Vart kan jag köpa en Display port till DVI-D Dual link Någonstans?

Permalänk

Vart kan jag köpa en Display port till DVI-D Dual link Någonstans?

ja Jag har en Acer Predator GN246HLBbid som stödjer VGA,DVI-D (Dual link) och en R9 fury tri-x som stödjer 3st HDMI och en Displayport. Men Eftersom skärmen inte stödjer den behöver jag en Display port till DVI-D adapter men kan inte hitta en! Vet någon här vart det finns?!
Behöver detta för att kunna använda 144hz på skärmen.

Permalänk
Medlem

DisplayPort till DVI-D Dual adaptrar är extremt dyra, här är en av dom billigaste som finns att köpa i Sverige https://www.inet.se/produkt/8906426/accell-displayport-mini-d...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

DisplayPort till DVI-D Dual adaptrar är extremt dyra, här är en av dom billigaste som finns att köpa i Sverige https://www.inet.se/produkt/8906426/accell-displayport-mini-d...

Är en aktiv adapter ett måste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Är en aktiv adapter ett måste?

Ja, DP kan skicka ut en single-link DVI-signal, men för dual-link så krävs aktiv signalomvandling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, DP kan skicka ut en single-link DVI-signal, men för dual-link så krävs aktiv signalomvandling.

Ok!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasseboy11:

ja Jag har en Acer Predator GN246HLBbid som stödjer VGA,DVI-D (Dual link) och en R9 fury tri-x som stödjer 3st HDMI och en Displayport. Men Eftersom skärmen inte stödjer den behöver jag en Display port till DVI-D adapter men kan inte hitta en! Vet någon här vart det finns?!
Behöver detta för att kunna använda 144hz på skärmen.

Det finns inte. För en tusing skulle du kunna skaffa dig en omvandlare som åtminstone i teorin fixar 1920x1080@120Hz (även den som redan länkats), men då kan du nästan lika gärna sälja din skärm och köpa en som har DP.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Väcker en gammal tråd istället för att skapa en ny om samma sak.
Finns det idag någon billigare aktiv omvandlare för att få Displayport på kortet till Dual Dvi på skärmen?

Har ett Evga ftw2 1080 med dual dvi som driver min sekundära 27" 1440p (koreaskärm).
Fått möjlighet att byta till ett 1080 Ti (väldigt bra pris), men det kortet har bara Dp och Hdmi..

Permalänk

Helt beroende på vad det är för hdmi version på skärmen och hur högt du har klockat skärmen så kan du ju använda hdmi.

Permalänk
Skrivet av SkalmanBC:

Helt beroende på vad det är för hdmi version på skärmen och hur högt du har klockat skärmen så kan du ju använda hdmi.

Hdmi -> Dual Dvi adapter alltså, det ska fungera utan att adaptern är aktiv?
(Skärmen är bara 60hz, har det bara som extra skärm bredvid main skärmen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inter_1908:

Hdmi -> Dual Dvi adapter alltså, det ska fungera utan att adaptern är aktiv?
(Skärmen är bara 60hz, har det bara som extra skärm bredvid main skärmen)

Nej, med en passiv adapter får du max ut 1920x1200@60Hz (d.v.s. samma som DVI Single Link). För högre upplösning än så krävs aktiv signalomvandling, och då blir det som sagt dyrt. Det finns alltså inga passiva adaptrar som är dual link, passiva adaptrar som benämns som dual link syftar enbart på själva kontakten som används.

Permalänk
Bildexpert 📺

Flyttade tråden från foto/video-forumet till skärmar- och tv-apparater.

Frågan kommer rätt ofta och för en äldre (och kanske älskad) high-end-skärm med exempelvis 2560x1600 i 60 Hz via DVD-DL kan det vara värt med en aktiv omvandlare för de där 1500-2500 kronorna det kostar. Det är oftast dessa skärmar tillverkarna har i åtanke med de aktiva omvandlarna.

Handlar det om en spelskärm som kör 144 Hz över DVI-DL, till exempel den numera klassiska frågan om Benq XL2411, är det däremot:

  1. ont om omvandlare som bekräftat att de faktiskt fungerar för 144 Hz

  2. sällan väl spenderade pengar jämfört med att köpa ny (och ofta bättre) basgamingskärm som kör 144 Hz via Displayport eller HDMI