AMD "Polaris 30" används i Radeon RX 590 – över 10 procent snabbare än RX 580

Permalänk
Medlem

Refresh på en refresh...yes äntligen!...eller inte.Förhoppningsvis får Nvidia en utmanare genom Intels intåg på grafikmarknaden inom ngt år.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av femkantig:

inte direkt första gången, hur många olika namn har 7970?

7970
7970 GHZ edition
280x

Hur många hade inte GT8800 och GTX 680?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Naturligtvis är det helt ok att uttala sig kritiskt, men meningslösa och provocerande"AMD/Nvidia/Intel/whatever är säääämst"-oneliners undanbedes.

Citat:

§1.2 [..] Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.
§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Refresh på en refresh...yes äntligen!...eller inte.Förhoppningsvis får Nvidia en utmanare genom Intels intåg på grafikmarknaden inom ngt år.

Detta är ju en refresh som de bör göras. 580 var väl i princip bara en överklockning. Presterar det 10% bättre än 580 med samma eller lägre tdp ger det dessutom nvidia en rejäl match. (det är inte tänkt att 590 ska tävla mot rtx 2080. Utan gtx 1060 och kanske ett framtida rtx 2060. )
Men jag avvaktar till jag sett rejäla tester och vad priserna landar på innan jag säger om kortet är vettigt eller ej.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Detta är ju en refresh som de bör göras. 580 var väl i princip bara en överklockning. Presterar det 10% bättre än 580 med samma eller lägre tdp ger det dessutom nvidia en rejäl match. (det är inte tänkt att 590 ska tävla mot rtx 2080. Utan gtx 1060 och kanske ett framtida rtx 2060. )
Men jag avvaktar till jag sett rejäla tester och vad priserna landar på innan jag säger om kortet är vettigt eller ej.

Problemet är att AMD verkar ha noll intresse av att fixa sina kort, de har inte ens ansträngt sig att fixa VP9-stöd i hårdvaran för varken Vega eller denna refresh. :\ Går bort till HTPC om de inte ens har grundläggande HW acceleration.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

För att RX 590 är egentligen bara ett RX 580 med högre frekvenser själv anser jag att det inte är något större problem men RX 585 är bättre än RX 590 då man förväntar sig lite högre prestanda ökningar efter varje tio tal när det kommer till GPU.

fast det är lite mer än "bara ett RX 580 med högre frekvenser". Samma Polaris i grunden, ja, vi pratar också om en processkrympning, så man har inte bara skruvat upp frekvenserna i GlobalWattman direkt. Tycker AMD gjort sig förtjänt av att i alla fall gå upp en tia i modellnamn för processkrympningen man gjort med nya modellen om det stämmer att man går från 14nm till 12nm nu.

Hade man gjort en basic överklockning som vem som helst hade kunnat göra... ja då hade det varit en annan femma. Då hade jag tyckt att det varit en fräckis att lansera nytt kort och kalla det RX590, men här har vi ny litografi. Självklart ska AMD kunna marknadsföra det som en klar och tydlig ny produkt. Det ska inte kunna vara på något sätt otydligt för nya konsumenter som inte är "sweclockare" att det är nya produkter på ingång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

fast det är lite mer än "bara ett RX 580 med högre frekvenser". Samma Polaris i grunden, ja, vi pratar också om en processkrympning, så man har inte bara skruvat upp frekvenserna i GlobalWattman direkt. Tycker AMD gjort sig förtjänt av att i alla fall gå upp en tia i modellnamn för processkrympningen man gjort med nya modellen om det stämmer att man går från 14nm till 12nm nu.

Hade man gjort en basic överklockning som vem som helst hade kunnat göra... ja då hade det varit en annan femma. Då hade jag tyckt att det varit en fräckis att lansera nytt kort och kalla det RX590, men här har vi ny litografi. Självklart ska AMD kunna marknadsföra det som en klar och tydlig ny produkt. Det ska inte kunna vara på något sätt otydligt för nya konsumenter som inte är "sweclockare" att det är nya produkter på ingång

RX 680 skulle vara ett mer passande namn med tanke på RX 480 -> RX 580.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

fast det är lite mer än "bara ett RX 580 med högre frekvenser". Samma Polaris i grunden, ja, vi pratar också om en processkrympning, så man har inte bara skruvat upp frekvenserna i GlobalWattman direkt. Tycker AMD gjort sig förtjänt av att i alla fall gå upp en tia i modellnamn för processkrympningen man gjort med nya modellen om det stämmer att man går från 14nm till 12nm nu.

Hade man gjort en basic överklockning som vem som helst hade kunnat göra... ja då hade det varit en annan femma. Då hade jag tyckt att det varit en fräckis att lansera nytt kort och kalla det RX590, men här har vi ny litografi. Självklart ska AMD kunna marknadsföra det som en klar och tydlig ny produkt. Det ska inte kunna vara på något sätt otydligt för nya konsumenter som inte är "sweclockare" att det är nya produkter på ingång

Skulle föredra RX 680 eller RX 585 istället gillar inte när man har samma GPU inom samma serie med olika namn RX 590 är en krympt version av RX 580. RX 585 föredrar jag framför 590 ifall man verkligen måste ha båda modellerna i samma serien då det visar att det är uppiffat RX 580.

Edit RX 580X är också ett alternativ

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Calle2003:

RX 680 skulle vara ett mer passande namn med tanke på RX 480 -> RX 580.

AMD fick en hel hög skit här på forumet över namnet RX580.

Skrivet av Anders9110:

Skulle föredra RX 680 eller RX 585 istället gillar inte när man har samma GPU inom samma serie med olika namn RX 590 är en krympt version av RX 580. RX 585 föredrar jag framför 590 ifall man verkligen måste ha båda modellerna i samma serien då det visar att det är uppiffat RX 580.

Edit RX 580X är också ett alternativ

Håller inte med, det här är nog ett kort i väntan på 7 nm.
RXx590 10% snabbare än RX580, som är 10% snabbare än RX570, känns ganska logiskt.
Ingen stor sak, men alla kan inte blir nöjda.

Nedan gäller inte era inlägg, lite allmänna synpunkter.
En del är missnöjda över att AMD lanserar RX590, var så god köp ett RX580 i stället!
Att det sedan gnälls, över att det inte gnälls tillräckligt, är närmast Kafka-artat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

AMD fick en hel hög skit här på forumet över namnet RX580.
Håller inte med, det här är nog ett kort i väntan på 7 nm.
RXx590 10% snabbare än RX580, som är 10% snabbare än RX570, känns ganska logiskt.
Ingen stor sak, men alla kan inte blir nöjda.

Nedan gäller inte era inlägg, lite allmänna synpunkter.
En del är missnöjda över att AMD lanserar RX590, var så god köp ett RX580 i stället!
Att det sedan gnälls, över att det inte gnälls tillräckligt, är närmast Kafka-artat.

Nvidia gjorde likadant med GTX 460 -> GTX 560. 😊

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Refresh på en refresh...yes äntligen!...eller inte.Förhoppningsvis får Nvidia en utmanare genom Intels intåg på grafikmarknaden inom ngt år.

Meeh... Folk köper ju Skylake Refresh, Refresh... Refresh snart från Intel. Där klagar inga Intel fans vad jag kan se.

Att de inte gör det till 600-serien gör det ju inte eg till mer refresh än 1070Ti heller. De har bara tagit en bättre version av chippet och lagt till det i befintlig serie. Så pga 585/590 namnet har jag svårt att tolka det som en refresh, då det är samma serie som nuvarande.

Och jag tror inte det är fel att AMD får ett kort som kan sätta 1060 6G på prov, för om inget annat tvingar det Nvidia till att sänka priset lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Intressant att läsa en del kommentarer som försvarar AMD's refresh, när nvidia eller Intel gör samma sak så gapas det om skandal från samma hörna.

Inga skandaler alls, så länge man lägger sig i ett passande prissegment.

Sedan är det väl vedertagen kunskap att AMD ligger efter på grafiksidan?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Verkar vara många som fortfarande spelar med gtx 1060

Är väl inte så konstigt. Fungerar mycket bra till 1080p och genererar märkbart mindre värme än alternativen från AMD.
Har dessutom varit billigare och lättare att få tag på senaste året.

Jag har inga planer på att göra mig av med mitt kort inom överskådlig tid, även om AMD skulle presentera lockande alternativ.

Permalänk
Medlem

Är det TSMC eller GF som tillverkar denna gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Meeh... Folk köper ju Skylake Refresh, Refresh... Refresh snart från Intel. Där klagar inga Intel fans vad jag kan se.

Där är ju dock en väsentlig skillnad, Intel är fortfarande bäst.

Men givetvis hade man velat att det skulle gå fortare framåt oavsett läger.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Meeh... Folk köper ju Skylake Refresh, Refresh... Refresh snart från Intel. Där klagar inga Intel fans vad jag kan se.

Att de inte gör det till 600-serien gör det ju inte eg till mer refresh än 1070Ti heller. De har bara tagit en bättre version av chippet och lagt till det i befintlig serie. Så pga 585/590 namnet har jag svårt att tolka det som en refresh, då det är samma serie som nuvarande.

Och jag tror inte det är fel att AMD får ett kort som kan sätta 1060 6G på prov, för om inget annat tvingar det Nvidia till att sänka priset lite.

Det hela blir efter vilket pris de lägger kortet på. Skulle de kosta 2000kr så är det ju ett jädrigt bra kort för pengarna men landar det på 3000kr så får de ju ett sämre pris/prestandaläge sett mot föregångaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Där är ju dock en väsentlig skillnad, Intel är fortfarande bäst.

Men givetvis hade man velat att det skulle gå fortare framåt oavsett läger.

Tänker inte göra detta till en Intel vs AMD tråd, men jag vill poängtera att du hade inte sett någon 8-core Intel refresh om inte AMD hade gjort sin Ryzen, och 7700k är inte snabbast i dag heller. Så det är lite Intel PR magi som gör att du anser det okej antar jag.

Så min poäng här är, alla företag gör Refresh, oavsett vad man tycker om dem. Intel lanserar ju dock dem som nya hela tiden, vilket är något jag anser fel gjort. Det är samma kärna. Är ingen skillnad mellan Kaby och Coffee, än deras grundfrekvenser och/eller antal "beräkningsenheter", precis som AMDs 590 vs 580 bara är högre frekvens.

AMD dock väljer att inte lansera den som ny generation, utan en uppgraderad befintlig. Så om Intels om-lanserade Kaby är okej, bör AMDs om-lanserade 580, också vara det. Och hade de nya Intel CPUerna varit på 7000-serien, tror jag fler hade insett att det är bara refresh det med.

Nvidia gjorde ju samma med 1070Ti, där de lanserade en uppgraderad 1070 i samma serie som befintlig.

Skrivet av Elektron:

Det hela blir efter vilket pris de lägger kortet på. Skulle de kosta 2000kr så är det ju ett jädrigt bra kort för pengarna men landar det på 3000kr så får de ju ett sämre pris/prestandaläge sett mot föregångaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Mjo självklart har priset stor bit av det. Det bör ju kosta mer än 580 iaf, och 1060 6G får du ge 3000kr för idag, så jag tror ändå det lär landa rätt högt. Nvidia har inte direkt varit snabba på att driva ner priserna, så ser ingen direkt anledning varför AMD skulle göra det heller, om de nu har snabbare än 1060. De måste bara lägga sig mellan 1070 och 1060 i pris, och 1070 kostar ju trots allt 4500kr+, så 3000-3500kr är inte orimligt, när 580 säljer för 2500-3000kr, dvs ett gap Nvidia inte har något kort öht i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Där är ju dock en väsentlig skillnad, Intel är fortfarande bäst.

Men givetvis hade man velat att det skulle gå fortare framåt oavsett läger.

Fast det där stämmer ju inte heller. Att bara säga att "intel är bäst" är som att säga att "Volvo är bäst" utan att sen precisera något mer än så.

Jag tycker det är ärligt av AMD att sätta RX590, de har trots allt gått ner till 12nm. Det är ju dock inte en helt ny arkitektur så de räknar den fortfarande i samma serie, vilket känns fair. Får hoppas de kan sätta aggressivt pris också.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tänker inte göra detta till en Intel vs AMD tråd, men jag vill poängtera att du hade inte sett någon 8-core Intel refresh om inte AMD hade gjort sin Ryzen, och 7700k är inte snabbast i dag heller. Så det är lite Intel PR magi som gör att du anser det okej antar jag.

Så min poäng här är, alla företag gör Refresh, oavsett vad man tycker om dem. Intel lanserar ju dock dem som nya hela tiden, vilket är något jag anser fel gjort. Det är samma kärna. Är ingen skillnad mellan Kaby och Coffee, än deras grundfrekvenser och/eller antal "beräkningsenheter", precis som AMDs 590 vs 580 bara är högre frekvens.

AMD dock väljer att inte lansera den som ny generation, utan en uppgraderad befintlig. Så om Intels om-lanserade Kaby är okej, bör AMDs om-lanserade 580, också vara det. Och hade de nya Intel CPUerna varit på 7000-serien, tror jag fler hade insett att det är bara refresh det med.

Nvidia gjorde ju samma med 1070Ti, där de lanserade en uppgraderad 1070 i samma serie som befintlig.

"Intel PR magi" som påverkar mig? Sluta kleta av fanboyism på mig för att försöka göra poänger och bemöt istället argumentet.

Intel är utan tvekan den tillverkaren som har bäst processorer för konsumenter bortsett från pris. Nej, Intel hade med största sannolikhet inte släppt sin 9900K alls och vi hade inte fått se någon 8-core för konsumenter nu om inte AMD släppt Ryzen.

Men tillbaka till min poäng. En refresh av ett grafikkort som redan ligger efter konkurrenten är betydligt tråkigare än en refresh av en processor som redan är bäst i sitt segment.

Sen klagar folk hela tiden på Intel. Ökningen i prestanda vi får se är ju minst sagt tråkig den också, men man kan där i alla fall trösta sig med att de skjuter gränserna framåt. Det är knappast något man kan säga med RX 590. Den är bara tråkig.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

"Intel PR magi" som påverkar mig? Sluta kleta av fanboyism på mig för att försöka göra poänger och bemöt istället argumentet.

Intel är utan tvekan den tillverkaren som har bäst processorer för konsumenter bortsett från pris. Nej, Intel hade med största sannolikhet inte släppt sin 9900K alls och vi hade inte fått se någon 8-core för konsumenter nu om inte AMD släppt Ryzen.

Men tillbaka till min poäng. En refresh av ett grafikkort som redan ligger efter konkurrenten är betydligt tråkigare än en refresh av en processor som redan är bäst i sitt segment.

Sen klagar folk hela tiden på Intel. Ökningen i prestanda vi får se är ju minst sagt tråkig den också, men man kan där i alla fall trösta sig med att de skjuter gränserna framåt. Det är knappast något man kan säga med RX 590. Den är bara tråkig.

Så när AMD krymper ner till 12nm så är man tråkiga, men när Intel i flera år lanserar flertalet produkter på 14nm utan att krympa så är det ok för att "de är bäst"?

Sedan känns det aningen märkligt att på något vis jämföra produkter utan att ta hänsyn till priset. Det är i 99% av fallen högst intressant för konsumenter att veta hur en produkt presterar per krona.

Bör väl förtydliga att jag gillar framsteg oavsett vem det är som står för dem. Det är bra för oss konsumenter med utveckling och konkurrens.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Fast det där stämmer ju inte heller. Att bara säga att "intel är bäst" är som att säga att "Volvo är bäst" utan att sen precisera något mer än så.

Jag tycker det är ärligt av AMD att sätta RX590, de har trots allt gått ner till 12nm. Det är ju dock inte en helt ny arkitektur så de räknar den fortfarande i samma serie, vilket känns fair. Får hoppas de kan sätta aggressivt pris också.

Jag ville bara gör en poäng med att en refresh är i alla fall "roligare" om det skjuter på det bästa man kan få jämfört med en refresh som i praktiken inte gör jättemycket.

Givetvis finns det en marknad för RX 590 för de som vill köpa bra grafikkort i mellanklassen. AMD har de senaste åren levt på att lansera mer prisvänliga produkter i olika segment och det är uppskattat i sig.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så när AMD krymper ner till 12nm så är man tråkiga, men när Intel i flera år lanserar flertalet produkter på 14nm utan att krympa så är det ok för att "de är bäst"?

Sedan känns det aningen märkligt att på något vis jämföra produkter utan att ta hänsyn till priset. Det är i 99% av fallen högst intressant för konsumenter att veta hur en produkt presterar per krona.

Bör väl förtydliga att jag gillar framsteg oavsett vem det är som står för dem. Det är bra för oss konsumenter med utveckling och konkurrens.

Att ligga kvar på samma tillverkningsteknik är rätt tråkigt oavsett vilket företag som har svårt att avancera. Men bortsett från det har Intels processorer flyttat gränserna för vad som anses var bäst. Det i sig är betydligt mer intressant "och något man kan trösta sig med".

RX 590 må vara ett teknologiskt framsteg för AMD, men det är ju ingen rolig lansering om du frågar mig. Inte någonstans sett till vad som finns på marknaden idag.

Priset har absolut en enorm betydelse. Att jämföra produkter utan hänsyn till priset är väl helt okej ur ett teknologiskt hänseende?

Jag skulle nog be er att inte överanalysera det jag skriver. Jag bara kryddade en kommentar avsedd för "refresh på refresh på refresh" är roligare om det i alla fall pushar gränserna framåt. Det gör inte RX 590 mer än om man isolerat tittar på vad AMD har och exkluderar konkurrensen.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Att ligga kvar på samma tillverkningsteknik är rätt tråkigt oavsett vilket företag som har svårt att avancera. Men bortsett från det har Intels processorer flyttat gränserna för vad som anses var bäst. Det i sig är betydligt mer intressant "och något man kan trösta sig med".

RX 590 må vara ett teknologiskt framsteg för AMD, men det är ju ingen rolig lansering om du frågar mig. Inte någonstans sett till vad som finns på marknaden idag.

Priset har absolut en enorm betydelse. Att jämföra produkter utan hänsyn till priset är väl helt okej ur ett teknologiskt hänseende?

Jag skulle nog be er att inte överanalysera det jag skriver. Jag bara kryddade en kommentar avsedd för "refresh på refresh på refresh" är roligare om det i alla fall pushar gränserna framåt. Det gör inte RX 590 mer än om man isolerat tittar på vad AMD har och exkluderar konkurrensen.

Tycker det mesta som hänt under de senaste åren varit ganska "ospännande". Det största som hänt är ju att fler kärnor nått vanliga konsumenter på CPU-sidan till ett ganska attraktivt pris, vilket mer eller mindre är AMD's förtjänst.

Sedan är det till viss del som du säger, att Intel kramat ur de sista dropparna ur 14nm. Tror dock inte att man kommer att stå kvar på samma nod lika länge nu framöver när konkurrensen plötsligt finns där. Vilket såklart känns lite smått spännande iaf.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tycker det mesta som hänt under de senaste åren varit ganska "ospännande". Det största som hänt är ju att fler kärnor nått vanliga konsumenter på CPU-sidan till ett ganska attraktivt pris, vilket mer eller mindre är AMD's förtjänst.

Sedan är det till viss del som du säger, att Intel kramat ur de sista dropparna ur 14nm. Tror dock inte att man kommer att stå kvar på samma nod lika länge nu framöver när konkurrensen plötsligt finns där. Vilket såklart känns lite smått spännande iaf.

Helt klart har det varit generellt sätt tråkigt där men det handlar nog inte bara om ovilja att krympa. Intel krympte även när AMD inte var ett hot. Att de stannat nu är nog faktiskt för de fått oväntade problem. De har väl bara 1-2 noder kvar att krympa till innan det är fysiskt stopp. Så oväntade problem kanske är något man bör räkna med framöver också.

AMD ska ha stor creds för lanseringen av Ryzen. Men jag tror inte de gjorde det så mycket för oss som för de själva. De såg ett tydligt behov av att fler vill ha mer än 4 kärnor att och att Intel mjölkade med sin dyrare plattform där. Smart drag och det absolut det roligaste vi sett på processormarknaden på ganska länge.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Helt klart har det varit generellt sätt tråkigt där men det handlar nog inte bara om ovilja att krympa. Intel krympte även när AMD inte var ett hot. Att de stannat nu är nog faktiskt för de fått oväntade problem. De har väl bara 1-2 noder kvar att krympa till innan det är fysiskt stopp. Så oväntade problem kanske är något man bör räkna med framöver också.

AMD ska ha stor creds för lanseringen av Ryzen. Men jag tror inte de gjorde det så mycket för oss som för de själva. De såg ett tydligt behov av att fler vill ha mer än 4 kärnor att och att Intel mjölkade med sin dyrare plattform där. Smart drag och det absolut det roligaste vi sett på processormarknaden på ganska länge.

Förstå mig rätt. Hade AMD varit i Intels position under de senaste 5-10 åren så hade de nog agerat ganska likvärdigt med hur Intel har agerat.

Företag vill tjäna pengar, gärna så mkt som möjligt. Dock finns det små skillnader gällande hur man implementerar olika tekniker. Ta Nvidias G-sync vs Freesync t ex.

Men det är en helt annan diskussion.

Ha en bra dag.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

ntel är utan tvekan den tillverkaren som har bäst processorer för konsumenter bortsett från pris. Nej, Intel hade med största sannolikhet inte släppt sin 9900K alls och vi hade inte fått se någon 8-core för konsumenter nu om inte AMD släppt Ryzen.

Men tillbaka till min poäng. En refresh av ett grafikkort som redan ligger efter konkurrenten är betydligt tråkigare än en refresh av en processor som redan är bäst i sitt segment.

Sen klagar folk hela tiden på Intel. Ökningen i prestanda vi får se är ju minst sagt tråkig den också, men man kan där i alla fall trösta sig med att de skjuter gränserna framåt. Det är knappast något man kan säga med RX 590. Den är bara tråkig.

Som det är nu, är Intel CPU inom exakt ett segment, snabbast. Ja. Håller helt med.
Men 6000kr+ för något jag inte kommer ha nytta av, ser jag inte värt det. En beg 8700k är mycket mer prisvärd, när den klockats upp till samma frekvens.

Och ska du ha trådad prestanda, kan du köpa TR eller tom 2700x för halva priset, så "bäst på vad" frågar jag? Att vara minst värd pengarna? Jepp. Att vara överprisat Kaby-lake? Jepp. Att med 2080Ti GPU ge några FPS mer i 1080... yep. Att vara re-refresh av 14nm noden (också lika tråkig), yep.

Jag bryr mig ärligt inte vad du anser är "bäst", då det är en subjektiv åsikt, så vi kommer nog inte ha samma åsikt.

Efter eller före konkurrenten är i så fall din åsikt, baserat på vilket test du gör. Mining hashen är märkbart bättre på AMD än de flesta Nvidia kort. DX12 prestandan är ofta bättre på 500 serien än 10-serien (tom gamla 7970/290 har bättre DX12 prestanda än många Nvidia kort). Så det handlar om vad du själv jämför. 570 är tex ett bättre kort än 1060 3G idag då 3GB VRAM blir flaskhals som gör att du får stutters i en hel del spel, eller så behöver du 16GB RAM, dät 570 + 8GB RAM räcker för jämn prestanda. Och 1060 6GB vs 580/590 8GB blir då också en VRAM/DX12/framtids fråga.

Så att de utökar detta med 10% snabbare 590 (mot 580) är inget fel i mina ögon. Hade de gjort ett "680" hade jag tyckt det var dåligt precis bredvid din åsikt, då jag redan när 500 serien släpptes ansåg det dåligt. Så för mig har det inget med snabbast, utan med hur det presenteras.

Men om du tycker den är tråkig, låt bli att kommentera eller köpa den då. Lovar dig att ingen tvingar dig.

AMD kommer troligen aldrig lanserat något "nytt eller bättre", då de tjänar inget på det då även om de lanserar den mest prisvärda eller bästa produkten på marknaden, kommer folk ändå med något argument varför de ändå inte är bra. De tjänar mest på att lansera mellan-klass produkter där antal köpare är flest. Och de lanserade denna då de hittade ett hål i Nvidias lineup (och du kan sätta 1kr på att Nvidia just nu tweakar en 20-serie bara för att matcha det). Anledningen till 1070Ti var ju Vega 56... Det kallas marknadsföring

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag skulle nog be er att inte överanalysera det jag skriver. Jag bara kryddade en kommentar avsedd för "refresh på refresh på refresh" är roligare om det i alla fall pushar gränserna framåt. Det gör inte RX 590 mer än om man isolerat tittar på vad AMD har och exkluderar konkurrensen.

Förstår att 590 inte är en taklyftare, till 100%. Men den blir ju inte snabbare eller bättre för den hade hetat 680, eller stolt hetat Polaris-Lake. De har trots allt lyft Polaris gång på gång, precis som Intel. Nvidia har också lyft pascal gång på gång och till fantastiskt resultat. Men Titan korten har ändå varit "snabbare" varje generation, så det beror väl då på hur och vad man jämför med, eller?

Jag anser det lite tråkigt oavsett att göra re-fresh på refresh, för det görs i båda AMDs fall och i Intels fall då man inte ha något annat att ge ut. AMD har annonserat att 7nm GPUer ska komma 2019, och de har bekräftat gång på gång att allt går enligt planerna, så detta är nog mer en marknads bit för att fylla ett hål Nvidia har, tills de lanserar nästa.

Enda roliga öht med Intels lanseringar är ju fler kärnor. Men precis lika onödigt som AMDs 16 trådar är för det mesta man gör idag, är Intel 16 trådar för det mesta man gör idag. Enda som 9000-serien vinner på är frekvens, och då alla redan klockat upp sina delidade 7700k, 8700k osv, så är det benchmark poäng, inget mer. Typ BF kan bara använda 12 trådar effektivt ändå.

Skrivet av FredrikMH:

Priset har absolut en enorm betydelse. Att jämföra produkter utan hänsyn till priset är väl helt okej ur ett teknologiskt hänseende?

Och låt oss göra det då.
Intel har sålt befintlig teknik till er gång på gång på gång. Deras 6-8 core är inga tekniska under. Noden klarade 5Ghz redan på Kaby-Lake tiden. Både 18 och 28 core är Xeon CPUer som validerats om. Det är samma arkitektur i samtliga CPUer, och de lanserade Coffe-lake med en omdöpt och lappad z270 Chipset. Först nu verkar de ha lyckats få produktionstid att ens lansera ett nytt chipset (Z390) med 9000-serien.

Och alla Intels framtidsplaner är osäkra, då de själva inte vet när 10nm noden är redo. De hoppas nå massproduktion Q4 2019, dvs 1 år från nu. De har tom valt att fastlödda 9900k och 9700k, bara för att ens klara av att lansera dessa för att kunna "hänga med".

AMD har tagit en hel ny arkitektur CPUer och inte bara gjort en modulär design, utan en bra sådan, med potential att kunna hantera både 7nm och 5nm pga deras "CCX kluster" är väldigt litet jämfört med Intels lösningar med en för varje 4-core -> 28-core. Så även om de får defekter och dålig yield, kan de ändå lansera både 4-6-8...-32 core till rimligt pris, då de kan få mer effektiv yield. De har tagit något som Intel gjorde med Core2Quad (som var väldigt lyckat på sin tid) och inte bara gjort den modern, utan även gjort en lösning där du kan sätta in iGPU som ett kluster för helt modulär grund.

De har lanserat allt detta på för dem tidigare helt okänd nod, helt okänt arkitektur och design, och denna har fått Intel att få sådan panik att de snabb lanserat både 6-core före planerna och 8-core som inte ens var på kartan.

Rent tekniskt... har de fan gjort ett mirakel.

På GPU sidan har de skapat grunden för 2 öppna tekniker som både Intel och AMD använder (båda även Nvidia kan ibland använder), och de har valt att ta sig an HBM teknik till massan.

Freesync är något som Intel redan satsar på, och kommer med kommande GPUer och Nvidia själva kör den på laptops (men påstår att det inte går så klart på deras desktop, trots att det är en Vesa Standard).

Vulkan är något som AMD grundade, och MS Dx12 är en liknande teknik som också bygger på nära hårdvaran API. Du kan titta på ett stengammalt 7970 för att se hur den grunden står sig idag, förvånansvärt bra. 10-serien av Nvidias kort har än idag inte bra DX12/Vulkan stöd, men pga NVidias optimerade DX11 drivare, bra prestandan där istället.

HBM kunde varit en kanonbra tillskott, men tillverkarna av den kunde inte leverera vad de planerade (inte mer än Intel inte kunde leverera 10nm CPUer). AMD hade inget val mer än att lansera det med långsammare HBM2 än planerat tex. Det var en vågad satsning som inte gick hem... 1 av 4 som inte gått hem.

Intels Optane var i teorin enormt... i praktiken en meningslös produkt för icke företag med tunga serverkrav. Och Micron har valt att avbryta NAND samarbetet pga de också inte anser det värt det.

Så om vi tittar just... teknologiskt hänseende har Nvidias RTX tillfört mer till dagens marknad än något Intel lanserat senaste 3+ åren, och enda de lever på är 5Ghz... om och om igen (med 2 fler kärnor varje gång).

Ledsen för offtopic, men att jämföra produkter på teknologisk nivå, måste ju härleda lite till vad som faktiskt skapat dem. Som det är nu har Nvidia hoppat till nästa grund. AMD ska till Navi nästa år... och Intel spottar ut 2016 års CPUer nästan hela 2019. Varför hurrar du är min fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag bryr mig ärligt inte vad du anser är "bäst", då det är en subjektiv åsikt, så vi kommer nog inte ha samma åsikt.

Nja, vad som är bäst är inte subjektivt så länge man inte börjar väga in vad som är värt vad (vilket är subjektivt).

Du hittar extremt få scenarion där Intel är sämre än AMD för konsumenter (jag skriver så för att gardera mig lite). Detta är något tester tydligt visar och är inte subjektivt någonstans.

Men det ska inte förväxlas med vad som är lämpligast att köpa. Det däremot är ju något subjektivt som är upp till konsumenten själv att avgöra. 2700X är t.ex. ett mer prisvärt val än 9900K om man behöver 8c/16t. Men den är inte bättre.

När det gäller grafikkort så ligger AMD efter jo. Att du kan hitta grafikkort från AMD som för samma pris presterar bättre än Nvidia är bara ett exempel på det jag nämnt ovan. Att de har prisvärda alternativ i mellansegmentet. All heder åt AMD där.

RX 590 må vara ett prisvärt val i sitt segment. Det har jag inga invändningar mot. Men lanseringen i sig är tråkig (ja det är subjektivt).

Att du dessutom tycker jag borde vara tyst och inte uttrycka min åsikt i detta visar på hur tramsig du är. Det visar också hur insyltat debatten kring olika läger är på Sweclockers. Hur konfirmeringsbias bekräftar ens teori att "AMD kritiseras orättvist för att någon nämner något negativt" eller vice versa åt andra hållet. Så fort det görs blir antaganden om den man diskuterar med så felaktiga att allt spårar ut.

Bara för jag är kritisk mot en produkt som ett företag har släppt innebär det inte per automatik att jag är kritisk mot företaget i övrigt. Att jag anser att denna lansering är tråkig gör inte produkten i sig dålig, osäljbar, meningslös eller ett svek mot all gamers. Då hade jag skrivit det!

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Nja, vad som är bäst är inte subjektivt så länge man inte börjar väga in vad som är värt vad (vilket är subjektivt).

Du hittar extremt få scenarion där Intel är sämre än AMD för konsumenter (jag skriver så för att gardera mig lite). Detta är något tester tydligt visar och är inte subjektivt någonstans.

Att du dessutom tycker jag borde vara tyst och inte uttrycka min åsikt i detta visar på hur tramsig du är. Det visar också hur insyltat debatten kring olika läger är på Sweclockers. Hur konfirmeringsbias bekräftar ens teori att "AMD kritiseras orättvist för att någon nämner något negativt" eller vice versa åt andra hållet. Så fort det görs blir antaganden om den man diskuterar med så felaktiga att allt spårar ut.

Nej jag tycker inte du borde vara tyst, men du hittar själv på ett område där du subjektivt väger bort priset (i den bit jag citerade). Detta var också därför hela mitt svar till dig grundat på, dvs din egen invägning.

Och självklart blir det då min åsikt på din invägning (jag kan inte läsa dina tankar), utan får bemöta ditt sätt att hitta område, med samma sätt.

Jag nämnde också HBM2, och AMD misslyckande i Vega, som hade varit den klass ovan polaris, och den är vad den är, så ingen tvekan att AMD är efter i det segmentet. Har inte påstått något annat.

Ang Intel CPU vs AMD CPU, jag kan hitta rätt många scenarion där AMD imho är bättre. Det var först när du tog ut priset, som din sida av ekvationen går ihop. Vill du ha max prestanda, har både AMD och Intel snabbare lösningen i HEDT klassen. Men jag antar att då går jag utanför din artificiella begränsning?

Alla som jämför 2 saker, och jag menar mig, dig och alla som läser detta, väger in subjektiva åsikter. Är ganska naturligt att göra så. Vissa vill ha 10% mer för 100% högre pris och anser det okej. Andra accepterar kompromisser på andra ställen för att få samma prestanda istället. Och hade du fått Intels alternativ till samma pris som vinsten, hade jag suttit precis bredvid dig i åsikten. Även om de varit 10-20% dyrare hade varit bra val. Men om du läste mitt förra inlägg så ser du att Intels fördel är 1-core 5Ghz. Detta oavsett 7600k eller 7980X (överklockad i 3D Mark striderna). Så det finns bättre intel alternativ också.

Så "behöver"... är ett intressant ord. Det låter bättre än vill ha eller hur? Men behöver gör nog ingen, verkligen ingen. Du kommer överleva med en 8700k... lovar. Du vill dock kanske ha något annat... och då är det åter subjektivt. För behöver är sällan något annat än vill ha inom entusiasters val av delar.

Så min kritik till ditt svar här är, sluta försök gömma dig bakom "behöver" som en dålig åsikt. För hade du behövt 16-trådar, hade du haft det redan innan 9900k.

Så är 9900k snabbare? Ingen tvekan, om du aldrig överklockar. I stock är den snabbaste mainstream CPUn du kan köpa. Men hur många "behöver" den? Troligen inte ens hälften av dem som "vill ha den".

Är AMD 590 snabbare än 580.. ingen tvekan, om du inte överklockar 580 kortet. I stock är den snabbaste AMD mainstream GPUn de har att erbjuda.

Du kan i båda fall gå upp till entusiast klass och ta en 7980X och 2080Ti dock... men är det samma klass?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är en tråkig nyhet . Jag hade hellre sett en uppgradering av vega 56 och 64 . Förstår dock AMD dom flesta som köper grafikkort har ett max tak på runt 3 k för mig som har ett max tal på runt 7-8 k finns inte ett skit roligt att köpa . 7nm ligger runt hörnet kan bara hoppas att med den lilla prestanda ökning som kom med Nvidia 2000 serien att AMD sätter lite press på priserna . Jag köpte ett 780 i min gamla burk några dagar efter lanserade AMD 290 x och vanliga 290 med följd att NVIDIA tvingades sänka sina priser med nästan 2 k på 780 . Jag kan även tänka mig ett AMD kort om prestandan finns där .Mycket text men vad jag menar är att båda tillverkarna behövs annars får vi betala extremt överpris . Kommer nog att köpa en Amd prolle nästa gång trots att jag bara spelar och intel är bättre på just det men konkurrensen behövs verkligen .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm