[Bahnhof] Automatisk prishöjning - sänkning måste begäras manuellt?

Permalänk
Medlem

[Bahnhof] Automatisk prishöjning - sänkning måste begäras manuellt?

Jag har under ett år eller två betalat 399kr/månad för mitt bredbandsabonnemang. För någon vecka sedan besökte jag Bahnhofs hemsida för att se vad det skulle kosta att gå ner ett snäpp i hastighet och fick då se att min hastighet numera kostar 339kr/månad. Jag har ingen aning om hur länge detta pris har varit aktuellt men jag hörde av mig till deras kundtjänst för att se vad som kunde göras åt det och fick då till svar att man inte gör några retroaktiva förändringar/erbjuder kompensation utan ändrar enbart till det nya priset från och med det datum man hör av sig.

När det är prishöjningar på gång sker dessa per automatik och man erbjuds då möjlighet att säga upp avtalet så det finns ju uppenbarligen ett automatiserat system för prisförändringar men dessa gäller tydligen endast höjningar och inte sänkningar. Är det bara jag som tycker att det är en ganska kass företagspolicy att smussla med prissänkningar och enbart sänka priset för de kunder som hör av sig? Det handlar inte direkt om några stora summor men det känns ändå trist att skänka bort 700kr om året helt i onödan och jag tycker att de åtminstone kunde bjuda på någon gratismånad då det lägre priset troligtvis varit aktuellt en längre period.

Det kanske är ett helt normalt förfarande men jag ville ändå höra era synpunkter.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag har under ett år eller två betalat 399kr/månad för mitt bredbandsabonnemang. För någon vecka sedan besökte jag min ISPs hemsida för att se vad det skulle kosta att gå ner ett snäpp i hastighet och fick då se att min hastighet numera kostar 339kr/månad. Jag har ingen aning om hur länge detta pris har varit aktuellt men jag hörde av mig till deras kundtjänst för att se vad som kunde göras åt det och fick då till svar att man inte gör några retroaktiva förändringar/erbjuder kompensation utan ändrar enbart till det nya priset från och med det datum man hör av sig.

När det är prishöjningar på gång sker dessa per automatik och man erbjuds då möjlighet att säga upp avtalet så det finns ju uppenbarligen ett automatiserat system för prisförändringar men dessa gäller tydligen endast höjningar och inte sänkningar. Är det bara jag som tycker att det är en ganska kass företagspolicy att smussla med prissänkningar och enbart sänka priset för de kunder som hör av sig? Det handlar inte direkt om några stora summor men det känns ändå trist att skänka bort 700kr om året helt i onödan och jag tycker att de åtminstone kunde bjuda på någon gratismånad då det lägre priset troligtvis varit aktuellt en längre period.

Det kanske är ett helt normalt förfarande men jag ville ändå höra era synpunkter.

Normalt och inget olagligt med dåligt gjort av företaget.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Jupp, det är risigt, och riktigt fulspel tycker jag!
Samma har hänt mig. hade 10/10 och tänkte uppgradera till 100/100, och väl på ISP's sida så ser jag att uppgraderingen tom blir billigare än vad jag då betalade för 10/10
Efter att ha mejlat med dom så erbjöd dom halva månadskostnaden första sex månaderna efter uppgraderingen, som deras välkomsterbjudande var, trots att jag var befintlig kund.
Kändes som ok kompensation ändå för dom hade inte behövt "bjuda" på nånting egentligen.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Råkade ut för precis samma sak med @Bahnhof AB, bad att få veta hur länge sen det var de smygsänkte priset men det kunde kundtjänst inte ta reda på. Bad då att få kontaktuppgifter till någon ansvarig för kundtjänst eller liknande för att framföra mina synpunkter rörande denna policy men nån ansvarig för kundrelationer fanns det inte heller. Efter mycket om och men fick jag en mailadress till ekonomiavdelningen dit jag kunde komma med feedback "om jag verkligen ville"

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Normalt och inget olagligt med dåligt gjort av företaget.

Jag förstår givetvis att det inte är förbjudet eller olagligt på något sätt men jag tycker att det är ganska fult och undrade bara om det fanns något standardiserat förfarande, t.ex. rörande eventuell kompensation.

Skrivet av Naga:

Råkade ut för precis samma sak med @Bahnhof AB, bad att få veta hur länge sen det var de smygsänkte priset men det kunde kundtjänst inte ta reda på. Bad då att få kontaktuppgifter till någon ansvarig för kundtjänst eller liknande för att framföra mina synpunkter rörande denna policy men nån ansvarig för kundrelationer fanns det inte heller. Efter mycket om och men fick jag en mailadress till ekonomiavdelningen dit jag kunde komma med feedback "om jag verkligen ville"

Det gällde Bahnhof även i mitt fall. Jag har alltid haft en bra bild av Bahnhof som företag och tror att många andra också har det. Det här känns extremt sniket och fult och knappast något som en av Sveriges högst aktade ISPer bör syssla med.

Något jag också tycker är värdelöst med Bahnhof är deras usla kommunikation, jag har varit kund i sex år om jag inte minns fel och under hela denna tid har det tagit en vecka eller mer att få svar på en enkel fråga via mail. De har visserligen ett telefonnummer man kan ringa men vad jag minns var det väldigt långa väntetider även där så de verkar vara extremt underbemannade när det kommer till kundtjänstavdelningen.

@Bahnhof AB

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag förstår givetvis att det inte är förbjudet eller olagligt på något sätt men jag tycker att det är ganska fult och undrade bara om det fanns något standardiserat förfarande, t.ex. rörande eventuell kompensation.

Hade samma upplevelse med Comhem en gång. Höjningar behövde de informaera om, men när det gällde sänkningar var det mitt eget fel som inte järnkoll på deras hemsida... Helst borde jag tittat till den i alla fall dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag har under ett år eller två betalat 399kr/månad för mitt bredbandsabonnemang. För någon vecka sedan besökte jag Bahnhofs hemsida för att se vad det skulle kosta att gå ner ett snäpp i hastighet och fick då se att min hastighet numera kostar 339kr/månad. Jag har ingen aning om hur länge detta pris har varit aktuellt men jag hörde av mig till deras kundtjänst för att se vad som kunde göras åt det och fick då till svar att man inte gör några retroaktiva förändringar/erbjuder kompensation utan ändrar enbart till det nya priset från och med det datum man hör av sig.

När det är prishöjningar på gång sker dessa per automatik och man erbjuds då möjlighet att säga upp avtalet så det finns ju uppenbarligen ett automatiserat system för prisförändringar men dessa gäller tydligen endast höjningar och inte sänkningar. Är det bara jag som tycker att det är en ganska kass företagspolicy att smussla med prissänkningar och enbart sänka priset för de kunder som hör av sig? Det handlar inte direkt om några stora summor men det känns ändå trist att skänka bort 700kr om året helt i onödan och jag tycker att de åtminstone kunde bjuda på någon gratismånad då det lägre priset troligtvis varit aktuellt en längre period.

Det kanske är ett helt normalt förfarande men jag ville ändå höra era synpunkter.

Är så på alla bolag och inte bara Bahnof som gör detta

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Är så på alla bolag och inte bara Bahnof som gör detta

Jag är inte längre kund hos Tele2 men jag är ganska säker på att jag automatiskt fick ett lägre pris och/eller bättre villkor när abonnemanget ändrades. Det kan dock ha varit en engångsföreteelse och jag vet inte om det är något de aktivt sysslar med.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Det är fult men alla bolag gör på detta sätt i bredbandsbranschen.
Jag har själv stött på det här problemet och klagade, så dom bjöd mig på ett halvår för halva priset, alltid något.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Vill man ha de lägsta priserna får man själv hålla koll. Har man tur så får man ett utskick om höjningar, så man är förberedd men är det höjningar efter en rabatt man fått via ett tidigare erbjudande så får man vanligtvis ingen förvarning om det - det är ju då redan avtalat.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Det finns väll inget företag i denna värld som vill per automatik sänka deras egna inkomst på eget bevåg. Företag handlar om pengar och att automatiskt sänka allas priser vore ju helt absurt.

Sen kan jag hålla med om att han blir lite snopen när man får reda på det själv. Men va fasen, sånt händer. Det är inte som att du har "förlorat" något direkt. Kul att det löste sig ändå

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Det är fult men alla bolag gör på detta sätt i bredbandsbranschen.
Jag har själv stött på det här problemet och klagade, så dom bjöd mig på ett halvår för halva priset, alltid något.

Ja, jag tycker att det var väldigt sniket att inte bjuda på en endaste månadsavgift utan bara rycka på axlarna och mer eller mindre säga att jag får skylla mig själv som inte granskar deras prislistor varje månad. Hade jag inte gjort det hade jag fått betala det högre priset för all framtid och det blir rätt många tusenlappar till slut.

Skrivet av Zicsoen:

Vill man ha de lägsta priserna får man själv hålla koll. Har man tur så får man ett utskick om höjningar, så man är förberedd men är det höjningar efter en rabatt man fått via ett tidigare erbjudande så får man vanligtvis ingen förvarning om det - det är ju då redan avtalat.

Nej, de är tvingade enligt lag att upplysa dig om eventuella prishöjningar och ge dig möjlighet att avsluta tjänsten om du vill då villkoren för avtalet som ni ursprungligen tecknade inte längre gäller.

Det är just det jag tycker är märkligt, vi har förmodligen världens starkaste lagstiftning vad gäller konsumenträtt och den är i nästan samtliga fall tvingande till kundens fördel. Om villkoren försämras för kundens del måste detta meddelas enligt lag (t.ex. vid prishöjningar) och då är det ganska konstigt att ett fortsatt högre pris inte ses som en nackdel för dig som konsument ur ett juridiskt perspektiv.

Skrivet av Ohdear:

Det finns väll inget företag i denna värld som vill per automatik sänka deras egna inkomst på eget bevåg. Företag handlar om pengar och att automatiskt sänka allas priser vore ju helt absurt.

Vad är det för absurt med det? Jag skulle snarare säga att det är normalt för ett företag som bryr sig om sin relation med kunderna och vill ge ett gott intryck. Tele2 är Sveriges största mobiloperatör och jag fick valet att haka på det nya (billigare) priset eller att behålla mitt befintliga pris men att jag då skulle få mera surf per månad, det kallar jag god kundvård.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Vad är det för absurt med det? Jag skulle snarare säga att det är normalt för ett företag som bryr sig om sin relation med kunderna och vill ge ett gott intryck. Tele2 är Sveriges största mobiloperatör och jag fick valet att haka på det nya (billigare) priset eller att behålla mitt befintliga pris men att jag då skulle få mera surf per månad, det kallar jag god kundvård.

Vad jag vet är Telia Sveriges största mobiloperatör, vart ifrån har du fått att Tele2 är det?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det kanske är ett helt normalt förfarande men jag ville ändå höra era synpunkter.

Det är helt normalt, helt lagligt så vitt jag vet, och jävligt dålig stil av företaget.
Bahnhof är inte precis ensamma om att göra så, men det gör ju inte det hela bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Vad är det för absurt med det? Jag skulle snarare säga att det är normalt för ett företag som bryr sig om sin relation med kunderna och vill ge ett gott intryck. Tele2 är Sveriges största mobiloperatör och jag fick valet att haka på det nya (billigare) priset eller att behålla mitt befintliga pris men att jag då skulle få mera surf per månad, det kallar jag god kundvård.

Dom stora företagen skiter i sina kunders nöjdhet. Dom är stora för dom var först.

Jag kan slå vad om att oavsett vilken "deal" du fick från tele2 så kan du få ett mycket billigare från ett mindre företag med bättre villkor (typ, vimla, fello etc)

Om du gör en snabb check så kommer du inse att din bra deal inte är så bra jämfört med andra operatörer.

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Inaktiv

Det här sker på både gott och ont. Jag jobbade tidigare åt Telenor på secondline och vet inte hur många kundbilder man såg varje dag som kommit undan med gamla GAN-kontrakt (hyresrättsföreningar) som gått ut som ligger kvar. Så folk sitter med gratis 100/100 lina och det upptäcks inte först en kund ringer in med problem.

I vissa fall så kan det ske flera personer utnyttjat detta på samma adress då man aldrig ringer och säger upp det vid flytt och nästa person flyttar in och väntar på att gamla uppkopplingen ska sluta fungera innan dom skaffar en egen haha. Jag har själv även varit med om folk som försökt smyga in en flytt på ett gammalt GAN-kontrakt, blir alltid sköna samtal haha!

Kan inte tala just för Bahnhof men använder dom samma system som Telenor så beror det på att systemet som alla abonnemang ligger på är äldre/inte uppdaterat mot systemet som kundbilderna ligger på. Det är garanterat fler kunder som tjänar på det än tvärtom.

Exakt samma sak hände dock för mig hos A3 för några månader sen, känns riktigt segt haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Nej, de är tvingade enligt lag att upplysa dig om eventuella prishöjningar och ge dig möjlighet att avsluta tjänsten om du vill då villkoren för avtalet som ni ursprungligen tecknade inte längre gäller.

Det är just det jag tycker är märkligt, vi har förmodligen världens starkaste lagstiftning vad gäller konsumenträtt och den är i nästan samtliga fall tvingande till kundens fördel. Om villkoren försämras för kundens del måste detta meddelas enligt lag (t.ex. vid prishöjningar) och då är det ganska konstigt att ett fortsatt högre pris inte ses som en nackdel för dig som konsument ur ett juridiskt perspektiv.

Ja jo, jag var nog lite otydlig med hur jag menade angående "tur", det var lite klumpigt skrivet av mig. Med det tänkte jag mest på när man exempelvis tecknat ett abonnemang som är halva priset i ett halvår för att sedan höjas till ordinarie pris - i dessa fall bör man som kund redan vara medveten om prishöjningen, då denna är en del av avtalet, så då är det väl främst goodwill om man får en påminnelse om att så är fallet.
I annat fall är jag enig i att man bör få info om det. Vissa företag skickar ju ut separata brev eller bifogar ett A4 om höjningen med senaste fakturan och en del skriver något minimalt om det på fakturabilagan en kort tid innan - som ibland kan vara lätt att missa, tyvärr.

Är knappast insatt men en vild gissning för hur de kan göra lite som de vill är ju att helt sonika hävda att de lägsta priserna gäller ett nytt avtal de tagit fram medan höjningarna är en ändring på befintliga avtal - således får man som kund själv se till att byta avtal om man vill ha lägsta pris.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är varför man som medveten konsument ser över sina avtal typ en gång per år, oavsett om det är mobilabbonnemang, tidningsprenumerationer, kabel-tv, streamingtjänster, elavtal, bredband, bank, försäkring, eller övrigt.

Det är inte bara för att fånga upp prissänkningar hos den egna leverantören, utan för att hålla koll på alternativ, så att man kan mjölka nykundserbjudanden år efter år.

En lojal passiv kund som bara betalar år efter år oavsett vad det kostar är en guldkund för en leverantör... det lönar sig inte att vara lojal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad jag vet är Telia Sveriges största mobiloperatör, vart ifrån har du fått att Tele2 är det?

Jag har ingen i min bekantskapskrets som använder Telia varken privat eller i jobbet och de som tidigare varit kunder där har sedan länge bytt då de fått både lägre pris och bättre villkor hos andra operatörer och täckning är inte heller ett argument längre då flera operatörer delar nät. Jag är naturligtvis inte representativ för hela Sverige men jag tycker att det känns som att det var väldigt länge sedan Telia dominerade marknaden.

Av den anledningen antog jag att Tele2/Comviq tagit över tronen som största operatör och jag misstänker att en överväldigande majoritet av Telias kunder består av företag och äldre kunder som bara är kunder hos Televerket av gammal vana.

Skrivet av Ohdear:

Dom stora företagen skiter i sina kunders nöjdhet. Dom är stora för dom var först.

Jag kan slå vad om att oavsett vilken "deal" du fick från tele2 så kan du få ett mycket billigare från ett mindre företag med bättre villkor (typ, vimla, fello etc)

Om du gör en snabb check så kommer du inse att din bra deal inte är så bra jämfört med andra operatörer.

Det är klart att större aktörer även har större möjlighet att erbjuda rabatter och andra förmåner som framstår som generösa även om de i slutändan håller en högre prisnivå än dess konkurrenter.

Priset är dock inte den enda faktorn att ta hänsyn till när man väljer var man är kund och är inte heller riktigt relevant då det inte är det vi diskuterar, det som diskuteras här är hur olika operatörer hanterar den här typen av ärenden och hur eventuell kompensation kan se ut.

Det är rätt självklart att operatörer som saknar butiker, har begränsade kontaktmöjligheter till deras kundtjänst osv. kan erbjuda lägre priser.

Skrivet av anon168673:

Det här sker på både gott och ont. Jag jobbade tidigare åt Telenor på secondline och vet inte hur många kundbilder man såg varje dag som kommit undan med gamla GAN-kontrakt (hyresrättsföreningar) som gått ut som ligger kvar. Så folk sitter med gratis 100/100 lina och det upptäcks inte först en kund ringer in med problem.

I vissa fall så kan det ske flera personer utnyttjat detta på samma adress då man aldrig ringer och säger upp det vid flytt och nästa person flyttar in och väntar på att gamla uppkopplingen ska sluta fungera innan dom skaffar en egen haha. Jag har själv även varit med om folk som försökt smyga in en flytt på ett gammalt GAN-kontrakt, blir alltid sköna samtal haha!

Kan inte tala just för Bahnhof men använder dom samma system som Telenor så beror det på att systemet som alla abonnemang ligger på är äldre/inte uppdaterat mot systemet som kundbilderna ligger på. Det är garanterat fler kunder som tjänar på det än tvärtom.

Exakt samma sak hände dock för mig hos A3 för några månader sen, känns riktigt segt haha!

Är man inte betalningsskyldig om man nyttjar tjänsten även om man inte är den som tecknat kontraktet? Har för mig att jag läste om det för ett tag sedan gällande just bredbandsabonnemang men det kanske bara är jag som blandar ihop det med något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Detta är varför man som medveten konsument ser över sina avtal typ en gång per år, oavsett om det är mobilabbonnemang, tidningsprenumerationer, kabel-tv, streamingtjänster, elavtal, bredband, bank, försäkring, eller övrigt.

Det är inte bara för att fånga upp prissänkningar hos den egna leverantören, utan för att hålla koll på alternativ, så att man kan mjölka nykundserbjudanden år efter år.

En lojal passiv kund som bara betalar år efter år oavsett vad det kostar är en guldkund för en leverantör... det lönar sig inte att vara lojal.

Är det inte jobbigt att byta elbolag, mobiloperatör osv. hela tiden? Finns det verkligen ingen tjänst du är så pass nöjd med att du fortsätter att vara kund trots att konkurrenter kanske erbjuder ett lägre pris? Man kan så klart titta till priserna lite då och då och se om man kanske kan få lite rabatt om man hänvisar till konkurrenters erbjudanden men man måste samtidigt vara beredd att byta leverantör om man inte får det svar man hade hoppats på och de flesta av oss är dels för bekväma för det och dels anser man nog ofta att det man eventuellt kan spara in inte är värt det besvär som det potentiellt kan orsaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ågren:

Är det inte jobbigt att byta elbolag, mobiloperatör osv. hela tiden? Finns det verkligen ingen tjänst du är så pass nöjd med att du fortsätter att vara kund trots att konkurrenter kanske erbjuder ett lägre pris? Man kan så klart titta till priserna lite då och då och se om man kanske kan få lite rabatt om man hänvisar till konkurrenters erbjudanden men man måste samtidigt vara beredd att byta leverantör om man inte får det svar man hade hoppats på och de flesta av oss är dels för bekväma för det och dels anser man nog ofta att det man eventuellt kan spara in inte är värt det besvär som det potentiellt kan orsaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Tar typ 10 minuter att byta elhandelsbolag en gång per år med elskling.se. Det jobbiga med elavtal är att de blir riktigt dyra och dåliga om man är kvar mer än ett år så man måste byta om man inte vill bli blåst.

Elhandelsfirmor är faktiskt rätt så sjuka på det här. Varannat år så utspelar sig denna exakt denna cykel:

[1 månad före mitt elavtal går ut]
Jag: Hej! Mitt introduktionsavtal går ut det här året. Kan jag förlänga mina befintliga villkor ett år till? Visst är det väl bättre för er att jag stannar kvar som kund?
Kundtjänst: Hej! Nej, tyvärr. Det gäller bara nya kunder.
Jag: Jo, okej, men då byter jag väl. Kan jag få säga upp?
Kundtjänst: Ja absolut! Det går jättebra, jag hjälper dig med en gång.
...

Jag tecknar nytt avtal med annan leverantör.

