Testpilot: Florpad – gamingmatta som skyddar mot slabb och spill

Permalänk
Medlem

Fan vad negativa folk är.

Om jag någon gång får för mig att inreda datorrummet som ett rent spelrum vore det givet med en sån här

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Som redan sagts är IKEA:s matta usel. Glider omkring, blir lätt skitig (med skit som inte går att få bort, diffunderar gissningsvis in i plasten), ful som stryk och låg kvalité. Vi har flera på jobbet, som ser totalt fördjävliga ut efter ett fåtal år.

Med det sagt verkar Florrpadd inte heller vara någon vinnare för min del. En matta som bromsar stolhjulen skulle jag bli vansinnig på, och det sista jag vill ha är ett material som överhuvudtaget tar åt sig damm, skräp, smuts eller spill.

Aldrig hittat något vettigt alternativ, så jag fortsätter nöta på parketten.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Haha, vilken totalt onödig grej. Inte att ha en matta i sig, men gamingmatta. Kan ju vara bra om den tål att man spiller sina gamingchips på den.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

håller med ovanstående suverän matta haft min i säkert 7-8år nu.

jo det gör du... du nöter på golvet trots gummihjul.

Ikeas matta går att tvätta. ställ den i dushen och spola med apvarmt vatten och diskmedel ev gammal diskborste för riktigt fastkletat stuff.

_______________________________________________________________________________________________

vet inte varför vill man äns ha en "mjuk matta" stolen kommer ju gå svintungt att rulla.

"svindyrt" trägolv utan en repa efter att ha glidit runt i ett år med datorstolen borde ju duga som bevis.
Köper man en datorstol med lite kvalitet så får man riktiga hjul som är så pass mjuka att det inte skadar underlaget alls.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

"svindyrt" trägolv utan en repa efter att ha glidit runt i ett år med datorstolen borde ju duga som bevis.
Köper man en datorstol med lite kvalitet så får man riktiga hjul som är så pass mjuka att det inte skadar underlaget alls.

ett år är ingenting kom tillbaks om typ 10 får vi se om ditt golv inte har en del spår i sig...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Som ägare till en IKEA Kolon sedan 1,5 år tillbaka är jag lite förundrad över vad vissa gör med dem. Jag fick för mig att lyfta upp min och inspektera nu när man sett att vissa säger att den nöts ut, men den ser relativt ny ut fortfarande.

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Som ägare till en IKEA Kolon sedan 1,5 år tillbaka är jag lite förundrad över vad vissa gör med dem. Jag fick för mig att lyft upp min och inspektera nu när man sett att vissa säger att den nöts ut, men den ser relativt ny ut fortfarande.

min ser också typ ny ut efter ca 7-8 år nånting. lite repig och matt i en fläck på mitten men annars som ny och still going stronk.

men 199:- på 7 år (28.42:-/år) är helt klart prisvärt tveksam att dessa mattor äns kan komma i närheten av samma pris per år med tanke på att den måste upp i 21 år för att äns dra jämnt med 7 år ikea matta.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Jag skulle kunna tänka mig en om den kom i större format, typ 3m lång och 1,5m bred, som en riktigt matta.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av emilakered:

För er som läser lite snabbt, vill lyfta fram den fantastiska videon med!
https://www.youtube.com/watch?v=JaRw0yLSeeo

HAHAHA! Skrattade högt IRL. Och så BEAST ZONE mitt i allt. Nä, jag orkar inte!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hade den funnits som rund och enfärgad utan tryck så hade jag kunnat tänka mig att köpa en.
Irriterar mig på att min Rusta-matta flyttar på sig och korvar ihop sig under stolshjulen.
Bra idé, men utförandet kunde minst sagt varit bättre.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Vad händer om man rullar över allt kladdigt man tappar då med stolen?
Att man tappar något på golvet är ju inga problem, bara att torka upp.
Varför ska en hel matta behövas?
Dålig pryl.
Sämre än RGB på datorkomponenter.

Permalänk
Medlem

April april! nej just ja, det är oktober. >.>

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Medlem

Framtagen för marknader där heltäckningsmattor är vanliga antar jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Samtidigt gör trögheten i rullandet det lite irriterande i vardagen när jag inte spelar

Du har fel hjul på stolen för den mattan.
Byt till dessa så bör det vara skillnad: https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70367774/

Hårt golv skall ha mjuka hjul och mjukt golv ha hårda hjul, annars blir det bara konstigt.
Mjuka Hjul på Mjukt golv gör det mycket trögt, och hårda hjul på hårt golv låter alldeles för mycket samt att det sliter hårdare.

Men visst, det finns bättre produkter än att slänga pengar på detta...

Permalänk
Inaktiv

Att ha en matta under stolen är helt nödvändigt om man har ett ömtåligt golv. 600kr är ju betydligt billigare än att lägga ett nytt golv. Tråkigt att så många klagar utan att kunna ge några andra alternativ.
Ikeas golvskydd är definitivt fult och jag har problem med att det halkar undan när man kliver på det. För att lösa det har jag lagt ett halkskydd under det genomskinliga golvskyddet och det gör det hela ännu fulare.
Jag skulle vara intresserad av gamingmattan om den hade en mer neutral design, till exempel enfärgad utan fånig text.
Hoppas att någon kan rekommendera en matta som ligger stilla på golvet och som ser hyfsad ut.

Permalänk
Medlem

Köpte en liknande på MIO men den var betydligt större och helt genomskinlig, samt tjockare så den inte gled omkring på golvet, 4x2,5 meter, den var guld att ha under bordet och stolarna för att skydda parketten. Förstår inte varför man ska ha den fula mattan som säljs som gamingmatta. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Som redan sagts är IKEA:s matta usel. Glider omkring, blir lätt skitig (med skit som inte går att få bort, diffunderar gissningsvis in i plasten), ful som stryk och låg kvalité. Vi har flera på jobbet, som ser totalt fördjävliga ut efter ett fåtal år.

Med det sagt verkar Florrpadd inte heller vara någon vinnare för min del. En matta som bromsar stolhjulen skulle jag bli vansinnig på, och det sista jag vill ha är ett material som överhuvudtaget tar åt sig damm, skräp, smuts eller spill.

Aldrig hittat något vettigt alternativ, så jag fortsätter nöta på parketten.

Glider omkring problemet har jag inte för att min matt ligger an emot bordsbenen och kilas fast mot dom.

Kostar kaffe pengar så bara att köpa en ny och byta ut ju när den ser sliten ut. ^^

Renhållning kan jag tyvärr inte säga att jag haft något problem med, men dock självklart detta beror ju på vilken miljö man sitter i.
Haft min i 6 år nu och ja skulle inte anklaga den för att vara så skitig eller sliten ^^

Precis en stol måste kunna rulla fritt annars hade jag också blivit galen !

/skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Fan vad negativa folk är.

Om jag någon gång får för mig att inreda datorrummet som ett rent spelrum vore det givet med en sån här

Jag har inget den utom utseendet. Kollade och hittade ingen som inte hade diverse tryck. Om de gjorde en som den här länkade fast utan det röd/vita trycket kunde jag tänka mig den. Hmm, det är nästan FZ utseende på den mattan förresten.
https://www.maxgaming.se/tillbehor-stolar/redreserve

Permalänk
Medlem

Designen är ju som den är på just den här produkten, och formen är lika fel som motivet, men mjuk och hållbar matta går verkligen inte att jämföra med IKEAs plastmattor. Det blir tystare, stolen rullar bekvämare, det blir gosigare för fötterna, det känns lyxigare. Framför allt är det just den där hårda känslan som blir utan matta eller med plastmatta. Det är som skillnaden mellan att skriva på ett A4 utan underlag (alltså med hårt underlag) eller skriva på ett A4 med ett kollegieblock mellan bordet och papperet. Det blir mjukt och mysigt och rätt.

Jag har en Matting Foxtrot jag hittade i nyskick på Tradera härom året för en tusenlapp. Jättemycket pengar, men det är en kvalitetsprodukt som uppenbarligen inte kommer slitas ut på väldigt lång tid. Den är inte direkt vacker, men jädrar i mig vad tyst och bekvämt och mysigt det blir. Rekommenderas högt, men kanske inte till nypris. Kan inte tänka mig att gå tillbaka till hårt underlag om/när den mattan slits sönder.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk

Gaming matta måste va en av den mest onödiga sak jag sett på länge... MEN jag vill ha en

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zetruz:

Designen är ju som den är på just den här produkten, och formen är lika fel som motivet, men mjuk och hållbar matta går verkligen inte att jämföra med IKEAs plastmattor. Det blir tystare, stolen rullar bekvämare, det blir gosigare för fötterna, det känns lyxigare. Framför allt är det just den där hårda känslan som blir utan matta eller med plastmatta. Det är som skillnaden mellan att skriva på ett A4 utan underlag (alltså med hårt underlag) eller skriva på ett A4 med ett kollegieblock mellan bordet och papperet. Det blir mjukt och mysigt och rätt.

Jag har en Matting Foxtrot jag hittade i nyskick på Tradera härom året för en tusenlapp. Jättemycket pengar, men det är en kvalitetsprodukt som uppenbarligen inte kommer slitas ut på väldigt lång tid. Den är inte direkt vacker, men jädrar i mig vad tyst och bekvämt och mysigt det blir. Rekommenderas högt, men kanske inte till nypris. Kan inte tänka mig att gå tillbaka till hårt underlag om/när den mattan slits sönder.

Ser bra ut, men väldigt dyr. Jag får leta efter något liknande.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Kan jag få en utan ful-som-stryk-design? Tidigare när jag jobbade hemifrån och hade ett kontorsrum använde jag IKEA Kolon, men nu när jag bor mindre och har datorn i köket är det inget jag vill ha på mitt golv.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Istället för Florpad borde den heta Floppad.

Permalänk
Medlem

Det finns ju tredjepartshjul att köpa som utlovar repfria golv, har inte provat själv men kan vara värt att kolla upp för den som vill ha en stol som är skonsam mot golvet utan att ha en skitful musmatta på golvet. Ser mer påkostade ut än standardhjulen man brukar få med stolarna iallafall, liknar hjulen på sparkcyklar. https://www.amazon.de/XeloTech-Hartbodenrollen-IKEA-B%C3%BCro...

För den som oroar sig för slabb och spill kan jag rekommendera följande produkter: https://www.apotea.se/esska-haklapp-ljusbl%C3%A5-med-giraffer...
https://www.apotea.se/philips-avent-natural-nappflaska-260-ml...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Keeper of Traditions

Istället för den fula plastmattan från Ikea som många verkar köpa, så kan jag rekommendera deras dörrmatta, Köge
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30287939/

Ligger på plats, skyddar bra och ser klart bättre ut än den genomskinliga plasten.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Cringepad. Hemsk design.

Jag undrar hur fasen folk äter/dricker vid sina skrivbord för att behöva en speciell matta som fångar upp spill. Då är det kanske bättre att köpa sig en matbricka eller kopphållare för en femtiolapp.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

SUCK

Har inte gamersegmentet snart mättats av all skit som produceras? Vad kommer snart, gamerschampo, gamerstrumpor, gamerlinser, gamertäcke, gamerföräldrar, gamergener....

Detta segment har förstört så mycket. Det är svårt att hitta datorkomponenter och datorprylar som inte smutsats ner av gamersegmentet. Gamermoderkort, RGB-skit på tangentbord och allt trams.

Dagens datorbyggare köper komponenter och monterar. Förr så fixade vi egna fönster, monterade lysdioder i chassit och då inget snack om ledstrips utan lödde ihop flera leds och sedan monterade strömbrytare i egenskapad låda i 5,25"-facket också med indikeringsled. Skapade egna fläkthål, fläktfilter, ljuddämpade allt själv med alla möjliga medel som biltemamattor, gummiband att hänga hårddiskar, montera processorkylare på grafikkorten, byta fläkten på moderkortet till stor kylfläns.

Dagens datorköpare har det så lätt men det är inte alls lika roligt att bygga datorer idag som för runt 20 år sedan.

Jag tror det är en trend som kommer att svänga tillbaka förr eller senare. Nu bygger jag inte egna datorer men har också problem att köpa stiliga saker som inte sabbas av gamerestetiken. Det verkar som att många företag inte... har så bra koll... utan bara kör på vad de vet/kopierar vad andra gör. Tänker på typsnitten på typ Corsairs tangentbord. Varför riktar de sig till sådant tonåringar tyckte var häftigt för 20 år sedan?

Mera beigt för folket.

RGB-kritiken kommer jag dock aldrig att förstå mig på. Givetvis är det väl bra att man själv får välja färg på belysningen så att det matchar och inte skär sig mot övrig belysning i rummet man är i. Det är ju ingenting man MÅSTE använda. Själv slår jag bara på bakgrundsbelysningen när jag fått nåt hårstrå eller dammkorn nere bland tangenterna... Tror att 100% av kritikerna bara tittar på reklambilderna och tror att man måste använda alla färger på en gång. När det i själva verket handlar om att kunna välja den färg som matchar led-listen runt skrivbordet, bakom skärmen, i bokhyllan etc.

Permalänk
Avstängd

Lite dyr men mattor är ju dyra. Det enda jag inte gillar med den är designen.

Det jag egentligen vill ha är en musmatta i samma material. Det ser exakt ut som en musmatta från 1995 jag hade (fram till 2017) och jag saknar den något grymt.

Edit: Mer om priset, populära musmattor kostar hälften av det här och det är man ok med.

Permalänk
Medlem