HP lanserar bärbar dator med 4G/LTE och 22,5 timmars batteritid

Permalänk
Melding Plague

HP lanserar bärbar dator med 4G/LTE och 22,5 timmars batteritid

Spectre 13 x360 är en hybriddator från HP som kombinerar en fyrakärnig Core i7-processor med 4G/LTE-anslutning och batteritid på samma nivå som Windows on ARM-enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ehm, ok? Betalade HP bra för reklamen?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Ehm, ok? Betalade HP bra för reklamen?

Förstår inte riktigt vad du menar med detta.
Ska dom inte rapportera om nytt släpp för det är HP?

Permalänk
Skrivmaskin

@LemonIllusion: Vi skriver om intressanta och nya produkter från en mängd olika företag. De gånger det handlar om reklam eller samarbete med företag markeras det tydligt. Detta är en artikel om en ny dator från HP, där lång batteritid är en utmärkande faktor värd att uppmärksamma (eftersom liknande siffror tidigare gällt för ARM-baserade datorer med klenare hårdvara). Var det något särskilt som gjorde att detta kändes som reklam?

Permalänk
Medlem

Ser trevlig ut och hade varit ett bra alternativ som jobbdator, men ingen ethernet port gör att den faller bort. Och känner inte för att släpa med fler adaptrar.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Förstår inte riktigt vad du menar med detta.
Ska dom inte rapportera om nytt släpp för det är HP?

Skrivet av Wittwang:

@LemonIllusion: Vi skriver om intressanta och nya produkter från en mängd olika företag. De gånger det handlar om reklam eller samarbete med företag markeras det tydligt. Detta är en artikel om en ny dator från HP, där lång batteritid är en utmärkande faktor värd att uppmärksamma (eftersom liknande siffror tidigare gällt för ARM-baserade datorer med klenare hårdvara). Var det något särskilt som gjorde att detta kändes som reklam?

Laptoplanseringar är inget som SweClockers brukar täcka om det inte rör sig om något utöver det vanliga (tex HP gör något med läder, diverse ARM-laptops, Samsung presenterar laptop med töjbar skärm osv.). Att då helt plötsligt lägga ut en artikel om en helt väntad lansering av en laptop med noll utstickande specifikationer* verkar misstänkt. Det enda anmärkningsvärda skulle då vara batteritiden där HP hävdar att de får ut dubbelt så lång batteritid på ett lika stort batteri som föregångaren, vilket ju låter fantastiskt om det fanns något att backa upp påståendet med, annars är det bara genomskinligt marknadsföringsdravel (som är ett populärt inslag i just reklam). Jag såg ingen artikel när Lenovo senast refreshade Yoga 9*0, vilket var en precis lika ointressant och förutsägbar refresh som den här.

*
Skärm: 13" FHD/UHD+aktiv digitizer 360° - samma som föregångaren 13t
Processor: 8650U - upp från 8550U i 13t (vad man nu ska med vpro till i en konsumentdator)
Batteri: 61Wh - upp 1 Wh från 13t
BT/Wifi/Mobilt nätverk - inget nytt
SSD - inget nytt
RAM - inget nytt
TB3 - inget nytt
Fingeravtrycksläsare - inget nytt

misstänksamt -> misstänkt
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv

22.5 timme batteritid är viktigt för många, man kan säker jobba oavbrutet i 8 timmar och ändå ha batteri kvar.

Ska bli intressant med test sedan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Laptoplanseringar är inget som SweClockers brukar täcka om det inte rör sig om något utöver det vanliga (tex HP gör något med läder, diverse ARM-laptops, Samsung presenterar laptop med töjbar skärm osv.). Att då helt plötsligt lägga ut en artikel om en helt väntad lansering av en laptop med noll utstickande specifikationer* verkar misstänksamt. Det enda anmärkningsvärda skulle då vara batteritiden där HP hävdar att de får ut dubbelt så lång batteritid på ett lika stort batteri som föregångaren, vilket ju låter ... bla, bla, bla.

Nej, det du menar är "verkar misstänkt".

Permalänk
Medlem

Efterfrågar folk verkligen 4G/LTE på laptops?
Annars brukar det ju vara hyfsat enkelt att hitta WiFi, och där det är helt tomt kör man väl hotspot från sin telefon?

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: Sluta klaga. Detta är en intressant dator och de har förklarat varför den är intressant. Personligen är jag glad att Sweclockers rapporterar om den då den skulle passa mig perfekt om den var 14" och hade en trackpoint, men glad att se utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Nej, det du menar är "verkar misstänkt".

Korrekt! Fixat.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Efterfrågar folk verkligen 4G/LTE på laptops?
Annars brukar det ju vara hyfsat enkelt att hitta WiFi, och där det är helt tomt kör man väl hotspot från sin telefon?

Ja, det är mycket enklare att ha ett SIM i laptoppen än att hotspot tömmer ens batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Efterfrågar folk verkligen 4G/LTE på laptops?
Annars brukar det ju vara hyfsat enkelt att hitta WiFi, och där det är helt tomt kör man väl hotspot från sin telefon?

Ja, jag skulle gärna vilja ha 4G i min laptop, men nu har jag "bara" 3G. Mycket skönare o ha inbyggt. Inte nog med att det är enkelt o koppla upp sig, det drar mycket ström från en telefon att hotspota, för övrigt så har också datorn en bättre antenn än en mobil

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av convery:

@LemonIllusion: Sluta klaga. Detta är en intressant dator och de har förklarat varför den är intressant. Personligen är jag glad att Sweclockers rapporterar om den då den skulle passa mig perfekt om den var 14" och hade en trackpoint, men glad att se utvecklingen.

SweClockers: VW lanserar nya Passat! Den är typ identisk med föregångaren, samma motor och allt, men VW lovar halva bensinförbrukningen ändå.

Jag: Ehm, ok? Betalade VW bra för reklamen? (eventuell lite väl implicit: varför täcker ni det här?)

Du: Sluta klaga. Detta är en intressant bil och de har förklarat varför den är intressant. Personligen är jag glad att Sweclockers rapporterar om den då den skulle passa mig perfekt om den var en SUV och hade ett uppvärmt takfönster, men glad att se utvecklingen.

Ja, överdrivet. Ja, jag är bara löjlig nu, så det behöver du inte påpeka.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Låter som en riktigt bra laptop men varför i hela norden kan HP (och många andra tillverkare) inte ge sina produkter vettiga namn? Hur många kombinationer finns det inte redan av "spectre", "13" och "x360" i deras sortiment?

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Avstängd

Batterikapacitet på 61 Wh. 22.5h my ass.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

SweClockers: VW lanserar nya Passat! Den är typ identisk med föregångaren, samma motor och allt, men VW lovar halva bensinförbrukningen ändå.

Jag: Ehm, ok? Betalade VW bra för reklamen? (eventuell lite väl implicit: varför täcker ni det här?)

Du: Sluta klaga. Detta är en intressant bil och de har förklarat varför den är intressant. Personligen är jag glad att Sweclockers rapporterar om den då den skulle passa mig perfekt om den var en SUV och hade ett uppvärmt takfönster, men glad att se utvecklingen.

Ja, överdrivet. Ja, jag är bara löjlig nu, så det behöver du inte påpeka.

Till skillnad från bränsleförbrukningen på en bil (och dessutom VW) så är batteritiden på en laptop inte alltid bara glädjesiffror från löjligt teoretiska fall. En dator har ju även en nollskilld teoretisk siffra då en bil kan förbruka hela tanken på tomgång.

Men på en mer seriös nivå; det är ett tillräckligt signifikant påstående för att motivera en nyhetsartikel. Precis som om påståendet avviker signifikant i praktiken när den väl kommer ut på marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

SweClockers: VW lanserar nya Passat! Den är typ identisk med föregångaren, samma motor och allt, men VW lovar halva bensinförbrukningen ändå.

Jag: Ehm, ok? Betalade VW bra för reklamen? (eventuell lite väl implicit: varför täcker ni det här?)

Du: Sluta klaga. Detta är en intressant bil och de har förklarat varför den är intressant. Personligen är jag glad att Sweclockers rapporterar om den då den skulle passa mig perfekt om den var en SUV och hade ett uppvärmt takfönster, men glad att se utvecklingen.

Ja, överdrivet. Ja, jag är bara löjlig nu, så det behöver du inte påpeka.

Jag kan trösta dig med att jag känner likadant.

HP lanserar en dator! MED 15W TDP OCH 4G!

Nähe! På riktigt? 4G o allt?

Permalänk
Avstängd

Väldigt trevligt med USB 3.1 Gen 2 och USB Type-C.
Hoppas att man kan ladda den över USB Type-C, precis som när man laddar en telefon och surfplatta, det vore trevligt.

Men skulle hellre ta en Dell XPS 13. Tror inte jag skulle vara intresserad av en HP.

Vore trevligt om den hade stöd för coreboot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Laptoplanseringar är inget som SweClockers brukar täcka om det inte rör sig om något utöver det vanliga (tex HP gör något med läder, diverse ARM-laptops, Samsung presenterar laptop med töjbar skärm osv.). Att då helt plötsligt lägga ut en artikel om en helt väntad lansering av en laptop med noll utstickande specifikationer* verkar misstänkt. Det enda anmärkningsvärda skulle då vara batteritiden där HP hävdar att de får ut dubbelt så lång batteritid på ett lika stort batteri som föregångaren, vilket ju låter fantastiskt om det fanns något att backa upp påståendet med, annars är det bara genomskinligt marknadsföringsdravel (som är ett populärt inslag i just reklam). Jag såg ingen artikel när Lenovo senast refreshade Yoga 9*0, vilket var en precis lika ointressant och förutsägbar refresh som den här.

*
Skärm: 13" FHD/UHD+aktiv digitizer 360° - samma som föregångaren 13t
Processor: 8650U - upp från 8550U i 13t (vad man nu ska med vpro till i en konsumentdator)
Batteri: 61Wh - upp 1 Wh från 13t
BT/Wifi/Mobilt nätverk - inget nytt
SSD - inget nytt
RAM - inget nytt
TB3 - inget nytt
Fingeravtrycksläsare - inget nytt

Ska man vara så kan man säga det om väldigt många nyheter, dvs Sweclockers hade haft typ 1 artikel i veckan.
Är man inte intresserad behöver man faktiskt inte läsa, man behöver inte göra en korkad kommentar. Man kan faktiskt inte läsa den, lite som jag borde gjort med ditt inlägg, så förstår det är svårt ibland.

Sen finns det faktiskt saker som är intressanta ex batteritiden.

Eller du menar att man MÅSTE ha massa nya saker för att en produkt är värd att visas här?
Då kan dom ju ta bort 90% av alla nyhetsartiklar på denna sidan

Anyway, du verkar allmänt arg över en artikel så jag låter dig vara det, ha en go fredag I guess

Permalänk
Medlem

Det nya är väl effektsnål skärm och "Gigabit LTE". Båda dessa är valbara alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Väldigt trevligt med USB 3.1 Gen 2 och USB Type-C.
Hoppas att man kan ladda den över USB Type-C, precis som när man laddar en telefon och surfplatta, det vore trevligt.

Men skulle hellre ta en Dell XPS 13. Tror inte jag skulle vara intresserad av en HP.

Vore trevligt om den hade stöd för coreboot.

Jag har föregångaren. Minns inte exakta specifikationerna för usb typen men du ska kunna köra externa grafikkort via dom på 40gb/s så antar att det är senaste usb typ c varianten. Vet inte hur man kan behöva mer bandbredd än så via usb . Den har dessutom 2 uttag och det går även ladda via dom uttagen.

Älskar datorn för övrigt! Verkligen ett av de bästa köpen ja gjort.
Fick den med studentrabatt från mecenat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Trevligt med lång batteritid men nästa laptop blir ARM eller AMD baserad.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Ser fram emot Snapdragon laptops.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer: Gör inte jag.
Till och med med dagens windows baserat på Intel får man crasher och annat. Ska windows lira på ARM så lär det ta flera år innan det är tillräckligt robust. Bara för att Android fungerar hyfsad bra så lär det inte betyda att windows med alla deras legacy "shit" kommer och fungera stabilt.

Permalänk
Medlem

Släpp en 15" version också så hoppar jag på direkt 👌

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Rätt snygg design.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av reza666:

@Bloodstainer: Gör inte jag.
Till och med med dagens windows baserat på Intel får man crasher och annat. Ska windows lira på ARM så lär det ta flera år innan det är tillräckligt robust. Bara för att Android fungerar hyfsad bra så lär det inte betyda att windows med alla deras legacy "shit" kommer och fungera stabilt.

Har väldigt sällan kraschar med windows 10 eller 8.1 Ogillar bägge mer än 7 men kan inte påstå att de inte är stabilt. Har snarare problem med att det kommer uppdateringar lite för ofta.

Däremot förstår jag inte varför du gillar att Intel nästan har monopol på marknaden på CPUer, förstår du inte att ARM-baserat Windows kan innebära ARM vs x86 konkurrens på PC marknaden? Något som den skulle må bra av!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av reza666:

@Bloodstainer: Gör inte jag.
Till och med med dagens windows baserat på Intel får man crasher och annat. Ska windows lira på ARM så lär det ta flera år innan det är tillräckligt robust. Bara för att Android fungerar hyfsad bra så lär det inte betyda att windows med alla deras legacy "shit" kommer och fungera stabilt.

Och vad tror du talar för att konkurrens inte skulle leda till något bra? Och hur vet du ifall windows ostabilitet inte kommer direkt från x86 IS istället för att köras på RISC eller ARM?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer: Beror helt enkelt på att du använder inte så många program som jag
Jag kör lite utveckling och emulatorer (vilket i och för sig är gränsfall på vad man ska kräva men ändå). Plus en massa spel som också kan vara väldigt krävande.....
Även min browser (Firefox) med 30-60 tal tabbar (galet jag vet) och alla youtube och annat kan dra ner prestandan och leda till konstiga problem. Speciellt om jag går i hibernate och tillbaka många gånger. Jag stänger nästan aldrig av datorn men tack vare Windows är jag tvungen att göra det efter 3-5 dagar då det blir konstig.

Sen har jag inget emot ARM men arkitekturen skiljer sig för mycket. Jag är helt för AMD så visst är det bra med konkurrens men det är inte heller så att man kan trolla fram ett OS med alla dessa library och program som är byggda för ett specifikt CPU övernatt.
Och prestanda mässigt vet jag inte ens om man kan jämföra ARM med Intel....

Och tror du att ARM ska trolla koden för utvecklare så att de blir immuna mot buggar och dylik? Spelar ingen roll vad du byter till så kommer det att finnas problem. Men med ett byte får alla börja på ruta noll (ok inte direkt men många steg tillbaka). Det kan också leda till problem som man inte förutspår nu. Oavsett blir det sämre ett bra tag innan det "kanske" vänder. Det finns inga garantier. Då ser jag hellre att AMD tar större kliv framåt eftersom de är mer etablerade i PC världen.