Permalänk

Byta kylare?

Hej! Jag vill eventuellt överklocka min Ryzen 5 1600X till runt 4 GHz. Jag har just nu en be quiet! Pure rock som kylare och undrar om den kommer att räcka till den ökade mängden värme som uppstår vid överklockning. Tack på förhand!

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att prova.

Är så pass olika med processorerna, även om det på papper är samma processor. Vissa kräver mer spänning än andra, vilket har påverkan på hur mycket kylning som krävs för att komma upp i en viss frekvens.

Permalänk

@Nikkeboi: undrade mest om kylaren uppenbart är för klen, men även om det kanske skulle kunna fungera så kanske det är lika bra att byta så att jag säkert inte blir bottleneckad av kylaren.

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Avstängd

Nej, den kylaren som du har nu ska nog klara av några hundra MHZ extra om spänningen hålls under pli.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterPlow2:

Hej! Jag vill eventuellt överklocka min Ryzen 5 1600X till runt 4 GHz. Jag har just nu en be quiet! Pure rock som kylare och undrar om den kommer att räcka till den ökade mängden värme som uppstår vid överklockning. Tack på förhand!

Som nämnts tidigare, väldigt olika.
Jag har H110i, kör jag utan manuell överklockning så går CPUn upp i 4,2 GHz i ovanliga fall till och med 4,3 GHz, notera då att det är enbart en kärna som gör det och bara under den cykeln då det behövs.
Manuellt får jag upp den i 4 Ghz utan problem, det blir 3998 Mhz egentligen, men det går iaf, testat öka multipliern lite högre för att få 4000+ MHz, var ett tag sen jag testade nu, men lyckades inte just då.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

@VadSaDu: Vet du ungefär hut långt jag kan öka spänningen eller är det bara att testa sig fram?

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MisterPlow2:

@VadSaDu: Vet du ungefär hut långt jag kan öka spänningen eller är det bara att testa sig fram?

Testa dig fram, bästa man kan göra.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterPlow2:

@VadSaDu: Vet du ungefär hut långt jag kan öka spänningen eller är det bara att testa sig fram?

Håll bara koll så att temperaturen inte skenar iväg.

Och höj inte spänningen för mycket. Tror att en rimlig maxspänning med den kylaren är 1.35v. Mer än så tror jag inte den kommer klara, men det är ju bara att prova.

Jag hade väl för att göra det enkelt för mig, satt spänningen på 1.35 och sen multipliern på 40 och se vad som händer. Krashar systemet utan för hög temp, höj spänningen lite. Men absolut max 1.4v. Även det är lite väl högt. Jag hade väl inte velat köra så mkt högre spänning än 1.35.

krashar systemet fortfarande, även om du höjt spänningen till närmare 1.4v, så sänker du multipliern till 39 och kör 1.35 på spänningen och stresstestar igen. Fungerar det utan krash kan du sänka spänningen lite, t.ex i omgångar om 0.01v (1.35,1.34 osv) tills det krashar. Ju lägre spänning du kan få att fungera stabilt - desto bättre. Svalare och tystare blir det ju lägre du kan gå.

Och håll hela tiden koll på temperaturen (package temperature) och spänningen i program. Även om du sätter volten på 1.35 så kan den beroende på inställningar och vcoredrop t,ex, höjas å sänkas när du stresstestar mot t.ex hur spänningen är inställd i bios. Använd gärna flera program, t.ex hwmonitor och hwinfo

En liten snabbförklaring, hoppas det ljusnar något..

Permalänk
Skrivet av Nikkeboi:

Håll bara koll så att temperaturen inte skenar iväg.

Och höj inte spänningen för mycket. Tror att en rimlig maxspänning med den kylaren är 1.35v. Mer än så tror jag inte den kommer klara, men det är ju bara att prova.

Jag hade väl för att göra det enkelt för mig, satt spänningen på 1.35 och sen multipliern på 40 och se vad som händer. Krashar systemet utan för hög temp, höj spänningen lite. Men absolut max 1.4v. Även det är lite väl högt. Jag hade väl inte velat köra så mkt högre spänning än 1.35.

krashar systemet fortfarande, även om du höjt spänningen till närmare 1.4v, så sänker du multipliern till 39 och kör 1.35 på spänningen och stresstestar igen. Fungerar det utan krash kan du sänka spänningen lite, t.ex i omgångar om 0.01v (1.35,1.34 osv) tills det krashar. Ju lägre spänning du kan få att fungera stabilt - desto bättre. Svalare och tystare blir det ju lägre du kan gå.

Och håll hela tiden koll på temperaturen (package temperature) och spänningen i program. Även om du sätter volten på 1.35 så kan den beroende på inställningar och vcoredrop t,ex, höjas å sänkas när du stresstestar mot t.ex hur spänningen är inställd i bios. Använd gärna flera program, t.ex hwmonitor och hwinfo

En liten snabbförklaring, hoppas det ljusnar något..

Tack så mycket! Är det några speciella inställningar som man måste stänga av i BIOS? Typ XFR eller något liknande?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Medlem

Vet du hur du tar reda på om den är tillräcklig? Jo du börjar med att överklocka?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterPlow2:

Tack så mycket! Är det några speciella inställningar som man måste stänga av i BIOS? Typ XFR eller något liknande?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, inte det.
Xfr avaktiveras såfort du ändrar någon inställning på klocken på cpun
Kommer inte på något i morgonyret men det är ganska straightforward. För snabb och enkel överklock är det bara typ tre inställningar du behöver ändra - sync all cores (kanske inte heter exakt så, men något liknande), multiplier och vcore.

Sen finns det något som jag nämnde tidigare, något som kallas för vcoredrop. Det betyder att man kan få spänningsfall vid hög belastning och det ska finnas en inställning i bios för att kompensera för detta,men det kan man kika på sen när du väl börjar klocka

Permalänk
Skrivet av Nikkeboi:

Nej, inte det.
Xfr avaktiveras såfort du ändrar någon inställning på klocken på cpun
Kommer inte på något i morgonyret men det är ganska straightforward. För snabb och enkel överklock är det bara typ tre inställningar du behöver ändra - sync all cores (kanske inte heter exakt så, men något liknande), multiplier och vcore.

Sen finns det något som jag nämnde tidigare, något som kallas för vcoredrop. Det betyder att man kan få spänningsfall vid hög belastning och det ska finnas en inställning i bios för att kompensera för detta,men det kan man kika på sen när du väl börjar klocka

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).