Google inför licensavgift för telefontillverkare som använder Android

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos:

Tror inte det blev någon succé men vet att ett annat företag tog upp utveckling av ubuntuphone.

https://puri.sm

Värt att kolla på i framtiden helt klart.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk gnäller på google om detta när det i praktiken är EU's fel att det blivit så här.
EU skär bort googles inkomstkälla för Android med sin dom och utan intäkter blir det inte någon utveckling.
Bara för en produkt är gratis för kunden innebär det inte att utvecklaren inte tjänat några pengar på den och kan man inte göra på samma sätt i EU som i övriga världen så får det ju bli på annat sätt.

Tanken med EU's kontroll av google var säkert bra men resultatet blev helt fel.

Sen hur det slår i verkligheten får vi se, om nu licensavgiften stryks om tillverkaren själv bestämmer att lägga in googles app paket så tror iaf jag att de flesta tillverkarna kommer att göra detta.
Tror inte heller telefoner utan detta app paketet kommer bli någon storsäljare eftersom av den totala försäljningsvolymen är efterfrågan på sådan telefoner ytterst liten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Turbonisse:

Har full förståelse för Googles agerande.
EU har bötfällt dem för att de agerat på ett icke OK sätt, "enligt EU".
Så nu blir det pang på rödbetan istället. Kunden får betala direkt.
Jag hade föredragit att slippa de 450kr, men EU ville ha in ännu mera pengar. Har ni sett schabraken nere i Bryssel. Pampigt så det förslår. Men det är inte gratis att varken bygga eller hålla i drift. Nu har Google betalat underhållet för nästkommande år!
Jag skall inte ens gå in på vad damerna och herrarna i EU parlamentet tjänar. Klart man måste klämma åt någon, så det finns klirr i kassan!

Kopierar mitt tidigare inlägg

Snickesnack

EUs kassainflöde står till största delen av medlemmarnas medlemsavgifter. Ca 70-75% av EUs inkomster består av detta. Därefter kommer moms och tullavgifter som utgör ytterligare 25-30% av intäkterna. Ja, det är typ det.
Varierar lite från år till år beroende på hur ländernas BNP, försäljning och import ser ut lite. Men det är här pengarna till EU kommer ifrån.
Under posten övrigt som inte ens täcker en procent av EUs intäkter hittas ett gäng smågrejer där bland annat böter är en post.
Böter/skadestånd är alltså inte på något sätt en relevant del av EUs budgetupplägg.

För den som vill läsa mer finns en hel del i ämnet. En lättsmält variant finns exempelvis på riksdagens hemsida
http://eu.riksdagen.se/vad-gor-eu/eus-budget/#EUs-inkomster-o....

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Så kallade "smartphones" används av idioter så skyll er själva

Permalänk
Medlem

Kul att när det samma hände Microsoft, alltså det ganska lika fallet med internet Explorer då lät det inte likadant. Förstår inte varför folk älskar Google så mycket mer än Microsoft. Vi betalar ändå för lite för i princip allt vi konsumerar så..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vad kan du göra med en 20k dator som du inte kan göra med en 10k dator?

Eller TV, bil, brödrost, etc.

Din jämförelse haltar ganska så rejält.

Gemene man kan göra precis samma saker på en telefon för ca 7.000 kr som de kan med en för 15.000 kr.
En genomsnittlig brödrost för 500 kr rostar bröd lika bra som en för 1.000 kr.

En dator för 10.000 kr är dock mycket sämre än en för 20.000 och likadant är en bil för 50.000 kr märkbart äldre/långkörd än en för 100.000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kopierar mitt tidigare inlägg

Snickesnack

EUs kassainflöde står till största delen av medlemmarnas medlemsavgifter. Ca 70-75% av EUs inkomster består av detta. Därefter kommer moms och tullavgifter som utgör ytterligare 25-30% av intäkterna. Ja, det är typ det.
Varierar lite från år till år beroende på hur ländernas BNP, försäljning och import ser ut lite. Men det är här pengarna till EU kommer ifrån.
Under posten övrigt som inte ens täcker en procent av EUs intäkter hittas ett gäng smågrejer där bland annat böter är en post.
Böter/skadestånd är alltså inte på något sätt en relevant del av EUs budgetupplägg.

För den som vill läsa mer finns en hel del i ämnet. En lättsmält variant finns exempelvis på riksdagens hemsida
http://eu.riksdagen.se/vad-gor-eu/eus-budget/#EUs-inkomster-o....

När EU med böter och hot om ännu mer, tvingar Google att ta bort någonting ur sin "gratis produkt" som de faktiskt tjänar pengar på, krävs det ingen räknesticka för att lista ut att pengarna måste på något annat sätt, du vet "gungor o karuseller"?
Jag säger inte att jag gillar det, bara att jag förstår det.

Skrivet av aholman:

Kul att när det samma hände Microsoft, alltså det ganska lika fallet med internet Explorer då lät det inte likadant. Förstår inte varför folk älskar Google så mycket mer än Microsoft. Vi betalar ändå för lite för i princip allt vi konsumerar så..

Skickades från m.sweclockers.com

I fallet med explorer, är det väl en lite skillnad i att produkten är köpt. Jag har i alla fall betalat för mitt Windows. Fram till nu, har Android varit gratis, du har bara betalat för hårdvaran.
Det blir lätt lite fel när det bara finns en enda aktör på marknaden. I just fallet med explorer blev det nästan lite löjligt, för de flesta jag känner, använde bara explorer EN GÅNG efter man installerat sitt OS. Det var för att ladda ner en annan webbläsare.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Din jämförelse haltar ganska så rejält.

Gemene man kan göra precis samma saker på en telefon för ca 7.000 kr som de kan med en för 15.000 kr.
En genomsnittlig brödrost för 500 kr rostar bröd lika bra som en för 1.000 kr.

En dator för 10.000 kr är dock mycket sämre än en för 20.000 och likadant är en bil för 50.000 kr märkbart äldre/långkörd än en för 100.000 kr.

En dyrare dator är alltså bättre men inte en dyrare telefon?
Du har dessutom inte svarat på vad man kan göra på den dyrare datorn som inte går på den billigare.

Och varför du plötsligt drar in begagnade saker vet jag inte.

Du har uppenbarligen inte använt en dyr brödrost heller

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Har full förståelse för Googles agerande.
EU har bötfällt dem för att de agerat på ett icke OK sätt, "enligt EU".
Så nu blir det pang på rödbetan istället. Kunden får betala direkt.
Jag hade föredragit att slippa de 450kr, men EU ville ha in ännu mera pengar. Har ni sett schabraken nere i Bryssel. Pampigt så det förslår. Men det är inte gratis att varken bygga eller hålla i drift. Nu har Google betalat underhållet för nästkommande år!
Jag skall inte ens gå in på vad damerna och herrarna i EU parlamentet tjänar. Klart man måste klämma åt någon, så det finns klirr i kassan!

Att telefonerna bara blir dyrare och dyrare, nya modeller kommer ut oftare och oftare, beror på att det finns en marknad för dem. Sluta köpa ny telefon varje år! Sluta köpa 15'000kr telefonen, så slutar de kosta så mycket. Vad kan man göra med en 15'000kr telefon, som en 5-6'000kr telefon inte klarar?

Att priserna har blivit helt absurda, beror på att vi har blivit helt absurda!

Samma sak kan sägas om speldatorer, slutar vi köpa Nvidias ockerkort kanske de sjunker i pris.
Lol...... svaret är nej!!!
För en produkt som många använder 2-6h per dag är jag faktiskt förvånad att ett övre "premiumsegment" inte kom tidigare. Min bil kostar ca50k per år och jag kör hellre bilen på skroten än telefonen.

Eller se det så här, finns folk som köper datorer för 20k+ och spelar endast Fortnite.
Skulle påstå att det är ett betydligt allvarligare problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Här är det Google själv, inte EU som valt att börja ta betalt för sin mjukvara.
#17603258

Ja för att dom blev bötfällda en förmögenhet för att dom bestämde om sitt eget gratis ekosystem. Så nja, att lägga det helt på google är nog rätt enkel väg ut.
Ville man inte ha googles appar på deras villkor var det väl jävligt enkelt att skita i det? Att dom blir bötfällda för att ha villkor hur dom get bort sin programvara GRATIS är minst sagt humor.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FERGUS:

Den kommande lågkonjukturen.

https://www.zerohedge.com/news/2018-10-18/swedens-most-powerf...
Fortsättning på lågkonjunkturen 2008 vi aldrig tog oss ur skulle jag nog mer vilja säga.

Det känns helt klart dyrare med elektronik överlag nu jämfört med för några år sedan och jag tror absolut företagen kan få det hett om öronen ifall folk inte längre har råd att shoppa som de gör nu för nya komponenter med bara några få % skillnad känns inte så lockande.

Permalänk

Någon som har ett koll på hur många telefoner som säljs i EU årligen??
Blir en ganska hyfsat summa även om det skulle bli 20$/android.

Eu:s böter hamnar tillbaka i Googles ficka ganska snabbt. Och då blir det ett konstant utflöde av pengar till asien.
Vem anställer dem som bestämmer där såna saker. Man borde sparka lite folk i dessa överinstanser så vi slipper sånt i framtiden. Just nu verkar det som om de vill visa och känna sig mäktiga.

Har ni copyswede kvar i Sverige ännu?? Ni måste vara det enda landet i världen som har "kasettavgift" kvar
De är ju det värsta som finns i EU. Kontstigt att ingen i EU har hittat något skäl att sparka ut Copyswede.
Eller tänker Copyswede utvidga i Europa? De skulle vara väldigt populara tror jag
CopySwede ska börsnoteras snart? Givet köp

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Turbonisse:

När EU med böter och hot om ännu mer, tvingar Google att ta bort någonting ur sin "gratis produkt" som de faktiskt tjänar pengar på, krävs det ingen räknesticka för att lista ut att pengarna måste på något annat sätt, du vet "gungor o karuseller"?
Jag säger inte att jag gillar det, bara att jag förstår det.

Fallet i fråga spelar mindre roll. Faktum kvarstår att böter inte är en relevant inkomstkälla för EU. Konkurrensverket som dömt ut böterna har ingen som helst ekonomisk vinst av att ge google böter. Och det har inte EU som helhet heller.
Det är alltså populistiskt skitsnack att det här skulle ha med EUs ekonomi att göra. Det stämmer ju inte helt enkelt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

...Eller se det så här, finns folk som köper datorer för 20k+ och spelar endast Fortnite.
Skulle påstå att det är ett större problem.

Håller med, jag byggde en dator för 50k i våras och jag sitter och surfar o kollar youtube med den. Det är ett val jag valt att göra. (Jag måste ha problem! )

Skrivet av Söderbäck:

Fallet i fråga spelar mindre roll. Faktum kvarstår att böter inte är en relevant inkomstkälla för EU. Konkurrensverket som dömt ut böterna har ingen som helst ekonomisk vinst av att ge google böter. Och det har inte EU som helhet heller.
Det är alltså populistiskt skitsnack att det här skulle ha med EUs ekonomi att göra. Det stämmer ju inte helt enkelt.

24+43 miljarder kronor. Menar du att de pengarna går till röda korset? För annars hamnar de i EUs kassakista.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Dessutom borde det namnet vara censurerat, det kan finnas minderåriga som läser tråden och nu kommer ha mardrömmar i natt bara för det hemska nämndes..

Vad är detta för lurendrejeri?? Hur fick de igenom detta? Ska alla som köper en telefon betala 4.5kr per GB för att det finns pirater?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Man borde sparka lite folk i dessa överinstanser så vi slipper sånt i framtiden.
Just nu verkar det som om de vill visa och känna sig mäktiga.

Vilka som är anställda på Google styr de själva över så vill Google sparka sina egna så kan de göra så

Skrivet av Dual-Tjur:

Har ni copyswede kvar i Sverige ännu?? Ni måste vara det enda landet i världen som har "kasettavgift" kvar

Tvärt om är det tämligen utbrett i Europa.
Bara att söka på copy levy + land. Det är snarare så att undantagen sticket ut.

Inte för att det är nå vidare vackert, men nog är det utbrett alltid

Finland har lagt det på skatten
Franska versionen:
http://www.copieprivee.org/en/la-copie-privee-cest-quoi/copie...
Nederländerna:
http://www.copieprivee.org/en/la-copie-privee-cest-quoi/copie...
Danmarks variant heter:
Copydan Båndkopi
And so on...

Här har du en lista på läget i just EU:
https://en.wikipedia.org/wiki/Private_copying_levy#Luxembourg
Ja, det här finns såklart även i länder utanför EU också, men där är jag sämre påläst.

Luxenmburg är enda landet i europa som inte har någon form av erättning och det beror på att de inte heller tillåter privatkopiering. Bra alternativ som vi borde följa!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Turbonisse:

Håller med, jag byggde en dator för 50k i våras och jag sitter och surfar o kollar youtube med den. Det är ett val jag valt att göra. (Jag måste ha problem! )

24+43 miljarder kronor. Menar du att de pengarna går till röda korset? För annars hamnar de i EUs kassakista.

Näe. Jag menar att de som sitter på konkurrensverket för EU som dömer ut böterna inte har någon som helst eknonomisk vinst i frågan utan de utför sitt uppdrag enligt gänse regelvker.
Och om du kollar på både mitt första inlägg och även länken som var där så ser du att böterna är en fraktion av en procent av EUs budget vilket alltså inte är av relevans för hur budgeten faller ut.
Och ja, jag menar också att det är populistiskt och därmed även ganska olämpligt att spela det kortet som om det vore en relevant del av EUs intäkter när det uppenbarligen inte är sant.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

En dator för 10.000 kr är dock mycket sämre än en för 20.000 och likadant är en bil för 50.000 kr märkbart äldre/långkörd än en för 100.000 kr.

Din biljämförelse där får du nog tänka över... Bilmärke spelar stor roll.

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

https://www.zerohedge.com/news/2018-10-18/swedens-most-powerf...
Fortsättning på lågkonjunkturen 2008 vi aldrig tog oss ur skulle jag nog mer vilja säga.

Det känns helt klart dyrare med elektronik överlag nu jämfört med för några år sedan
och jag tror absolut företagen kan få det hett om öronen ifall folk inte längre har råd att shoppa som de gör nu för nya komponenter med bara några få % skillnad känns inte så lockande.

Jag skulle säga tvärtom. Nu är rean över.
2002-2014 så har det kostat i snitt 7kr/$, senaste 3 åren 8kr/$ och nu 9kr/$. Så det är 15% + 15% ökningar senaste 4 åren...och det är klart att det känns att det blir dyrare. Många minns vad de betalade för sina 2600k 3770k. Detta uppfattas som "normal nivå" men det är lättare säga att allt blir dyrare än att säga nu är rean över och vi har normala priser.

En finlandsvensk bestämmer styrräntan i Sverige. När den är -0.25% så är det ingen i världen som vill äga kronor. Det är klart att valutan kommer att falla ytterligare och det kommer att kännas dyrare då 1$ är över 9kr

kollade i7 i prisjakt.
2600k 2300-2600kr
3770k 2700-3000kr
4770k 2500-3000kr
6600k 3500-3700kr
7700k 4000kr i början sen sjönk den då 8700k kom för 3900kr.

De som köpte 8700k för 3200-3300kr gjorde verkligen en bra affär

Permalänk
Skrivet av Don_Tomaso:

Om nu domen baserade sig på något vettigt så är ju detta rätt. Vi ska ju inte få subventionerade produkter från företag som använder sig av fula metoder.

Att produkten nu är 450kr billigare betyder ju bara att Google har (såvida den tidigare domen är vettig som sagt) subventionerat den för att de har fått in samma summa pengar (i slutändan från _dig_ som kund) från ett annat håll. I detta fall från ett olagligt håll.

Varför kan vi inte få det? Jag har android och använder inte chrome eller google som förvald sökmotor, Google får inte tillbaka de pengarna av mig som kund. Ingen användare är tvungen att använda apparna! Vid nästa telefon så får jag betala mer pengar utan någon utökad funktion, tack EU!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av theo0019:

Vad är detta för lurendrejeri?? Hur fick de igenom detta? Ska alla som köper en telefon betala 4.5kr per GB för att det finns pirater?

Tänk om det hade varit så. Piratkopieringsersättningen har inget med piratkopiering att göra på något sätt.

Förr i tiden när bandspelaren kom så blev kopiering av bekantas musik väldigt populär, så mellan 1950 till runt 2010 föregick det en hel del privatkopiering. (radio, kassett, cd till mp3) Där den gick sakta upp i början för att få sin storhetstid mellan olika perioder, till att sedan dala till försumbar vid runt 2010.
Samma sak gällde för övrigt filmer, där privatkopiering av dessa hade en storhetstid mellan 1980 till 2000. Efter runt 2000 slutade folk att spela in från tvn, då det bara var några få som hade utrustning för detta.
För att kompensera för detta satte rättsväsendet en avgift på sålda inspelningsmedia.

Problemet idag när nästan ingen privatkopierar (piratkopiera är en helt annan sak) så ska vi betala väldigt massa pengar till ljusskygga personer med motivering att folk en gång i tiden privatkopierade. Det är lite som att man ska betala en hästmånsavgift när man köper en biljett på bussen, där argumentet är att för 120år sedan så hade en häst dragit vagnen och tänker du ej på den? Ska ej hästen få betalt för sitt arbete?

Permalänk
Medlem

450 låter som ett kap för att slippa googles spyware

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Vilka som är anställda på Google styr de själva över så vill Google sparka sina egna så kan de göra så

Här har du en lista på läget i just EU:
https://en.wikipedia.org/wiki/Private_copying_levy#Luxembourg

Jag menade att EU inte google skulle sparka några som gör såna idiotiska bestämmelser.

Tack för länken. Hade ingen aning. Men CopySwede måste vara en av de minst genomtänkta "indrivare" av den typen i Europa.

I finland har vi skatter på allt som är löst, men inte som sitter i en färdig produkt som tur är

€5 to €18 for external hard disk drives:
€9, over 50 GB to 250 GB
€12, over 250 GB to 1 TB
€18, over 1TB to 3 TB
smaller and bigger drives have no levies

There was no levy fee on mobile phones, computers, memory cards, game consoles, USB flash drives and 8 cm (3 in) CDs/DVDs. VAT of 9% is added to the levies.

Undrade faktiskt varför 4Tb externa hårdiskar är så billiga jämfört med andra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FabriciusRex:

450 låter som ett kapp för att slippa googles spyware

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ej säkert att man slipper det.
Och så mycket skit det finns på google play, det skulle behöva rensas upp rejält. Jag tänker på alla populära appar som ofta i den fria versionen är fylld med skum reklam. Jag skulle tänka mig att personer som jobbar med känsliga saker inte ens tillåts använda Android utan kraftiga begränsningar i vad som får installeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Näe. Jag menar att de som sitter på konkurrensverket för EU som dömer ut böterna inte har någon som helst eknonomisk vinst i frågan utan de utför sitt uppdrag enligt gänse regelvker.
Och om du kollar på både mitt första inlägg och även länken som var där så ser du att böterna är en fraktion av en procent av EUs budget vilket alltså inte är av relevans för hur budgeten faller ut.
Och ja, jag menar också att det är populistiskt och därmed även ganska olämpligt att spela det kortet som om det vore en relevant del av EUs intäkter när det uppenbarligen inte är sant.

Pengar är pengar. 67 miljarder är en fasligt massa pengar!
Det är snudd på kriminellt att tro att man kan klämma någon på en sådan summa och för ens ett ögonblick tro att denna inte skulle slå tillbaka om denna kan.
I fallet Google, så kan de och nu får alla i Android laget som köper sin telefon inom EU betala priset. EU håvade in 67 miljarder, nu kommer Google håva in en slant extra per såld enhet och i vårat fall här i Sverige, så kommer staten håvan in sina 25% moms på det också. Inget olämpligt i det, bara slutkunden som får betala!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Det var inte många år sen Microsoft drabbades av samma domm för sina för installerade program på windows vilket gjorde google en tjänst då man blev tillfrågad vilken webläsare man skulle använda och folk fick upp ögonen för chrome.
Så google måste vetat om det här o chansat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch

Permalänk
Medlem

Det står ju i artikeln att tillverkare som väljer att ha Chrome och Google sök förinstallerat kan delvis eller helt slippa avgiften och i stort sett alla Android telefoner har redan dessa installerade. Så jag tvivlar på att detta kommer påverka priset för oss.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att dom börjar sälja alla telefoner utan förinstallerat Android så att man får ladda ner själv och slippa avgiften.

Permalänk
Medlem

Intressant att läsa hur många som försvarar Googles bloatware och deras oärliga affärsmetoder där de tvingade mobiltillverkarna att installera deras sökmotor och Chrome för att få tillgång till Google play-butiken.
Se'n när de blev börfällda för detta sätt att utnyttja sin maktposition så klagar folk att inte företagen får använda vilka affärsmetoder de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Så går det när det för många bara finns en enda mobiloperativsystem som de kan acceptera. Kanske leder detta till något bra som att Ubuntu Phone liknande operativsystem blir större?
Microsoft försökte ta sin in på marknaden men android och iPhone var för stora.

Kortsiktigt är detta skit. Jag har dock svårt att förstå mig på Googles affärsmodell, men det handlade väl om det de blev stämda för.

Microsoft som effektivt dödade Symbian och Meego/Maemo, samt mobilramverket QtMobility, och satte spiken i kistan för utveckling av mobila operativsystem i Europa och konkurrens på mobilmarknaden. När QtMobility började bli klart och redo för bredare användning kom Microsoft in med Windows Phone 7 (dödsdömd plattform på WinCE, som var mindre kapabel än Windows Mobile) och tomma löften, Microsoft låg 3-4 år bakom t.o.m. Nokia. Microsoft gick igenom flera icke-kompatibla ramverk och körverk och lyckades inte ens få med sig utvecklare de betalade. Om du nu ska kasta skit...