Permalänk
Medlem

Bosch någonting kapselmaskin och Melitta någonting vanlig bryggare.
Saknar min Siemens vad den nu kan hetat som malde bönorna men exet fick vårdnaden om den och jag dricker så lite kaffe hemma att jag inte kunnat motivera att köpa en sån igen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpanax:

+1 för konkaffe, perfekt om man inte ska mecka ihop mer än 1 kopp

Jo det skulle vara smidigt med en V60 för att slippa slösa ett stort Chemex-filter för 1-2 koppar. Tror tyvärr jag har köpstopp med kaffeprylar ett tag framåt...

Permalänk
Medlem

@Limpanax: Jag har även en större kon för den situationen.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Moccamaster - https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1371932 och en Nespresso när jag är för slö för att mala bönor. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1600001.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 3900X | MB: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | RAM: Corsair 32GB 3200MHz | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zeedarn:

Vad heter dessa? Min farmor hade en sådan

Perkulatorbryggare. 🙂 Gillar dom.. Alltid gott och hett kaffe
https://www.kitchentime.se/sv/k/koksapparater/kaffemaskiner/perkulatorer

Permalänk
Medlem

Moccamaster jag fick i present. Innan dess så har det mest varit budget bryggare i £40 klassen. Moccamastern är lite stiligare och det är en bra värmeplatta när kaffet står ett tag, och det går fort att göra lite större kvantiteter. Men det är ju inte rocket-science direkt.

Funderar starkt på att skaffa en perkulator, nått med ljudet från barndom hos mormor som lockar.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

Moccamaster.

Visst det är inte rocket science att koka kaffe. Men denna gör det bra. Och har gjort det precis lika bra i över 10 år av nästan dagligt användande. Så den är definitivt inte dyr!

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd

Direkt i thermosen och "evighetsfilter" som är typ 4 år gammalt...

Annars någon gammal tysk filterplatta från 90-talet jag fick av mina föräldrar för länge sedan när det kommer gäster.
ha ha

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Hemma har vi en OBH Nordica Legacy i mintgrönt. Främst för att sambon tyckte den var snygg.
Den gör gott kaffe och brygger snabbt.
Om man ska leta efter något att klaga på så är det att den inte kan brygga så mycket kaffe. Ibland får man köra två bryggningar när folk kommer på besök.

Jag kör även med en Clever Coffe Dripper small. Perfekt grej om man vill experimentera lite med manuell bryggning. Gillar den så mycket att jag har en hemma och en på jobbet

Jag kör två mokabryggare också. En Bialetti Moka Express för 4 koppar och en större Ilsa Turbo Express för 6/9 koppar. Dock har jag tappat bort reduktionsplattan till denna, så den används inte så ofta längre. Gillar man lite kraftigare kaffe kan jag rekommendera en mokabryggare.

En klassisk kaffepress från Bodum finns också. Minns inte när vi använde denna senast.

Allt detta matas med kaffe från en Wilfa WSCG-2 kaffekvarn. Mycket prisvärd kvarn.

Lite för mycket prylar? Ja, men livet är för kort för att dricka dåligt kaffe. Omväxling förnöjer.

Permalänk
Avstängd

Moccamaster här också, blir bra kaffe. Inte riktigt lika gott som att använda en tratt rätt ner i koppen men tidsbesparingen är värt den aningen försämrade smaken för mig. Har också ett gäng moccabryggare som mest är prydnad nu, och ett par espressomaskiner men har inte tiden att hålla på och pilla.

Permalänk
Medlem

Som en gammal byggare som är van att dricka tjära på jobbet och typ ser det ut som kaffe,luktar som kaffe så duger det för mig

Har en billig sak från elgiganten i hemmet..
Var dock och hälsade på mina föräldrar häromdagen och då hade dom köpt en Moccamaster och jäklar vad gått kaffe den gjorde.Så blir att köpa en till helgen

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Moccamaster.

Visst det är inte rocket science att koka kaffe. Men denna gör det bra. Och har gjort det precis lika bra i över 10 år av nästan dagligt användande. Så den är definitivt inte dyr!

Ohh så fel du har börjar man gräva lite i kaffevärlden så kommer man inse hur otroligt mkt man kan nörda till det och det är snudd på rocketscience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

Ohh så fel du har börjar man gräva lite i kaffevärlden så kommer man inse hur otroligt mkt man kan nörda till det och det är snudd på rocketscience.

Nja, jag håller inte med. Det går såklart att nörda ner sig i det mesta. Men i grunden är mekaniken inte avancerad. Sen går det att höja kvaliteten på metoder, detaljer mm. Det är det jag menar med att Moccamastern gör "det bra" (för att vara en filterbryggare i den storleks- & prisklassen)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Nja, jag håller inte med. Det går såklart att nörda ner sig i det mesta. Men i grunden är mekaniken inte avancerad. Sen går det att höja kvaliteten på metoder, detaljer mm. Det är det jag menar med att Moccamastern gör "det bra" (för att vara en filterbryggare i den storleks- & prisklassen)

Nej visst, Det är vatten på pulver. Men med ett sådan tankesätt är allt enkelt ju
Det som gör det till nörderi eller snudd på rocketscience är just att få den perfekta koppen

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

Nej visst, Det är vatten på pulver. Men med ett sådan tankesätt är allt enkelt ju
Det som gör det till nörderi eller snudd på rocketscience är just att få den perfekta koppen

Att bygga en raket för att t ex åka till jymden är inte enkelt.
Allt går förstås att bryta ner i många enkla moment som endast kräver kompetens och budget. Men nånstans får man väl dra gränsen för vad som är objektivt enkelt. Hade man haft tillgång till färdigmalet kaffe på stenåldern hade man fixat det.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Har en tassimo maskin, sen en liten mocca bryggare, en presso bryggare och en pourover.
ingen elektrisk bryggare, men är frestad att skaffa en bra sådan, för bekvämligheten, med timer självklart.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk

mocka master den andra på 15 år den gamla funkar än mässing och plåt det håller det

Permalänk
Medlem

Kaffebryggare är väl tveksamt men använder en Chemex med metallfilter. Kaffet blir toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Att bygga en raket för att t ex åka till jymden är inte enkelt.
Allt går förstås att bryta ner i många enkla moment som endast kräver kompetens och budget. Men nånstans får man väl dra gränsen för vad som är objektivt enkelt. Hade man haft tillgång till färdigmalet kaffe på stenåldern hade man fixat det.

Håller med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

Håller med dig.

Jag vet, jag håller med dig.
Människan är lite halvspäshal som inte kan göra sitt smaksatta vatten utan att krångla till det till max, och sen diskutera med andra hur de valde att krångla till det. Men jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jag vet, jag håller med dig.
Människan är lite halvspäshal som inte kan göra sitt smaksatta vatten utan att krångla till det till max, och sen diskutera med andra hur de valde att krångla till det. Men jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt.

Nej det är ju de som ändå är ganska härligt med kaffe. hitta balansen mellan tidsåtgång och god kopp kaffe. Jag kände gränsen gick vid aeropress och mala bönor samt koka vattnet till perfekt temp. Mer än så vill jag inte lägga
Sen testa jag även kaffet som det där djuret bajsade ut som inte får säljas längre, vad tusan det nu hette. Var väl inget sensationellt sett till priset iallafall.

Permalänk
Medlem

Jag har en Moccamaster KBG741AO och är supernöjd med undantag för just automatisk avstängning efter 40 min vilket var helt onödigt på dessa modeller.

Föregångaren jag hade tidigare (samma modell utan EU's påtvingade nedgradering/AO) hade redan avstängning efter 2h vilket passade en kaffenarkoman bättre så man slapp brygga om varje gång den slagit av sig och kaffet svalnat.
Inget som inte går att lösa som tur är med ett inköp av deras termoskanna.

Kaffet i sig smakar superbt (Zoegas Mezzo), går snabbt att brygga, går åt en aning mindre kaffepulver, men kommer med nackdelen att man inte längre kan dricka kaffe när man besöker andra utan att det smakar som om det vore kokt på avloppsvatten.

Kan starkt rekommendera Moccamasters clubline-serie för de som uppskattar välsmakande kaffe.

Permalänk
Medlem

För tillfället en Siemens EQ.6 S500 , Gör mycket gott kaffe med rätt bönor.
Men kommer snart uppgradera till en Sage Oracle BES980UK.
Bifogar stulen bild

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte grejen. Varför går folk å lägger två tusen spänn på en Moccamaster istället för en Philips för 450kr på Maxi? Jag har provat kaffe ifrån bägge. Brorsan fick en Moccamaster i present. Nu vet jag inte om han fick den dyraste, men poängen är, kaffet smakar typ same same?

Jag har förståelse för kapselscenen dock. Där man är ensam och vill ha en kopp lite smidigt. Även om koppen kostar 5kr per styck istället för 50 öre. Smidigheten då man är ensam.

Själv kör jag med en standard philips. Funkat i många år utan minsta hicka.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Köpte min första kaffebryggare för ett par veckor sedan - en Melitta Easy på Ica för 170:-
Har inte packat upp och testat den än men blev lite sugen på kaffe nu när man läser tråden.

Återkommer..

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag fattar inte grejen. Varför går folk å lägger två tusen spänn på en Moccamaster istället för en Philips för 450kr på Maxi? Jag har provat kaffe ifrån bägge. Brorsan fick en Moccamaster i present. Nu vet jag inte om han fick den dyraste, men poängen är, kaffet smakar typ same same?

Jag har förståelse för kapselscenen dock. Där man är ensam och vill ha en kopp lite smidigt. Även om koppen kostar 5kr per styck istället för 50 öre. Smidigheten då man är ensam.

Själv kör jag med en standard philips. Funkat i många år utan minsta hicka.

Det är stor skillnad mellan de billigare Moccamastermodellerna och de dyrare. Min syster har en i hemserien och den är då inte ett dugg bättre än valfri 200kr-bryggare, men clubline-serien är något annat enligt mig.
1500-2000kr är inte så mycket i längden heller för något man använder dagligen och håller i evigheter och ger en bättre upplevelse.

Tycker man inte det är värt det eller märker någon skillnad så är en billig bryggare givetvis bättre, men det är upp till var och en precis som med allt annat såsom bilar, datorer, hemmabioutrustning o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Melitta Excellent av tidig modell (1 eller 2). Gör i princip så bra kaffe man kan få för en bryggare i prisklassen 600kr. Saknar dock timer som finns på dom moderna.

Funderat ett tag på en moccamaster men jag tycker inte steget upp motsvarar 1000kr mer från det jag har idag.

Skrivet av warh0g:

Melitta Aroma Excellent Steel
Kör kaffekvarn och maler färskt för varje bryggning

För er två med denna bryggare, och ni önskar dricka mindre än full panna så har jag tagit vid dessa åtgärder då jag vill dricka mindre än 1L:
Finns en liten hemlighet med "melitta aroma excellent", blev less när jag läste i användarboken om att "Man måste brygga 1L kaffe för att få GOTT kaffe"

Ladda er bryggare till MAX med vatten, utan kaffe, sätt på den och låt den rinna ned till vatten nivå "6" och stäng av, häll ut vatten, kör 7gram kaffe/per DL, 6an's märke på bryggaren till ca 36g Kaffe ger bra resultat (Zoega Forza/Classic Svea)

Det är dag & natt skillnad att låta maskinen värma upp innan eller bara köra halv liter vatten direkt.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

En basic moccamaster. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1350673
Något billigare när jag köpte den, är nog en 8-9 år sedan eller så.

Har använt min lilla mokabryggare mer och mer på sistone... funderar på att ta steget mot espresso.

Permalänk
Medlem

Har en Electrolux EKF7800

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg