Samlingstråd: Hjälp! Jag har fått e-post, någon försöker utpressa mig om..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Detta fick jag via SMS till min mobil strax efter mailen:
Från:33616

56938pNrZ54VykdGv9i0JPfe60l4sITLmY1LD7EqaYfa9 mkLbX98GoHRJAx3Cj7EYOS87YZJr3THbpzg2PacVKWE8QjCCKMn2baC8wUnOD8zQyhqn

Någon som vet vad detta är?

Ser ut som rappakalja.

Och nu något helt annat... Jag testade Have I Been Pwned-länken i första posten och ja, jag har blivit pwned - genom Swecklockers!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ser ut som rappakalja.

Och nu något helt annat... Jag testade Have I Been Pwned-länken i första posten och ja, jag har blivit pwned - genom Swecklockers!

Linkedin och last-FM är väldigt stora läckor med många tiotals miljoner användare och passords-hasharna där är knäckta till över 97% mycket pga. veka och osaltade md5-hashar.

Många site med saltade hashar är inte mycket över 20% trots att en del av dem är rätt mogna och folk försökt åratal i tid på dem, själv hittade jag mig själv på Funimation - en site som jag knappt kommer ihåg att jag besökt och än mindre använt. Dock verkar den läckan vara tröghackad då man bara kommit till 23.25% hack av passorden hittills trots ett par år numera... och konstaterat att använda passordet där är ännu inte på vift. (kollad enligt https://haveibeenpwned.com/API/v2#SearchingPwnedPasswordsByRa..., mer beskrivet i #17502437 )

De som spenderar GPU och elström på detta letar efter mer givande mål än att hacka på hashes med salt efter att de lägsta 'frukterna' är plocklade

Permalänk

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/karzzj/beskylls-for-att-...
Aftonbladet observerar den senaste tidens flod av utpressningsmail.
Detta mail fick även jag i somras:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ng7k2a
Tillägg:
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.707672/mail-spoof-bedragare
Varning: Ny störtflod av mejl från "porrbedragarna" skickades ut i helgen
"Porrbedragarna" håller ångan uppe – under helgen nåddes många svenskar av utpressningmejl som ser ut att ha skickats från deras egna konton.
Tillägg 2:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artik...
Polisen: Betala inte – strunta i utpressningsmejl

Permalänk
Medlem

Då har det varit lugnt i skräppostmappen i några dagar, fram till idag.
Nu kom det ett mail med lika text som i de mail som kom i måndags, men med en ny "plånbok".
BTC-adress: 13H6Nszz1xP6Xn5tDKAUVWpm97vLfcNMVi

Permalänk
Skrivet av McSteffo:

Då har det varit lugnt i skräppostmappen i några dagar, fram till idag.
Nu kom det ett mail med lika text som i de mail som kom i måndags, men med en ny "plånbok".
BTC-adress: 13H6Nszz1xP6Xn5tDKAUVWpm97vLfcNMVi

Det börjar komma in varningar på den plånboken:
https://www.bitcoinabuse.com/reports/13H6Nszz1xP6Xn5tDKAUVWpm...
Problemet är att inom något dygn så töms plånboken över till en annan plånbok osv.
Det sägs att det kan röra sig om hundratals plånböcker som utnyttjas av en och samma liga så det säger sig självt att det är svårt att förhindra att de lägger beslag på de pengar som betalats.

Permalänk

Jag har nu fått "Frågan om din sinnesfrid" en gång till med ny bitcoin plånbok:

Hallå!
Som du kanske kunde gissat, var ditt konto (comhem.se) hackat, därför att Jag skickade dig ett mail därifrån.
Jag är medlem i en internationell hackergrupp.
Inom en period från 29 juli 2018 till 18 september 2018 smittades du av det virus vi skapat via en vuxenwebbplats som du har besökt.
Hittills har vi tillgång till dina meddelanden, sociala medier och budbärare.
Dessutom har vi sparat alla dessa data.
Vi är medvetna om dina små och stora hemligheter...ja, du har dem. Vi såg och spelade in dina aktiviteter på porrwebbplatser. Din smak är så konstig, du vet ..
Men det viktigaste är att vi ibland spelade in dig med din webbkamera, synkronisera inspelningarna med det du såg på!
Jag tror att du inte är intresserad visa den här videon till dina vänner, släktingar och din intima ...
Överför $700 till min Bitcoin Plånbok: 1BSAHXc58m2DQGuzVaKXD15xeDrE4xYZna
Jag garanterar att efter det kommer vi radera alla dina "data": D
En timer startar när du läser detta meddelande. Du har 48 timmar att betala ovan nämnda belopp.
Dina uppgifter kommer att raderas när pengarna överförs. Om de inte är det kommer alla dina meddelanden och videoklipp automatiskt att skickas till alla dina kontakter som finns på dina enheter vid infektionstillfället.
Du bör alltid tänka på din säkerhet. Vi hoppas att det här fallet kommer att lära dig att hålla hemligheter.
Ta hand om dig själv.

Permalänk
Medlem

Dina budbärare?
Vad exakt är det dom syftat på där må tro ?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Dina budbärare?
Vad exakt är det dom syftat på där må tro ?

Google translate på Messenger kanske?
Alltså appen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alliz89:

Google translate på Messenger kanske?
Alltså appen.

Skickades från m.sweclockers.com

Aaah good point, låter logiskt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Jag har nu fått "Frågan om din sinnesfrid" en gång till med ny bitcoin plånbok:

Hallå!
Som du kanske kunde gissat, var ditt konto (comhem.se) hackat, därför att Jag skickade dig ett mail därifrån.
Jag är medlem i en internationell hackergrupp.
Inom en period från 29 juli 2018 till 18 september 2018 smittades du av det virus vi skapat via en vuxenwebbplats som du har besökt.
Hittills har vi tillgång till dina meddelanden, sociala medier och budbärare.
Dessutom har vi sparat alla dessa data.
Vi är medvetna om dina små och stora hemligheter...ja, du har dem. Vi såg och spelade in dina aktiviteter på porrwebbplatser. Din smak är så konstig, du vet ..
Men det viktigaste är att vi ibland spelade in dig med din webbkamera, synkronisera inspelningarna med det du såg på!
Jag tror att du inte är intresserad visa den här videon till dina vänner, släktingar och din intima ...
Överför $700 till min Bitcoin Plånbok: 1BSAHXc58m2DQGuzVaKXD15xeDrE4xYZna
Jag garanterar att efter det kommer vi radera alla dina "data": D
En timer startar när du läser detta meddelande. Du har 48 timmar att betala ovan nämnda belopp.
Dina uppgifter kommer att raderas när pengarna överförs. Om de inte är det kommer alla dina meddelanden och videoklipp automatiskt att skickas till alla dina kontakter som finns på dina enheter vid infektionstillfället.
Du bör alltid tänka på din säkerhet. Vi hoppas att det här fallet kommer att lära dig att hålla hemligheter.
Ta hand om dig själv.

Detta mail har jag också fått två av idag.
Ingen som har betalat till den plånboken än, men två som har betalat till den som jag la upp igår.

Hoppas att folk lär sig att det bara är bedragare som är ute efter pengar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Jag har nu fått "Frågan om din sinnesfrid" en gång till med ny bitcoin plånbok:

Hallå!
Som du kanske kunde gissat, var ditt konto (comhem.se) hackat, därför att Jag skickade dig ett mail därifrån.
Jag är medlem i en internationell hackergrupp.
Inom en period från 29 juli 2018 till 18 september 2018 smittades du av det virus vi skapat via en vuxenwebbplats som du har besökt.
Hittills har vi tillgång till dina meddelanden, sociala medier och budbärare.
Dessutom har vi sparat alla dessa data.
Vi är medvetna om dina små och stora hemligheter...ja, du har dem. Vi såg och spelade in dina aktiviteter på porrwebbplatser. Din smak är så konstig, du vet ..
Men det viktigaste är att vi ibland spelade in dig med din webbkamera, synkronisera inspelningarna med det du såg på!
Jag tror att du inte är intresserad visa den här videon till dina vänner, släktingar och din intima ...
Överför $700 till min Bitcoin Plånbok: 1BSAHXc58m2DQGuzVaKXD15xeDrE4xYZna
Jag garanterar att efter det kommer vi radera alla dina "data": D
En timer startar när du läser detta meddelande. Du har 48 timmar att betala ovan nämnda belopp.
Dina uppgifter kommer att raderas när pengarna överförs. Om de inte är det kommer alla dina meddelanden och videoklipp automatiskt att skickas till alla dina kontakter som finns på dina enheter vid infektionstillfället.
Du bör alltid tänka på din säkerhet. Vi hoppas att det här fallet kommer att lära dig att hålla hemligheter.
Ta hand om dig själv.

Jag har fått exakt lika idag, och det såg dessutom ut som mailet kom från mig själv:

Hallå!

Som du kanske kunde gissat, var ditt konto (telia.com) hackat, därför att Jag skickade dig ett mail därifrån.

Jag är medlem i en internationell hackergrupp.
Inom en period från 29 juli 2018 till 18 september 2018 smittades du av det virus vi skapat via en vuxenwebbplats som du har besökt.
Hittills har vi tillgång till dina meddelanden, sociala medier och budbärare.
Dessutom har vi sparat alla dessa data.

Vi är medvetna om dina små och stora hemligheter...ja, du har dem. Vi såg och spelade in dina aktiviteter på porrwebbplatser. Din smak är så konstig, du vet ..

Men det viktigaste är att vi ibland spelade in dig med din webbkamera, synkronisera inspelningarna med det du såg på!
Jag tror att du inte är intresserad visa den här videon till dina vänner, släktingar och din intima ...

Överför $700 till min Bitcoin Plånbok: 1BSAHXc58m2DQGuzVaKXD15xeDrE4xYZna
Jag garanterar att efter det kommer vi radera alla dina "data": D

En timer startar när du läser detta meddelande. Du har 48 timmar att betala ovan nämnda belopp.

Dina uppgifter kommer att raderas när pengarna överförs. Om de inte är det kommer alla dina meddelanden och videoklipp automatiskt att skickas till alla dina kontakter som finns på dina enheter vid infektionstillfället.

Du bör alltid tänka på din säkerhet. Vi hoppas att det här fallet kommer att lära dig att hålla hemligheter.
Ta hand om dig själv.

Jag vet sedan tidigare att min mail har blivit "pwned" , alltså läckt på något vis på https://haveibeenpwned.com - Är det säkert att detta inte är någonting att bry sig om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milla84:

Jag har fått exakt lika idag, och det såg dessutom ut som mailet kom från mig själv:

Hallå!

Som du kanske kunde gissat, var ditt konto (telia.com) hackat, därför att Jag skickade dig ett mail därifrån.

Jag är medlem i en internationell hackergrupp.
Inom en period från 29 juli 2018 till 18 september 2018 smittades du av det virus vi skapat via en vuxenwebbplats som du har besökt.
Hittills har vi tillgång till dina meddelanden, sociala medier och budbärare.
Dessutom har vi sparat alla dessa data.

Vi är medvetna om dina små och stora hemligheter...ja, du har dem. Vi såg och spelade in dina aktiviteter på porrwebbplatser. Din smak är så konstig, du vet ..

Men det viktigaste är att vi ibland spelade in dig med din webbkamera, synkronisera inspelningarna med det du såg på!
Jag tror att du inte är intresserad visa den här videon till dina vänner, släktingar och din intima ...

Överför $700 till min Bitcoin Plånbok: 1BSAHXc58m2DQGuzVaKXD15xeDrE4xYZna
Jag garanterar att efter det kommer vi radera alla dina "data": D

En timer startar när du läser detta meddelande. Du har 48 timmar att betala ovan nämnda belopp.

Dina uppgifter kommer att raderas när pengarna överförs. Om de inte är det kommer alla dina meddelanden och videoklipp automatiskt att skickas till alla dina kontakter som finns på dina enheter vid infektionstillfället.

Du bör alltid tänka på din säkerhet. Vi hoppas att det här fallet kommer att lära dig att hålla hemligheter.
Ta hand om dig själv.

Jag vet sedan tidigare att min mail har blivit "pwned" , alltså läckt på något vis på https://haveibeenpwned.com - Är det säkert att detta inte är någonting att bry sig om?

Med tanke på hur många som polisanmält detta sedan en vecka tillbaka så tror jag att det bara är att kasta.
Många av de som fått detta mail har inte ens en webbkamera.
Jag har själv fått 8-9 st sedan förra fredagen. Och jag har alltid haft 48 timmar / 2 dygn på mig att betala. Och nä, det har inte kommit ut någon film till mina kontakter..
Och min adress som de skickar till har inte blivit "pwned"- De har bara skickat till helt random adresser.

Permalänk
Medlem

@McSteffo: Tusen tack för ditt svar! Ja jag såg just på Polisen - Bedrägerier på Facebook om varningen

https://www.facebook.com/546406245370971/photos/a.55244244143...

Permalänk

Ny variant kom idag.
Intressant att avsändaren säger sig villig att skicka en video till nio av mina kontakter för att bevisa att den finns.
Jag har ingen webbkamera ansluten till datorn så det vore ett mirakel om någon har lyckats skapa en sådan video
Dessutom är priset för att slippa denna "vanära" hela $5000 (jämfört med $700 i de andra mailen). Märkligt att det ska skilja
så mycket i pris mellan de olika "leverantörerna".

My name is Simon. Isn't ****** is your pass? I recorded your cam which shows your nasty sexual actions and clip you played on the xxx videos because that website had my virus hooked up. In the video clip you are looking interesting.
My malware then gave all of your email and Facebook contacts to me.
I'll email your video to your friends unless you send me $5000 via B I T C O I N S in the next 24 hours to the below address:
B I T C O I N Address: 1PXZKsJhPAERT6kkfMZ7n4Q7osbqiyPNQ4
Please Copy & Paste the address because it is CasE SenSiTiVe.
Once you have sent the money, I will delete your recording and every other information I have about you. If I don't get the money, I will email your recording to every contact of yours. Consider about the disgrace that you receive. and as a consequence in case you are in a loving relationship, precisely how it would affect?
Want proof? Reply "Yes", and I will email your video to 9 of your contacts right away.
With appreciation - Simon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Ny variant kom idag.
Intressant att avsändaren säger sig villig att skicka en video till nio av mina kontakter för att bevisa att den finns.
Jag har ingen webbkamera ansluten till datorn så det vore ett mirakel om någon har lyckats skapa en sådan video
Dessutom är priset för att slippa denna "vanära" hela $5000 (jämfört med $700 i de andra mailen). Märkligt att det ska skilja
så mycket i pris mellan de olika "leverantörerna".

My name is Simon. Isn't ****** is your pass? I recorded your cam which shows your nasty sexual actions and clip you played on the xxx videos because that website had my virus hooked up. In the video clip you are looking interesting.
My malware then gave all of your email and Facebook contacts to me.
I'll email your video to your friends unless you send me $5000 via B I T C O I N S in the next 24 hours to the below address:
B I T C O I N Address: 1PXZKsJhPAERT6kkfMZ7n4Q7osbqiyPNQ4
Please Copy & Paste the address because it is CasE SenSiTiVe.
Once you have sent the money, I will delete your recording and every other information I have about you. If I don't get the money, I will email your recording to every contact of yours. Consider about the disgrace that you receive. and as a consequence in case you are in a loving relationship, precisely how it would affect?
Want proof? Reply "Yes", and I will email your video to 9 of your contacts right away.
With appreciation - Simon

Undra vad som skulle hända om du svarade "Yes"?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av McSteffo:

Undra vad som skulle hända om du svarade "Yes"?

Tänker jag göra om jag får det till min skräpmail...
(Edit, gör det inte från din riktiga mail, då det kan ge respons på ditt konto till andra saker (tror jag))

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Idag var det dags igen

Nu har de åter igen filmat mig genom en obefintlig webbkamera och tänker sedan skicka filmen till mina obefintliga kontakter. DE ÄR DUKTIGA de här amatörerna.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hallå!

Som du kanske kunde gissat, var ditt konto (********) hackat, därför att Jag skickade dig ett mail därifrån.

Jag är medlem i en internationell hackergrupp.
Inom en period från 28 juli 2018 till 28 september 2018 smittades du av det virus vi skapat via en vuxenwebbplats som du har besökt.
Hittills har vi tillgång till dina meddelanden, sociala medier och budbärare.
Dessutom har vi sparat alla dessa data.

Vi är medvetna om dina små och stora hemligheter...ja, du har dem. Vi såg och spelade in dina aktiviteter på porrwebbplatser. Din smak är så konstig, du vet ..

Men det viktigaste är att vi ibland spelade in dig med din webbkamera, synkronisera inspelningarna med det du såg på!
Jag tror att du inte är intresserad visa den här videon till dina vänner, släktingar och din intima ...

Överför $700 till min Bitcoin Plånbok: 1Aq77aob4mxfgfuD7Cs12GN2gv82kBJmYW
Jag garanterar att efter det kommer vi radera alla dina "data": D

En timer startar när du läser detta meddelande. Du har 48 timmar att betala ovan nämnda belopp.

Dina uppgifter kommer att raderas när pengarna överförs. Om de inte är det kommer alla dina meddelanden och videoklipp automatiskt att skickas till alla dina kontakter som finns på dina enheter vid infektionstillfället.

Du bör alltid tänka på din säkerhet. Vi hoppas att det här fallet kommer att lära dig att hålla hemligheter.
Ta hand om dig själv.

Permalänk

@codegear:
https://www.bitcoinabuse.com/reports/1Aq77aob4mxfgfuD7Cs12GN2...
Verkar som denna Bitcoin-plånbok är ganska aktiv just nu.
Meddelandet har också skickats på tyska tydligen.
Men då vill han bara ha 350$

Permalänk
Medlem

Fick idag ett nytt Email fast lite annorlunda och mitt lösenord stämmer.

Hello!

My nickname in darknet is 60.
I hacked this mailbox more than six months ago,
through it I infected your operating system with a virus (trojan) created by me and have been monitoring you for a long time.

So, your password from XXXXXX@comhem.se is XXXXXXXXXXX (Har bytt ut detta mot X)

Even if you changed the password after that - it does not matter, my virus intercepted all the caching data on your computer
and automatically saved access for me.

I have access to all your accounts, social networks, email, browsing history.
Accordingly, I have the data of all your contacts, files from your computer, photos and videos.

I was most struck by the intimate content sites that you occasionally visit.
You have a very wild imagination, I tell you!

During your pastime and entertainment there, I took screenshot through the camera of your device, synchronizing with what you are watching.
Oh my god! You are so funny and excited!

I think that you do not want all your contacts to get these files, right?
If you are of the same opinion, then I think that $853 is quite a fair price to destroy the dirt I created.

Send the above amount on my BTC wallet (bitcoin): 1EZS92K4xJbymDLwG4F7PNF5idPE62e9XY
As soon as the above amount is received, I guarantee that the data will be deleted, I do not need it.

Otherwise, these files and history of visiting sites will get all your contacts from your device.
Also, I'll send to everyone your contact access to your email and access logs, I have carefully saved it!

Since reading this letter you have 48 hours!
After your reading this message, I'll receive an automatic notification that you have seen the letter.

I hope I taught you a good lesson.
Do not be so nonchalant, please visit only to proven resources, and don't enter your passwords anywhere!
Good luck!

Hur i hela Hel....har hen fått tag i mitt lösen?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk

@jorgen69:
https://www.bitcoinabuse.com/reports/1EZS92K4xJbymDLwG4F7PNF5...
164 rapporter just nu på den plånboken.
En mailadress och ett lösenord betyder ingenting. Lösenordet är (normalt inte) lösenordet till mailen utan ett lösenord som kan ha läckts tillsammans med mailadressen i någon av de stora läckor som varit de senaste åren. Typ som när man registrerar sig på ett forum eller skapar ett konto hos en webbutik.
Om du fortfarande använder det lösenordet är det lämpligt att ändra det på den eller de platser det gäller.
Men inte på grund av utpressningsmailet för det kan du slänga.
Här kan du kolla om din mailadress finns bland de adresser som hackats och nu finns till salu till glädje för utpressarna:
https://haveibeenpwned.com

Permalänk
Medlem

regel 1: ditt passord är inte så unik som du tror.

regel 2: värdet på en databasläckage är paret email-adressen och i bästa fallet passord i klartext, annars oftast en hashad passord med olika styrkor.

regel 3: när man applicerar regel 1 med de publika passordslistor i klarspråk som redan finna på listan (finns ca 3 miljarder kända passord) i regel 2 samt innan dess lite filterregler körd med hashcat eller jonh the ripper så har man i regler över 50% av listans passord i klarspråk kopplad till en email-adress på relativt kort tid -> skapa en BTC-plånbok skriv utpressarbrevet med BTC-adressen för plånboken och skicka till alla på listan.

Utpressar kommer inte att göra några åtgärder mot dig personligen oavsett hur hemska hot det är skrivet, det enda av värde de använder för att göra utpressar-brevet mer trovärdigt är just kombinationen email-adressen och passordet - allt annat är påhittat.

De har skickat ut hundratusentals till miljoner sådana och det enda de bryr sig är tillräckligt många av den börja betala Bitcoin av hoten..

---

Länken nedan beskriver hur man kolla sina 'hemliga' passord om de är så hemliga som man tror och utan att avslöja den för någon annan samtidigt när man kontrollerar den...

#17502437

skulle nog säga att chansen är över 50% att ditt passord redan finns i listan...

Permalänk
Medlem

Fick en e-post med den med hyfsat många anmälningar på plånboken i länken nedan, mitt psw som de angav som lösen var något jag aldrig någonsin använt någonstans, så några kanske gör massutskick på e-postadress och hoppas på det "bästa"?
https://www.bitcoinabuse.com/reports/1EZS92K4xJbymDLwG4F7PNF5idPE62e9XY?page=1
Verkar tyvärr "ticka på/in",
https://bitref.com/1EZS92K4xJbymDLwG4F7PNF5idPE62e9XY

Är det någon som vet om det är idé att fylla på med en anmälan ytterligare?
Dvs. används underlaget till att spärra plånböcker, eller är det bara lite som "vem ringde" för att koll upp okända nummer/försäljarsamtal?

-cb99

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk

@cb99:
Nästan 150 000 sek inbetalat. Räcker till många latte, öl eller vad nu vederbörande behöver.
Nej, jag tror inte det lönar sig att fler anmäler just den plånboken. Nästan 400 har redan anmält.
Intressant dock att det finns så mycket kvar på plånboken. Jag har kollat många liknande fall och då ser man att pengarna redan efter högst något dygn har flyttats till andra plånböcker i en lång kedja. Kanske just den här skurken inte begriper hur det går till att lura folk och sen behålla pengarna?

Permalänk
Medlem

Nytt mail

Då kom det ett nytt mail med en lite annan text, men med samma budskap.
Nu ska personen även låsa min dator om jag inte betalar.

------------------------
Hej!

Jag är en programmerare som knäckte ditt e-postkonto och enhet för ungefär ett halvt år sedan.
Du har skrivit ett lösenord på en av de otrygga sajterna du besökte, och jag fångade den.

Naturligtvis kan du ändra ditt lösenord, eller redan gjort det.
Men det spelar ingen roll, min rat software uppdaterar den varje gång.

Vänligen försök inte kontakta mig eller hitta mig, det är omöjligt, eftersom jag skickade dig ett mail från ditt e-postkonto.

Genom din e-post har jag laddat upp skadlig kod till ditt operativsystem.
Jag har sparat alla dina kontakter med vänner, kollegor, släktingar och en fullständig historia av besök på internetresurserna.
Jag installerade också en programvara för RAT på din enhet och lång tidspionering för dig.

Du är inte mitt enda offer, jag brukar låsa enheter och kräver pengar.
Men jag blev slagen av webbplatser med intimt innehåll som du ofta besöker.

Jag är i chock för din räckvidd fantasier! Wow! Jag har aldrig sett något så här!
Jag visste inte ens att sådant innehåll kunde vara så spännande!

Så när du hade kul på intima webbplatser (du vet vad jag menar!)
Jag gjorde skärmdump med att använda mitt program från din kamera på din enhet.
Därefter förenade jag dem med innehållet på den aktuella webbplatsen.

Kommer vara roligt när jag skickar dessa bilder till dina kontakter! Och om dina släktingar ser det?
Men jag är säker på att du inte vill ha det. Jag skulle definitivt inte vilja ...

Jag kommer inte göra det om du betalar lite belopp.
Jag tror att $823 är ett bra pris för det!

Jag accepterar bara Bitcoins.
Min BTC-plånbok: 1Mkgo9ACuciLhpinUPhTmRDfswL1aFChir

Om du har problem med detta - fråga Google "hur man gör en betalning på en bitcoin plånbok". Det är lätt.
Efter att ha mottagit ovanstående belopp tas alla dina data omedelbart bort automatiskt.
Mitt virus kommer också att förstöra sig från ditt operativsystem.

Min Trojan har automatisk varning, efter det att detta e-postmeddelande har blivit såg, kommer jag att veta det!

Du har 2 dagar (48 timmar) för betalning.
Om detta inte händer - kommer alla dina kontakter att bli galna bilder med ditt smutsiga liv!
Och så att du inte hindrar mig, kommer din enhet att vara låst (även efter 48 timmar)

Ta inte detta frivolously! Det här är den sista varningen!
Olika säkerhetstjänster eller antivirus hjälper dig inte säkert (jag har redan samlat in alla dina uppgifter).

Här är rekommendationer från en professionell:
Antivirus hjälper inte mot modern skadlig kod. Ange inte dina lösenord på osäkra webbplatser!

Jag hoppas att du kommer att vara försiktig.
Adjö.

Permalänk

@McSteffo:
Jag fick exakt detta meddelande tidigare idag.
Samma text och samma Bitcoin-plånbok.
För närvarande 21 rapporter:
https://www.bitcoinabuse.com/reports/1Mkgo9ACuciLhpinUPhTmRDf...
Du behöver inte vara orolig för detta är bara en bluff.
Jag har de senaste tre månaderna fått många mer eller mindre likalydande mail med hot och hittills har inget av hoten satts i verket.
Eftersom jag inte har någon webbkamera så finns det ingen video. Däremot kunde man förstås rent teoretiskt tänka sig att någon skickat skadlig kod som låser datorn eftersom sådant har förekommit. Men jag tror inte att någon sådan ransomware är aktuell i samband med dessa porrsurf scams. De skickas som spam i stort antal och i flera språkversioner. Det ser man ibland på Bitcoin abuse där rapporter på samma plånbok skrivs på olika språk - även kinesiska och japanska t ex.
Lämna meddelandet du fick utan åtgärd.

Permalänk
Medlem

Jag har fått flera stycken men det intressanta i dag var att lösenordet inte var samma utan ett helt annat.
Då jag har unika för varje sida så kunde jag snabbt se att det kom från wesellcd.com

Jag köpte ett grafikkort ifrån dom för nåt år sedan då enbart dom hade modellen jag ville ha.
Så dom har läckt någon gång det senaste året i alla fall så har man konto där bör man bums byta lösenord.

Permalänk
Medlem

Fan humor att läsa dessa mail som vissa får, hoppas bara så få som möjligt går på dom. Några är det ju dessvärre alltid som faller offer, lägsta sortens avskum som ligger bakom såna här mail och liknande utpressningsmail.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag har fått flera stycken men det intressanta i dag var att lösenordet inte var samma utan ett helt annat.
Då jag har unika för varje sida så kunde jag snabbt se att det kom från wesellcd.com

Jag köpte ett grafikkort ifrån dom för nåt år sedan då enbart dom hade modellen jag ville ha.
Så dom har läckt någon gång det senaste året i alla fall så har man konto där bör man bums byta lösenord.

e-posten har de bla fått från intrånget 2015 och flera andra sidor. Var inte med på den tiden men däremot på MySpace och nu har de speedat upp och skriver även med lösenordet i breven, för att skrämmas, vilket i mitt fall är värdelöst då man övergett dem för hundra år sedan

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

e-posten har de bla fått från intrånget 2015 och flera andra sidor. Var inte med på den tiden men däremot på MySpace och nu har de speedat upp och skriver även med lösenordet i breven, för att skrämmas, vilket i mitt fall är värdelöst då man övergett dem för hundra år sedan

https://i.postimg.cc/KzFrkB3N/pwn.jpg

Jo jag vet att swec läckte 2015, har skrivit det i tråden innan.
Däremot måste wesellcd läckt senast 12-18 månaderna för det nya lösenordet var unikt för den sidan, jag hade inget konto där innan jag köpte mitt RX460 från dom.

Folk som har konton på wesellcd bör byta lösen bums.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

@McSteffo:
Jag fick exakt detta meddelande tidigare idag.
Samma text och samma Bitcoin-plånbok.
För närvarande 21 rapporter:
https://www.bitcoinabuse.com/reports/1Mkgo9ACuciLhpinUPhTmRDf...
Du behöver inte vara orolig för detta är bara en bluff.
Jag har de senaste tre månaderna fått många mer eller mindre likalydande mail med hot och hittills har inget av hoten satts i verket.
Eftersom jag inte har någon webbkamera så finns det ingen video. Däremot kunde man förstås rent teoretiskt tänka sig att någon skickat skadlig kod som låser datorn eftersom sådant har förekommit. Men jag tror inte att någon sådan ransomware är aktuell i samband med dessa porrsurf scams. De skickas som spam i stort antal och i flera språkversioner. Det ser man ibland på Bitcoin abuse där rapporter på samma plånbok skrivs på olika språk - även kinesiska och japanska t ex.
Lämna meddelandet du fick utan åtgärd.

Samma här, fick epost för 1v sen i spammappen. Dock fanns inget lösenord angivet och jag har ingen webcam på min burk, samt jag porrsurfar inte på den heller Tro det eller ej. Och enda stället som mailen blivit utsatt för läcka är på sweclockers, har bytt lösenord för längesen.
Förstår dock att de gamla mailen med ett angivet lösenord kan sätta skräck i personer. Det fick mig att gå till datorn iaf från soffan för att kolla lite extra Men eftersom jag inte har kamera och inte porrsurfar så är det ett spamutskick.

Är det någon som bryr sig om att polisanmäla en sån här sak?

Skrivet av pa1983:

Jo jag vet att swec läckte 2015, har skrivit det i tråden innan.
Däremot måste wesellcd läckt senast 12-18 månaderna för det nya lösenordet var unikt för den sidan, jag hade inget konto där innan jag köpte mitt RX460 från dom.

Folk som har konton på wesellcd bör byta lösen bums.

Jasså? Jag har inte köpt skivor där på +15 år. Hittar inte vart man kan logga in heller :/ Nvm hitta det. Kundcenter...
Dock finns inte mina mailadresser i deras system.

Visa signatur

.