Var tjänar man mest filmbranschen eller programmeringsbranschen?

Permalänk
Inaktiv

Var tjänar man mest filmbranschen eller programmeringsbranschen?

Hej. Jag har en dröm om att bli manusförfattare. Jag har skrivit på en långfilm nu i 4 års tid. Jag fick en stort produktionsbolag i Sverige att läsa det men de tackade nej och jag fick reda på varför. Manuset var för våldsamt och lite annat, de trodde att det skulle bli svårt att hitta en publik. Jag tog in det dem sa och berättade att jag tänker göra om det och försöka skriva det så att det blir lämpligt för en publik och då undrade jag om de ville läsa om det när det var klart, svaret jag fick var absolut. Nu snart 1 år senare sitter jag med 12e versionen och har ungefär 50 sidor av 90 sidor kvar att rätta innan jag tar emot feedback och skickar in det. Om de tackar nej nu igen, då känner jag att det kanske är dags att göra något annat för jag har ändå försökt i ungefär 5 år att bli manusförfattare. Programmering har alltid varit ett stort intresse att jobba med, men jag har dessvärre inte tagit mig tiden att lära mig det helt för att filmintresset och annat har stått i vägen.

Jag kan basic html, css och php. Det fick jag lära mig för några år sen och har fortsatt med det lite då och då. Jag tycker det är kul när allting flyter på och går framåt, men mindre tråkigt om man inte förstår hur man ska lösa ett error och andra problem när man har försökt med allt, men det är en stor befrielse när man tillslut lyckas lösa det och då lär man sig något. Jag vill gärna lära mig så mycket om html, css, javascript och php som möjligt för att sen börja jobba åt ett företag några år. När jag har mycket kunskap så är tanken att starta eget, där jag säljer designs och hjälper andra företag med programmeringsproblem eller utför uppdrag, typ gör en speciell hemsida åt någon.

Var har jag störst chans Sweclockers och i vilken bransch tjänar man mest? Jag är lite trött på att det som jag vill ska hända, det händer inte. Det har varit så ganska länge nu och det kanske är dags att kasta manusdrömmen i soptunnan. För just nu känner jag att jag är trött på att skriva manus och vill inte hålla på med det mer, men senare längtar man tillbaka till det, precis som med programmeringen.

Permalänk
Medlem

Vad gör du till vardags? Är det primärt detta manus du skrivit på under så lång tid, inga andra idéer som du skrivit på parallellt? Har du någon relevant utbildning inom att skriva just manus? Har du några omkring dig som agerar mentorer eller ger dig ordentlig feedback? Känns som att skriva ett manus till en långfilm är väldigt specifikt och det är säkert många som "vill" men det är långt ifrån säkert att alla som försöker gör det tillräckligt bra.

Det finns absolut pengar att tjäna inom många branscher, ofta så är det inte på en ingångsnivå som det inträffar dock. För att kunna tjäna ordentligt med pengar på exempelvis programmering så ska man vara riktigt bra på det, brinna för det och kunna arbeta tillsammans i ett större team.

Basic html, css och php skulle jag nog inte se som någon kassako direkt. Vad har du för utbildning i området? Pillat lite själv?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Inaktiv

@HenKenny: Fick G från John Bauer när jag gjorde min första hemsida. Det är enda utbildningen jag har inom programmering, sen har jag lärt mig själv från youtube och andra hemsidor, samt böcker. När det kommer till manus så har jag lagt ner stor tid på att få hjälp av erfarna manusförfattare några gånger, läst böcker och övat och övat på att skriva bättre och bättre hela tiden under de här åren. Även övat och övat på att berätta bättre och intressantare, vilket jag har märkt har gett effekt.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det ett specifikt för manusförfattare, men har lite insikt i branschen från ett mer tekniskt håll. Väldigt liten klick som tjänar mycket pengar inom filmbranschen i Sverige, eller ja vi kan väl säga rörligmedia då folk som bara rör sig inom film är så minimal, det är även en svår bransch att bryta sig in i, och många måste jobba väldigt länge innan man når till någon bra position. Får man dock väl in en fot så brukar det finnas rejält med jobb då det är kompetensbrist generellt. Men säg att man vill ha jobb som A-foto för en större produktion, räkna då med att köra gaffa å ljus å vara assistent i iaf 10år innan man ens börjar komma i närheten av det. Så även om man utbildar sig så räknas man ofta som "lärling" väldigt länge till rätt låg lön innan man börjar komma någonstans, så på detta sättet så är branschen väldigt dålig i jämförelse med många andra där man kan komma in på en bättre grund efter utbildning.

Fast hittar du rätt producent som verkligen älskar ditt manus så kan väl iof vad som helst hända.

Hur som är nog bättre odds på att du både tjänar mer pengar och faktiskt får ett jobb som programmerare, om du nu faktiskt lägger ner tiden/utbildar dig så du blir duktig dvs.

Permalänk
Medlem

Du behöver ju inte kasta någon dröm i papperskorgen bara för att du börjar med något annat, du kan ju jobba med det vid sidan om mer som ett hobbyprojekt utan press och allokera lite mindre tid till det. Inte helt ovanligt att saker blir roligare, och kanske även går framåt mera, om man inte känner sig tvungen.

Permalänk
Inaktiv

@kronwalled: Där har du en poäng, fast göra 2 olika saker är inget för mig tror jag. Vill hålla på med en sak och bli bäst på det.

Permalänk
Inaktiv

Fel frågeställning vilken yrkekategori som tjänar mest, när man pratar om en extrem nitchad yrke som bara enstaka i sverige lever på.
Systemutveckling är precis tvärt emot det finns hur mycket jobb som helst, hur mycket man kan tjäna så är det bara se på skaparen av Mindcraft, Facebook etc.

Mer rimlig fråga vilket val som är bäst för en och för majoriten är systemutveckling bäst av de båda. Någon enstaka är det tvärt emot. Och om TS är en sådan person är en fråga som är svår att svara på, speciellt när de flesta av oss inte vet något om TS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att börja med en långfilm är det inte många vare sig manusskrivare eller regissörer som gör. Eller nästan inga rättare sagt.

Läs eller kolla upp Fares och Mats-helge Olsson om du vill se en film med det där "för"-omdömet nå produktion.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv

@AndreaX: Tack där. Du har rätt i det du säger, men jag är en sån människa som gärna vill göra det omöjliga och jag har en grundtanke bakom det hela. Jag kom helt enkelt inte på någon idé till en kortfilm så det fick bli den här idén istället. Jag kan inte sitta och vänta på kortfilmsidé utan måste utveckla mitt skrivande hela tiden.

Permalänk

@anon292978: IT är det säkra kortet och bara du lägger ner samma tid och energi som du gjort för manusförfattningen så kommer du att lyckas. Jag var skit på att programmera i början, det gäller att våga göra misstag, testa, förstå varför, fortsätta tills saker och ting börjar att "klicka" (sen är det ju annorlunda från person till person, men människors hjärnor är ett underbart verktyg och kan anpassa sig med tid bara man inte ger upp!).

Sen kan jag inget om filmbranschen men jag tror att det är svårt att få något som faktiskt ger dig "framgång" då det är en rätt liten bransch i Sverige jämfört med de större länderna. Det är såklart inte omöjligt, och det kanske bara gällar att hitta rätt personer att pitcha till. Tänk dock på att Sverige är begränsad som "viewer base", du kan ju kanske testa internationellt med svenskt tema? Vem vet, du kanske lyckas göra en super våldsam film baserat i Sverige men anpassad för en internationell publik, kan tänka mig att det skulle vara en unik och rätt cool grej faktiskt.

Det finns även möjligheter att kombinera båda, t.ex. genom att skriva interaktiva stories eller spel i webbsidor eller appar. Alternativt frilansa som programmerare eller allokera en viss % deltid åt programmering så att du klarar dig, och resterande tid håller du dig till att lyckas som manusförfattare. Mycket är möjligt om man bara kan skapa de rätta omständigheterna, men man måste också vara lite pragmatisk och realistisk. Om du tror på din idé, och du kan se ur ett någorlunda objektivt perspektiv att det kan lyckas, så kan det ju vara något att gå på. Men ställ dig också frågan varför det är folk som slösat så mycket av din tid, kraft och ork? Det låter som att de heller inte betalat för din möda och det känns väldigt oseriöst och arrogant av dem.