[2 veckor efter att jag sagt upp och avtalet med min nya elleverantör ringer]
Säljare: Hej! Jag ringer från ditt gamla elbolag. Du, jag ser att du slutat hos oss. Vad du missnöjd?
Jag: Supernöjd! Det blev för dyrt. Jag hade stannat kvar om jag hade fått nykundsavtalet ett år till. Ringde kundtjänst om detta, det gick inte sade dem.
Säljare: Oj, vad konstigt. Du, du kan få komma tillbaks till dig så får du nykundsavtal igen.
Jag: Nja, jag vet inte... jag har ju precis tecknat avtal hos en annan...
Säljare: Men alltså jag kan sätta startdatum om ett år då ditt nya avtals nykundsvillkor går ut.
Jag: Låter skitbra. Vi kör på det!

Detta har alltså upprepat sig exakt samma gång tre gånger på typ fem år...

Mobilabbonemanget har jag just nu inget privat, det är jobbet som står för det.

Jag gjorde precis nu en koll av min hemförsäkring och konstaterade att jag hade ett guldavtal och kommer stanna kvar precis där jag är nu. Har haft samma försäkring i 5 år. Samma gäller banken där jag har mitt bolån.

Självklart så är det en viktig faktor att leverantören i fråga är bra också. Jag betalar hellre några kronor mer för något som är bra än något billigt och dåligt.

Visst hade det varit trevligare att bara kunna skita i allt det här och alltid få bra pris. Men det är inte riktigt så marknaden funkar.

Permalänk
Medlem

Som många tidigare har sagt, tror jag nog att detta lutar mot standardförfarandet hos företag. Mamma hade ett över 10 år gammalt bredbandsabonnemang hos Bredbandsbolaget. Efter att ha kikat på det, fanns inte ens hastigheten hon hade kvar i hennes fibernät, så det blev att gå upp till närmaste som kostade detsamma. Hon hade klart inte fått någon information att högre hastighet nu kostar samma som hennes tidigare hastighet. Var inte mycket skillnad egentligen, men lite snopet.

För skojs skull kollade jag nu min egen situation. Skaffade Bahnhof när jag flyttade in i nuvarande lägenhet för 2.5 år sedan, betalar 269kr/mån. Skulle jag teckna nytt idag, skulle det kosta 289kr/mån för samma uppkoppling.
Bahnhof har inte höjt någon av mina fakturor (annu?) i alla fall.

Hm, så för att rätt ska vara rätt; ska jag nu ringa Bahnhof och be dem höja min avgift?

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Vad är det för absurt med det? Jag skulle snarare säga att det är normalt för ett företag som bryr sig om sin relation med kunderna och vill ge ett gott intryck. Tele2 är Sveriges största mobiloperatör och jag fick valet att haka på det nya (billigare) priset eller att behålla mitt befintliga pris men att jag då skulle få mera surf per månad, det kallar jag god kundvård.

Lite "meningslös" statistik, men enligt Konkurrensen i Sverige 2018, Kapitel 6 Marknaden för mobiltelefoni så har Telia 35.8% marknadsandelar och Tele2 26.5%

http://www.konkurrensverket.se/globalassets/publikationer/rap...

Permalänk
Medlem

Jag märkte av en prisänkning för några år sedan, efter att ha besökt deras sida, så jag mailade dom och dom sänkte mitt pris dagen efter.
Numera kontrollerar jag alla mina abbonnemang ca 2 gånger per år (bredband, TV, osv). Just Bahnhof har jag mailat de gånger jag har sett att dom har sänkt priset, och dom justerar det.

Det är helt enkelt upp till oss som kunder att kontrollera priset, inget konstigt med det. Man tar ett abbonnemang till ett visst pris och det löper tillsvidare. Höjningar måste dom meddela ut iallafall.

En bonus dök upp somras, fick ett mail från Bahnhof att dom ändrat mitt abbonnemang från 100/100 till 250/100 för samma pris

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Jag körde bredband på autogiro så då missade jag en höjning för att sedan upptäcka den ett halvår senare. Dock var det enkelt löst, ringde och sa upp avtalet och bytte operatör. Företag som kör med fulspel förtjänar att tappa kunder. Enda sättet de lär sig på, är när de kostar dom pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag körde bredband på autogiro så då missade jag en höjning för att sedan upptäcka den ett halvår senare. Dock var det enkelt löst, ringde och sa upp avtalet och bytte operatör. Företag som kör med fulspel förtjänar att tappa kunder. Enda sättet de lär sig på, är när de kostar dom pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör aldrig autogiro (oavsett om det är bredband eller liknande). Min rekommendation är faktiskt e-faktura där man faktiskt får överblick på sina fakturor.

Permalänk
Skrivet av ågren:

Jag har under ett år eller två betalat 399kr/månad för mitt bredbandsabonnemang. För någon vecka sedan besökte jag Bahnhofs hemsida för att se vad det skulle kosta att gå ner ett snäpp i hastighet och fick då se att min hastighet numera kostar 339kr/månad. Jag har ingen aning om hur länge detta pris har varit aktuellt men jag hörde av mig till deras kundtjänst för att se vad som kunde göras åt det och fick då till svar att man inte gör några retroaktiva förändringar/erbjuder kompensation utan ändrar enbart till det nya priset från och med det datum man hör av sig.

När det är prishöjningar på gång sker dessa per automatik och man erbjuds då möjlighet att säga upp avtalet så det finns ju uppenbarligen ett automatiserat system för prisförändringar men dessa gäller tydligen endast höjningar och inte sänkningar. Är det bara jag som tycker att det är en ganska kass företagspolicy att smussla med prissänkningar och enbart sänka priset för de kunder som hör av sig? Det handlar inte direkt om några stora summor men det känns ändå trist att skänka bort 700kr om året helt i onödan och jag tycker att de åtminstone kunde bjuda på någon gratismånad då det lägre priset troligtvis varit aktuellt en längre period.

Det kanske är ett helt normalt förfarande men jag ville ändå höra era synpunkter.

Det är ju lite trist som du beskriver det och 700 kr kan man göra annat för. Men tänk från företagets sida, om 10,000 kunder betalar 700 kr extra per år för att dom inte intresserat sig och ringt och bett om ett lägre pris så tjänar dom 7 miljoner. För dessa pengar kan de uppgradera deras nätverk och ha bra erbjudanden för få in nya kunder.

Jag håller med dig om att det är trist men så funkar det med alla företag, själv får jag ringa 1 gång varje år till banken för att behålla min ränterabatt på lånen. Bara så det är.. dom vill inte erbjuda rabatt längre än 1 år i taget. Man måste ha koll hela tiden själv vad man 'bör betala' för saker, annars blir det extra... =/

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Kör aldrig autogiro (oavsett om det är bredband eller liknande). Min rekommendation är faktiskt e-faktura där man faktiskt får överblick på sina fakturor.

Jag kör efaktura där det är möjligt men alla företag har inte efaktura.

Skrivet av Alexi Estada:

Det är ju lite trist som du beskriver det och 700 kr kan man göra annat för. Men tänk från företagets sida, om 10,000 kunder betalar 700 kr extra per år för att dom inte intresserat sig och ringt och bett om ett lägre pris så tjänar dom 7 miljoner. För dessa pengar kan de uppgradera deras nätverk och ha bra erbjudanden för få in nya kunder.

Jag håller med dig om att det är trist men så funkar det med alla företag, själv får jag ringa 1 gång varje år till banken för att behålla min ränterabatt på lånen. Bara så det är.. dom vill inte erbjuda rabatt längre än 1 år i taget. Man måste ha koll hela tiden själv vad man 'bör betala' för saker, annars blir det extra... =/

Klassikern är bilförsäkring. Ger ett svinbra pris första året sen höjer de med 25-40% till nästa period. Har haft flera olika försäkringsbolag som har gjort så. Senaste var länsförsäkringar. De skickade tillbaka 200kr eller något sådant för de fick pengar över sen samtidigt höjde de min bilförsäkring med 35-40%. :/

Jämför man sedan att teckna en ny försäkring med liknande bil fast då givetvis annat regnummer, ja då får man det priset man hade första året. Luriga är dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för tipset ser att jag kan spara 20kr månaden. Från 439 till 419

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Priset är dock inte den enda faktorn att ta hänsyn till när man väljer var man är kund och är inte heller riktigt relevant då det inte är det vi diskuterar, det som diskuteras här är hur olika operatörer hanterar den här typen av ärenden och hur eventuell kompensation kan se ut.

Kompensation? Du tecknar ett avtal och detta avtal följs sedan till punkt och pricka. Varför skulle du få kompensation för det?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1