Telia överklagar dom om att blockera fildelningssajter

Permalänk
Melding Plague

Telia överklagar dom om att blockera fildelningssajter

Telia meddelar nu att de inte är nöjda med domstolens dom att operatören ska tvingas till att blockera fildelningssajter, och kommer därför att överklaga till högre instans.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra Telia, håller på er.

Permalänk
Medlem

Känns som att Telia har mera muskler och kan påverka mer än vad Telenor kan. Vi får hoppas det är så hursomhelst

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Avstängd

Förvånad att telia överklagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Nu vet man vilket/vilka filmbolag man ska bojkotta... Censurera internet, vilket j**la trams.
Heja Telia och må friheten leva

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Jag är lite förvånad faktiskt. Jag har upplevt Telia som dom mer samarbetsvilliga, och så visar dom tänder?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag ser hellre att Telia överklagar till högre instans än att filtrera trafik efter godkänd eller inte även om det endast vore svartlistningar i en DNS.
Bit för bit så kommer fler och fler sidor blockeras, vore bättre om de som bryter mot lagen lagförs istället för verktyget.
Vad blir det nästa gång?

Permalänk
Medlem

När sådanna operatörer som Bahnhof bara växer och växer i populäritet så vore det självmord att inte överklaga. Detta i sig är inte så intressant, utan det intressanta blir vad som händer om domen står sig i högsta instans. Hur de väljer att agera i ett sådant läge säger mer dem tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Well, de ska ha cred för detta iaf. Tror faktiskt jag ska maila kundtjänsten och be dem framföra ett tack till lämplig person.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Avstängd

De gör det inte för att bevara friheten utan för att bevara sina kunder.
Om alla kunder hade stannat, tror ni de fortfarande hade överklagat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

När sådanna operatörer som Bahnhof bara växer och växer i populäritet så vore det självmord att inte överklaga. Detta i sig är inte så intressant, utan det intressanta blir vad som händer om domen står sig i högsta instans. Hur de väljer att agera i ett sådant läge säger mer dem tycker jag.

Vad har dom för val?
Hur kan dom agera förutom att följa domslutet isåfall?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snubb1:

Jag ser hellre att Telia överklagar till högre instans än att filtrera trafik efter godkänd eller inte även om det endast vore svartlistningar i en DNS.
Bit för bit så kommer fler och fler sidor blockeras, vore bättre om de som bryter mot lagen lagförs istället för verktyget.
Vad blir det nästa gång?

Yepp. Här finns rimlig kritik mot förfarandet. Och det finns kritik mot fler grejer.

Men samtidigt.
Piratebay har blivit dömda i domstol redan. Problemet ligger i att det inte går att komma åt hemsidor som blir dömda på det sättet vilket piratebayfallet har visat med all tydlighet. Verkansgraden för att bara säga till piratebay att självmant stänga efter fälld dom har ingen vidare effekt. Där har man väl nått vägs ände med den metoden för den här typen av fall liksom...
Det är väl just därför processen fortsätter på andra sätt för att komma åt problemet.

Men som sagt. Finns rimlig kritik ändå säkert så jag tar inte parti för endera sida här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Förvånad att telia överklagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte konstigt alls, är ju självklart att det är i deras intresse att behöva bry sig så lite som möjligt i trafiken som går över deras nät. Ska imo inte var ISP:s ansvar att se till att användare inte ska kunna besöka "olagliga"-sidor, utan det ska vara upp till rättsväsendet att stänga ner dom isf.

Jag har personligen inget emot att torrentsidor med piratfokus stängs ned, men då slåss i helt fel enda med att jaga privata fildelare (som med kravbrev) eller i detta fallet med statlig blockering.

Permalänk
Medlem

Nu tyckte till och telia att dom går för långt. Bra att dom inte viker sig som överkokt spagetti vilket dom verkat göra förut...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad har dom för val?
Hur kan dom agera förutom att följa domslutet isåfall?

De kan tolka beslutet på olika sätt. Gör de t. ex bara en enkel DNS-blockering så kan de sägas ha fullföljt åläggandet utan att det drabbar de som vet hur man tar sig runt en sådan enkel spärr, men de kan ju också välja att införa blockeringar som är betydligt mer svårforcerade än att bara byta DNS.

De kan ta en sida ur Bahnhofs bok, som gång på gång på gång på gång tillgodosett sina kunders behov genom att antingen tvärvägra att följa PTS beslut eller följa dem på ett sådant sätt att de egentligen ger dem fingret (tänker då på IPRED, Datalagringsdirektivet, LEK osv) så visst finns det absolut olika grepp Telia nu kan ta för att visa att det är sina kunder de vurmar för och inte Filmskojarbolagen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Telia verkar ju inte direkt bry sig annars, det är nog mest pengar det handlar om här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

När sådanna operatörer som Bahnhof bara växer och växer i populäritet så vore det självmord att inte överklaga. Detta i sig är inte så intressant, utan det intressanta blir vad som händer om domen står sig i högsta instans. Hur de väljer att agera i ett sådant läge säger mer dem tycker jag.

Kan inte Bahnhof också bli tvingade att ”censurera”?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evirob:

Telia verkar ju inte direkt bry sig annars, det är nog mest pengar det handlar om här.

Sant.

Allt i detta samhälle handlar om pengar, makt och monopol.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Telia verkar ju inte direkt bry sig annars, det är nog mest pengar det handlar om här.

På vilket sätt skulle Telia tjäna mer pengar på att låta blockera fildelningssajter? Möjligen förutom att riskera de typ 0,01% av kunderna som faktiskt fortfarande piratkopierar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Kan inte Bahnhof också bli tvingade att ”censurera”?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är klart att de kan, men jämför hur Bahnhof hanterade exempelvis datalagringsdirektivet och IPRED jämfört med andra operatörer, så ser du snart att även när Pappa Staten tvingar dem till saker så är de hala som ålar. Hittar kryphål, bildar opinion, erbjuder VPN-tjänster för att kringgå besluten, you name it, så jag är inte så nervös.

Det kan till och med bli så att de inte vågar ge sig på Bahnhof för att de vet att det då genast blir ett helvete för dem. BBB och Telia är väl de som är störst så de kanske nöjer sig så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

På vilket sätt skulle Telia tjäna mer pengar på att låta blockera fildelningssajter? Möjligen förutom att riskera de typ 0,01% av kunderna som faktiskt fortfarande piratkopierar

Edit: jag menade alltså att de inte bryr sig om sina kunder, men det här får det att se ut som att de faktiskt gör det.

I form av positiv reklam som gör att fler "medvetna" kunder hellre stannar än byter leverantör? Det handlar väl egentligen inte om att blockera faktisk piratkopiering utan mera ett ställningstagande. Fildelning är väl i princip icke existerande i dag om man jämför med för 10 år sedan när var och varannan kotte fildelade dagligen.

Telia är ju inte direkt kända för att vurma om personlig integritet, de hjälper ju aktivt flera diktaturer med övervakning av privatpersoner

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/telia-sonera-utpekat-for-a...

Permalänk
Medlem

Klart att Telia inte vill blockera piratsiter, de är ju bäst av alla operatörer på att lämna ut information om sina användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Edit: jag menade alltså att de inte bryr sig om sina kunder, men det här får det att se ut som att de faktiskt gör det.

I form av positiv reklam som gör att fler "medvetna" kunder hellre stannar än byter leverantör? Det handlar väl egentligen inte om att blockera faktisk piratkopiering utan mera ett ställningstagande. Fildelning är väl i princip icke existerande i dag om man jämför med för 10 år sedan när var och varannan kotte fildelade dagligen.

Telia är ju inte direkt kända för att vurma om personlig integritet, de hjälper ju aktivt flera diktaturer med övervakning av privatpersoner

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/telia-sonera-utpekat-for-a...

Tänker inte försvara Telia allt för mycket. Ogillar exempelvis deras fria sociala medier policy.

Men gällande din källa så ägdes Turkcell bara till 38% (idag 24%) av Telia och det har länge funnit större ägarkonflikter i det bolaget.
Dessutom, att man värnar om "piratkopierare" behöver inte i allas ögon se positivt ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Privata bolag ska inte ha någon makt över internet i stort över huvud taget!
Dessutom är det väldigt lätt att gå förbi denna "spärr" för de som vill det....

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Telia verkar ju inte direkt bry sig annars, det är nog mest pengar det handlar om här.

Det finns nog INGET företag som gör något för annat än pengar i grund och botten. titta på vd's för tex rädda barnen och alla andra lagliga tiggeri företag. dom tjänar miljon belopp som års lön på pengar som ska gå till barn och folk i nöd.
banhof värnar om kunders intigritet för att dom kommer att tjäna pengar på det men jag tror även att nuvarande VD'n också inte gillar censurering. men skulle han avgå så skulle nog situationen ändra sig drastiskt tror jag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Säger upp mitt cmore i detta nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Sant.

Allt i detta samhälle handlar om pengar, makt och monopol.

we live in a society

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Inte konstigt alls, är ju självklart att det är i deras intresse att behöva bry sig så lite som möjligt i trafiken som går över deras nät. Ska imo inte var ISP:s ansvar att se till att användare inte ska kunna besöka "olagliga"-sidor, utan det ska vara upp till rättsväsendet att stänga ner dom isf.

Jag har personligen inget emot att torrentsidor med piratfokus stängs ned, men då slåss i helt fel enda med att jaga privata fildelare (som med kravbrev) eller i detta fallet med statlig blockering.

utan fildelning så hade vi inte haft tjänster som spotify och netflix. Torrentsidor har främjat ett bättre digitalt utbud.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vinolik:

we live in a society

Klart, det ska ju gå runt..oavsett om man har fått sälja sin mamma..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Troligtvis har dom kanske märkt en påverkan på deras kundsida, om hur många som eventuellt sagt upp sina bredbandsabbonemang till någon annan konkurrent, och som ett försök att vinna tillbaka dom, eller motsträva om att tappa fler så gör dom något åt detta!

Jag menar, varför motsatte dom sig inte lite tidigare? Innan domslutet besluttogs? Känns som borde ropat mer högt då istället?

Nej, jag tror helt enkelt att detta handlar om en pengafråga, och man vill inte tappa fler kunder av det också!