Permalänk
Inaktiv

@Retrospective: Tack där. Nej får inte betalt för att sitta och skriva. Jag arbetar deltid och pillar på det när det finns tid för det. Jag har suttit med det hela hösten och planerat och gått igenom och sen har jag lagt in nya scener, ändrat storyn. Nu sitter jag i rättningsprocessen och har ungefär 50 sidor kvar att rätta. Sen ska jag läsa igenom det en massa gånger och se om det är något mer jag kan göra innan jag skickar in det igen. Det viktigaste för mig som manusförfattare är att göra dig som tittar intresserad och greppa tag i dit och få dig att titta vidare från början till slut. Om inte jag kan göra det, då är detta inget yrke för mig, eftersom man måste kunna göra det annars kommer det bli en massa pengar till en massa manus som inte blir bra.

EDIT: När jag programmerade innan så var jag intresserad av att göra spells och så vidare till min spelserver Open-Tibia, men när jag inte förstod lua helt och hållet, det var där jag gav upp och var så dum att jag inte läste om det för att lära mig. För ju mer man läser, ju mer lär man sig.

Permalänk
Inaktiv

Hej igen, jag lånar tråden så att jag slipper göra en ny. Jag har funderat väldigt mycket på göra något inom spelbranschen och då lutar min inspiration åt Rockstargames spel. Jag skulle kunna tänka mig att arbeta med spel, men frågan är då. Vad kan man göra och vad är roligast? Jag har stort intresse i programmering men också i design. För att göra min fråga mer förstående så tänker jag på, vad brukar programmerare göra inom en spelprodukt och vilka språk måste man kunna? Vad är roligast?

Permalänk
Medlem

Generellt är det ungefär samma saker du kan göra som inom film, regi, manus, design, skådespeleri (röstarbete) marknadsföring m.m. och de mer tekniska delarna i programmering av ett spel i sig. (någon mer insatt kan säkert rabble alla jobb, eller så kan du googla alla arbetstitlar i för/eftertexterna till spel du gillar).

Det viktiga är att du hittar det du tycker är roligt, var andra tycker är roligast gör inte att du kommer tycka det är roligt och vilja göra det 8-10 timmar om dagen fem dagar i veckan i år. Jag är redovisningsekonom, bland det tråkigaste många kan tänka sig, men jag tycker det är kul och givande för mig.
Minns en tråd om ett spel för ett tag sedan där någon skrev "med kolla på recensionerna, det är världen bästa spel!" men har jag inte kul kommer jag inte spela vidare....

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Många som pysslar med film börjar som assistenter inom olika grenar, och börjar ofta med korftilmer, sketcher osv.

Det är nog ingen som går in direkt och landar ett långfilmsmanus utan någon historik.
Kanske om du har skrivit böcker och dessa filmatiseras.

Men att "ge upp" efter bara ett manus, det kommer krävas mycket jobb.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Inaktiv

@anon292978: Om du känner att du har en historia att berätta, samt vill eller kan programmera så kanske du ska ge dig på att göra ett kortare spel? Typ som Deer Esther, dvs en semi-interaktiv berättelse. Efter det kanske finansiärer blir enklare att skaffa och du kan då göra ditt manus till film eller spel. Btw, gick också på JB. R.I.P

Permalänk
Skrivet av anon292978:

Hej igen, jag lånar tråden så att jag slipper göra en ny. Jag har funderat väldigt mycket på göra något inom spelbranschen och då lutar min inspiration åt Rockstargames spel. Jag skulle kunna tänka mig att arbeta med spel, men frågan är då. Vad kan man göra och vad är roligast? Jag har stort intresse i programmering men också i design. För att göra min fråga mer förstående så tänker jag på, vad brukar programmerare göra inom en spelprodukt och vilka språk måste man kunna? Vad är roligast?

Datorspelsutveckling och filmskapande på professionell nivå är oerhört komplicerat och involverar många personer med många olika färdigheter. Man kan grovt dela in spelutvecklaryrken i tre kategorier: design, grafik och teknik. Vad är det som fascinerar dig mest med spel? Är det spelandet/problemlösningen i sig och storyn? Eller är du mer intresserad av grafiken, ljudet eller koden som ligger bakom? Du kan ju alltid testa och se vad du tycker är roligast. Samma program som spelutvecklare använder kan vem som helst ladda ner och prova själv på sin dator. Det finns också en drös med tutorials på Youtube du kan kolla in. Här kan du läsa lite mer om de olika rollerna inom spelutveckling:
https://www.framtid.se/yrke/dataspelsutvecklare.

Vad du än vill inrikta dig på, tänk på att spelbranschen är väldigt portfoliodriven. Det som spelföretag vill veta när de anställer dig är vad du kan göra. Din bakgrund och utbildning är mindre relevant.

Lycka till!

Permalänk
Inaktiv

Jag vill göra attackerna på vapen i spel. Hur mycket de skada och programmering in var man kan skjuta för att träffa. Vet inte vad det kan vara för roll. Jag har aldrig haft ögon för design, så de enklare sakerna inom spel är väl bättre att välja.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon292978:

Jag vill göra attackerna på vapen i spel. Hur mycket de skada och programmering in var man kan skjuta för att träffa. Vet inte vad det kan vara för roll. Jag har aldrig haft ögon för design, så de enklare sakerna inom spel är väl bättre att välja.

Och varför skulle en spelutvecklare anlita dig för detta? Vad kan du som gör dig till en expert inom området?

Jag vet inget om dig, jag gissar att du ej är en yngre ungdom längre när du har jobbat så länge med manuset. Men om en ungdom som går i gymnasiet hade haft samma idéer så hade en eftergymnasial utbildning varit rådet, där personen får en grund.
Just spelområdet skada av vapen är komplicerat, dels ska det vara verklighetstroget och då kommer kunskap inom människokroppen och vapen in, det skulle ej förvåna mig om de större speltillverkarna pratar med folk som jobbar med rättsmedicin.
En helt annan del är spelbalans, där det finns flera olika sätt. En metod är att analysera stora mängder speltid och från denna data försöka balansera spelet, detta ihop med att analysera användardata etc. Det är inte på något sätt ett enkelt arbete och misstag här kan sänka hela spelet.

Rent generellt är det fel att enbart se vad man vill jobba med, utan att istället vända på steken och se vad kan man göra för något som någon vill anställa mig för? Är man yngre så är det gratis med de flesta eftergymnasiala utbildningar och man kan skaffa sig kunskap.

Vill man jobba som spelutvecklare eller något inom området så är steg 1 att skaffa sig kunskap i området, man kan diskutera olika inriktningar och vad man ska välja för gren på utbildningen etc. Vissa områden är dock mer komplicerade än vad man tror och innefattar matematik på högre nivå än vad de läser i de vanliga civilingenjörsprogrammen.

*edit2*
Att analysera speldata så är det självklart ej enkelt som att kolla på spelstat, utan mer analyser kring under gameplay datan behövs. Jobbet påminner lite om business intelligens och utbildningen Teknisk fysik är en bra grund för att förstå sig på de olika metoderna.
Sedan kan vissa hävda att toppspel rent generellt är dåligt balanserade och det beror på att de ej har lagt ner tid på det, sedan är såklart realism ett problem som gör dem obalanserade.

Indie games lägger självklart inte ner lika mycket tid på smådetaljer, men sedan anlitar de heller en extern person för jobbet.

Permalänk
Inaktiv

@anon159643: Kan tänka mig att hålla på med webbutveckling också. Men det är bara HTML, CSS, JS och PHP som gäller då och andra språk som webbläsarna har stöd för. HTML, CSS, PHP kan jag grundligt, har inte vidareutvecklat bara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon292978:

@Johan86c: Kan tänka mig att hålla på med webbutveckling också. Men det är bara HTML, CSS, JS och PHP som gäller då och andra språk som webbläsarna har stöd för. HTML, CSS, PHP kan jag grundligt, har inte vidareutvecklat bara.

Webbutvecklingen är generellt mycket enklare då så otroligt många företag sysslar med den, t.o.m företag som förr bara gjorde rena elteknikprylar.. Är man duktig på javascript så kan man lära sig det mesta och det är bara att lära sig.

Men man har åldern emot sig, är man 18år så är t.ex 2årig YH inom webbutveckling ett bra val, blir man över 30år, så kan kan man läsa YH då också inom området då gäller det verkligen att gå in för det.

Jag gissar du är över 18år och då är mitt råd att om du vill jobba med webbutveckling att du får sätta upp en strategi för att först kunna visa arbetsgivare att du är värt att anställa. Enkla vägen är utbildning, en svårare metod är att skaffa en portfölj med exempel.
Varför det sista är svårare är främst att vi studier har man vid YH 2år på sig att öva och man har försörjningen klar, utan skola så får man göra allt på frtiden vid egen hand. Har man ett heltidsjobb och läser in saker på fritiden så blir det ofta inget större av det.

För de flesta blir sedan första jobbet mer slumpartat, det är när man har mer erfarenhet som man kan välja plats. Även om man såklart i utbildningen kan göra olika val, mer frontend design, eller backend som kan likna vanlig applikationsprogrammering i vissa fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon292978:

@kronwalled: Där har du en poäng, fast göra 2 olika saker är inget för mig tror jag. Vill hålla på med en sak och bli bäst på det.

Alla är vi olika.. Själv hade jag 3st jobb samtidigt, innan jag kom ordentligt på fötterna med det jag ville.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Alla är vi olika.. Själv hade jag 3st jobb samtidigt, innan jag kom ordentligt på fötterna med det jag ville.

Nu vet jag inte vilka jobb du hade men det är skillnad på jobb och jobb. Vissa jobb kräver att man satsar i princip hela ens liv för att klara det och vara uppdaterad, andra är mer bara att utföra. Det är mer att det kan bli strul omständligt med flera arbetsgivare.

Tar vi systemutveckling generellt så är det idag så fruktansvärt mycket man ska kunna, då problemet ofta är att kund vill ha något och man ska ta fram en lösning. X antal olika system kan vara iblandade, där inte ens en googlesökning ger någon träff på hur de fungerar. Detta gäller i princip alla programmerare, vissa mer än andra.

Samma sak gäller filmbranchen, det är otroligt tuff konkurrens.

För att ta en rejält överdriven liknelse. Ta mig som mig som systemutvecklare där jag funderar en dag i veckan spela fotboll på elitnivå och få lön för detta, alltså vara den nya zlatan för en dag. 8h i veckan tänkte jag lägga ner på fotboll, resten av veckan sitta med chipspåsen framför datorn och koda.

Det går inte för de flesta ihop utan man får välja. Och sedan visst finns det folk som gör fler saker, men ofta är de extremt duktiga. Min poäng med mitt överdrivna exempel är att ha 2st väldigt krävande jobb är mycket tuffare än ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nu vet jag inte vilka jobb du hade men det är skillnad på jobb och jobb. Vissa jobb kräver att man satsar i princip hela ens liv för att klara det och vara uppdaterad, andra är mer bara att utföra. Det är mer att det kan bli strul omständligt med flera arbetsgivare.

Tar vi systemutveckling generellt så är det idag så fruktansvärt mycket man ska kunna, då problemet ofta är att kund vill ha något och man ska ta fram en lösning. X antal olika system kan vara iblandade, där inte ens en googlesökning ger någon träff på hur de fungerar. Detta gäller i princip alla programmerare, vissa mer än andra.

Samma sak gäller filmbranchen, det är otroligt tuff konkurrens.

För att ta en rejält överdriven liknelse. Ta mig som mig som systemutvecklare där jag funderar en dag i veckan spela fotboll på elitnivå och få lön för detta, alltså vara den nya zlatan för en dag. 8h i veckan tänkte jag lägga ner på fotboll, resten av veckan sitta med chipspåsen framför datorn och koda.

Det går inte för de flesta ihop utan man får välja. Och sedan visst finns det folk som gör fler saker, men ofta är de extremt duktiga. Min poäng med mitt överdrivna exempel är att ha 2st väldigt krävande jobb är mycket tuffare än ett.

Klart det är tuffare att ha två jobb, istället för ett. Det är även betydligt tuffare att ha tre jobb istället för ett.
Men kan det ta en dit man vill, så kan det också vara värt det ett tag... var i alla fall så jag resonerade.

Jag jobbar som fotograf idag och det är också en väldigt tuff bransch.. finns typ hur många fotografer som helst, som inte får något jobb.
Det jag gjorde var att börja i liten skala, skaffa lite jobb, få in ett fot här och där och göra det bästa jag kunde i varje situation. Tjänade inga stora pengar, utan hade extrajobb vid sidan om. Tog ett gäng år, men nu lever jag gott på mitt enda jobb och är där jag ville va.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Finns det någon här som har tips på distansutbildning när det kommer till webbutveckling och spelutveckling? När det kommer till spelutveckling så vill jag göra något inom programmering. Typ programmera in vad man ska få ifall man öppnar en questbox, eller om man behöver en nyckel till en låst dörr så är jag den som kan programmera in texten som berättar det. Sån programmering inom spel vill jag hålla på med. Vet inte vad rollen kallas.

Permalänk
Medlem

@anon292978: Filmbranschen fungerar på 5 platser på denna planet, det är USA, Indien, Tyskland, Frankrike och Kina. Så om du vill ha ett bra jobb och bra lön inom din bransch är det också dessa länder du skall satsa på och glöm Sverige helt. Sverige kan inte göra bra film som slår i världen. Tyskarna och Frankrike är storproducenter av actionfilmer och Komedifilmer som slår i hela europa utom i de skandinaviska länderna, likaså Kina filmerna samt Indiska filmer. Amerikanarna behöver vi inte prata om. Detta är fakta som en novis som jag kommit fram till =). Brukar besöka biografer utomlands och då ser man vad som går på deras språk, samt vad som är populärt och det är inte den skit som visas i Sverige i alla fall. Sverige är en mycket liten marknad gällande filmproduktion. Så skall du satsa måste du utomlands.

Gällande IT som du nämner, är en väldigt smal nisch du vill satsa på och då skall man helst vara specialist inom det området. konkurrensen är mycket hög dessutom. Utöka med några kod språk till, så blir du mer intressant för arbetsgivarna. Det är svårt att slå sig in om man är ny och hög lön som ny kan du glömma utan erfarenhet. Är du dock duktig ökar också lönen snabbt. Bra företag vill inte tappa duktigt folk.

Permalänk
Inaktiv

@dl380g7: Snabba cash, En man som heter ove och jägarna har ju gått bra. Det är ju olika vad man gillar, detta är ju filmer som det har gått bra för i Sverige och lyckats sprida sig ut i världen så att det har lett till att USA vill göra remake på Ove. Jag är mest för thrillers, inte action och komedi. Jag börjar helst i mitt hemland då det inte finns en möjlighet för mig att bara bosätta mig i USA. Men tack ändå.

Permalänk
Medlem

För programmering kan jag säga att storstäderna skriker efter programmerare, det är ett bristyrke och som spås vara ett bristyrke även kommande åren.
Just HTML/CSS är mera åt webbdesign, jag räknar inte det som programmeringsspråk. PHP har funnits länge och har därför en ganska mättad marknad (hög konkurrens) och de flesta PHP styrda sidor kan du enkelt göra med wordpress.

Ska du satsa på programmering så rekommenderar jag .NET och JavaScript. Lär du dig grunderna bra i JavaScript (specielt ES6) så är det enkelt att applicera vidare med ytterligare librarys, t.ex. Vue och React, Angular.
Sen finns det också Java men det kräks jag på och vill inte röra. Tror att framtidens språk är JavaScript och det kommer att ta över mer och mer då ytterligare funktionalitet tillkommer.

Skrivet av anon292978:

Finns det någon här som har tips på distansutbildning när det kommer till webbutveckling och spelutveckling? När det kommer till spelutveckling så vill jag göra något inom programmering. Typ programmera in vad man ska få ifall man öppnar en questbox, eller om man behöver en nyckel till en låst dörr så är jag den som kan programmera in texten som berättar det. Sån programmering inom spel vill jag hålla på med. Vet inte vad rollen kallas.

För spelutveckling så är det mycket matte och grafikupplägg, om du ska arbeta med 3D-rendering osv. Jag är inte alls insatt i det och kan därför inte svara på det. Men många större spel skrivs i C++ som är ett språk jag inte rekommenderar att börja med som första språk, det är ganska så tungt. Givetvis kan du göra spel med Unity i C# och även spel med Java och JavaScript. Runescape är t.ex. skrivet i Java.
Finns flertal tutorials på internet, du kan ju testa göra ett simpelt textbaserat RPG likt Zork. Då lär du dig mycket om object-orientering och hur man återanvänder kod.

Angående utbildning så är det antingen Högskola om du vill ha en djupare förståelse, även mycket matte. Annars finns det YH (som jag själv studerar på), där är det 80% fokus på att koda och 20% fokus på varför och bakgrund till det. Men det är en snabb väg in på arbetsmarknaden då du har LIA och får gå på meetups med ledningsgruppen och studiebesök på företag.

"Det fattas ca 30 000 programmerare i Sverige idag (2017) och prognosen är att det om fyra år kommer att saknas ca 60 000 programmerare." - https://www.nyteknik.se/ingenjorskarriar/skenande-brist-pa-pr...