Läsarna har utsett årets varumärken i European Hardware Community Awards

Permalänk

Asus bäst monitor & moderkort, skratta eller gråta? .-.
Fått trasiga pixlar på de skärmar jag provat av dom, oftast låsta vilket kan vara sjukt störigt.
Moderkort vet jag inte om de blivit bättre på, men det var så katastrof förr att det sabbade min bild av asus för alltid. (Jobbade med felsökning då, det var alltid asus-komponenter som hade gett upp, antingen moderkort eller GPU.)

Edit: Medveten om att jag själv har Asus-moderkort i min signatur, men jag fick det gratis av min partner och behövde akut en uppgradering.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Nej, det finns inga pengar i vad som vinner. Det du nu kommenterar handlar dessutom om hur läsarna både för EHA i stort och enbart på SweClockers röstat. Själv kan jag säga att jag inte alls blev förvånad över vårt resultat, det ligger med mycket få undantag helt och hållet i linje med vad jag trodde en majoritet på SweClockers tycker.

Tar i vanlig ordning väldigt gärna emot konstruktiva förslag på förbättring, sådana förslag har faktiskt bidragit till hur omröstningen utformades i år. Trötta inlägg som att "det här håller jag inte med om och måste därför vara köpt" ger inget.

Jag menar inte i vad som vinner, jag menar ganska cyniskt att tillverkarna betalar för att de ska vinna den slutgiltiga tävlingen oavsett resultat från de olika siterna/länderna = de köper publicitet.

Och förbättringar hos Sweclockers skulle inte påverka mkt om det är flera länder som röstar eller hur? Jag tror du missförstod min kritik som om det var riktat mot er, det är riktat mot hela jippot som helhet och de som arrangerar den. Och om det var på väg att förändras till det bättre hade det redan gjort, då detta pågått ett par år nu. Det är en popularitetstävling för fanboys mer än vad konsumenter verkligen tycker.

Det kan liknas med vad fifa eller UEFA arrangerar när det gäller fotboll. Där journalister får rösta på världen bästa målvakt, spelare etc. Det är också bara en popularitetstävling, och har inget med verkligheten eller prestationer att göra.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@Jacob: Nu har jag tyvärr inget minne av att jag röstade och det går inte längre att se upplägget för hur allting såg ut och vilka val som fanns om det nu fanns val. Jag antar att det fanns val och att man inte skrev själv då jag knappast tror ni har lust att gå igenom och rätta svaren. Det enda jag kan säga är att jag tycker att röstningar som dessa bör ha information om varje val så att personerna som röstar får en liten snabb uppfräschning på de olika valen. Anledningen till att jag tycker det är att jag vill att personerna som röstar ska vara så informerade om valen som möjligt. Och nu menar jag inte att informationen ska vara subjektiv utan objektiv.

Permalänk
Medlem

Va? Skulle har aldrig röstat för sånt överprisat monster.. när var den här?
Sweclockwers skulle lämna detta organisation omedelbumms
Tramms

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Väldigt få som har råd med ett sådant kort så visst är resultatet underligt.

Blev faktiskt väldigt förvånad, trodde SweC gillade Android och skydde Apple men tydligen är det tvärtom.

Nej, vi avskyr fortfarande Apple men gillar Iphone.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Bästa smartphone: Sweclockers: Apple?

Känns nästan som medlemmarna här trollar lite...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Gambit_2K:

Jag menar inte i vad som vinner, jag menar ganska cyniskt att tillverkarna betalar för att de ska vinna den slutgiltiga tävlingen oavsett resultat från de olika siterna/länderna = de köper publicitet.

Och förbättringar hos Sweclockers skulle inte påverka mkt om det är flera länder som röstar eller hur? Jag tror du missförstod min kritik som om det var riktat mot er, det är riktat mot hela jippot som helhet och de som arrangerar den. Och om det var på väg att förändras till det bättre hade det redan gjort, då detta pågått ett par år nu. Det är en popularitetstävling för fanboys mer än vad konsumenter verkligen tycker.

Det kan liknas med vad fifa eller UEFA arrangerar när det gäller fotboll. Där journalister får rösta på världen bästa målvakt, spelare etc. Det är också bara en popularitetstävling, och har inget med verkligheten eller prestationer att göra.

Fast det du skriver stämmer inte. Tillverkarna betalar inte för att vinna (då skulle jag dragit SweClockers ur detta igår) och köper inte publicitet genom det här samarbetet. Det finns inga pengar inblandat i varken nomineringar eller vad som vinner. Vi, SweClockers, är lika mycket medarrangörer och fullvärdiga medlemmar som de andra åtta. Jag talar således precis lika mycket för EHA som någon annan du frågar och är fullt förmögen att besvara genuint ställda frågor.

Alla i EHA kör samma upplägg på allt vi gör inom ramarna för samarbetet, från utmärkelser (redaktionella och läsarnas) till undersökningar. Så jo, förslag på förbättringar till SweClockers kommer föras vidare och jag slåss alltid för att få igenom det som skrivs i kommentarsfälten och via PM under våra möten. Många av de förbättringar som gjorts denna gång, som att ni slapp fylla i produkter manuellt i 40 kategorier och istället rösta på företag samt att vi viktade alla länder likvärdigt oavsett röstantal, är två av sakerna jag i egenskap av representant för SweClockers drivit efter just konstruktiv kritik. Förbättringar som syns hos oss speglas alltså hos de andra åtta också.

Du har fullständigt rätt i att just detta, European Hardware Community Awards, var en popularitetstävling. Det var också hela syftet och är inte något vi sticker under stolen med. Har du ett bättre förslag på hur vi kan genomföra en sån här sak med våra medlemmar utan att det blir just en popularitetstävling är jag idel öra.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Fast det du skriver stämmer inte. Tillverkarna betalar inte för att vinna (då skulle jag dragit SweClockers ur detta igår) och köper inte publicitet genom det här samarbetet. Det finns inga pengar inblandat i varken nomineringar eller vad som vinner. Vi, SweClockers, är lika mycket medarrangörer och fullvärdiga medlemmar som de andra åtta. Jag talar således precis lika mycket för EHA som någon annan du frågar och är fullt förmögen att besvara genuint ställda frågor.

Alla i EHA kör samma upplägg på allt vi gör inom ramarna för samarbetet, från utmärkelser (redaktionella och läsarnas) till undersökningar. Så jo, förslag på förbättringar till SweClockers kommer föras vidare och jag slåss alltid för att få igenom det som skrivs i kommentarsfälten och via PM under våra möten. Många av de förbättringar som gjorts denna gång, som att ni slapp fylla i produkter manuellt i 40 kategorier och istället rösta på företag samt att vi viktade alla länder likvärdigt oavsett röstantal, är två av sakerna jag i egenskap av representant för SweClockers drivit efter just konstruktiv kritik. Förbättringar som syns hos oss speglas alltså hos de andra åtta också.

Du har fullständigt rätt i att just detta, European Hardware Community Awards, var en popularitetstävling. Det var också hela syftet och är inte något vi sticker under stolen med. Har du ett bättre förslag på hur vi kan genomföra en sån här sak med våra medlemmar utan att det blir just en popularitetstävling är jag idel öra.

Som jag set det så är det nog ganska uppenbart att även om de inte direkt köper varken an vinnarsits eller publicitet så kan de dock indirekt köpa sig en relativt stark chans att vinna.

Med det menar jag att, om vi kollar på många av resultaten, det är ganska klart att det är inte riktigt en lista över vilka produkter som konsumenterna själva har objektivt testat och kommit fram till är bäst - det är mer vilka produkter som har störst namn och bäst ryckte hos konsumenter, något som till stor del ofta handlar om vem som spenderat mest på marknadsföring. Man kan alltså då argumentera att resultatet är ganska vridet till vem som köpt upp mest reklam för att fånga mainstreammarknaden och på så sätt få sig ett rykte av att tillverka riktigt bra produkter, trots att det säkerligen finns bättre tillverkare av samma produkter som dock är mindre kända då det inte ens är i närheten av att ha samma marknadsföringsbudget.

M.a.o. kan man (dock kanske lite felaktigt) säga att de köpt sina platser indirekt just för att de, genom att vara den som spenderat mest på marknadsföring, köpt sig in i marknaden för att få ut sitt namn hos så många som möjligt och på så sätt bli det mest välkända varumärket, oavsett om produkten faktiskt är objektivt bäst eller inte. För de flesta som inte är fullt inbitna i en nisch röstar ju oftast helst på vad de känner igen snarare än något som mycket väl kanske är bättre på alla vis fast de aldrig hört talats om innan.

Permalänk
Avstängd

Blärgh säger jag bara. Är ju som att fråga Aftonbladet-läsare om bra webbhotell och VPN-tjänster. Om Loopia annonserar mycket där är det klart att Loopia kommer bli bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Fast det du skriver stämmer inte. Tillverkarna betalar inte för att vinna (då skulle jag dragit SweClockers ur detta igår) och köper inte publicitet genom det här samarbetet. Det finns inga pengar inblandat i varken nomineringar eller vad som vinner. Vi, SweClockers, är lika mycket medarrangörer och fullvärdiga medlemmar som de andra åtta. Jag talar således precis lika mycket för EHA som någon annan du frågar och är fullt förmögen att besvara genuint ställda frågor.

Alla i EHA kör samma upplägg på allt vi gör inom ramarna för samarbetet, från utmärkelser (redaktionella och läsarnas) till undersökningar. Så jo, förslag på förbättringar till SweClockers kommer föras vidare och jag slåss alltid för att få igenom det som skrivs i kommentarsfälten och via PM under våra möten. Många av de förbättringar som gjorts denna gång, som att ni slapp fylla i produkter manuellt i 40 kategorier och istället rösta på företag samt att vi viktade alla länder likvärdigt oavsett röstantal, är två av sakerna jag i egenskap av representant för SweClockers drivit efter just konstruktiv kritik. Förbättringar som syns hos oss speglas alltså hos de andra åtta också.

Du har fullständigt rätt i att just detta, European Hardware Community Awards, var en popularitetstävling. Det var också hela syftet och är inte något vi sticker under stolen med. Har du ett bättre förslag på hur vi kan genomföra en sån här sak med våra medlemmar utan att det blir just en popularitetstävling är jag idel öra.

Då är det jag som missförstått upplägget och är inte påläst. Men min åsikt kvarstår att popularitets tävlingar inte gynnar någon annan än den tillverkare som har störst budget, och syns mest. Och ordet "best" slängs iväg alldeles för lätt precis som intel gjorde vid releasen av 9900K som är "The World's Best CPU for Gaming", men best betyder ingenting.

Mitt förslag till förbättring är att lägga ned alltihopa och att ni koncentrerar er på det ni är "bäst" på istället.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Inaktiv

Best CPUs
Intel

Flest röster på SweClockers
AMD

You know, I could never had figured that out!

Permalänk
Skrivet av dagas:

Tyvärr få som använder riktiga högtalare numera. Bose är känt märke och deras reklam får folk att tro att små plasthögtalare är premium.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan inte påstå att jag är insatt/inläst på allt, men innan MediaMarkt kom och etablerade sig i Sverige, så hade jag inte ens hört talas om Bose, iaf vad jag minns. Märken som Canton/Monitor Audio/Focal/Triangle/Klipsch etc hade man läst och hört om, men inte om Bose. Kan nästan säga samma sak om Marshall, som nu verkar gå växa från månad till månad de senaste 3-4 åren, iaf på denna sida om pölen.

Marshall var väl mer ett märke för musiker än för "vanliga" konsumenter som jag upplevde det. Har ett vagt minne att någon nämnt Bose i bil-sammanhang, men har själv aldrig sett det i en bil.

Att man sedan inte hört talas om något märke säger ju inte att det är dåligt eller så, men lite mysko att ett märke som Bose blir så stort här på så kort tid. Nu ser man Bose högtalare i vart och vartannat ställe som har många högtalare monterade som arenor och större företag. Att de däremot skulle vara bättre än andra, har jag svårt att tro.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefCon:

Varför tycker folk om ASUS moderkort? Själv har de bara givit mig problem. Nästan döda efter biosuppdatering, inkompatibel ram efter biosuppdatering, död efter 24 timmar från första boot, ingen integrerad ljudkrets och droppad drivrutinssupport, laptop som inte startar p.g.a. magnet i locket (4 månader reparation), tvingade asus-vgadrivrutiner i laptop som inte uppdateras, laptop som moderkortet dog på också.

Frågar mig själv samma sak.

Antingen så gillar folk skrot som de får problem med, eller så är returneringarna en del av det "action det innebär att försöka hålla en dator vid liv.

7 GPUer och 5 Moderkort från Asus har gått åt pipan för mig, detta efter att de först strulat.
Så nej, jag har lärt mig.

Moderkort kör jag MSI om jag köper in komponenter, och GPUer blir det antingen MSI, Gigabyte, eller EVGA.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Bästa mobilmärke borde ju vara Oneplus, helt jävla fantastiska!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, vi avskyr fortfarande Apple men gillar Iphone.

Lustigkurre ;p

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Exakt, hur kan RTS-tekniken vara bäst när det inte ens har presenterats på riktigt ännu? Bara massa skrytdemon som inte är nåt med verkligheten..

Men men, folket som röstade och då blev det så

Personer är smarta, folk är dumma i huvudet

Tyvärr är det väl så. Pris / Prestanda är inte intressant längre när man ändå måste lägga över 10.000 på en okej medelburk

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

är det bara jag som retar mig att det ingenstans verkar stå vilken product mer specifikt det är som skiner utöver de andra.. tror knappast de menar märket som generellt för alla produkter inom den kategorin!

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem

Best Cases: Cooler Master

Undrar viket case som avgjorde det. Fått ett par kängor av gamers nexus

*edit*

Även förvånad över att RT får pris