Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk

Vet ni om det går att köpa plattan via en Tele2-butik eller om den måste beställas online?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Du fråga, men Samsung-plattan från Tele2 kör visst Android 6.0. Är det den senaste från Samsung för den? Kan man få nyare från t.ex. XDA?

Finns ju 7.0 att ladda ner och oreo är precis släppt för denna platta.
Men det går att ladda ner custom rom till den för att tex bli av med allt bloat.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Köpte också plattan genom Tele2, undrar hur mycket förlust dom gör på detta med alla som säger upp abonnemanget direkt?
Har inte kollat själv, men det har historiskt varit väldigt svårt med ROM's på just Samsung enheter som använder Exynos-CPU'er att få till ROOT och ROM's. Är inte så insatt själv men tydligen är det väldigt mycket svårare att hantera än telefoner med MediaTek/Qualcomm-chip, så finns en risk att plattan inte har någon release eller uppdaterad/stabil sådan för custom ROM.

Det verkar finnas en del inofficiella ROM's att tillgå och TWRP finns så klart för ROOT. https://forum.xda-developers.com/galaxy-tab-a/development

Ser att min favorit ROM LineageOS finns tillgänglig i lite olika versioner, 14.1 verkar mest mogen. Tror att det blir den då jag inte har behov av kamera eller några av Googles grejer på den.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av F@|)€r/\/:

RX 580 8gb för 201€ på amazon.fr, har inte kollat frakten till norden.. värsta fall finns väl parcel forward tjänster.

https://www.amazon.fr/Sapphire-Nitro-Graphique-Radeon-Express...

Frakten är 8.55 Euro, amazon.de har fri frakt över 39 EURO

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Annars kan du lägga på en tusenlapp och köpa ett Gigabyte 64, som inte är demo.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4622609

Oj! Bra pris. Tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Inaktiv

Jag har redan fått min Tele2-Samsung-sufrplatta. Den levererades på nästan exakt 24 timmar!
Jag fick exakt den här modellen (med 32 GB och LTE):
https://www.samsung.com/se/tablets/galaxy-tab-a-2016-lte-32gb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Jag har redan fått min Tele2-Samsung-sufrplatta. Den levererades på nästan exakt 24 timmar!
Jag fick exakt den här modellen (med 32 GB och LTE):
https://www.samsung.com/se/tablets/galaxy-tab-a-2016-lte-32gb...

Japp, samma här. Fick min idag också. Verkar helt ok!

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Blev du klok på det? Jag köpte två par NuForce BE2 med tanken att ge bort ena men ljudet är ganska illa så överväger att returnera.

Nej tyvärr. Jag skickade tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Jag har redan fått min Tele2-Samsung-sufrplatta. Den levererades på nästan exakt 24 timmar!
Jag fick exakt den här modellen (med 32 GB och LTE):
https://www.samsung.com/se/tablets/galaxy-tab-a-2016-lte-32gb...

I samband med att du hade skrivit inlägget fick jag en notifikation att min försändelse också gick att hämta. Fick min inom 24h, så det var en sjukt snabb leverans!

Kollar jag på orderns leveransstatus på Tele2:s hemsida så står det fortfarande att ordern bara har bekräftats.

Permalänk
Medlem

Beställde också, varsin åt barnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för tipset om surfplattan! Har letat efter en billig padda sen min 10" lenovo dog för något år sen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dole_95:

Hej,

Några fler som köpte My Book 8TB från Amazon.de? Jag köpte två stycken och på båda två hade de bara satt fraktsedeln på originalkartongen och skickat. Den ena disken fungerade först, men sen började den låta jättehögt och dog. Den andra disken hade ett klickande ljud som varade konstant 1 eller 2 gånger i sekunden.

Så jag valde att lämna tillbaka diskarna och få dem utbytta och då förhoppningsvis med lite bättre paketering. De skickade en disk och tyvärr var den paketerad på samma sätt och hade också det där klickande ljudet.

Så jag tänkte bara kolla om någon mer här råkade ut för samma sak, eller om jag bara haft extrem otur?

Jag har beställt och de har skickat 2 gånger, först från Tyskland och den hamnade fel, Postnord i danmark gjorde tydligen nått dumt med paketen, Amazon skickade därför nya diskar från England och de kom också till Postnord och det sista jag hörde var att de hade hamnat i Frankrike där de fortfarande är nånstans, får se om de dyker upp eller om de gör ett 3:de försök att leverera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av xtQ:

Det verkar finnas en del inofficiella ROM's att tillgå och TWRP finns så klart för ROOT. https://forum.xda-developers.com/galaxy-tab-a/development

Ser att min favorit ROM LineageOS finns tillgänglig i lite olika versioner, 14.1 verkar mest mogen. Tror att det blir den då jag inte har behov av kamera eller några av Googles grejer på den.

Funkar TWRP fortfarande med Samsung's nya NOX?
Frågar då jag slutade försöka med ROM's och dylikt efter S4.an, var väldigt mycket jobb och stor chans att bricka telefonen.

Sedan så undrar jag spontant om Root/ROM gör någon större skillnad i praktiken, mer specifikt att gå över till något senare än Android 6 för något som jag förmodar kommer användas för eböcker/Netflix/skärm för övervakningssystemet?

Som sagt, varit ute ur leken ett tag nu och har inte haft behovet av att Root'a/byta ROM på länge, speciellt med appar så som Package Disabler Pro som kan ta bort bloat från Samsung's enheter utan att behöva roota telefonen/plattan.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Beställde plattan från tele 2 igår runt 18. Fanns att hämta ut idag vid 12 på Ica. Tror aldrig jag fått ett paket skickat så fort tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Elgiganten kör samma kampanj.
Och nej - jag tror inte att den sänks ytterligare till BF.

LG B7/C7 55" Gick för typ 13990 under förra årets black friday. Inte omöjligt att den sjunker dit.

Visa signatur
Permalänk

Har någon här erfarenhet av att handla fyndvaror via webbutiker som komplett, inet, webhallen, proshop? Är det värt det om produktens pris är kraftigt nedsatt från nypris eller ska man då vara skeptisk till kvalitén? T.ex, såg ett ASUS 1080 ti strix för 7600kr på komplett för ett tag sen. Kompletts nypris ligger 9499kr så jag började undra om det var defekt på något vis. Oftast skiljer det bara några hundralappar. Kortet är sålt nu men om jag ska handla något i framtiden skulle det kännas tryggt att ha en viss vetskap kring vad man kan förvänta sig.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av dole_95:

Hej,

Några fler som köpte My Book 8TB från Amazon.de? Jag köpte två stycken och på båda två hade de bara satt fraktsedeln på originalkartongen och skickat.

Så jag tänkte bara kolla om någon mer här råkade ut för samma sak, eller om jag bara haft extrem otur?

Jag läste att det kunde hända så jag tog det säkra före det osäkra och valde extra paketering ("anonymous packaging") vid utcheckning. Det visade sig vara precis det, en ganska anonym brun låda, med lite knycklat papper runt min disk.

Med tanke på att det dessutom var gratis är jag rätt nöjd med mitt val.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av toboraton:

Har någon här erfarenhet av att handla fyndvaror via webbutiker som komplett, inet, webhallen, proshop? Är det värt det om produktens pris är kraftigt nedsatt från nypris eller ska man då vara skeptisk till kvalitén? T.ex, såg ett ASUS 1080 ti strix för 7600kr på komplett för ett tag sen. Kompletts nypris ligger 9499kr så jag började undra om det var defekt på något vis. Oftast skiljer det bara några hundralappar. Kortet är sålt nu men om jag ska handla något i framtiden skulle det kännas tryggt att ha en viss vetskap kring vad man kan förvänta sig.

Jag har köpt en processor (i7-7700k) från Dustin på deras demosektion, samt RAM och CPU-kyl från netonnet på deras fyndhörna. Produkterna är testade så att de fungerar och kommer med garanti (om inte annat anges såklart). Så du behövet inte vara orolig. Oftast står det vad som är anledningen till prissänkningen. Oftast är det ett retur-ex eller så saknar det kablar, kartong osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toboraton:

Har någon här erfarenhet av att handla fyndvaror via webbutiker som komplett, inet, webhallen, proshop? Är det värt det om produktens pris är kraftigt nedsatt från nypris eller ska man då vara skeptisk till kvalitén? T.ex, såg ett ASUS 1080 ti strix för 7600kr på komplett för ett tag sen. Kompletts nypris ligger 9499kr så jag började undra om det var defekt på något vis. Oftast skiljer det bara några hundralappar. Kortet är sålt nu men om jag ska handla något i framtiden skulle det kännas tryggt att ha en viss vetskap kring vad man kan förvänta sig.

Jag köpte 1080Ti från Netonnet tidigare i veckan. Det var en fyndvara som var nedsatt till 6790kr.

Fick hem kortet igår. Visade sig vara ett returex med bruten förpackning. Kortet däremot fungerar hur bra som helst.

Ett fynd om du frågar mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Testpilot
Skrivet av toboraton:

Har någon här erfarenhet av att handla fyndvaror via webbutiker som komplett, inet, webhallen, proshop? Är det värt det om produktens pris är kraftigt nedsatt från nypris eller ska man då vara skeptisk till kvalitén? T.ex, såg ett ASUS 1080 ti strix för 7600kr på komplett för ett tag sen. Kompletts nypris ligger 9499kr så jag började undra om det var defekt på något vis. Oftast skiljer det bara några hundralappar. Kortet är sålt nu men om jag ska handla något i framtiden skulle det kännas tryggt att ha en viss vetskap kring vad man kan förvänta sig.

Nu finns det redan svar på denna frågan, men tänkte att jag kan förklara lite mer och ge kontext, för det är skillnad på t.ex. Demoprodukt och Retur-Ex, även "refurbished" mm.

  • Demoprodukt brukar även kunna kallas för visnings-ex, d.v.s. att produkten kan ha stått framme för visning eller varit med på någon mässa/event.

  • Retur-Ex är att någon köpt produkten i fråga men sedan ångrat sig och skickat tillbaka den. Prissänkningen här brukar kunna variera beroende på om allt är komplett eller om typ en manual eller kabel saknas (det står isåfall).

  • Refurbished är att en produkt kan ha uppvisat fel, men har reparerats av tillverkaren. Varför den då säljs igen beror oftast på att förra ägaren har fått annan produkt/pengar tillbaka/tillgodo kvitto av varierande anledning.

  • Finns även en grå-zon mellan Demo och retur, där brukar återförsäljaren sätta lite var som med namnet. Det handlar då oftast om att emballaget har blivit skadat och kan därmed inte säljas som en ny produkt (yttre estetisk åverkan är inget dom kan ställa på en hylla eller skicka ut utan att klargöra det)

Oavsett vilken typ av kategori det handlar om så är sakerna alltid rengjorda, (bör vara) testade och kommer med samma garantier som vanligt. Det är ett sätt för dom att minska förlusten och kan ge kunden en möjlighet att spara lite pengar om dom inte bryr sig om ovanstende.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av freppa87:

Är i lite samma sits, vill spela RDR2 men har ingen konsol alls och ingen 4k-TV, så detta verkar onekligen vara ett billigt sätt att få spela det. Någon som vet om det är värt de extra 2500kr som det blir att gå till nyaste xbox eller ps4pro?

Tänkte bara meddela att jag efter mycket om och men slog till idag. Alla recensenter är ju lyriska, så det känns som att RDR 2 är ett givet köp. Eftersom jag är osäker på om jag kommer att använda konsollen efter att ha spelat RDR2 (jag kör 90% på PC och 10% på Wii U) så kändes det här som en bra deal. Skulle inte förvåna mig om man kan få tillbaka i stort sett hela summan om man säljer det vidare inom 6 månader.

Jag är mest ute efter storyn och gameplayet i spelet. Visst är det najs med riktigt bra grafik, men jag kände inte att det var värt priset. Kollade igenom olika jämförelse-videos och ja, det är skillnad, men det är ju inte apsunkig grafik på "S". Om något så skulle jag i så fall satsat på "X" och inte PS4 Pro.

Permalänk
Inaktiv

RDR2 ser bedrövligt ut på vanliga Xbox One. Suddigt med TXAA och låg upplösning. Det är ingen bra deal alls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Någon som vet hur Samsung Galaxy Tab A 10.1 presterar?
Jag försökte hitta lite prestanda test på den men hittade inget vettigt?
Hittade bara någon antutu resultat på under 45k
Min gamla Lenovo tab 2 a10-70f som är typ 4 år gammal får ju 55k och min Huawei mediapad 8 får ju närmare 180k i antutu.

Min lenovo känns ju jäkligt trött idag så om Tab A 10.1 är tröttare så är det en dyr platta med tanke på att den inte duger att surfa på ens om den inte är vassare än min lenovo.

Jag körde Antutu precis och fick 58212 i poäng.

I detalj så blev det:

CPU: 30398
GPU: 7696
UX: 14460
MEM: 5658

En sak man måste tänka på när det gäller Antutu är att man får olika poäng beroende på vilken version av appen man har. Så man kan inte jämföra med ett test man gjort för några år sedan.

Permalänk
Medlem

Plattan som Tele2 säljer har rätt många starkt negativa recensioner på Samsungs egen hemsida, lite oroväckande.
https://www.samsung.com/uk/tablets/galaxy-tab-a-10-1-lte-2018...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jallle:

Beställde plattan från tele 2 igår runt 18. Fanns att hämta ut idag vid 12 på Ica. Tror aldrig jag fått ett paket skickat så fort tidigare.

Samma här, billig, snabb leverans, 32 Gb och så ett väl tilltaget pris på kvittot...
Kan tyvärr inte lägga till det extra simkortet på plussidan, wifi-sim funkade ju bra för mig som inte har abb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toboraton:

Har någon här erfarenhet av att handla fyndvaror via webbutiker som komplett, inet, webhallen, proshop? Är det värt det om produktens pris är kraftigt nedsatt från nypris eller ska man då vara skeptisk till kvalitén? T.ex, såg ett ASUS 1080 ti strix för 7600kr på komplett för ett tag sen. Kompletts nypris ligger 9499kr så jag började undra om det var defekt på något vis. Oftast skiljer det bara några hundralappar. Kortet är sålt nu men om jag ska handla något i framtiden skulle det kännas tryggt att ha en viss vetskap kring vad man kan förvänta sig.

Har köpt fyndvaror från Webbhallen vid två tillfällen, men det var i båda fallen Klass 1, d.v.s. "nyskick". Har fungerat bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokas:

Jag körde Antutu precis och fick 58212 i poäng.

I detalj så blev det:

CPU: 30398
GPU: 7696
UX: 14460
MEM: 5658

En sak man måste tänka på när det gäller Antutu är att man får olika poäng beroende på vilken version av appen man har. Så man kan inte jämföra med ett test man gjort för några år sedan.

Det är precis därför jag frågade efter nytt resultat.
Jag körde en omgång på båda mina plattor igår och fick 55 resp 179k.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Samma här, billig, snabb leverans, 32 Gb och så ett väl tilltaget pris på kvittot...
Kan tyvärr inte lägga till det extra simkortet på plussidan, wifi-sim funkade ju bra för mig som inte har abb.

Vad är Wifi-sim? Kryssade aldrig i det då ungarna kommer köra den med hemnätverket bara.

Edit. Ångrar lite nu efter att ha läst recensionerna. Går tydligen inte ens att spela på den? Rimmar lite illa när barnen definitivt kommer vilja göra det.
Får ev bli en retur om det är så

Ingen som kan testa lite spel o se hur den funkar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Köpte också plattan genom Tele2, undrar hur mycket förlust dom gör på detta med alla som säger upp abonnemanget direkt?
Har inte kollat själv, men det har historiskt varit väldigt svårt med ROM's på just Samsung enheter som använder Exynos-CPU'er att få till ROOT och ROM's. Är inte så insatt själv men tydligen är det väldigt mycket svårare att hantera än telefoner med MediaTek/Qualcomm-chip, så finns en risk att plattan inte har någon release eller uppdaterad/stabil sådan för custom ROM.

Japp, det kan vara en utmaning med rom och dessutom sabbar man batteriförbrukningen (i alla fall på vissa modeller) har äldre samsungplatta , rätt seg men fungerar bra till styra datorn. Dock tappar den WIFI så fort skärmen slocknar (ingen strömsparning påslagen för WIFI). Googlat hel del och det kan ha göra med vissa appar som gör att det buggar ur, men har andra med samma platta och klagade på samma sak (även flera jag googlat fram har liknande problem, utan lösning).

Buggar får man tyvärr, kör den inte med Qualcomm utan samsungs är man rätt körd (vad jag vet är MediaTek inget att rekommendera i mobil om man vill köra Custom)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Vad är Wifi-sim? Kryssade aldrig i det då ungarna kommer köra den med hemnätverket bara.

Edit. Ångrar lite nu efter att ha läst recensionerna. Går tydligen inte ens att spela på den? Rimmar lite illa när barnen definitivt kommer vilja göra det.
Får ev bli en retur om det är så

Skickades från m.sweclockers.com

Dom recensionerna verkar vara mycket om att gnälla av sig. Att skärmen gick sönder, var kass från början knapparna sitter fel känner jag inte igen.
Skärmen är helt ok, världsklass för under tusenlappen.

Har en hemma och funkat bra för lättare spel, Netflix och YouTube.

Du får gå upp på iPad med A10 för en stor prestandaskillnad och har svårt att se någon som blir besviken på den för 984kr. (Var tvungen att köpa en till 😀)

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.