Permalänk
Medlem

Moccamaster, supernöjd

Permalänk
Medlem

Moccamaster verkar helt klart vara populärt! Blir nog en sån skulle jag tro

Permalänk
Medlem

Don't gett me started…

Moccamaster KB 741 - de senaste åren används den när det är mycket folk på besök. (Ni som tycker den är dyr, min är 14 år och lika bra än. Den är billig...)

Chemex 8 koppar - perfekt för att brygga 3 dl kaffe och upp till cirka en liter.

Kalita Wave Dripper 155 - kaffe till mig själv.

AeroPress - ett måste, plockar lite annan karaktär än Wave Dripper.

Clever Coffee Dripper - används inte särskilt ofta sedan Kalitan kom in i bilden.

Swiss gold enkoppsbryggare - det var här det började...

Finns en presskanna också men den används inte alls. Och en Isomac Alba som dessvärre är trasig just nu...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Vågar jag säga att jag älskar frystorkat pulverkaffe? :/
(Har även en Moccamaster men använder den alltmer sällan)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Moccamaster
Hario V60
La Pavoni Europiccola
Aeropress
Chemex

Ny kvarn är på ingång så jag kan ha två kvarnar, en för brygg och en för espresso.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Kastrull eller vattenkokare plus tratt. Jag har haft en Bodum Santos (nu Pebo, tydligen), men har ingen just nu. Lite lurigt att få det riktigt bra, men när man väl träffar rätt så kan det blir rätt bra.

Permalänk
Medlem

Moccamaster: När det är lite mer som ska bryggas
Aeropress: När en kopp räcker
En piddad Isomac Saffiro: När espresson ska extraheras och mjölken skummas

Och viktigast av allt: Baratza Sette 270 för att mala kaffet. Eftersom färdigmalet är gräsligt och det aldrig blir bättre än råvaran.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Har föräldrarnas gamla kaffekanna från 70-talet, duger gott.
Har även en perkulator, men den används bara när de ska kokas mycket kaffe.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

@ztenlund: Om du väger kaffe och vatten + tar tid på hur lång tid extraheringen tar så går det återskapa samma resultat varje gång. Kolla youtube efter Chemex och se hur man gör med en sån. Det är egentligen exakt samma metod som du kör, men använder andra filter och har en speciell karaff som ska vara extra bra på att få fram aromerna eller nått. Jag kan inte "vetenskapen" bakom

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

@roxkz: Jag har bara en kvarn. Baratza Sette 270.

Det tar inte många sekunder att ställa om mellan brygg och espresso. Jag vet att espresson ligger ungefär på 3E +- några bokstäver (steglös finkalibrering) beroende på böna. Bryggen ligger på 22 och där är finliret är inte så noga så jag låter den vara på E där med.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@roxkz: Jag har bara en kvarn. Baratza Sette 270.

Det tar inte många sekunder att ställa om mellan brygg och espresso. Jag vet att espresson ligger ungefär på 3E +- några bokstäver (steglös finkalibrering) beroende på böna. Bryggen ligger på 22 och där är finliret är inte så noga så jag låter den vara på E där med.

Kan redan i nuläget göra detta, men det är en pina att byta kaffe stup i kvarten varje dag beroende på brygg eller espresso och tillfälle.

Nya kvarnen blir dedikerad till espresso... Har förlorat lite av förtroendet för baratza efter en hel del strul, även om de fixar det gång på gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@ztenlund: Om du väger kaffe och vatten + tar tid på hur lång tid extraheringen tar så går det återskapa samma resultat varje gång. Kolla youtube efter Chemex och se hur man gör med en sån. Det är egentligen exakt samma metod som du kör, men använder andra filter och har en speciell karaff som ska vara extra bra på att få fram aromerna eller nått. Jag kan inte "vetenskapen" bakom

Det jag menade var lurigt var Santos/Pebo. En sådan har inga likheter med Chemex eller vanlig tratt och filter. Santos/Pebo är en vakuumbryggare som man värmer undertill så att vattnet går upp från kannan till den övre behållaren där (det malda) kaffet finns. Sedan när man tar av den så blir det undertryck i den undre behållaren/kannan och vattnet sugs ned igen.

Permalänk
Medlem

@ztenlund: Ok, jag läste ditt inlägg lite slarvigt

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Billigaste skiten från Netto.
Hur gott är kaffet? Ingen aning, men mina gäster har inte klagat än.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Clas ohlson 99kr

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör en Jura maskin, brygger riktigt bra Espresso samt Cappucino eller Latte om så önskas.

Jura E8

Till den har jag just nu detta kaffe: Caffé Mauro De Luxe
Det byts ut med lite jämna mellanrum, brukar köra 6/12KG (en kartong) av någon böna/rost sen testa lite nytt.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk

Har en simple electrolux kaffebryggare. Gick bara för 500kr och funkar lysande. Den har en timer också

Permalänk
Medlem

Vet inte. Det stod "Kaffebryggare" på lappen i butiken och den var inte så dyr. Kaffet smakar kaffe.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Moccamaster här med. Prisvärd och bra

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem

Melitta Easy Top. 299:- snart 10 år gammal.

+
Brygger fantastiskt kaffe

-
Bränner vid kaffet väldigt snabbt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Moccamaster
Perkulator
Espresso maskin Gaggia Classic, kalibrerad och även en PID mod på gång
Mocca bryggare Bialetti
Kaffe press ifrån IKEA

Saknar en lite större Espresso maskin jag hade tidigare och även min kvarn som jag fick sälja av pga utrymmes brist.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

Köpte min första kaffebryggare för ett par veckor sedan - en Melitta Easy på Ica för 170:-
Har inte packat upp och testat den än men blev lite sugen på kaffe nu när man läser tråden.

Återkommer..

Efter 5 dagar med Melitta Easy:

Plus:
+Lätt att använda och rengöra
+Brygger hett och snabbt
+Håller kaffet varmt, auto-off efter 40 minuter om man inte slår av den själv
+Det blir faktiskt gott kaffe
+Bra kanna och droppstopp
+Billig som stryk

Minus:
-Svårt att läsa av hur mycket vatten man har hällt i - Jag mäter dock upp själv innan jag häller i bryggaren
-Väldigt plastig
-Det går inte att skryta om den på jobbet

Behöver man en billig bryggare så duger den utmärkt.

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem

Moccamaster
Aeropress
Bodum Franskpress

Aeropressen är det som används mest, men när det ska göras mer än två koppar blir det moccamaster.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Tar och lånar tråden lite, Tänkte köpa en Moccamaster och undrar vad som är skillnaden mellan dessa:
Moccamaster KBG741 AO: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1371932

Moccamaster KB952 AO: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3192051
Är det bara att KB952 är en nyare variant? Är lite lost bland alla varianter, skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig.

Permalänk
Medlem

Wilfa självklart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Urioz:

Tar och lånar tråden lite, Tänkte köpa en Moccamaster och undrar vad som är skillnaden mellan dessa:
Moccamaster KBG741 AO: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1371932

Moccamaster KB952 AO: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3192051
Är det bara att KB952 är en nyare variant? Är lite lost bland alla varianter, skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig.

Den ena har automatiskt droppstopp, Dvs det slutar droppar när du plockar bort kannan. Den andra har en J***a plastflärp man drar ner om man vill få det att sluta droppa under bryggning. Jag använder båda modellerna regelbundet, se till att köpa den som har automatiskt stopp. Förstår inte varför det finns den andra ens existerar.

Permalänk
Medlem

Rancilio Silvia - i väntan på PID eller uppgradering.
Eureka Zenith Club - kunde varit mindre, kunde varit tystare.

Saknar min tidigare kombination av La Pavoni Europiccola + Orphan Espresso Pharos. Bryggare utan pump och kvarn utan motor, ja, ganska minimalistiskt. Knäpptyst var det också, ja förutom det härliga ljudet av ångan som pyser ur.

Till vardags blir det Musetti Organic Midori, annars gärna något med lite robusta i, de senaste gångerna från http://uppsalakafferosteri.se/

När det blir brygg kör jag gärna med finmaskigt guldfilter - aldrig med pappersfilter som ju smakar blä hur mycket de än sköljs igenom och som dessutom absorberar de mesta av oljorna.

Permalänk
Medlem

En röd electroluxbryggare med timer, tycker den fungerar super och haft den rätt länge.
Annars i stugan/på vägen så har jag gasolkök, kastrull och en kaffepress, tycker nog det smakar mer än när det runnit genom ett filter

I övrigt så ska kaffet vara svart och rivigt!

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Lego Master

Philips HD-nånting med termoskanna.

Den gör kaffe. Primärfunktionen var termoskannan så det håller sig drickbart (varmt) längre.
Har även en Tassimo kapselmaskin. Den gör också kaffe. Med lite mer oväsen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Moccamaster
Med valbara lägen för olika styrka, blir riktigt gott
Slår i en skopa kaffegös nu när det är helg

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass