Rekommendation för kökskniv, ca 500 kr

Permalänk
Medlem

Rekommendation för kökskniv, ca 500 kr

Den kniven jag använder mest nu är IKEA 365+ 16 cm.

Jag tycker att den är lite för kort men jag gillar den blad formen.

Jag tror att en 20 cm kniv skulle vara bra och jag har hört bra saker om hårdare stål.

Jag har gjort en liten lista på knivar som verkar vara intresanta.
https://imgur.com/a/JEXJoNs
Om något är fel i listan sej till.

Har ni andra recomendationer.

Permalänk
Medlem

@Zautos: Finns ju en Ikea 365+ 20 cm kockkniv också.

Permalänk
Medlem

Tycker Ikea gör sitt jobb som hobbykniv för 500kr får man inte mycket inom kocksvängen. Har lite koll då min kusin är utbildad kock och mitt ex är kallskänka hennes knivset kostar upp mot 4000kr

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Knivar måste man känna på. Sedan kvittar det vad man köper för kniv om man inte vådar den korrekt.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Kör 365+ själv i knivväg och har när jag jobbade som kock testat global och annat och tycker Ikeas knivset är bra för priset. Tappar visserligen skärpan snabbt men lätt ordnat.

Permalänk
Medlem

Mina två favoriter här hemma är en victorinox och en zwilling.
Zwilling är en riktig arbetshäst, skickat den på slipning en gång för tre år sedan och därefter har inte behovet infunnit sig alls. Dessutom rejäl att hålla i!
Men, åk och känn!

Permalänk
Medlem

Ikea BRILJERA är fruktansvärt bra för pengen, VG-10 stål och en trevlig utformning för min hand- dock rätt tung och passar bättre för större händer.
Har set från GLOBAL, Kanetsune och Benchmade men ändå är det oftast IKEA kniven i handen mitt i veckan - dock rekommendrar jag en behandling av handtaget med något som tål vatten/olja bättre - men det kanske man har liggande hemma iaf.

All lycka

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Avstängd

Lätt Victorinox,mycket kniv för pengarna