Permalänk
Medlem

Seriösa problem med damm!

Hej,

Nyinflyttad i Jönköping sedan 1 månad tillbaka. En 1:a på 26 kvadrat med kökspentry och badrum som har tvättmaskin.
Lägenheten är byggd 2012 och har egen ventilation man styr hastigheten på genom köksfläkten.

Har seriösa problem med damm. Har gjort diverse tester, senast i förrgår. Dammsuger, dammar av och torkar HELA lägenheten.

24 timmar senare så var hela lägenheten överdammad igen... Kunde skriva mitt namn i dammet på laptopen som ligger på ett bord. Toaletten samt tvättmaskinen helt överdammade.

Skärmen som står mitt i rummet nedanför fötterna på sängen dammar också som vanligt...

Hörde med fastighetsskötaren och han förstod inte heller. Han kollade ventilationen och påstod att han ej hittade någon märkbar hög av damm. Badrummet har insug, och lägenheten i sig har ett insug och ett utsug (utsprut av luft?).

Misstänkte starkt ventilationen eftersom det ej sitter något filter på trumman där det sprutar ut luft, bara ett galler med 5mm stora hål. Så satte en tvättpåse över som agerar filter. Så dammet kan inte komma därifrån, men fortfarande dammar lägenheten.

De enda textiler jag har är ju sängen, som jag konstant byter sängkläder i. Inga mattor eller något annat.

Sen hur kan badrummet damma så förbaskat mycket? Har dörren stängd hälften av tiden. Förstår inte hur dammet kommer in där och lägger sig överallt. Är det p.g.a tvättmaskinen?

Några förslag?
Hur stället kan damma igen på 24 timmar är ofattbart. Kan bokstavligen skriva mitt namn i dammet överallt LOL

Ska fixa en luftrenare men utgifterna har skenat ganska mycket så förhoppningsvis kan päronen hjälpa till med det nästa månad.

Rubrik smått justerad. // MOD
Permalänk
Medlem

Har samma problem, bor i en 1a centralt inne i en stad och på ett dygn är det dammigt igen.
Har aldrig löst det, provat blockera alla ventiler mm men inget hjälper.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Använder du pulvertvättmedel så kan det vara en utav orsakerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Använder du pulvertvättmedel så kan det vara en utav orsakerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Använder bara flytande

Permalänk
Medlem

Har du några tillluftsventiler som sitter vid fönster eller liknande, eller är det så att all tilluft sker genom den ventilen du pratar om (den du satte en tvättpåse för)?
Har man öppet fönster och bor hyffsat nära en trafikerad väg osv så brukar det vara en rätt bra källa till damm.
Sen kan det vara så att det är frånluft i kök och badrum, det kan göra att dammet dras dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkie:

Har samma problem, bor i en 1a centralt inne i en stad och på ett dygn är det dammigt igen.
Har aldrig löst det, provat blockera alla ventiler mm men inget hjälper.

Då är vi två i klubben hahah, så jävla galet ^^

Jag blir helt tokig på detta, spenderar mer tid på dammsugaren än något annat. Är denna jag har https://www.electrolux.se/homecare/vacuum-cleaners/vacuum-cle...

Permalänk
Medlem

Håller med benny, är det trafik utanför så är det en bra källa.
Har du gjort en "Hard reset" i lägenheten när det gäller damm?
Då menar jag att man går över tak och väggar, där sitter mer än man tror. Då är det svårt att få dammfritt då det fylls på direkt. Testa att dra nån trasa över dessa och se om du hittar damm(inte alltid det syns med blotta ögat).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Har du några tillluftsventiler som sitter vid fönster eller liknande, eller är det så att all tilluft sker genom den ventilen du pratar om (den du satte en tvättpåse för)?
Har man öppet fönster och bor hyffsat nära en trafikerad väg osv så brukar det vara en rätt bra källa till damm.
Sen kan det vara så att det är frånluft i kök och badrum, det kan göra att dammet dras dit.

Inga ventilar vid fönstret Bor väldigt central dock bara gågator runt hela kvarteret, har fönstret öpptet några timmar i veckan.

Tilluften > Där luften kommer in, så ja det är den jag satte tvättpåsen över

Permalänk
Medlem

@eucalyptus:

Har du bara en tilluftsventil?`
Och det räcker med några timmar i en storstad för att det ska dra in rätt mkt damm. Ta en titt inom de närmaste 100 meterna, pågår det någon byggnation där det kan damma?
Det krävs ju inte mkt för att det ska se dammigt ut i en nystädad lägenhet.

Sen kan det faktiskt hjälpa med en luftfuktare eller liknande som joniserar luften.
Är det väldigt torr luft så kan det påverka hur dammet sprids.

Lägenheter kan behövas justeras in för bra till och frånluftsflöde (då många gärna skruvar på ventilerna) det kan också påverka.

Permalänk
Medlem

Här kommer två bilder

Ena på "gallret" med tvättpåsen och sen rummet.

Det är nybyggnation som sker snett över på andra sidan gatan 50-70 meter bort (byggnad framför). Har sällan fönstret öppet och det är minst damm vid fönstret.

Badrummet har en hel del damm och i "rummet" så är dammet främst runt sängen, på nattduksborden, tv-bänken med skärmen och sen vid spisen.

Ventilan sprutar ju luften över skärmen mot sängen, men eftersom tvättpåsen ej är dammig så kan det inte vara därifrån dammet kommer in.

Ska försöka haffa någon granne och fråga om de har samma bekymmer. Men man springer ju aldrig på någon i trapphuset... Så fort någon hör fotsteg i trappen så springer de iväg hahha

Permalänk
Medlem

Frågan är om tvättpåsen gör någon skillnad eller kan samla upp damm.
Kanske bra och pröva med något annat som har ett "finare" filter.
Har ingen ide på vad dock såhär på rak arm.

Permalänk
Medlem

Strupbyxor kan vara en idé, väldigt finmaskiga, när det kommer till att fånga upp dammet.

Kan även sätta ett par över en pelarfläkt för att fånga upp en hel del, dessutom ganska mycket billigare än en luftrenare.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Vi hade samma problem. Visade sig vara att det dammade satan om tvättmaskin och torktumlare av nån anledning. Såg till att ALLTID köra dessa med stängd dörr och problemet försvann nästan.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Du har en liten lägenhet på ett rum, det innebär att alla textilier (sängkläder, kläder, mattor, gardiner m.m.) och alla andra källor till damm - hud, hår m.m. samsas på en enda yta. Har man torktumlare och tvättmaskin i lägenheten blir det ännu värre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Att det är damm i badrummet är inte konstigt, du har ju en frånluftsventil där och dammet följer ju med från rummet med luftströmmen.

Här kommer några funderingar från mig:

* Säker på att det inte finns några ventiler runt/under fönstren, kolla även listerna runtom om de har skåror i sig, de kan ju även sitta bakom elementen för att luften skall förvärmas innan den kommer in i rummet.

*Har du kollat hur det ser ut bakom spis och kylskåp, kan vara ett rent råttbo om det inte är rengjort?

*På/under fasta inventarier, skåp och så vidare?

*Är det en gammal säng/madrass du har? Kan ju vara full med kvalster och annan skit som dammar av sig, testa att dammsuga alla sidor på madrassen/vid nästa renbäddning.

* Vad är det för köksfläkt/kåpa du har, kan vara en med inbyggd FTX-enhet i sig (ser nästan så ut), om det är så har den ju filter i sig som skall rengöras/bytas minst årligen, när var det gjort senast?
Har du något tillverkarnamn/produktnummer man kan kolla upp det ordentligt?

Permalänk
Medlem

Sängkläder och kläder brukar ge damm ifrån sig.

Kan verkligen rekommendera en luftrenare blir mycket mindre damm i luften och på golvet. Köpte en från Electrolux. Mycket av dammet fastnar i dess grova filter. Sen när man städar dammsuger man bara bort dammet från filtret.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar luftrenare och att man dammsuger ofta (jag kör robotdammsugare varje dag). Bor mitt i Stockholm (och har vissa allergibesvär) så har märkt att mängden partiklar som ansamlas går ner markant med detta (de kommer utifrån och från textiler som vanligt), och det gör underverk för mängden damm som samlas på allt annat.

Permalänk
Medlem

Har du undertryck i lägenheten? Isåfall kommer det in mycket damm via springor i fönstret. Då är det bättre att höja tilluften från donet för den luften borde vara hyffsat ren om det inte är helt igensatt filter. Fråga hyresvärden när dom senast böt filter och prata med grannar om dom har samma problem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag rekommenderar luftrenare och att man dammsuger ofta (jag kör robotdammsugare varje dag). Bor mitt i Stockholm (och har vissa allergibesvär) så har märkt att mängden partiklar som ansamlas går ner markant med detta (de kommer utifrån och från textiler som vanligt), och det gör underverk för mängden damm som samlas på allt annat.

Får be om ursäkt för en liten trådkapning här men blev nyfiken på vad du kör för robotdammsugare som verkar sådär bra?

Permalänk
Medlem

Luftrenare hjälpte en del för mig. Startade den o lät den gå i typ 2-3 månader innan jag kollade filtren första gången, och förfiltret, alltså kolfiltret var helt täckt i ett tjockt lager med damm. Så nån nytta gör den definitivt.

Annars är det som tidigare talare ofta tyger av olika slag som ger ifrån sig damm. Även vissa torktumlare är dåligt konstruerade så att filtret inte fångar upp dammet och kolla så att du inte har mycket undertryck i lägenheten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Får be om ursäkt för en liten trådkapning här men blev nyfiken på vad du kör för robotdammsugare som verkar sådär bra?

Självklart. Kör en Xiaomi Roborock S50, riktigt bra enhet faktiskt som verkar ha ett bra filter också då jag inte ser speciellt mycket damm som yrs upp av den när jag testat det. Sen så går ju luftrenare upp i hastighet om det börjar yra damm och jag har två stycken i lägenheten så det hjälper ju ännu mer.

Permalänk
Medlem

Tänk på att frånluftsventiler behöver tilluft för att fungera. Du vill inte ha undertryck i lägenheten, för då har du inte fungerande ventilation. Om din ytterdörr till lägenheten är trög att öppna av undertryck, så vet du att det inte är som det ska.

Vad gäller tilluften utan filter, så är det inte omöjligt att det sitter ett filter tidigare i kedjan. Men det kan ju vara värt att sätta en damstrumpa där och se om det blåser in massa damm, bara för att ha dubbelkollat.

Vanligtvis kommer mycket damm från din kropp och textilier. Så skaka/vädra dina sängkläder regelbundet och lägg tvätt i en tvättkorg som du försluter.

Förutsatt att dammet kommer inifrån lägenheten, så kommer ventilationen hjälpa dig, men då måste du se till att det finns ordentligt med tilluft. Det är inte ovanligt att tilluft är underdimensionerat, så det blir undertryck och frånlufts ventilationen helt enkelt inte orkar suga ut luft.

Att det är mycket damm i badrummet beror på att du hanterar tvätt där. Tvätt är en kombination av textildamm och damm från huden. Så kolla ventilationen och ha dörren stängd in dit när det torktumlas eller när du slänger tvätt i maskinen.

Annars får du fightas mot det med maskiner, luftrenare och robotdammsugare.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Fungerar ventilationen som den ska, vilket man förutsätta dels för att den är såpass ny, och dels att det borde gjorts en OVK (obligatorisk ventilationskontroll) i år. Bara be fastighetsägaren om en kopia alt. kontakta byggnadsnämnden. Med ditt typ av system (FTX, mekanisk till- och frånluft med återvinning) ska en OVK göras var tredje år enligt lag.
Filter finns på inkommande och utgående luft så att sätta en strumpa över tilluftsdonet kommer inte göra nåt. Men dessa filter bör bytas två ggr/år, iaf en gång/år.
Högst troligt är det textilier och dyl. som dammar av sig och flyger runt och lägger sig i badrum etc just för att frånluftdon sitter där och i kök.
Du har ganska hög omsättning på luften, På två timmar har all luft byts ut en gång.

Edit: Så en luftrenare är förmodligen den enklaste lösningen
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem

Kom precis hem efter cykelpass, så ska ge ett mer utförligt svar inom kort

Ja, ventilationen som sitter ihop med köksfläkten, de bytte filter i samband med att jag flyttade in

Det här med lågtryck i lägenheten. Kan jag kolla det på något enkelt sätt, läste öppna ytterdörren. Är det för att ventilationen inte är tillräckligt snabb eller för att den är för snabb? Brukar kör lägsta hastigheten då den låter en del när man ska sova. De kollade förra veckan, även på lägsta hastigheten o sätter man ett papper framför insuget så typ flyger pappret in i ventilationshålet haha

Permalänk
Medlem

Du bör köra på hastighet två. Kallad väl hemmaläge på ditt aggregat. Det är där den bör vara injusterad flödesmässigt.

Angående under/övertryck så kan du ju märka det om du stänger alla fönster och sen glipar på ytterdörren så känner du om det suger in i lägenheten (undertryck) eller blåser ut (övertryck). Är det ett litet undertryck är detta helt okej.

Det handlar alltså om hur mycket luft som tillförs (tilluft) lägenheten kontra hur mycket som sugs ut (frånluft).
Det ska ligga i balans vanligtvis eller något undertryck.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem

@eucalyptus: Ja öppna dörren försiktigt trycks den utåt så har du övertryck, dras den inåt har du undertryck. Du kan ibland ha dörren på glänt litegrann och känna vilket håll luften suger också men det beror ju på hur lite/mycket det är

EDIT: som ovanstående skriver stängda fönster, ventilerna på standardposition

Permalänk
Medlem

Har nu beställt denna
https://www.philips.se/shop/hushallsprodukter/luftrenare-och-...

Går som billigast på nätet för 2700kr. Med rabattkod på 40% hos Philips så fick jag maskinen + ett extra Hepa och Nanofilter (kolfilter?) allt som allt för 2500kr. Så tycker det verkar som en ganska bra deal.

Finns betydligt dyrare grejer, men för en studentlägenhet blir det nog bra Sen förstår jag inte riktigt, alla HEPA filter är ju typ samma, så alla luftrenare bör ju rengöra/rena lika bra... Skillnad på prestanda (kvadratmeter) men renligheten bör ju bli densamma.

Har fortfarande stora problem med damm så hoppas det löser sig nu...

Permalänk
Medlem

Du har inte en säng från IKEA? Vet med mig att någon modell kan damma löjligt mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Du har inte en säng från IKEA? Vet med mig att någon modell kan damma löjligt mycket.

Hahaha nejdå, har någon säng från Ekens, haft den några år och har dammsugit. Känns som mycket, men inte allt damm kommer från sängen dock, alltså sovplatsen då varje morgon är sängbordet fullt av ett tjock lager damm...

Har dammsugaren framme hela tiden xD

Permalänk
Medlem

Se till och kör med E206P Anti-Allergy dammsugarpåsar och byt till ett EFSW1 Allergy Plus filter i dammsugaren också.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd