna ha en så nära "optimal" bild som går att få om man ska lägga denna mängd pengar på en TV. Jag hade tänkt mig att köpa antingen LG C8 eller Sony AF8 beroende på vilken som är billigast på BF.

Frågan är hur jag avgör själv här. Ska jag ta mig ut och titta på dem med en filmfil på USB-sticka? Det är så förbannat ljust i butikerna. Hur mycket extra är jag beredd att betala för att slippa Black Crush på LG?

Hur hade du gjort för att få ett vettigt svar på dessa frågor?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Novdid:

Hur hade du gjort för att få ett vettigt svar på dessa frågor?

Kalibrerat TV:n och där vet jag att med Sonys modeller undviker jag en kompromiss som alla LG OLED jag träffat på måste ta i någon form och nivå – där det dessutom är exemplarberoende på LG:s sidan hur stor inverkan kompromissen får. Men jag skulle knappast gnälla om det hängde en LG OLED på min vägg, om man säger så.

Hur man undviker fel nivåer har jag en guide till här: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Permalänk
Medlem

@K-D][Aramis: farsan har en oled från LG som är helt sjukt grym. Kan rekommendera LG starkt!!!

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte någon expert, utan en vanlig svensson. Men man får ju ta fler saker i beaktning också. Design, fjärrkontroll, operativsystem, användarvänlighet och support m.m. Och då vann Lg för mig personligen. Sjukt nöjd med tvn, och vill inte hålla på o överanalysera mer än så

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sen kommer ju nästa fråga, ska man satsa på Dolby Vision eller HDR10+?
DV är ju bättre, men med tanke på att Samsung storsatsar på HDR10+ och hur många apparater de säljer då känns det som att det kommer komma mer plus-material än DV.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kalibrerat TV:n och där vet jag att med Sonys modeller undviker jag en kompromiss som alla LG OLED jag träffat på måste ta i någon form och nivå – där det dessutom är exemplarberoende på LG:s sidan hur stor inverkan kompromissen får. Men jag skulle knappast gnälla om det hängde en LG OLED på min vägg, om man säger så.

Hur man undviker fel nivåer har jag en guide till här: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Tack. Guiden uppskattar jag mycket och ser fram emot fler delar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Vilken TV hade du personligen valt om du skulle köpa en nu på black Friday?

Permalänk
Medlem

@issue:

Det finns knappt något material med HDR10+ vilket gör att Dolby Vision är ett betydligt bättre val med tex Apple TV 4K som har många filmer med stödet. Här finns lite mer info i dagsläget:

https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Hej igen.

Har kollat lite mer på nätet och jämfört mellan LG och Philips. Mänga verkar klaga på OS:et som Philips har. Att det är segt, hänger sig ibland. Att höja volymen kan ta flera sekunder innan någon reaktion sker etc..

Sånt låter inte så himla bra. Plus att kundservicen hos Philips verkar inte heller särskilt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Sen kommer ju nästa fråga, ska man satsa på Dolby Vision eller HDR10+?
DV är ju bättre, men med tanke på att Samsung storsatsar på HDR10+ och hur många apparater de säljer då känns det som att det kommer komma mer plus-material än DV.

Dolby Vision är anammat av Netflix, Apple och en massa andra. Jag ser inte hur HDR10+ ska kunna få genomslag.

Permalänk
Medlem

@Novdid: genomslaget lär ju komma av att Samsung säljer flest apparater av alla och de har fått med sig Paramount och Warner på tåget med. Om fler studios beslutar sig för att köra HDR10+ så kommer ni den standarden vinna.
Men men. Svårt det här.

Btw, hur står sig oled i ett vanligt vardagsrum på dagtid? Har ju inte ett jätteljust rum, men det finns ju liksom fönster.

Står just nu mellan en LG C8 eller Sony XF9005 tror jag, min prisklass.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av IsaaKeN:

@Laxpudding: Vilken TV hade du personligen valt om du skulle köpa en nu på black Friday?

Ingen - hade troligtvis gått på en mer yrkesanpassad produkt så att jag kan använda den i arbete. Till exempel för att utvärdera källor med HDR. Då kan en LCD vara lika aktuell.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Specias:

Hej igen.

Har kollat lite mer på nätet och jämfört mellan LG och Philips. Mänga verkar klaga på OS:et som Philips har. Att det är segt, hänger sig ibland. Att höja volymen kan ta flera sekunder innan någon reaktion sker etc..

Sånt låter inte så himla bra. Plus att kundservicen hos Philips verkar inte heller särskilt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Deras kundservice är det sämsta jag nånsin stött på. Efter ett år med problem fick jag tillbaka mina pengar.
Android OS med Philips tweaks är inte heller att rekommendera. Tappar kontakten med recievers samt kolla filmer med 40mbps innebär ofta problem med ljud eller microstutter

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Deras kundservice är det sämsta jag nånsin stött på. Efter ett år med problem fick jag tillbaka mina pengar.
Android OS med Philips tweaks är inte heller att rekommendera. Tappar kontakten med recievers samt kolla filmer med 40mbps innebär ofta problem med ljud eller microstutter

Tack för svaret, har bestämt mig för att det blir LG nu. Får se om det blir 55" eller 65". Är det någon här som bor i en liten lägenhet och har en 65"? Är det för stort?

Permalänk
Medlem

Kolla upp även saker som om TV:n kan skicka ut Dolby Vision och Atmos via ARC (HDMI) till din förstärkare. Min LG 65" B7V kan detta efter flera uppgraderingar av mjukvaran (LG är grymma på detta). För mig var detta en avgörande sak då jag har ett 5.1.2 system och då jag köpte min TV (hösten 2017) fanns noll alternativ. Netflix med både Dolby Vision och Atmos (med rätt högtalaruppsättning) är super och detta är endast med den inbyggda Netflixappen. Dessutom så stödjer de flesta 4K Blu-ray Atmos också men det är en annan sak.

Och till Er som inte testat Atmos kan jag bara säga att Ni missat något överjävligt bra...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Skrivet av anon246659:

Deras kundservice är det sämsta jag nånsin stött på. Efter ett år med problem fick jag tillbaka mina pengar.
Android OS med Philips tweaks är inte heller att rekommendera. Tappar kontakten med recievers samt kolla filmer med 40mbps innebär ofta problem med ljud eller microstutter

Tycker deras kundservice får mycket skit som dom inte ska ha. Jag fick mycket bra hjälp i ett garanti ärende på min tv. Man ska inte välja bort philips bara för några haft problem med kundservicen tycker jag.
Och det där med philips Android OS känner jag inte till på min tv fungerar det bra iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com