Permalänk

@eucalyptus: shit det lät ju som ett måndagsexemplar :/

Pga prishöjningen av dell xps så valde jag en Razer Blade 15 istället. Hitills extremt nöjd med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filleberg98:

@eucalyptus: shit det lät ju som ett måndagsexemplar :/

Pga prishöjningen av dell xps så valde jag en Razer Blade 15 istället. Hitills extremt nöjd med den.

Har en del BLB (backlight bleed) på min, men inte så jätte kraftigt, är i nedre hörnen och bottendelen av skärmen. Använder inte datorn för film/serier så i webbläsaren spelar de ingen roll iaf

Men vad som är grymt irriterande är att man ej kan släcka skärmen hel. 0% ljusstyrka enligt Windows är fortfarande 15-20% ljusstark På alla andra laptops jag haft har man kunnat dimma skärmen helt svart.

Du gjorde rätt i att gå på Blade, ville också ha en, men de kostar ganska mycket mer. Blade är ju bättre på alla sätt och vis, men det mindre batteriet och bra mycket fetare graffikkortet är raka motsatsen till vad jag söker Resten är ju dock bara tumme upp på.

Coil whine från strömkontakten börjar bli en aning irriterande, inte om man kollar film på TV'n eller använder hörlurar. Men så fort man, som nu ska använda datorn för enklare skrivgrejer då brusar den som sjutton.

Annars så är en kvick vid uppstart och fingeravtrycksläsaren i on/off knappen är helt OK, inte hundra procent stabil, men fungerar oftast

Permalänk

Mitt nätverkskort dör med ibland om jag stänger locket och sen loggar in.
Jag undervolta min -125 nu blir den max 82c varm max belastning. Ska testa byta kylpasta med om inte garantin påverkas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Du gjorde rätt i att gå på Blade, ville också ha en, men de kostar ganska mycket mer. Blade är ju bättre på alla sätt och vis, men det mindre batteriet och bra mycket fetare graffikkortet är raka motsatsen till vad jag söker Resten är ju dock bara tumme upp på.

RB15 är riktigt nice men den är inte bättre på allt. Har haft båda och behöll XPS:en. Men den som vill ha en kompakt laptop med riktigt bra spelprestanda och är beredd att kompromissa med den del annat kan absolut välja en RB15 framför XPS15. Som alltid är svaret på vad som är "bäst" en kombination av ens behov och personliga preferenser.

@DellCare Kan tillägga att även om Dell har en hel del problem med QC (likt en del andra tillverkare) så är deras kundtjänst/support iaf i Sverige världsklass. Snabba på att svara, även via mail, inte tjafsande, skickar ut ersättningsprodukter när det är befogat osv. Så även om jag gnällt en hel del på Dell genom åren så förtjänas det beröm ibland.

Permalänk
Medlem

Läge och köpa XPS15 nu eller bör man vänta en bit in på hösten? Har egentligein inte bråttom även om jag är sugen på en laptop så att jag kan slänga min stationära(har två skärmar som jag vill kunna koppla till laptopen och köra mindre krävande spel samt arbete)

Permalänk
Skrivet av Braus:

Läge och köpa XPS15 nu eller bör man vänta en bit in på hösten? Har egentligein inte bråttom även om jag är sugen på en laptop så att jag kan slänga min stationära(har två skärmar som jag vill kunna koppla till laptopen och köra mindre krävande spel samt arbete)

Jag hade köpt en Lenovo istället då XPSen går dåligt utan undervolt jag kommer upp i 3.4ghz innan den är 97 grader. Jag har bytt kylpasta samt undervoltat -160 och kan då få den till 4.1 på en kärna max 85 grader. Tycker dock att en dator för 18k borde funka bättre utan pill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nog för att Dell använder usel kylpasta, men det är dom nog tyvärr inte ensamma om. Vet eg bara Razer som tycks använda lite bättre grejer. Min känsla är att folk ha helt orealistiska förväntningar kring vad man ska få i en "thin and light" laptop. Dessutom tycks många missförstått hur dessa nya CPUer faktiskt fungerar och vilka hastigheter man kan få från dom vid vilka lägen. Om det sen beror på att man faktiskt lovat ut mer än man kan hålla från tillverkarna låter jag vara osagt. Fysikens grundlagar påverkas inte av vilket märke som finns på datorn...inte ens om det är ett äpple

Vill man köpa en laptop primärt för spel och/eller tunga videokodningar, databeräkningar osv (dvs sånt som kräver hög CPU belastning under lång tid) så är INTE XPS15 rätt val.

@williamwojin Vilken CPU har du om du kunnat undervolta så pass och hur länge har du haft din dator? Min i9 verkar balla ur någonstans kring -0,135mV och jag får känslan av att temperaturerna blivit lite smågalna efter senaste BIOS uppdateringen.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Nog för att Dell använder usel kylpasta, men det är dom nog tyvärr inte ensamma om. Vet eg bara Razer som tycks använda lite bättre grejer. Min känsla är att folk ha helt orealistiska förväntningar kring vad man ska få i en "thin and light" laptop. Dessutom tycks många missförstått hur dessa nya CPUer faktiskt fungerar och vilka hastigheter man kan få från dom vid vilka lägen. Om det sen beror på att man faktiskt lovat ut mer än man kan hålla från tillverkarna låter jag vara osagt. Fysikens grundlagar påverkas inte av vilket märke som finns på datorn...inte ens om det är ett äpple

Vill man köpa en laptop primärt för spel och/eller tunga videokodningar, databeräkningar osv (dvs sånt som kräver hög CPU belastning under lång tid) så är INTE XPS15 rätt val.

@williamwojin Vilken CPU har du om du kunnat undervolta så pass och hur länge har du haft din dator? Min i9 verkar balla ur någonstans kring -0,135mV och jag får känslan av att temperaturerna blivit lite smågalna efter senaste BIOS uppdateringen.

Jag har i7an Xps 9570
Har haft den 1 månad typ

Skickades från m.sweclockers.com

Fel
Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nog för att Dell använder usel kylpasta, men det är dom nog tyvärr inte ensamma om. Vet eg bara Razer som tycks använda lite bättre grejer. Min känsla är att folk ha helt orealistiska förväntningar kring vad man ska få i en "thin and light" laptop. Dessutom tycks många missförstått hur dessa nya CPUer faktiskt fungerar och vilka hastigheter man kan få från dom vid vilka lägen. Om det sen beror på att man faktiskt lovat ut mer än man kan hålla från tillverkarna låter jag vara osagt. Fysikens grundlagar påverkas inte av vilket märke som finns på datorn...inte ens om det är ett äpple

Vill man köpa en laptop primärt för spel och/eller tunga videokodningar, databeräkningar osv (dvs sånt som kräver hög CPU belastning under lång tid) så är INTE XPS15 rätt val.

@williamwojin Vilken CPU har du om du kunnat undervolta så pass och hur länge har du haft din dator? Min i9 verkar balla ur någonstans kring -0,135mV och jag får känslan av att temperaturerna blivit lite smågalna efter senaste BIOS uppdateringen.

Dells kylpasta är lite hit and miss men det är den usla kylningen av kringkomponenterna som också ställer till det.
Den XPS 9560 jag hade bytte jag ut kylpastan mot TG Kryonaut och monterade en jäkla massa små thermal pads på specifika platser enl guider som ( https://www.ultrabookreview.com/14875-fix-throttling-xps-15/ och https://www.flickr.com/photos/30149337@N04/sets/7215768061520... ) detta gjorde ganska stora förbättringar på värmen, men det krävdes också en hel del undervoltning för och komma ner dit man vill.

Kan också tillägga att jag hade en Razer 15 ett tag och den är nog tyvärr ännu värre, visst den har bättre kylning på papperet men den värmer upp chassit något otroligt så man vill inte sitta och jobba på den tillslut, den höll max temp ok men hela datorn blev hemskt varm istället.

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

Jag är inne på att köpa denna:
https://www.dustin.se/product/5011083782/xps-15-infinity-9570

Dell XPS 9570 15"
8gb ram
256gb ssd
1050 ti
1920x1080
97w batteri

Idag använder jag en Macbook pro Retina 15" mid 2014
i7 2.2ghz 4c
16gb ram
256gb ssd
Fick denna NY för 12.000:- exkl moms i början av 2015

Den beter sig precis som om den var helt ny idag. Kan lämna den i sleep mode i 1-2 månader och sedan öppna den, vaknar direkt, tappat någon enstaka % batteri
100% knäpptyst vid lättare photoshop session, och sval.

Jag har aldrig upplevt att den windows laptop har betett sig så här, men jag har även inte testat windows laptop på cirka 6 år. De jag har på jobbet lever i 1.5h max bara med skärmen på, inga processer.

Kan någon vänlig själ upplysa mig hur denna Dell XPS beter sig? Kommer fläkten gå igång när jag betalar räkningarna? Kommer batteriet försämras avsevärt efter 1 år?

Reser mycket och vill kunna lira CS GO på hotellet ibland och annat ibland på fritiden, annars är det bara Visma / Excel osv
Tackar i förväg för förslag/svar:.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Skrivet av CarlOscar:

Jag är inne på att köpa denna:
https://www.dustin.se/product/5011083782/xps-15-infinity-9570

Dell XPS 9570 15"
8gb ram
256gb ssd
1050 ti
1920x1080
97w batteri

Idag använder jag en Macbook pro Retina 15" mid 2014
i7 2.2ghz 4c
16gb ram
256gb ssd
Fick denna NY för 12.000:- exkl moms i början av 2015

Den beter sig precis som om den var helt ny idag. Kan lämna den i sleep mode i 1-2 månader och sedan öppna den, vaknar direkt, tappat någon enstaka % batteri
100% knäpptyst vid lättare photoshop session, och sval.

Jag har aldrig upplevt att den windows laptop har betett sig så här, men jag har även inte testat windows laptop på cirka 6 år. De jag har på jobbet lever i 1.5h max bara med skärmen på, inga processer.

Kan någon vänlig själ upplysa mig hur denna Dell XPS beter sig? Kommer fläkten gå igång när jag betalar räkningarna? Kommer batteriet försämras avsevärt efter 1 år?

Reser mycket och vill kunna lira CS GO på hotellet ibland och annat ibland på fritiden, annars är det bara Visma / Excel osv
Tackar i förväg för förslag/svar:.

Nu har du antagligen redan köpt en dator.
Men skulle inte rekommendera xps15 min hårdisk och moderkort måste bytas ut. Då min dator inte kan hitta hårdisken.
Detta kommer ta 3 veckor då dom inte har reservdelar till deras nyaste modell. Jag har pratat med dom på Dell delarna jag får är inte nya utan delar från en annan kunds delar som dom har lagat. Jag har deras premium support... wow

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@williamwojin: Hej!
Tackar för input. Har ej beställt dator ännu!
Lutar åt att jag fortsätter med Mac..

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Spännande detta!
Nu är en XPS beställd ifrån dustin, hoppas den kommer snabbt på posten!

Stod mellan ett par, men valet blev till slut Dell.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen billigare att köp Dell ifrån Dustin än mot ifrån Dell direkt ?

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

Det blev marginellt dyrare hos Dustin. Då köpte jag också en väska till.
Och jag var inte sugen på att vänta en månad på att få hem den.

Ska tilläggas också att igenom mitt företag har vi olika procentrabatter på hela Dustins sortiment.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har haft tekniker hemma som har bytt moderkort och ssd. Kan inte boot windows på den nya ssdn. Ska nu skicka den till Polen för installation av windows och byta ut Wi-Fi kortet som strular med.
2 veckor till på service.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cequence:

Är det verkligen billigare att köp Dell ifrån Dustin än mot ifrån Dell direkt ?

Nej, för det mesta är det dyrare att handla hos Dustin än direkt av t.ex. Dell eller Lenovo (som brukar ha kampanjer också). Dock får man väl grejerna rätt snabb hos Dustin, vilket kan vara värt mkt för vissa. I synnerhet Lenovos så kallade e-handel i Sverige framstår närmast som ett bedrägeri/scam men den är faktiskt legit. Det ser rätt bra ut ända till dess man kommer till själva beställningsläget men väl där blir det rejäl skämskudde. Beror förmodligen på att Lenovo inte själv säljer direkt i Sverige utan bara via Irlänska återförsäljaren Digital River.

Permalänk
Medlem

Nu har det gått lite mer än en vecka jag la beställningen hos Dustin, och redan har dom lyckats ändra leveransdatum tre(3)! gånger.
Senaste budet är att dom får in laptopen 25/10.. Så att det skulle gå fortare att få den ifrån Dustin. Gick sådär.

Så inga + poäng där på leveransen.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa 9570(512GB disk, 16GB ram, i7 varianten), då min gamla laptop råkade ut för en olycka och är i behov av en laptop så får bli lite dyare och ifrån någon svensk kedja än från Dell.se, som hade leverans i slutet på November.
Verkar vara slutsålt överallt, men Webhallen/elgiganten får in nästa vecka, pristet verkar ligga runt 20000-21000.

Användningsområde:
Pluggar, så har med mig laptopen dagligen, så vikt och bra batteritid är av prio.
Ej kännas "plastig".
Åker ibland över till polare och spelar på laptopen, så den ska kunna prestera ok på spel(gtx 1050ti räcker gott o väl.

Värt och köpa en sådan idag eller finns det bättre alternativ i den prisklassen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.W:

Funderar på att köpa 9570(512GB disk, 16GB ram, i7 varianten), då min gamla laptop råkade ut för en olycka och är i behov av en laptop så får bli lite dyare och ifrån någon svensk kedja än från Dell.se, som hade leverans i slutet på November.
Verkar vara slutsålt överallt, men Webhallen/elgiganten får in nästa vecka, pristet verkar ligga runt 20000-21000.

Användningsområde:
Pluggar, så har med mig laptopen dagligen, så vikt och bra batteritid är av prio.
Ej kännas "plastig".
Åker ibland över till polare och spelar på laptopen, så den ska kunna prestera ok på spel(gtx 1050ti räcker gott o väl.

Värt och köpa en sådan idag eller finns det bättre alternativ i den prisklassen?

För det priset? helt galet! Fick min + DP adapter för 16 500kr... Att betala 4000kr mer? Inte värt IMO.

Kolla på Asus Zenbook pro istället, sett den för 18-19 000kr, den med LCD touchpad. Tror det är bättre byggkvalité på den.

Dell är väldigt plastig då allt runt skärmen är plast rakt igenom och sidorna på chassit med. Om man inte går för 4K varianten som har glasskärm.

Annars om du är redo och betala så finns ju Raze Blade 15, riktigt fina laptops.

Permalänk

Jag kan bara säga att efter haft 9550, 9650 och nu 9570 så har jag bara haft ett enda mekaniskt fel och det var på 9550 som batteriet svällde men det fixade dom direkt! Nu har jag i9, 32 Ram, 1 TB SSD och 4K skärmen. Har alltid haft både Mac och Windows men tröttnade på deras tangenter och att dom inte hade 32 GB innan. Har kört denna i BenchMark och andra tester och slår alla Macarna även om dom är 20 000:- dyrare, förutom på en punkt och det är snabbheten i deras SSD diskar som är helt sanslös :). Men har ett jäkla störigt problem med min nya och det är att den inte går att sätta i strömsparläge! Dom har gjort något med en BIOS uppdatering, hade en lösning när man gick in i Regedit och sen Power och ändrade ett värde men det slutade fungera för några dagar sedan! Har provat att ändra tillbaka och sen ändra igen men hjälper inte.... Riktigt störigt. Men annars har jag absolut inga problem och kör med dockan och 2 st 40 tums skärmar utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders_Malmet:

Jag kan bara säga att efter haft 9550, 9650 och nu 9570 så har jag bara haft ett enda mekaniskt fel och det var på 9550 som batteriet svällde men det fixade dom direkt! Nu har jag i9, 32 Ram, 1 TB SSD och 4K skärmen. Har alltid haft både Mac och Windows men tröttnade på deras tangenter och att dom inte hade 32 GB innan. Har kört denna i BenchMark och andra tester och slår alla Macarna även om dom är 20 000:- dyrare, förutom på en punkt och det är snabbheten i deras SSD diskar som är helt sanslös :). Men har ett jäkla störigt problem med min nya och det är att den inte går att sätta i strömsparläge! Dom har gjort något med en BIOS uppdatering, hade en lösning när man gick in i Regedit och sen Power och ändrade ett värde men det slutade fungera för några dagar sedan! Har provat att ändra tillbaka och sen ändra igen men hjälper inte.... Riktigt störigt. Men annars har jag absolut inga problem och kör med dockan och 2 st 40 tums skärmar utan problem.

Vilken docka kör du med?

(Har medvetet stannat på bios 1.3 och strömspar funkar)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ja läste till mig det men fick det att fungera med ändringen i Regeidt/Power i 4-5 veckor men sedan så bara slutade det fungera!
Jag har Dell TB16 Thunderbolt Dock 240W. Dom är ju luriga som fan, jag köpte en som hette 130 Watt för något år sedan men det visade sig att den Watten inte stämmer utan den gav bara 80 W i laddning! Denna som jag har nu som heter 240 W ger bara 130 W i laddning.

Permalänk

Ni som byter kylpasta, vad använder ni för något? Hemma finns Noctuas som de skickar med NH-D15 men även Arctic silver.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk

Kylpasta

Menar du på Dell 9570 så hade jag inte gett mig på att byta kylpasta för du förlorar garantin direkt, dom ser att du bytt för skruvarna runt omkring har färg på sig så man ser om dom är ut skruvade en gång! Hände mig med min 9550 så där fick jag betala 6500:- för dom skulle fixa den!

Permalänk
Skrivet av Anders_Malmet:

Menar du på Dell 9570 så hade jag inte gett mig på att byta kylpasta för du förlorar garantin direkt, dom ser att du bytt för skruvarna runt omkring har färg på sig så man ser om dom är ut skruvade en gång! Hände mig med min 9550 så där fick jag betala 6500:- för dom skulle fixa den!

Det är ju faktiskt mindre kul att tappa garanti. Jag har sett en del videos på när dom klockar ner sig till typ 3ghz, lite trist men jag får se hur min uppträder när jag får den. Kanske är bättre att skicka in på garanti förstås om något sådant skulle ske.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders_Malmet:

Menar du på Dell 9570 så hade jag inte gett mig på att byta kylpasta för du förlorar garantin direkt, dom ser att du bytt för skruvarna runt omkring har färg på sig så man ser om dom är ut skruvade en gång! Hände mig med min 9550 så där fick jag betala 6500:- för dom skulle fixa den!

Varför skulle man behöva byta några skruvar för att repasta en 9570? Jag har själv gjort det just på en 9570 och det var inga problem att få den utbytt senare (av andra skäl). Dells kylpasta är dock ett skämt, man har tom testat att byta ut den mot vanlig tandkräm och fått bättre kylning.

Permalänk

Jag har bytt pasta från Dell standard nu. Färgen på skruvarna är förmodligen loctite men den har jag inte tagit bort så åtgärden är inget som syns.

Temptest i intel xtu under 3 minuter.
Standard - 99 grader (54W)
Noctua - 89 grader (57W)

Undervolt
Standard - 79 grader (sänktes till 45W)
Noctua - 91 grader (ligger på 55W)

Största skillnaden är nog att fläktarna går inte längre på fullt.

Kommer även unna den ett Intel 9260 istället för Killer 1535

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem

Vill slå ett slag för Dells servicegaranti och hur snabbt man får hjälp. Jag hade också strul med att GPU-fläkten på min helt nya 9570 började smattra och knattra. Efter en snabb kontakt och diagnostik med deras tekniska support fick jag en tekniker hemskickad dagen efter. Problemet fixat och allt är väl igen.

Jag frågade teknikern vad som var vanligaste besvären, men fick svar att det var blandat. Ibland fläktar, ibland moderkort, ibland svullna batterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahl85:

Jag har bytt pasta från Dell standard nu. Färgen på skruvarna är förmodligen loctite men den har jag inte tagit bort så åtgärden är inget som syns.

Temptest i intel xtu under 3 minuter.
Standard - 99 grader (54W)
Noctua - 89 grader (57W)

Undervolt
Standard - 79 grader (sänktes till 45W)
Noctua - 91 grader (ligger på 55W)

Största skillnaden är nog att fläktarna går inte längre på fullt.

Kommer även unna den ett Intel 9260 istället för Killer 1535

Otroligt att de väljer att spara in några ynka kronor på bättre kylpasta när det ger såpass stor effekt.

Själv är jag inte särskilt nöjd med 9560. WiFi strular så gott som varje dag, högljudda fläktar(trots undervolt och ny pasta), ojämn belysning på tangenterna, som för övrigt är mediokra, startar ibland om när man ansluter till Dell docka med thunderbolt och såklart näskamera. Ganska kass kvalitet för 20k tycker jag. :/