Telia tvingas blockera fildelningssajter

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Okej så det är censurering som begrepp du är starkt emot?

Men är det att censurera att begränsa tillgången på olagligt material?

Nej, begreppet censur ska användas. Men jag är starkt emot censur som metod.

Ja, att begränsa tillgången till immateriellt material, oavsett om det är lagligt eller ej, är censur, och det ska, enligt mig, bara användas så lite som möjligt, för de grövsta brotten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Hm, på vilket sätt ligger V bakom detta? Normalt så brukar det klagas på att det är de rika/giriga filmbolagen som ligger bakom, menar du alltså att vänsterpartiet vill premiera Kapitalet? Känns inte det lite bakvänt kanske?

Acceptans för dåliga ideologier bland populationen, långsam avvänjning för dumheter som detta.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Acceptans för dåliga ideologier bland populationen, långsam avvänjning för dumheter som detta.

Det tycker väl alla om "motståndarnas" ideologier...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johandea:

Nej, begreppet censur ska användas. Men jag är starkt emot censur som metod.

Ja, att begränsa tillgången till immateriellt material, oavsett om det är lagligt eller ej, är censur, och det ska, enligt mig, bara användas så lite som möjligt, för de grövsta brotten.

Tror du behöver läsa på om begreppet censur faktiskt ...

Hmm intressant. Du är emot censur som metod men det ska ändå användas för ”de grövsta brotten”. Kan du utveckla? Tycker att du vacklar lite i din egna ståndpunkt.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Lite av, ifall din granne kopplar in sig på din EL samt kabelTV, och du får betala allt medans de inte behöver det skulle troligen de allra flesta säga att det är helt ok att göra så.

Va? Skrev du fel? Nä jag tycker inte det är helt OK att sno sin grannes el och kabelTV.
Jag förstår inte liknelsen heller.

Skrivet av Flopper:

Även om liknelsen inte riktigt kvarstår med internet så är deras argument förståeligt att ifall det är enkelt att använda nåt så försvårar detta de allra flesta från att använda sådana sidor. Lite som inbrottstjuvar tänker, ifall du har bra lås och skydd undviker du de som för en impuls tänker slå in ett fönster, de riktiga bovarna kommer att ta sig in ändå oavsett skydd.

Sådana här åtgärder minskar trafiken men stoppar den inte.

Problemet är själva principen: Om det finns siter på internet som är olagliga så ska de specifika sajterna hanteras enligt de lagar som gäller.
Men inget av det här ansvaret kan rimligen ligga på själva ISP:erna. De ska helt enkelt tillhandahålla internet i all sin brokiga prakt. Allt annat är rimligen första steget mot Kina. (i brist på bättre exempel)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Tror du behöver läsa på om begreppet censur faktiskt ...

Hmm intressant. Du är emot censur som metod men det ska ändå användas för ”de grövsta brotten”. Kan du utveckla? Tycker att du vacklar lite i din egna ståndpunkt.

Enligt wiktionary: "en inskränkning i yttrandefriheten genom att somligt ej får publiceras". Jag är fullt tillräckligt påläst om begreppet censur, tack. På står du att jag har skrivit något annat?

Det är inte så svårt... Jag är emot censur, men jag inser att det är nödvändigt i vissa situationer för att hindra ännu värre handlingar. På samma sätt som jag är emot våld (men polisen etc. kan behöva använda det), frihetsberövande (men brottslingar och vissa psykiska sjukdomar, etc.) eller hastighetsöverträdelse (men blåljus fordon kan behöva köra fortare). Så det är inte speciellt komplicerat

Permalänk
Medlem

Fildelning kommer inte att minska så länge de sprider ut allt material på 100-tals olika tjänster.

Netflix har snart bara kvar sina egna producerade filmer och serier... De börjar ha riktigt kasst utbud.

När det finns en streamingtjänst som kan ge mig alla filmer och serier, oavsett vem som producerat dem så blir streaming intressant.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Bara käbbel. Du säger att du är för att begränsa piratsidor men säg då hur du tänker att man ska göra det istället?

Men jag noterar att du alltså tycker ALLT ska få finnas på internet? Vad som helst och man ska inte göra något för att begränsa det? Vad det än är för material.

Du är rätt bra på att käbbla du också i så fall.

Detta är ren censur, samma skit som att vissa hemsidor är förbjudna från statens sida i vissa länder. I de fallen handlar de oftast om sidor som underlättar för folk att yttra åsikter, exv sociala medier.

Men oavsett vad det är för hemsida så är det ren censur när staten bestämmer vilka sidor invånarna ska och inte ska ha tillgång till. Vilket är helt skevt.

Sen att du tycker att man ska komma med bättre förslag är ju rätt svårt om man inte själv är så tekniskt kunnig, jag vet då inte hur man ska göra.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Tror du behöver läsa på om begreppet censur faktiskt ...

Hmm intressant. Du är emot censur som metod men det ska ändå användas för ”de grövsta brotten”. Kan du utveckla? Tycker att du vacklar lite i din egna ståndpunkt.

Hur är nyansering att vackla i sin ståndpunkt? Är ståndpunkten att all kriminalitet inte är att likställas och att kriminalitet inte är svart eller vitt så är det väl fullt rimligt att man avser mena att det kan finnas förvisso godtyckliga gränser för vad som är ok eller inte. Har man problem med godtycke så har man större problem med Svensk lagstiftning än denna. Grundlagen gör gällande att vi vart fjärde år får chans att påverka politiska beslut genom devisen en person en röst, men det gäller inte den som har mycket pengar, för den kan nämligen använda sina pengar och betala för politiskt inflytande, till och med som ickeinnevånare i vårt land.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johandea:

Enligt wiktionary: "en inskränkning i yttrandefriheten genom att somligt ej får publiceras". Jag är fullt tillräckligt påläst om begreppet censur, tack. På står du att jag har skrivit något annat?

Det är inte så svårt... Jag är emot censur, men jag inser att det är nödvändigt i vissa situationer för att hindra ännu värre handlingar. På samma sätt som jag är emot våld (men polisen etc. kan behöva använda det), frihetsberövande (men brott ska straffas) eller hastighetsöverträdelse (men blåljus fordon kan behöva köra fortare). Så det är inte speciellt komplicerat

Så din YTTRANDEFRIHET blir inskränkt för att Telia döms till att blockera olagliga hemsidor?

Okej...makes senare. Eller du kanske tänker att detta är samma sak som Kina gör?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daskedennis:

Du är rätt bra på att käbbla du också i så fall.

Detta är ren censur, samma skit som att vissa hemsidor är förbjudna från statens sida i vissa länder. I de fallen handlar de oftast om sidor som underlättar för folk att yttra åsikter, exv sociala medier.

Men oavsett vad det är för hemsida så är det ren censur när staten bestämmer vilka sidor invånarna ska och inte ska ha tillgång till. Vilket är helt skevt.

Sen att du tycker att man ska komma med bättre förslag är ju rätt svårt om man inte själv är så tekniskt kunnig, jag vet då inte hur man ska göra.

Nej det är inte samma sak. Att begränsa tillgången till olagligt material är inte samma sak som att inskränka i tex yttrandefriheten.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Så din YTTRANDEFRIHET blir inskränkt för att Telia döms till att blockera olagliga hemsidor?

Okej...makes senare. Eller du kanske tänker att detta är samma sak som Kina gör?

Inte någonstans har jag skrivit MIN yttrandefrihet. Censur är en inskränkning av NÅGONS yttrandefrihet. Jag är ju inte bara emot våld om det är riktat mot mig, jag är emot det oavsett vem som är utsatt.

Du försöker verkligen göra hönor av fjädrar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Varför blir folk så upprörda? Om man ska dra det till sin spets: om ingen ska betala för att se materialet så kommer det inte finnas något material.

Skärp er och anpassa er (finns massor med sätt) istället för att klaga som tonårsflickor.

A straw man is a common form of argument and is an informal fallacy based on giving the impression of refuting an opponent's argument, while actually refuting an argument that was not presented by that opponent.[1] One who engages in this fallacy is said to be "attacking a straw man."

The typical straw man argument creates the illusion of having completely refuted or defeated an opponent's proposition through the covert replacement of it with a different proposition (i.e., "stand up a straw man") and the subsequent refutation of that false argument ("knock down a straw man") instead of the opponent's proposition.[2][3]

https://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man

Men jag tror att du nästan har uppnått årets nobelpris i trollning

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Konsumentfientliga konsumenter, I love it! With enemies like that Hollywood doesnt need friends.

Det inte hela antipiratmaffian fattar är att piratkopiering är ett vapen som används mot en marknadsfientlig mediaindustri. Fan folk betalar för vpn, folk betalar för tillgång till newsservrar, folk betalar för plexpremunationer, folk betalar. De allra flesta VILL betala.

Det är helt absurdt hur en industri kan så tjurskalligt vägra följa marknadsekonomin och istället för att saluföra tjänster det bokstavligen skriks efter så öser man pengar på lobbyism till att påverka politiska beslut utomsocknes och dessutom vanhelga demokratisk process i samma veva.

Sedan sitter det galenpannor som inte kunde vara mer självdestruktiva och hejar på medans detta pågår, vad är detta? Tecknade pärlor.

Att försöka kalla fenomenet att vissa gör produkter tillgängliga gratis via illegala metoder för marknadsekonomi är totalt oseriöst, alternativt okunnigt. Om något är det snarare ett sätt att på illegal väg sätta marknadsekonomin ut spel genom att artificiellt påverka tillgången.

I en marknadsekonomi skulle alternativen vara att betala för en underhållningsprodukt eller att inte se den. Prissättningen skulle baseras på hur många som vill se den, och hög efterfrågan höjer såklart priset i den ekonomiska modell du förespråkar. Vill man förhindra att priserna eskalerar för mycket är det nog snarare någon sorts planekonomisk åtgärd man är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Nej det är inte samma sak. Att begränsa tillgången till olagligt material är inte samma sak som att inskränka i tex yttrandefriheten.

Fast detta har ju repeterats in absurdum, läser du inte det folk skriver till dig? Att begränsa tillgången till olagligt material är inte av nödvändighet problemet i sig. Problemet i sig är att detta sker hos fel instans, Telia är inga lagskippare eller upprätthållare av lagen. Telia är tillgodogörare av infrastruktur och borde principiellt kunna hållas lika lite skydlig till lagöverträdelser inom deras infrastruktur som exempelvis trafikverket hålls skyldig till lagöverträdelser inom deras.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Fildelning kommer inte att minska så länge de sprider ut allt material på 100-tals olika tjänster.

Netflix har snart bara kvar sina egna producerade filmer och serier... De börjar ha riktigt kasst utbud.

När det finns en streamingtjänst som kan ge mig alla filmer och serier, oavsett vem som producerat dem så blir streaming intressant.

Du har så rätt som man bara kan ha. Hörde bla på nyheterna igår att fildelningen verkar öka pga just detta.

Sen har vi denna rapporten som säger det samma

https://www.sandvine.com/blog/global-internet-phenomena-previ...

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

Varför ska lobbyister och korrupta domare bestämma vad jag ska se på eller inte?

Jag var personligen okej med Spotify, Netflix & HBO till en början. Avslutade dock mitt HBO när dom blockerade rootade Android enheter från sin app. Jag vägrar också betala för Spotify, Netflix, HBO, Viaplay, Amazon Prime, Crunchyroll, SVT Play och gudarna vet vad mer - Då är vi tillbaka på ruta 1 med TV-paket och kostnader om tusenlappar i månaden.

Istället för att slänga pengar på lobbyister kanske Hollywood och andra aktörer skulle lägga lite mer fokus på att ge oss en vettig tjänst med samlat innehåll, du vet - Sluta vara giriga svin & ge kunden vad den vill ha samtidigt som dom fortfarande tjänar miljarder?

Finns hur mycket statistik som helst som påvisar att när tjänster så som Netflix o.s.v. tog fart så sjönk mängden Torrent-trafik drastiskt, men att nu när alla bolag segmenterar upp med egna plattformar till höger och vänster så ökar den igen.

Eller så slutar man med avbetalning på filmer och serier vilket det faktiskt är med dessa tjänster, och faktiskt köper filmer och serier istället. Samma med Spotify. Aldrig förstått mig på att ha massor av tjänster och betala en viss summa i månaden för att få tillgång till något man kan lägga en engångssumma på istället. Visst, blir väl billigare månad 1, men sedan eskalerar det i kostnad.

Permalänk
Avstängd

Först artikel 11 och 13 (Tror jag) Sedan detta..sammankopplingar?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johandea:

Inte någonstans har jag skrivit MIN yttrandefrihet. Censur är en inskränkning av NÅGONS yttrandefrihet. Jag är ju inte bara emot våld om det är riktat mot mig, jag är emot det oavsett vem som är utsatt.

Du försöker verkligen göra hönor av fjädrar...

Vems yttrandefrihet begränsas då anser du?

Jag tycker folk som dig i denna diskussionen gör hönor av fjädrar.

Hur kan man bli så upprörd över detta? I grund handlar det om att tillgången till olagligt material begränsas. Förstår fortfarande inte ilskan. Och att göra Kina-kopplingar som vissa gör tycker jag bara är löjligt.

Den intressanta frågan kvarstår dock; om du (och andra) i sak tycker piratsidor är okej och om inte, hur man ska ”komma åt dom”. Får inga svar.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorion:

Fast detta har ju repeterats in absurdum, läser du inte det folk skriver till dig? Att begränsa tillgången till olagligt material är inte av nödvändighet problemet i sig. Problemet i sig är att detta sker hos fel instans, Telia är inga lagskippare eller upprätthållare av lagen. Telia är tillgodogörare av infrastruktur och borde principiellt kunna hållas lika lite skydlig till lagöverträdelser inom deras infrastruktur som exempelvis trafikverket hålls skyldig till lagöverträdelser inom deras.

Kan man inte jämföra det med Trafikverkets uppsättning av hastighetsbegränsningar? Väggupp? Heldragna linjer osv?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Testpilot
Skrivet av tilted0113:

”Jag gillar inte detta företaget och är snål så jag ska ha det gratis”

Skön logik. Jag gillar inte ICAs öppettider och tänker fan inte betala högt pris för min frukt och orkar inte åka till Willys som ligger 5km längre bort så jag stjäl på Ica istället.

Nu plockar du strån i något jag absolut inte sa.

Jag spenderar nog mer pengar än dom flesta på media i all dess form, för att lista lite;
Streaming:

  • Spotify

  • Netflix

  • Viaplay

Film/musik:

  • Över 50st BluRay's

  • 100 tals köpta låtar & album

Spel:

  • Steam Lib på över 300 spel

  • 30-ish PS3 spel, alla exclusives för X360 och runt 40st PS4 spel

Sedan kan vi utelämna äldre konsoler, Origin/Uplay, DVD'er, VHS och dylikt känner jag då jag känner att jag framfört min poäng. betalar gott för mig, men ska jag betala vill jag ha något vettigt ur det också.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Det största problemet för mig är utbudet. Man är nästan ”tvungen” att ha alla streamingtjänster för att ens få något hyfsat utbud. Och många gånger då har jag saknat filmer. En del finns inte ens att köpa längre heller så då finns det bara ett alternativ....

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Bara käbbel. Du säger att du är för att begränsa piratsidor men säg då hur du tänker att man ska göra det istället?

Men jag noterar att du alltså tycker ALLT ska få finnas på internet? Vad som helst och man ska inte göra något för att begränsa det? Vad det än är för material.

Nu handlar väl detta om att det inte är ISP:ernas uppdrag att stoppa olagligt material. Materialet ska begränsas genom att polis (inte privata företag) anhåller/bötesbelägger de som ligger bakom den kriminella handlingen. Om alla bara kunde hålla sig till detta.

Liknelsen till posten som brukar dyka upp är mycket relevant. Posten kan inte hållas ansvarig för vad privatpersoner skickar med deras tjänster (bomber, knark osv). Däremot är det självklart att polis och andra myndigheter ska arbeta för att stoppa olagligt material som skickas. Men detta får göras med polisarbete där de spanar på misstänkta och liknande, och inte genom att posten åläggs att inte hantera brev som skickats från Holland (eller var fasen knark skickas från).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Att försöka kalla fenomenet att vissa gör produkter tillgängliga gratis via illegala metoder för marknadsekonomi är totalt oseriöst, alternativt okunnigt. Om något är det snarare ett sätt att på illegal väg sätta marknadsekonomin ut spel genom att artificiellt påverka tillgången.

I en marknadsekonomi skulle alternativen vara att betala för en underhållningsprodukt eller att inte se den. Prissättningen skulle baseras på hur många som vill se den, och hög efterfrågan höjer såklart priset i den ekonomiska modell du förespråkar. Vill man förhindra att priserna eskalerar för mycket är det nog snarare någon sorts planekonomisk åtgärd man är ute efter.

Det är inte fenomenet att göra produkter tillgängliga gratis via illegala metoder som påstås vara marknadsekonomi. Vad som däremot är marknadsekonomi är att utbudet enligt konstens alla regler regleras av efterfrågan, vilket det inte gör i fallet underhållningsindustrin. För underhållningsindustrin vägrar konsekvent att rätta sitt utbud till efterfrågan, istället använder de sig av sina enorma ekonomiska resurser till att frångå demokratisk praxis och köpa politiskt inflytande med ekonomiska medel.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Kan man inte jämföra det med Trafikverkets uppsättning av hastighetsbegränsningar? Väggupp? Heldragna linjer osv?

Nej, det kan man inte. FÖr det är inte trafikverket som bestraffas för att du gör överträdelser av lagen på deras infrastruktur.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av magma86:

Det största problemet för mig är utbudet. Man är nästan ”tvungen” att ha alla streamingtjänster för att ens få något hyfsat utbud. Och många gånger då har jag saknat filmer. En del finns inte ens att köpa längre heller så då finns det bara ett alternativ....

Kan hålla med. Men ska det göra piratsidor okej? Man kan ju jämföra med att man inte gillar det närmsta ICAs öppettider och inte orkar åka till Willys som ligger 5km bort så man begår stöld på Ica istället.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorion:

Nej, det kan man inte. FÖr det är inte trafikverket som bestraffas för att du gör överträdelser av lagen på deras infrastruktur.

Nej men det är Trafikverkets uppgift att begränsa vissa saker. Det kanske ska vara internetleverantörers uppdrag att begränsa vissa saker också?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Avstängd

Min fråga är... vem fan använder Telia till något idag?
förutom den okunniga svensson.
Och svensson använder inte piratsajter.
resultatet kommer förmodligen vara samma som innan.

Permalänk

Så otroligt korkat! =/ Det är ju som att stämma Transportstyrelsen för att någon kör påverkad på våra vägar och orsakar en olycka! =P Det är ju personerna som driver de här sidorna man ska ge sig efter och inte ISP:erna! =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Det låter som du är oerhört mycket mer insatt än mig i nätverk så jag nickar i ett försök att verka förstående
Jag använder både Torrent och VPN. Torrent för familjebilder i extrema mängder spridda över flera kontinenter, och VPN för vardagligt bruk då jag värnar min integritet. Till VPN kör jag ovpn och om jag bara gör en DNS slagning för att testa om TPB är tillgängligt så kommer jag in utan problem. Hur vet man var exit noden är?

Du kan knalla in här tex: https://whatismyipaddress.com/
Det är där du dyker ut på internet okrypterat.

Visa signatur

En potatis