Media Markt sålde en öppna vara för fullpris som är trasig?

Permalänk
Medlem

Media Markt sålde en öppna vara för fullpris som är trasig?

Köpte idag en Rival 600 på Media Markt för hiskeliga 829kr. Väl hemma och ivrig att testa, märker jag att tejpen på lådan tidigare varit öppna. Det är även en liten fettfläck på musen som inte går att torka bort. Dessutom så är något fel på musklicken, för inte kan det väl låta såhär? Så nu är frågan, hur konfronterar jag Media Markt med detta? Det finns ju inga bevis för att inte är jag orsakat skadan själv.

Permalänk
Medlem

Du får väl gå tillbaka och förklara situationen. Vet inte vad just MediaMarkt har för policy gällande detta, men en ny mus borde du ju få alt. rabatt på denna.

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag blir sjukt trött varje gång något sådant händer.
1. Om nu personen i fråga vill RETURNERA varan så ska det vara obruten förpackning (så att den går att sälja som NY).
2. Om varan REKLAMERAS så ska den fan inte ut i butiken igen utan den ska tillbaka till tillverkaren.

Hur svårt kan det vara att inte följa dessa två simpla regler?
Man daltar för mycket med kunder som är tröga i skallen och köper saker de inte begriper. Saker som inte är kompatibla med deras system som de sliter upp ur förpackningarna och inser att oj, den här AMD cpun passar ju inte denna INTEL sockeln. Och så står kunden och skriker lite i butiken tills de får sin vilja igenom.

Sen får nästa kund en CPU med böjda pins. Skitkul.

Permalänk
Medlem

Detta är ett av skälen att jag aldrig handlar av någon som inte erbjuder öppet köp om jag har möjlighet. Även om det innebär att jag kanske få betala lite mer. Har dock inte själv någon erfarenhet av hur kundservicen är på MM av naturliga skäl.

Permalänk
Medlem

Du har inget att oroa dig över.
Jag själv jobbade förut på Elgiganten, som ändå är en mer seriös aktör (trots att den är väldigt oseriös den med) och där gjorde sig mänskliga faktorn påmind väldigt ofta. Det finns ingen riktig koll på varor och speciellt inte returnerade varor.

Varor som kunder lämna tillbaka klassades som "b-varor", dessa kollas snabbt igenom dagligen och hamnar antingen bland rabatterade returnerade varor eller om de inte har öppnats hamnar de raka vägen tillbaka på hyllan. Din har säkert returnerats och någon har missat detta så den har hamnat på hyllan bland allt nytt.

Gå tillbaka och förklara vad som har skett så lär du säkerligen få en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Jag blir sjukt trött varje gång något sådant händer.
1. Om nu personen i fråga vill RETURNERA varan så ska det vara obruten förpackning (så att den går att sälja som NY).
2. Om varan REKLAMERAS så ska den fan inte ut i butiken igen utan den ska tillbaka till tillverkaren.

Hur svårt kan det vara att inte följa dessa två simpla regler?
Man daltar för mycket med kunder som är tröga i skallen och köper saker de inte begriper. Saker som inte är kompatibla med deras system som de sliter upp ur förpackningarna och inser att oj, den här AMD cpun passar ju inte denna INTEL sockeln. Och så står kunden och skriker lite i butiken tills de får sin vilja igenom.

Sen får nästa kund en CPU med böjda pins. Skitkul.

Sånt hände hela tiden på Elgiganten när jag jobbade där.

Min erfarenhet där har fått mig att totalt tappa lusten att prata med säljare, det är bara bluff och båg. Vi fick en i princip en obefintlig utbildning kring varorna vi sålde, allt handlade bara om att kränga tillbehör och försäkringar. Returnerade varor togs f.ö hand om väldigt oseriöst.

De mest uppskattade säljarna var de som satte snodde sälj från kassan och internetbokade varor och som lyckades kränga mest skit på stackars ovetande individer. Väljer Netonnet eller internetbutiker numera.

Permalänk
Medlem

Har en Rival 100, tycker den låter likadant. Inget jag har reagerat på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Detta är ett av skälen att jag aldrig handlar av någon som inte erbjuder öppet köp om jag har möjlighet.

Fast nu är det ju precis av den anledningen TS sitter i den situation han gör, någon annan har pillat på den med sina feta fingrar och kanske inte gillat klickandet och då ställs den ut på hyllan igen och åker hem med TS. Hade han handlat av någon som inte erbjöd öppet köp hade han kanske haft en mus med ett irriterande ljud men det hade inte varit några fettfläckar på den och ett felaktigt klickande kan man ju alltid reklamera.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Fast nu är det ju precis av den anledningen TS sitter i den situation han gör, någon annan har pillat på den med sina feta fingrar och kanske inte gillat klickandet och då ställs den ut på hyllan igen och åker hem med TS. Hade han handlat av någon som inte erbjöd öppet köp hade han kanske haft en mus med ett irriterande ljud men det hade inte varit några fettfläckar på den och ett felaktigt klickande kan man ju alltid reklamera.

Nej, skälet att TS är i den situation som hen gör är att dom sålt en returnerad vara som ny (iaf enligt det som sägs här).

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nej, skälet att TS är i den situation som hen gör är att dom sålt en returnerad vara som ny (iaf enligt det som sägs här).

Jag hade inte brytt mig så mycket om fettfläcken, men det är uppenbarligen något fel med vänsterklick, det låter absolut inte så på någon review jag kan hitta, så något är ju fel på den. Kan ju varit så från fabrik eller att förra ägaren lyckades sabba den. Jag handlar i normala fall inte från fysiska butiker men denna gång hade jag vägarna förbi så gjorde det ändå. Tji fick jag.

Permalänk

Den låter som den ska iaf, oavsett om den varit använd eller ej tidigare

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nej, skälet att TS är i den situation som hen gör är att dom sålt en returnerad vara som ny (iaf enligt det som sägs här).

Ja det är så det blir eftersom någon måste betala för generösa villkor för velande kunder.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Den låter som den ska iaf, oavsett om den varit använd eller ej tidigare

Jämför https://www.youtube.com/watch?v=A8Z518sWZTA&feature=youtu.be

med https://youtu.be/QzFIAO3e1Vo?t=390

Min klickar men det kommer även ett ljud efter klicket med plast mot plast typ. Lättare att höra i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Ja det är så det blir eftersom någon måste betala för generösa villkor för velande kunder.

Fast nu har du nog inte tänkt hela vägen. Har du köpt av en butik med mer generösa returvillkor så har du så klart möjligheten att lämna tillbaka produkten om det skulle visa sig att den t.ex. var uppenbart begagnad och därmed minskar incitamentet att försöka lura på någon kund en uppenbart begagnad vara. Har du däremot köpt av en butik som inte erbjuder det men ändå fått en uppenbart begagnad vara så har du det genast jobbigare. Dessutom har de flesta aktörer idag näthandel också där det ångerrätten regleras i en icke dispositiv lag, så returer kommer du få ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag hade inte brytt mig så mycket om fettfläcken, men det är uppenbarligen något fel med vänsterklick, det låter absolut inte så på någon review jag kan hitta, så något är ju fel på den. Kan ju varit så från fabrik eller att förra ägaren lyckades sabba den. Jag handlar i normala fall inte från fysiska butiker men denna gång hade jag vägarna förbi så gjorde det ändå. Tji fick jag.

Du är uppenbarligen missnöjd med ditt köp, har du provat att helt enkelt kontakta Mediamarkt och hört om du kan lämna tillbaka den? Kanske att du gör det svårare än det måste vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Min klickar men det kommer även ett ljud efter klicket med plast mot plast typ. Lättare att höra i verkligheten.

Det är väl som de flesta andra av Steelseries möss numera, fullständigt usel kvalitetskontroll.

// inte alls bitter efter att ha reklamerat Rival 300 tre gånger och 310 en gång (två så fort jag får tummen ur)

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast nu har du nog inte tänkt hela vägen. Har du köpt av en butik med mer generösa returvillkor så har du så klart möjligheten att lämna tillbaka produkten om det skulle visa sig att den t.ex. var uppenbart begagnad och därmed minskar incitamentet att försöka lura på någon kund en uppenbart begagnad vara. Har du däremot köpt av en butik som inte erbjuder det men ändå fått en uppenbart begagnad vara så har du det genast jobbigare. Dessutom har de flesta aktörer idag näthandel också där det ångerrätten regleras i en icke dispositiv lag, så returer kommer du få ändå.

Fast nu är det nog du som inte tänkt hela vägen. MediaMarkt har så länge de funnits i Sverige haft som rutin att ställa tillbaka returer utan prisavdrag eller märkning, så där fallerar din teori om att det skulle vara en olönsam strategi.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Fast nu är det nog du som inte tänkt hela vägen. MediaMarkt har så länge de funnits i Sverige haft som rutin att ställa tillbaka returer utan prisavdrag eller märkning, så där fallerar din teori om att det skulle vara en olönsam strategi.

Alltså handlar man inte där om man prioriterar detta vilket var det jag skrev i mitt första inlägg. Du har för övrigt fel om att det skulle vara en lönsam strategi, snarare det omvända.

"Nya årsrapporten: Media Markt tappar försäljning och redovisar jätteförlust
Media Markt fortsätter att blöda ekonomiskt i Sverige med ett resultat- och försäljningstapp under det förra verksamhetsåret. Det visar kedjans årsredovisning."

https://www.market.se/nyhet/nya-arsrapporten-media-markt-tapp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Alltså handlar man inte där om man prioriterar detta vilket var det jag skrev i mitt första inlägg. Du har för övrigt fel om att det skulle vara en lönsam strategi, snarare det omvända.

"Nya årsrapporten: Media Markt tappar försäljning och redovisar jätteförlust
Media Markt fortsätter att blöda ekonomiskt i Sverige med ett resultat- och försäljningstapp under det förra verksamhetsåret. Det visar kedjans årsredovisning."

https://www.market.se/nyhet/nya-arsrapporten-media-markt-tapp...

Fast nu tolkade du det nog lite galet om du trodde att jag skrev att en returpolicy är det som gör skillnaden mellan att gå med vinst eller att gå med förlust. Man har uppenbarligen över tio års tid kommit fram till att det är en strategi man vill fortsätta med. Det gäller att kunna förstå skillnaden mellan korrelation och kausalitet.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Fast nu tolkade du det nog lite galet om du trodde att jag skrev att en returpolicy är det som gör skillnaden mellan att gå med vinst eller att gå med förlust. Man har uppenbarligen över tio års tid kommit fram till att det är en strategi man vill fortsätta med. Det gäller att kunna förstå skillnaden mellan korrelation och kausalitet.

Så vad stödjer då din teori om att det skulle vara lönsamt att sälja begagnade produkter som nya? Och hur vet du att så är fallet på MM, dvs att dom "haft som rutin att ställa tillbaka returer utan prisavdrag eller märkning"?

Vad MMs returpolicy har för inverkan på deras lönsamhet gissar jag att ingen av oss vet (jag gör det iaf inte) men helt klart tycks dom har sämre returpolicy än sina konkurrenter och även ekonomiskt gå klart sämre än dessa. Exakta orsaker till det senare skulle väl kräva en rätt omfattande analys av deras verksamhet dock, men det talar knappast för att det skulle vara lönsamt med sämre returpolicy än sina konkurrenter.

Men, poängen var hur som helst ändå att det är svårare att sälja "undermåliga produkter", t.ex. begagnade sådana till fullpris, om man erbjuder en missnöjd kund att lämna tillbaka dom enkelt och smidigt utan prisavdrag. Därmed borde även incitamentet att göra det minska jämfört med om "sålt är sålt" gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Jag blir sjukt trött varje gång något sådant händer.
1. Om nu personen i fråga vill RETURNERA varan så ska det vara obruten förpackning (så att den går att sälja som NY).
2. Om varan REKLAMERAS så ska den fan inte ut i butiken igen utan den ska tillbaka till tillverkaren.

Hur svårt kan det vara att inte följa dessa två simpla regler?
Man daltar för mycket med kunder som är tröga i skallen och köper saker de inte begriper. Saker som inte är kompatibla med deras system som de sliter upp ur förpackningarna och inser att oj, den här AMD cpun passar ju inte denna INTEL sockeln. Och så står kunden och skriker lite i butiken tills de får sin vilja igenom.

Sen får nästa kund en CPU med böjda pins. Skitkul.

1. Har du källa på dessa regler? Konsumentverket? MediaMarkt?

Utdrag från Mediamarkts Öppetköp-villkor:
"Vad har ni villkor gällande öppet köp i varuhus?
Du har alltid 30 dagars öppet köp hos oss på MediaMarkt. Förutsättningen är att du har kvar ditt originalkvitto och att produkten och dess förpackning är i nyskick.*

*Öppet köp gäller ej på abonnemangsknutna produkter, värdebevis, hygienprodukter, förbrukningsvaror och specialbeställningar. Mjukvara, spel, film, musik och mobiltelefoner tar vi endast tillbaka i obruten förpackning."

Alltså inga problem att testa en vara och returnera oavsett anledning man har.
Är den trasig vid leverans så ska man självklart säga till och få en ny i retur.

/S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Jag blir sjukt trött varje gång något sådant händer.
1. Om nu personen i fråga vill RETURNERA varan så ska det vara obruten förpackning (så att den går att sälja som NY).
2. Om varan REKLAMERAS så ska den fan inte ut i butiken igen utan den ska tillbaka till tillverkaren.

Hur svårt kan det vara att inte följa dessa två simpla regler?
Man daltar för mycket med kunder som är tröga i skallen och köper saker de inte begriper.

I många fall handlar det inte om daltande utan om svensk lagstiftning (distansköpslagen). Däremot håller jag med om att en uppenbart öppnad och provad vara ska vara tydligt markerad som detta samt i vissa fall ha nedsatt pris.

Skrivet av Millwad:

Du har inget att oroa dig över.
Jag själv jobbade förut på Elgiganten...
...Varor som kunder lämna tillbaka klassades som "b-varor", dessa kollas snabbt igenom dagligen och hamnar antingen bland rabatterade returnerade varor eller om de inte har öppnats hamnar de raka vägen tillbaka på hyllan. Din har säkert returnerats och någon har missat detta så den har hamnat på hyllan bland allt nytt.

Skiljer säkert från butik till butik men jag har haft extra otur med begagnade varor på just elgiganten. Utan att överdriva kan jag säga att majoriteten av de varor jag köpt från elgigantens fysiska butiker senaste åren har varit begagnade. Känns sådär att öppna en "ny" router och se att skyddsplasten sitter fel, är skrynklig och har stora hårstrån som sitter fast.

Har aldrig lagt märke till "rabatterade returnerade varor" på elgiganten, om de nu inte saknar något tillbehör eller fått en kraftigt kantstött förpackning. Men numera är jag nästintill aldrig i deras butiker så jag kan helt enkelt ha missat de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Köpte idag en Rival 600 på Media Markt för hiskeliga 829kr. Väl hemma och ivrig att testa, märker jag att tejpen på lådan tidigare varit öppna. Det är även en liten fettfläck på musen som inte går att torka bort. Dessutom så är något fel på musklicken, för inte kan det väl låta såhär? Så nu är frågan, hur konfronterar jag Media Markt med detta? Det finns ju inga bevis för att inte är jag orsakat skadan själv.

Tycker den låter precis som alla mina Rival (tre st. 300 och två 100). Just det tror jag inte du behöver oroa dig för, men självklart ska du gå till MM och låta dem lösa problemet åt dig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Millwad:

Sånt hände hela tiden på Elgiganten när jag jobbade där.

Min erfarenhet där har fått mig att totalt tappa lusten att prata med säljare, det är bara bluff och båg. Vi fick en i princip en obefintlig utbildning kring varorna vi sålde, allt handlade bara om att kränga tillbehör och försäkringar. Returnerade varor togs f.ö hand om väldigt oseriöst.

De mest uppskattade säljarna var de som satte snodde sälj från kassan och internetbokade varor och som lyckades kränga mest skit på stackars ovetande individer. Väljer Netonnet eller internetbutiker numera.

Det är väl ingen av de större ladorna som utbildar sin personal direkt? Man hoppas på egenintresse.

Utbildning i produktkännedom försvann nog helt med fackhandeln. Kommer ihåg bitterheten ifrån förr, när ägarna skickade oss på utbildning och kurser hos Bosch, Electrolux, osv, vi fick kunderna att välja rätt maskin för sitt behov, sen gick alla till Elgiganten när de kom, och handlade eftersom de var billigare där.. början till slutet. Nu har alla lyckats pressa marginalerna såpass att allt man tjänar pengar på är försäkringarna, och att kunden väljer kredit betalning. I början låg marginalerna på vitvaror tex runt 20%, när jag slutade var man nere på 3-5%, förhoppningsvis, om kunden köpte ett paket.

Men, det var lite roligt då, eftersom ex. en maskin med samma modellnummer, fast EU på slutet, hade tex plastskruvar istället för metallskruvar i sig, osv, så då var det skillnader mellan fackhandelns modeller och sidoimporten.

Skönt att man kom ifrån handels.

Oj, going OT.

Permalänk
Medlem

Reklamera varan som en normal person. Ärendet avslutat.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Ingen på returavdelningen bryr sig nämnvärt varför varan är trasig eller varför du vill returera den så länge det inte rör sig om en tv för 20 000 kr.

Fått elektronik bytt som helt plötsligt bara slutat funka. Gått in och sagt att denna vara la bara av mitt i allt (blender bland annat). Sen får man en ny över disk utan att de ens provar varan.

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig accepterat en vara som har t.ex. endast en fettfläck på sig. När jag har provat produkter hemma så som möss etc, har jag alltid sett till att vara jävligt ren om fingrarna just pga att man inte vill sabba för nästa kund eller den butik som är bussig med öppet köp.

Vad gäller just t.ex. möss behöver man ju köra typ en halvtimma kanske innan man t.ex. inser att musen är aningens för stor eller annat så man får ont i handleden. Sedan är jag så klart jävligt försiktig med öppnandet och återpackandet av produkten, samt så klart före det inspektion av produkten, att man inte har lämnat något märke etc.

Ja... jag skriver ju inte detta för att försöka få mig att se bra ut utan bara att jag tycker att det är så man gör när man provar en produkt. Men uppenbarligen är det många som skiter i det fullständigt och tror att typ butikerna har råd att slänga produkten när de får igen den och att det därmed inte spelar någon roll vilket skick produkten de återlämnar har.

Knegade tidigare på Clas Ohlson där de har en mycket medgörlig returpolicy. Vi skulle tydligen t.ex. acceptera återköp av in-ear-lurar med vax i. Trevligt, liksom vad fan ska vi göra med de då. Men visst, Clas Ohlson är loaded och de har råd att göra så. Men jag är rädd för att vissa av dessa lurar då slinker ut i butiken och vi har sett till att nästa kund får en jävligt otrevlig upplevelse och kanske inte vågar gå tillbaka om de blir osäker på vems... ja, vem vaxet kom ifrån liksom. Vidare hade vi butiken pyntad med produkter som var förslutna med en transparent plastpåse istället för den riktiga förpackningen. Jag tycker det ser förjävligt, oavsett om jag är anställd eller kund, och tycker det får butiken att se... ja, oseriös ut sett till vad vi tycker att kunder ska köpa.

Jaja, rant over.