Återupptar elektronikhobby, hjälp med val av multimeter?

Permalänk
Medlem

Återupptar elektronikhobby, hjälp med val av multimeter?

Hallå,

Försöker återuppta min gamla hobby jag hade under många år som liten skit, nämligen bygga små elektroniksaker. Fick hem ett Arduino kit samt en jädrans massa sensorer (inkl färglcd, bluetoothchip samt ir-kontroll) förra veckan och skulle nu behöva skrapa ihop lite tools. Först ut är en multimeter (likström först och främst) som kan mäta hyfsade värden i mV då en del sensorer jobbar i det intervallet, dock är jag lite skeptisk mot de billigare multimetrarna om de verkligen klarar att mäta korrekt, men också mot de dyrare sk "true rms" då jag kanske inte mäter dessa tokiga kurvor.

Ett par jag tittat på är Uni-T: www.kjell.com

Som sagt, DC, ca 10mV till 12V men om den pallar AC 220-240V (10-16A) så gör det ju inget. Testfunktioner samt automatisk standby skulle ju inte skada, men är prisskillnaden stor så får jag fundera påt. Helst under 1000 kr!

Har ni någon erfarenhet och kanske också tips på nån som skulle passa?

Hjälp uppskattas!

/DS

Permalänk
Medlem

En av de största skillnaderna mellan en svindyr professionell multimeter och en billig multimeter för hemmabruk är säkringens brytförmåga.

Om du råkar ha multimetern inställd för att mäta ström och du försöker mäta spänning så blir det ju i stort sett en kortslutning. Då ska helst den inbyggda säkringen gå innan instrumentet exploderar eller mätpinnarna smälter och du får ström i dig. Detta klarar dyra instrument som har sandfyllda keramiska säkringar av bättre än billiga instrument med glasrörs säkringar. Detta kan vara mycket viktigt att tänka på i elkraft sammanhang, men om du främst ska mäta på kretskort så spelar det inte så stor roll.

Vad det gäller själva mätnoggrannheten så tror jag inte att det skiljer så mycket mellan billiga och dyra instrument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

En av de största skillnaderna mellan en svindyr professionell multimeter och en billig multimeter för hemmabruk är säkringens brytförmåga.

Om du råkar ha multimetern inställd för att mäta ström och du försöker mäta spänning så blir det ju i stort sett en kortslutning. Då ska helst den inbyggda säkringen gå innan instrumentet exploderar eller mätpinnarna smälter och du får ström i dig. Detta klarar dyra instrument som har sandfyllda keramiska säkringar av bättre än billiga instrument med glasrörs säkringar. Detta kan vara mycket viktigt att tänka på i elkraft sammanhang, men om du främst ska mäta på kretskort så spelar det inte så stor roll.

Vad det gäller själva mätnoggrannheten så tror jag inte att det skiljer så mycket mellan billiga och dyra instrument.

Instämmer till stor del. Den stora fördelen med dyrare instrument är egentligen att de har fler funktioner, man kan mäta framspänningsfall över halvledare, kapacitans, frekvens, etc med dem. Noggrannheten i de basala funktionerna är tillräcklig för hemmapularen även om man skaffar någon av de billigare varianterna. Bortser man från funktionaliteten är det nog mest bara en fråga om byggkvalitet, en Fluke känns mycket gedignare och bättre än en 150-kronors från Classe.

Vad det gäller att mäta ström med en multimeter så är det i bästa fall vanskligt, oavsett om man har en billig eller dyr variant. Min rekommendation är att helt enkelt låta bli det om man inte vet exakt vad man håller på med, och att skaffa en tångamperemeter som komplement om man har behov att mäta ström.

Tror inte det gör så stor skillnad om man har en billig eller dyr multimeter om man råkar ha den felinställd. Säkringen brinner, och sedan var det bra med det. Man kan byta ut säkringen mot en som brinner snabbare även på ett billigt instrument om man inte tror på den som instrumentet levererades med, det kostar inte många kronor.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Okay, tackar för svar!

Dock när jag var inne på kjell & co (butik) så stog det (i katalogen) att de billigare hade typ 200-400mV som lägsta mätvärde, eller nått i den stilen, medans true rms hade ner mot 60mV. Har jag fattat fel eller är dom så pass kassa så dom inte kan mäta så lågt som 10 mV?

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som att UT61D har lägsta mätområde 0-60mV medan de andra har lägsta mätområde 0-200mV eller 0-400mV.

Blanda inte ihop upplösning med mätnogranhet. Det första är hur små spänningar/strömar som instrumentet ger utslag på. Det andra är att ifall du kopplar flera identiska instrument till samma spänning/ström så ska alla instrumenten visa exakt samma sak.

Permalänk
Medlem

Jag behöver också en multimeter för att bygga lite kretsar till Arduino men är inte säker på vad jag ska leta efter... Jag ska bygga ett LED-kontroll system. Tror ni att denna är bra nog att börja med?

Kom gärna med andra förslag på Kjell pga personalrabatt

Permalänk

skulle säga satsa på ett erkänt märke typ Flukes lite mer påkostade det brukar generellt ge mindre huvudbry än billiga chinesiumapparater med stora feltoleranser.

räkna med att få ge ett par tusen men du har en vän som du kommer kunna ha kvar hela livet.

tror min fluke mätare kostade bortåt 2000:- för 10-15 år sen nånting. så är inte många hundra kronor per år den kostat och råkar jag inte kortsluta den så den brinner upp kommer jag troligen ha den kvar minst lika länge till.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle säga satsa på ett erkänt märke typ Flukes lite mer påkostade det brukar generellt ge mindre huvudbry än billiga chinesiumapparater med stora feltoleranser.

räkna med att få ge ett par tusen men du har en vän som du kommer kunna ha kvar hela livet.

Ok, tack! Jag kanske borde satsa på att använda någon av universitetets el-salar om jag behöver lägga så mycket pengar för att få något bra.

Men vad jag vet att jag behöver är att mäta spänningen till ca 5V och kunna leta efter kortslutningar med kontinuitet-funktion. Om den jag länkade har ju +- (0.5% + 1) vilket betyder att om jag mäter 5.000V så kan det maximala riktiga värdet vara 5.026V. Detta måste ju duga tänker jag. Och kontinuitet kan väl också mätas med resistans, för om det är kortslutning borde ju det visas som mOhm eller några få Ohm, inte det oändliga värdet som visas utan kortslutning.

Jag har ingen erfarenhet av vilka funktioner som är bättre med dyrare grejer och vilket pris dessa funktioner är värda...

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att man som amatör och mäter lågspänning så klarar man sig gott med billiga från kjell o co.

Man kan ju gå upp på en något bättre modell än allra billigaste, True RMS behöver man bara om man mäter växelström som inte är perfekt sinusformad.

Exempel om man mäter en växelriktare som gör 230V växelström från ett bilbatteris 12V likström som har sk modifierad sinus som i verkligheten är ett mellanting mellan fyrkantvåg och sinusvåg som är mer trappstegsformad istället för en ren sinusvåg som du brukar ha i vägguttaget och som billigare instrument utan True-RMS förutsätter.

Försöker man mäta växelström som ej är ren sinusvåg med en multimeter som saknar true RMS får man felaktiga värden helt enkelt. Även andra inverterkretsar och nätaggregat kan ha annat än ren sinusvåg så det är inte bara växelriktare det gäller.
Vissa dyrare växelriktare och elverk har dock äkta sinusvåg då det ibland krävs av utrustningen man kopplar till dem.

Mäter man inte sådan växelström så klarar man sig utan funktionen, men den är mycket bra att ha om man behöver den någon gång så väljer man mellan en multimeter utan och en med True RMS och inte prisskillnaden är för stor skulle jag definitivt gå för en som har True-RMS funktionen och antagligen är den mätaren lite mer påkostad och bättre i övrigt med.

Att köpa en dyr Fluke är onödigt om man inte använder den väldigt mycket eller har den som yrkesverktyg fast vill man ha det bästa eller jobbar med el är det bra grejer.

Kjells Uni-T UT61D verkar vara ett vettigt val som både har True-RMS och kan kopplas till dator.

Visst den kanske inte håller att slängas runt och misshandlas lika mycket som en Fluke, men min erfarenhet av billiga kinamultimetrar och jag har en del sådana som hängt med riktigt länge och fortfarande fungerar bra, är att de vanligtvis fungerar ända tills någon klant råkar stoppa in mätproberna i ett vägguttag inställt på Ampere men å andra sidan brukar inte heller Fluke gilla den hanteringen och det är klart billigare att köpa en ny Uni-T än en Fluke om man lyckats paja den mer än att bara behöva byta säkringar i den.

Permalänk
Medlem

Troligtvis är det inget fel på en lågprisvariant men jag själv när det kommer till el litar inte på något annat än typ Fluke. Jag är inte elektriker så min åsikt har ingen erfarenhet bakom, men det är just på grund av brist på egen kompetens jag bara litar på "typ Fluke". Alla kan mäta fel, då spelar inte instrumentet någon roll men med ett bra och kalibrerat instrument minimerar man risken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Kan ju säga att man som amatör och mäter lågspänning så klarar man sig gott med billiga från kjell o co.

Man kan ju gå upp på en något bättre modell än allra billigaste, True RMS behöver man bara om man mäter växelström som inte är perfekt sinusformad.

Exempel om man mäter en växelriktare som gör 230V växelström från ett bilbatteris 12V likström som har sk modifierad sinus som i verkligheten är ett mellanting mellan fyrkantvåg och sinusvåg som är mer trappstegsformad istället för en ren sinusvåg som du brukar ha i vägguttaget och som billigare instrument utan True-RMS förutsätter.

Försöker man mäta växelström som ej är ren sinusvåg med en multimeter som saknar true RMS får man felaktiga värden helt enkelt. Även andra inverterkretsar och nätaggregat kan ha annat än ren sinusvåg så det är inte bara växelriktare det gäller.
Vissa dyrare växelriktare och elverk har dock äkta sinusvåg då det ibland krävs av utrustningen man kopplar till dem.

Mäter man inte sådan växelström så klarar man sig utan funktionen, men den är mycket bra att ha om man behöver den någon gång så väljer man mellan en multimeter utan och en med True RMS och inte prisskillnaden är för stor skulle jag definitivt gå för en som har True-RMS funktionen och antagligen är den mätaren lite mer påkostad och bättre i övrigt med.

Att köpa en dyr Fluke är onödigt om man inte använder den väldigt mycket eller har den som yrkesverktyg fast vill man ha det bästa eller jobbar med el är det bra grejer.

Kjells Uni-T UT61D verkar vara ett vettigt val som både har True-RMS och kan kopplas till dator.

Visst den kanske inte håller att slängas runt och misshandlas lika mycket som en Fluke, men min erfarenhet av billiga kinamultimetrar och jag har en del sådana som hängt med riktigt länge och fortfarande fungerar bra, är att de vanligtvis fungerar ända tills någon klant råkar stoppa in mätproberna i ett vägguttag inställt på Ampere men å andra sidan brukar inte heller Fluke gilla den hanteringen och det är klart billigare att köpa en ny Uni-T än en Fluke om man lyckats paja den mer än att bara behöva byta säkringar i den.

Vilket fantastiskt svar! Tack!

Jag har ju inga planer på att avända den till annat än låg spännings DC så jag kör på den för 599kr och får se hur länge den duger.

Permalänk
Medlem

Kolla in Brymen. Mycket bra kvalité till rimliga priser. Säljs på tme.eu i Europa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ziddie:

Vilket fantastiskt svar! Tack!

Jag har ju inga planer på att avända den till annat än låg spännings DC så jag kör på den för 599kr och får se hur länge den duger.

Följer det med samma mätsladdar som till UT210D (tångmultimeter) skulle jag nästan rekommendera att skaffa nya såna också. Spetsarna sticker ut någon milimeter från plasten bara, så det är svårt att komma åt många saker. Jag använder de till en gammal skolhärk med långa fina spetsar istället.

Men kolla förstås först hur du upplever dem, det kanske bara är jag som finner det störigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Följer det med samma mätsladdar som till UT210D (tångmultimeter) skulle jag nästan rekommendera att skaffa nya såna också. Spetsarna sticker ut någon milimeter från plasten bara, så det är svårt att komma åt många saker. Jag använder de till en gammal skolhärk med långa fina spetsar istället.

Men kolla förstås först hur du upplever dem, det kanske bara är jag som finner det störigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag läste också att de var dåliga. Får se om jag kan modifiera dem eller om jag köper nya.

Jag såg även att GreatScott(hobbyelektriker som göra coola grejer på YT, nästan 1m subs) har använt/använder UT61D, så duger den till honom så duger den för mig också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Ett par jag tittat på är Uni-T: www.kjell.com

Just denna modell har jag ett ex av på jobbet, och tycker att den fungerar bra. Nackdelar är att den är ganska långsam i auto-range mode och även ganska seg när man mäter kontinuitet. Ett plus är att man kan koppla den till datorn, om man vill logga data under är längre tid.

Permalänk
Avstängd

Hade en lite bättre för flera år sedan som jag körde över med bilen och köpte en billig skit på jula för 69kr eller så och den har funkat bra till arduino, laptop, tv, väggutag, bilen ,tvättmaskin diy projekt och har nog haft den i 5 år eller så och bytt batteri några gånger och funkar bra till det jag pysslar med så kjell modellen duger nog bra för dom flestas behov

Där jag tycker man kan spendera lite extra är på lödkolven så man åtminstone har en enklare lödstation med reglering av värme och kan byta spetsar o.s.v och behöver inte vara nån dyr modell men någon lite bättre är lätt värt pengarna

i övrigt köper jag oftast billiga prylar förutom mejslar där är med kvalitet viktigt och köra bacho ergo series men är samma där finns billigare som är helt ok

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelleplu:

Just denna modell har jag ett ex av på jobbet, och tycker att den fungerar bra. Nackdelar är att den är ganska långsam i auto-range mode och även ganska seg när man mäter kontinuitet. Ett plus är att man kan koppla den till datorn, om man vill logga data under är längre tid.

Nu var det ju ett tag sedan jag införskaffade den, med det blidde en Uni-T UT61D Multimeter:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/matinst...

Kan inte påstå att jag använt den speciellt mycket, har haft en lång paus i mitt robotbyggande. Oftast är man rätt slut (mentalt) efter 8-9 timmar programmerande på jobbet...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

Där jag tycker man kan spendera lite extra är på lödkolven så man åtminstone har en enklare lödstation med reglering av värme och kan byta spetsar o.s.v och behöver inte vara nån dyr modell men någon lite bättre är lätt värt pengarna

Det absolut mest prisvärda när det gäller lödning är att köpa begagnat, då främst äldre Weller-stationer/kolvar. Köpte en gammal TCP-S för 150kr och den är oändligt mycket bättre än precis allt annat jag haft, och det inkluderar en dyrare Kjell-station med temperaturreglage.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meathim:

Det absolut mest prisvärda när det gäller lödning är att köpa begagnat, då främst äldre Weller-stationer/kolvar. Köpte en gammal TCP-S för 150kr och den är oändligt mycket bättre än precis allt annat jag haft, och det inkluderar en dyrare Kjell-station med temperaturreglage.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är absolut ett bra alternativ men lite svårt att hitta ibland jag kör med en äldre beg station men är ingen lyxig weller utan en stiron 4710 100w jag fick gratis som fått pennan bytt av någon tidigare ägare men funkar helt ok den med


Annars tycker jag så länge man har ställbar värme kan man komma ganska långt även med billiga fast värmen kanske inte alltid är perfect så är dom hyfsad ändå

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Rekordmedlem

Mäter man på låg spänning/effekt kretsar och inte behöver nått instrument som behöver vara "säkert" eller tåla effekt och vill ha nått "värre" än en enkel multimeter är det ofta ett oscilloskop man letar för att kunna se vågformen är många gånger oerhört bra och man kan många gånger räkna fram många fler saker än de som går att mäta direkt om man vet vad man gör och/eller via nån enkel labbuppkoppling.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Mäter man på låg spänning/effekt kretsar och inte behöver nått instrument som behöver vara "säkert" eller tåla effekt och vill ha nått "värre" än en enkel multimeter är det ofta ett oscilloskop man letar för att kunna se vågformen är många gånger oerhört bra och man kan många gånger räkna fram många fler saker än de som går att mäta direkt om man vet vad man gör och/eller via nån enkel labbuppkoppling.

Ja, Arbetar man med basic grejer och inte har krav på väldigt höga frekvenser och liknande fungerar faktiskt även mycket gamla Oscilloskop alldeles utmärkt, jag använder själv ett par gamla CRT maskiner från jag tror 60-70 talet, men även en riktigt gammal rördriven maskin hade fixat jobbet till det mesta jag håller på med när det gäller DIY projekt och hemmapulande (inte den Norska betydelsen av det sistnämnda... ).

Gav några hundralappar att täcka frakten av det ena, det andra lyckades jag deal till mig gratis från ett ställe där de återvann elektroink och jusk skulle köra bort en stor kontainer med elektronikskrot, få visste vad det var och de som visste ansåg det vara för gammalt, men efter litet mekande står det faktiskt än idag kvar i min labbhörna.

Finns billiga kinaprober tex 10x som duger att starta med, bra prober kan däremot vara litet mer knivigt att hitta, men det finns rätt mycket begagnat i omlopp om man letar litet, tex fråga någon på EF eller liknande, där får du garanterat napp.

Skulle fanken aldrig frivilligt ställa ett modernt budget plattskärms scope på mitt bord, de är ju bara så vidrigt fula jämfört med de gamla CRT maskinerna...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Följer det med samma mätsladdar som till UT210D (tångmultimeter) skulle jag nästan rekommendera att skaffa nya såna också. Spetsarna sticker ut någon milimeter från plasten bara, så det är svårt att komma åt många saker. Jag använder de till en gammal skolhärk med långa fina spetsar istället.

Men kolla förstås först hur du upplever dem, det kanske bara är jag som finner det störigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag varit och köpt min UT61D och som du säger är spetsarna mycket korta. Men om du har samma model som av probar som jag har så går det att ta av detta plasthölje.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara tipsa om om Fluke 17 eller 17+ som är en kinesisk tillverkad Fluke. I denna videon från EEVblog så går man igenom skillnaden på ett dyrare Fluke 87 och just denna lågprisvarianten på runt 1000kr på Ebay.
Jag skulle säga att ett billigare runt 300-500kr nog räcker för de flesta men o andra sidan så är det något du i princip kan ha hela livet.

https://www.youtube.com/watch?v=TbEtcpM0RGc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ziddie:

Nu har jag varit och köpt min UT61D och som du säger är spetsarna mycket korta. Men om du har samma model som av probar som jag har så går det att ta av detta plasthölje.
https://i.imgur.com/rvaTafA.jpg

Måste kolla när jag kommer hem alltså, jag känner mig som en idiot.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bikerrog:

Jag vill bara tipsa om om Fluke 17 eller 17+ som är en kinesisk tillverkad Fluke. I denna videon från EEVblog så går man igenom skillnaden på ett dyrare Fluke 87 och just denna lågprisvarianten på runt 1000kr på Ebay.
Jag skulle säga att ett billigare runt 300-500kr nog räcker för de flesta men o andra sidan så är det något du i princip kan ha hela livet.

https://www.youtube.com/watch?v=TbEtcpM0RGc

Detsamma gäller de billigare mätarna faktiskt, för hobbybruk.

Skickades från m.sweclockers.com