Telia tvingas blockera fildelningssajter

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Konstig liknelse. Menar du att du blir hindrar av att besöka piratebay för att ttta på lättklädda damer på annonserna som dyker upp bredvid sidan? Internet stängs inte av eller begränsas. Tillgången till piratsidor gör det.

Du verkar inte direkt familjär med vad man kallar en "slippery slope"

Permalänk
Medlem

Förstår inte människor som tycker det är en rättighet att kunna ha tillgång till alla världens serier/filmer..

Världen skulle vara bättre om alla gjorde rätt för sig. Har man inte råd, så jobbar man ihop pengarna. Tjuvar och snyltare förstör för andra, svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem

Detta är så sjukt.. Helt fel väg att gå. Det kommer ju ändå inte göra någon skillnad. De som använder dessa sidor använder ju ändå VPN.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyriak:

Förstår inte människor som tycker det är en rättighet att kunna ha tillgång till alla världens serier/filmer..

Världen skulle vara bättre om alla gjorde rätt för sig. Har man inte råd, så jobbar man ihop pengarna. Tjuvar och snyltare förstör för andra, svårare än så är det inte.

Exakt min poäng i denna tråd. Men folks argument är ”censur är sååå fel i ett samhälle kolla på Kina!!!11”.

Skitsnack så det skriker om det. (Och viss dubbelmoral)

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Förstår inte människor som tycker det är en rättighet att kunna ha tillgång till alla världens serier/filmer..

Världen skulle vara bättre om alla gjorde rätt för sig. Har man inte råd, så jobbar man ihop pengarna. Tjuvar och snyltare förstör för andra, svårare än så är det inte.

Det som behövs är en tjänst som har alla världens filmer och serier som man kan betala för. Detta finns inte. Jag tror 99% av alla fildelarna skulle vilja betala för sig om det fanns en bra bra tjänst. Musikdelning har iprincip upphört efter Spotify kom. Film och serier har stagnerat efter netflix, HBO osv. Men film och seriedelen har en bit kvar, det behövs en bättre tjänst, med större utbud, men allt handlar om pengar och upphovsrätt, alla vill ha en bit av kakan med sin egna tjänst och sitt egna utbud, vill man ha allt behöver man ha 45 olika tjänster och betala typ 10 000kr i månaden, lite dyrt om jag kanske kollar på 3-4 filmer i månaden och ett par serier.. Men då finns iallafall valmöjligheten att titta på allt, men ett rimligt pris för det kanske hade vart typ 500 spänn/månad så har man tillgång till allt. Men såklart så står massa upphovsrättslagar och löjlig byråkrati i vägen.

TÄnk att du vill se en specifik film, ska du då bläddra igenom alla dina tjänster för att se vilken tjänst som har just den filmen? Nej, folk är lata och laddar ner den, så mycket smidigare. Hade vart ännu enklare om det fanns en tjänst som var lika enkelt som att ladda ner eller som typ netflix fast ett bredare utbud.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Exakt min poäng i denna tråd. Men folks argument är ”censur är sååå fel i ett samhälle kolla på Kina!!!11”.

Skitsnack så det skriker om det. (Och viss dubbelmoral)

Det är ju en rättighet att ha tillgång till allt, en tjänst man betalar för som hade haft detta hade löst alla problem och inte en enda person hade laddat ner illegalt.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xcluzive:

Det är ju en rättighet att ha tillgång till allt, en tjänst man betalar för som hade haft detta hade löst alla problem och inte en enda person hade laddat ner illegalt.

Ett monopol alltså? Knappast något som likatänkande som du uppmuntrar till.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det hade varit bättre om dessa synpunkter aldrig framförts eftersom det ganska snabbt blir uppenbart att kundens bästa inte ligger i företagens intresse när de gör sånt här.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, med tanke på att de som nyttjar dessa sajter knappast är kunder hos filmföretagen (snarare raka motsatsen...) så kan man nog inte utläsa något om företagens intresse för sina kunder

Permalänk
Medlem

Är det verkligen konstigt att "olagliga" sidor blir blockade?

Räcker det inte med VPN för de som fortfarande vill in där?

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

"Hovrätten menade att operatören är skyldig att hindra kunder från att besöka piratsajter då företagen kan vara juridiskt medansvariga när användare fildelar illegalt."

Borde inte politiker då ta ansvaret att skydda befolkningen från sig själva för dom är orsaken till mycket lidande?

-Med argument som sådant bör politiker vara juridiskt medansvariga för konsekvenserna idiotin dom idag påtvingar befolkningen medan dom själva bor i områden som Södermalm eller i andra befriade områden. Också juridiskt medansvariga för kommande konsekvenserna av deras förnekande av kommande ekonomiska krisen (2008 och 90-talet släng dig i väggen!)
-Lika så politikers motstånd till CBD-olja bör vara juridiskt medansvariga för lidandet deras motstånd skapar för bland annat parkinsondrabbade människor.
- Också alla som propagerat för klimathotsbluffen i decennier även när vi vet att det är en lögn (med koldioxiden) som kommer orsaka svältkatastrofer då samhället har blivit inställt för varmare temperaturer när det istället kommer bli kallare.
- Höjda skatter orsakar att svartjobb ökar för att folk behöver mer inkomst (Dyrt att driva ineffektiv och korrupt statsapparat)/enklare att utföra svartjobb än vita jobb.

Men ja... Vi vet att politiker står över resten av mänskligheten och kommer aldrig ställas till svars för allt lidande dom orsakat.

Jag hade förstått dessa censurverktyg för 10 år sedan när piratkopieringen var stor men idag med strömningstjänsterna som är mycket bekvämare och enklare att använda så har piratkopieringen rasat.

Enligt denna sida har trafiken till Piratebay sedan april sjunkit med 40%
https://www.similarweb.com/website/thepiratebay.org

Men jag förstår att dom idag vill blockera för det är trendigt att cencurera nu. Flera webbsidor som Youtube, Twitter, Facebook censurerar användare och information som kommer från en viss politisk syn som kan kortfattas till "negativt inställda till att bli påtvingade lögner och skeptiska till globalism".

Permalänk
Avstängd

o vafan skulle detta leda till.
alla som vill in på dessa sidor lägger ju bara till en vpn.
så jävla meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Och varför ska du bestämma det som inte betalar en krona?

Personligen så har jag använt piratebay för att lägga upp mitt eget album.
Så varför ska du bestämma över mina verk?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lordsqueak:

Personligen så har jag använt piratebay för att lägga upp mitt eget album.
Så varför ska du bestämma över mina verk?

Lägg ner de löjliga 0,001% scenarion.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Acceptans för dåliga ideologier bland populationen, långsam avvänjning för dumheter som detta.

Oj, kan tänka mig att det finns fler partier som faller in under den något vida beskrivningen

Skrivet av Leoms:

"Hovrätten menade att operatören är skyldig att hindra kunder från att besöka piratsajter då företagen kan vara juridiskt medansvariga när användare fildelar illegalt."

Borde inte politiker då ta ansvaret att skydda befolkningen från sig själva för dom är orsaken till mycket lidande?

-Med argument som sådant bör politiker vara juridiskt medansvariga för konsekvenserna idiotin dom idag påtvingar befolkningen medan dom själva bor i områden som Södermalm eller i andra befriade områden. Också juridiskt medansvariga för kommande konsekvenserna av deras förnekande av kommande ekonomiska krisen (2008 och 90-talet släng dig i väggen!)
-Lika så politikers motstånd till CBD-olja bör vara juridiskt medansvariga för lidandet deras motstånd skapar för bland annat parkinsondrabbade människor.
- Också alla som propagerat för klimathotsbluffen i decennier även när vi vet att det är en lögn (med koldioxiden) som kommer orsaka svältkatastrofer då samhället har blivit inställt för varmare temperaturer när det istället kommer bli kallare.
- Höjda skatter orsakar att svartjobb ökar för att folk behöver mer inkomst (Dyrt att driva ineffektiv och korrupt statsapparat)/enklare att utföra svartjobb än vita jobb.

Men ja... Vi vet att politiker står över resten av mänskligheten och kommer aldrig ställas till svars för allt lidande dom orsakat.

Jag hade förstått dessa censurverktyg för 10 år sedan när piratkopieringen var stor men idag med strömningstjänsterna som är mycket bekvämare och enklare att använda så har piratkopieringen rasat.

Enligt denna sida har trafiken till Piratebay sedan april sjunkit med 40%
https://www.similarweb.com/website/thepiratebay.org

Men jag förstår att dom idag vill blockera för det är trendigt att cencurera nu. Flera webbsidor som Youtube, Twitter, Facebook censurerar användare och information som kommer från en viss politisk syn som kan kortfattas till "negativt inställda till att bli påtvingade lögner och skeptiska till globalism".

Och om klimathotet och koldioxidens påverkan visar sig stämma så blir du juridiskt medansvarig för temperaturhöjningen pga spridande av desinformation? Visst blir det kul när man vänder på argument

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

Är nog bara en tidsfråga innan reklam avbrott på streamingsajter blir standard och man får betala extra premium för att slippa se/påtvingad reklam.

Tja, Netflix har ju redan börjat. Än så länge bara för egna serier. Men om ett tag när användarna börjar acceptera reklamavbrotten...

https://www.dagensmedia.se/marknadsforing/netflix-testar-att-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Lite av, ifall din granne kopplar in sig på din EL samt kabelTV, och du får betala allt medans de inte behöver det skulle troligen de allra flesta säga att det är helt ok att göra så.

Även om liknelsen inte riktigt kvarstår med internet så är deras argument förståeligt att ifall det är enkelt att använda nåt så försvårar detta de allra flesta från att använda sådana sidor. Lite som inbrottstjuvar tänker, ifall du har bra lås och skydd undviker du de som för en impuls tänker slå in ett fönster, de riktiga bovarna kommer att ta sig in ändå oavsett skydd.

Sådana här åtgärder minskar trafiken men stoppar den inte.

Nja. Om den liknelsen ska passa in så är det lite mer som att din granne kopplar in sig på din el men det är elleverantören som måste blockera din granne och dessutom åtalade. Istället för att angripa problemet så banar våra domstolar väg för en privatisering och ägande till företag och inte människan.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Tur man har Bahnhof då.

Men även om de också skulle tvinga bahnhof att blockera..... De kan blockera, bötfälla, arrestera, fängsla, prygla, avrätta... Jag viker aldrig ner mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HoboCop:

Bredbandsbolaget åkte på att placera en DNS blockering av TPB. Det är dock enkelt att kringå igenom att manuellt lägga in en annan DNS server på router eller i datorn under inställningar för nätverk. Man kan också använda VPN, då dom flesta VPN har egna DNS servrar. Då används inte ISP DNS som har blockerat den aktuella sidan. Med det sagt; Jag stödjer inte fildelning eller att man gör något olagligt - det är bara svar på din fråga.

enklast är om man har en telefon och kör hotspot och sedan laddar ned torrenten man behöver och byter tillbaka till sitt nätverk när man startar den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tycker alltid det är kul att man drar barnporr, human traficking eller tung organiserad drog kriminalitet i diskussioner som dessa.

Det är en viss skillnad på att 'Peter' besöker TPB för att kolla in senaste episoden av The Walking Dead, kontra om 'Peter' besöker snuffdirekt.com och köper sig en första parket till live våldtäkt och mord.

Censur är sällan något bra, men i vissa fall behövs det då det direkt skadar människor eller djur både fysiskt och psykiskt. Kan man inte se den skillnaden så vet jag inte vad man ska säga, går helt enkelt inte att föra argumentation med en sådan person - Detta gäller alla som resonerar & försöker dra peddo-kortet i sakfrågan om censur och illegal fildelning.

Det handlar ju inte om att 'Peter' begår ett annat brott. Det handlar om demokratiska principer. Har vi nu beslutat att vissa saker är olagliga bör samhället använda sina resurser för att stoppa dessa olagliga aktiviteter, inte sätta 'Peter' i fängelse. Jag tycker dock inte privata företag skall ansvara för att upptäcka och förhindra brott i sina domäner. Det är inte Censur att stänga ner Piratebay lika lite som det är censur att stoppa en demonstration för utrotningen av judar.

Permalänk
Skrivet av zzcool:

enklast är om man har en telefon och kör hotspot och sedan laddar ned torrenten man behöver och byter tillbaka till sitt nätverk när man startar den

Så länge man inte har Telia som telefonoperatör då

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det handlar ju inte om att 'Peter' begår ett annat brott. Det handlar om demokratiska principer. Har vi nu beslutat att vissa saker är olagliga bör samhället använda sina resurser för att stoppa dessa olagliga aktiviteter, inte sätta 'Peter' i fängelse. Jag tycker dock inte privata företag skall ansvara för att upptäcka och förhindra brott i sina domäner. Det är inte Censur att stänga ner Piratebay lika lite som det är censur att stoppa en demonstration för utrotningen av judar.

Men nästa sida som "några" tycker är fel kan tillexempel vara Sverigedemokraterna hemsida, de är ju enligt alla journalister nazister så.

Med det sagt så sympatiserar jag inte med SD eller använder de sidor som nu ska spärras, menar bara att det är en farlig väg "de" har bestämt sig för att gå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Men nästa sida som "några" tycker är fel kan tillexempel vara Sverigedemokraterna hemsida, de är ju enligt alla journalister nazister så.

Med det sagt så sympatiserar jag inte med SD eller använder de sidor som nu ska spärras, menar bara att det är en farlig väg "de" har bestämt sig för att gå

Om SD skulle syssla med direkta olagligheter så ser jag inget problem med att deras sidor spärras. Och att vara nazist är mig veterligen inte olagligt i Sverige ...därmed inte sagt att alla sverigedemokrater är det, eller ens att alla journalister skulle hävda det.

Visst är det möjligt med ändamålsglidning, men det är bra bit att gå innan man kommer fram till att partiers hemsidor blockeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Ett monopol alltså? Knappast något som likatänkande som du uppmuntrar till.

Nej. Snarare ett samarbete mellan tjänsterna. Var inte så trångsynt. Kanske en tjänst som kopplar samman de olika tjänsterna och alla får en bit av kakan iallafall. Filmbolagen borde lägga energi på att utveckla något sådant istället för att försöka stämma både till höger och till vänster allt från stora företag till privatpersoner.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johandea:

Varför är du så upprörd? Om man ska dra det till sin spets: du får bara se innehåll som "passar" med nuvarande ledning. Skärp dig och sluta vara så naiv, ist för att svälja allt som de rika säger.

”Svälja allt som de rika säger”? Vad innebär det? Att du inte tycker om att någon begränsar vad du får se? Tycker du inte om att ett företag begränsar ditt utbud? Byt företag då. Starta ett eget. Starta ett politiskt parti som vill skattefinansiera internetåtkomst men ett privat företag har all världens rätt att styra sitt erbjudande, sedan är det ditt val som kund om du vill vara kvar eller inte.

Du har ingen grundläggande rätt att ta del av något som någon annan producerat/tillverkat/gjort om inte den personen eller företaget vill det. På samma sätt som de inte har rätt till saker du äger om inte du vill det. Om inte ett företag vill att du i Sverige skall få se en serie så är det så. Det är helt upp till dem.

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

Nu är väl torrents inte olagligt mig veterligen. Inte torrent siter heller då dom egentligen bara delar information. Det ligger ju på var och en att följa/bryta mot lagen om uphovsrättsskyddat material. Att blockera tycker jag helt klart är en typ av censur, och ett hot mot det demokratiska samhället.
På det här sättet skulle man alltså kunna godta blockering av väldigt många sidor pga att innehållet kan användas till något olagligt.
Stäng ner IKEA, dom säljer knivar.
Fortsätter det så lever vi ju snarare i en diktatur.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Om SD skulle syssla med direkta olagligheter så ser jag inget problem med att deras sidor spärras. Och att vara nazist är mig veterligen inte olagligt i Sverige ...därmed inte sagt att alla sverigedemokrater är det, eller ens att alla journalister skulle hävda det.

Visst är det möjligt med ändamålsglidning, men det är bra bit att gå innan man kommer fram till att partiers hemsidor blockeras.

Många bäckar små som man brukar säga😉

Vet att det är långt dit, men dagen då FRA började spionera på hela befolkningen i stor utsträckning var det ett himla liv över det, idag är det ingen som bryr sig, samma sak sker här om än i mindre skala

Permalänk
Avstängd

Var stortankare in the golden days.
Numera bryr jag mig inte.
Hyr dom få filmer som är sevärda.t.ex Dead pool 2.Bästa film jag sett på länge.
Mesta av min fritid går till lagligt köpta spel.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Många bäckar små som man brukar säga😉

Vet att det är långt dit, men dagen då FRA började spionera på hela befolkningen i stor utsträckning var det ett himla liv över det, idag är det ingen som bryr sig, samma sak sker här om än i mindre skala

Samtidigt är det många som gladeligen tillåter google att samla in i princip hur mycket information som helst utan att bry sig nämnvärt, så att folk inte reagerar på övervakning är kanske inte så konstigt

Permalänk

VPN. Svaret som löser problemet och använder ni inte redan det idag. Börja nu.

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL