OMV bootar men nätverket fungerar inte

Permalänk
Medlem

OMV bootar men nätverket fungerar inte

Hej!

Har nyss skaffat mig en model 3 b+ som jag tänkte köra en NAS över framförallt och har därför valt att försöka mig på Open Media Vault. Nu är det så att när jag startar skiten och låter den gå så bootar den tekniskt sett, kommer hit: https://imgur.com/a/qnKhBMZ

Som ni ser finns det inget nätverk och det är därför väldigt svårt att konfigurera då detta görs över nätet. De Periferaler jag har verkar dra för mycket ström att köra eller något då mitt Ducky One TKL och Qpad MK-85 inte fungerar. Är det någon som har en idé vad det är som händer egentligen?

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Bakgrundsbelyst tgb brukar kunna krångla lite när man försöker driva det från en raspberry pi tyvärr, och ofta så fungerar inget som sitter via usb då. Testa med ett tgb utan bakgrundsbelysning.

Ska även tilläggas att nätverkskortet sitter via usb i en raspberry.

Testa det först, kommer du sen in i systemet och nätverkskortet inte fungerar ändå så finns det lite mer saker att kolla.

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha tangentbord inkopplat för? Man loggar in och konfigurerar via webläsare på annan dator i nätverket. Dessutom, om du kollat i OMV-forumet hade du sett att de anser Raspberry Pi vara den sämsta enkortsdatorn att köra OMV på.
"Problem #7: It says "No Network Interfaces" when looking at the console.
Solution #7: Most of the time, this is caused by the system taking too long to get a DHCP IP address before the message is written."

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Bakgrundsbelyst tgb brukar kunna krångla lite när man försöker driva det från en raspberry pi tyvärr, och ofta så fungerar inget som sitter via usb då. Testa med ett tgb utan bakgrundsbelysning.

Ska även tilläggas att nätverkskortet sitter via usb i en raspberry.

Testa det först, kommer du sen in i systemet och nätverkskortet inte fungerar ändå så finns det lite mer saker att kolla.

Vänta va, så man måste ha i en USB periferal för att kunna köra genom ethernet överhuvudtaget?

Skrivet av MatteN:

Vad ska du ha tangentbord inkopplat för? Man loggar in och konfigurerar via webläsare på annan dator i nätverket. Dessutom, om du kollat i OMV-forumet hade du sett att de anser Raspberry Pi vara den sämsta enkortsdatorn att köra OMV på.
"Problem #7: It says "No Network Interfaces" when looking at the console.
Solution #7: Most of the time, this is caused by the system taking too long to get a DHCP IP address before the message is written."

Ja det är ju det jag har försökt men jag får ju ingen IP address så jag kan inte komma in och konfa hur jag än gör. Därför tänkte jag använda mig av ett tangentbord för att komma in och kanske luska lite, men inget av mina tangentbord funkar. Får köpa ett sketet enkelt som inte drar något så borde jag ju kunna lösa det.

Och ja, jag vet att rpi inte är särskilt populära för detta ändamål, men de tär mest för att lattja runt lite, inte för att ha en riktig NAS.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

@Señor Hallon: nej, det behöver man inte. Men ethernet är kopplat via usb internt på kortet. Så överbelastas usb portarna så kan även ethernet dyka.

På samma sätt kan man märka av att hastighet över ethernet går ner om man har en usb disk ansluten som man skriver till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

@Señor Hallon: nej, det behöver man inte. Men ethernet är kopplat via usb internt på kortet. Så överbelastas usb portarna så kan även ethernet dyka.

På samma sätt kan man märka av att hastighet över ethernet går ner om man har en usb disk ansluten som man skriver till.

Okej, då förstår jag. Men det borde ju inte vara något problem då, jag har inget kopplat till någon USB, nätverkskabel, HDMI och såklart ström är inkopplat men får ändå ingen kontakt med nätverket. Nätverksporten blinkar inte så den får ju uppenbarligen ingen kontakt.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Okej, då förstår jag. Men det borde ju inte vara något problem då, jag har inget kopplat till någon USB, nätverkskabel, HDMI och såklart ström är inkopplat men får ändå ingen kontakt med nätverket. Nätverksporten blinkar inte så den får ju uppenbarligen ingen kontakt.

Då skulle du behöva ett tangentbord så du kan logga in i den för att kolla om operativsystemet ens ser nätverkskortet. Och om det gör det kolla inställningar.

Permalänk
Medlem

Drar en hijack på tråden då jag också har problem med nätverk.

Jag kan inte ansluta trådlöst till ett nätverk. Jag kan se interface wlan0 när jag listar ip add, men kan inte aktivera interfaces. Testat ifup/down och leta runt i nmtui - men inget verkar vilja funka.

Kör OMV stretch och uppdaterat. Vad finns att göra?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather