Gigabyte Geforce RTX 2080 Gaming OC

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte Geforce RTX 2080 Gaming OC

Testlabbet får besök av ytterligare ett Geforce RTX 2080-kort – denna gång från Gigabyte. På menyn står modellen Gaming OC, som bjuder på både fabriksöverklockning och rejäl kylare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Givet köp ... om det kostade 4tkr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Lite synd att det inte finns andra kort som 1080 Ti FTW3, Gaming X, Strix etc med i testerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Lite synd att det inte finns andra kort som 1080 Ti FTW3, Gaming X, Strix etc med i testerna.

Håller med! Vet inte varför det sällan är så att många tester endast görs med FE-korten. De flesta har ju ett kort med en "tredjeparts"-kylare från t.ex ASUS, MSI, Gigabyte m.m.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

RTX serien som helhet är svårmotiverad till följd av skyhög prestanda per krona, 1080TI kan komma att bli långlivad och förhoppningsvis till reducerat pris.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Håller med! Vet inte varför det sällan är så att många tester endast görs med FE-korten. De flesta har ju ett kort med en "tredjeparts"-kylare från t.ex ASUS, MSI, Gigabyte m.m.

Är säkert för de inte har hunnit testa mer än "stock" korten men tycker just dessa varianter är intressanta då de presterar mycket bättre än 1080 Ti FE och ligger på bra pris jämfört med 2080 så om man inte bryr sig så mycket om RTX så kan man få en fin deal.

Permalänk
Medlem

Har det inte i stort sett alltid varit så att när tredjeparts kylare kommit ut så har dom alltid presterat en hel del bättre än referens och även haft bättre kylning/ljudnivå?
Det har vid ny grafikrelease nästan alltid varit ett lagom stort prestandahopp men inte denna gången.
Det verkar vara slut med det och ändå trots det höga priset så får den "Bra produkt"?
Huh? Vad missade jag? Jag skulle säga att det är helt värdelöst och i bästa fall säga "meh"

Permalänk
Medlem

Skumma bara genom testet lite halvhjärtat eftersom kortet är rätt ointressant. Reagerar dock på "Bra produkt".

Eller bara jag?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Margarin:

Skumma bara genom testet lite halvhjärtat eftersom kortet är rätt ointressant. Reagerar dock på "Bra produkt".

Eller bara jag?

Tycker att det är en bra produkt. Riktigt starkt kort

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett bra kort, och som vanligt ett kvalitetstest av dig som vanligt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Har det inte i stort sett alltid varit så att när tredjeparts kylare kommit ut så har dom alltid presterat en hel del bättre än referens och även haft bättre kylning/ljudnivå?
Det har vid ny grafikrelease nästan alltid varit ett lagom stort prestandahopp men inte denna gången.
Det verkar vara slut med det och ändå trots det höga priset så får den "Bra produkt"?
Huh? Vad missade jag? Jag skulle säga att det är helt värdelöst och i bästa fall säga "meh"

Skrivet av Margarin:

Skumma bara genom testet lite halvhjärtat eftersom kortet är rätt ointressant. Reagerar dock på "Bra produkt".

Eller bara jag?

Förstår inte vad ni klagar på, om ni läser sammanfattningen står det ju varför kortet rekommenderas. -.-

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

8-10 pinnar på prestandaindex för typ 1000 kr jämfört med 1080ti.
Överklockar man så betalar man praktiskt taget bara för ett R istället för ett G i namnet och en framtida teknik som ingen har fått testa.. imponerande utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

8-10 pinnar på prestandaindex för typ 1000 kr jämfört med 1080ti.
Överklockar man så betalar man praktiskt taget bara för ett R istället för ett G i namnet och en framtida teknik som ingen har fått testa.. imponerande utveckling.

Men R är ju det senaste...
Håller med lite... RTX är inget som tilltalar mig i dagsläget

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Förstår inte logiken med att det bästa på marknaden kan anses som dyrt.. är en rymdraket dyr för att den kostar mycket? Varför ska jag betala så mycket när jag lika gärna kan cykla...

Permalänk
Medlem

Bläddrade igenom lite gamla tester och 2080 har i princip samma prestanda, effektförbrukning och pris som ett 1080Ti. Känns inte som något jättesteg framåt precis. Det enda som är bra är väl att det kanske ger AMD lite tid att komma ikapp.

Sitter på ett 1080Ti nu och mitt nästa grafikkort blir nog något på 7nm, prestandalyftet och pris/prestanda i denna generation av nvidia är inte imponerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

8-10 pinnar på prestandaindex för typ 1000 kr jämfört med 1080ti.
Överklockar man så betalar man praktiskt taget bara för ett R istället för ett G i namnet och en framtida teknik som ingen har fått testa.. imponerande utveckling.

Skillnaden mot kortet det ersätter är enorm. På samma sätt som skillnaden mellan 1080Ti och dess ersättare är enorm.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Förstår inte logiken med att det bästa på marknaden kan anses som dyrt.. är en rymdraket dyr för att den kostar mycket? Varför ska jag betala så mycket när jag lika gärna kan cykla...

Allt är relativt. Betalar man tex 100% mer och får 80% mer prestanda är det dyrt. Om man hade kunnat cyklat till månen men det hade tagit dubbelt så länge som med rymdraket hade raketen varit dyr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Skillnaden mot kortet det ersätter är enorm. På samma sätt som skillnaden mellan 1080Ti och dess ersättare är enorm.

Ska man se det som en 1080 ersättare bör det kosta ungefär samma som 1080 och inte vara dyrare än 1080ti.
Pris är väl det som avgör vad det ska jämföras med och inte namn?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ska man se det som en 1080 ersättare bör det kosta ungefär samma som 1080 och inte vara dyrare än 1080ti.
Pris är väl det som avgör vad det ska jämföras med och inte namn?

Det "bör" kosta precis vad Nvidia prissätter det som. Gillar du inte prisökningen behöver du inte köpa kortet men det ändrar inte faktumet att det ersätter 1080.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Det "bör" kosta precis vad Nvidia prissätter det som. Gillar du inte prisökningen behöver du inte köpa kortet men det ändrar inte faktumet att det ersätter 1080.

Vad nVidia säger att kortet ersätter är en grej, men den ska jämföras med likvärdigt prissatt kort. Hur jämför man olika tillverkares kort mot varandra, i7 mot ryzen, bmw mot volvo?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Det "bör" kosta precis vad Nvidia prissätter det som. Gillar du inte prisökningen behöver du inte köpa kortet men det ändrar inte faktumet att det ersätter 1080.

Jag skriver inte att det ska kosta 6000kr. Jag skriver att det bör kosta runt 6000kr om det ska jämföras mot 1080. Nu kostar det 9000kr då jämför man det rimligtvis mot andra kort i prisklassen ex 1080ti.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag skriver inte att det ska kosta 6000kr. Jag skriver att det bör kosta runt 6000kr om det ska jämföras mot 1080. Nu kostar det 9000kr då jämför man det rimligtvis mot andra kort i prisklassen ex 1080ti.

Varför ska det jämföras mot 1080 när det har pris som 1080ti?

Ni stirrar er blinda på namnen och gnäller över att ni inte får mer för samma pengar. Ja, kanske inte i rena prestanda men du får en hel del ny hårdvara som kan bli riktigt häftig.

Blir trött på att läsa forumen med tanke på allt gnäll som är helt och hållet orättfärdigat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main | R7 5800x3d@4.45ghz | 128GB 3200mhz | 3TB NVME | GeForce RTX 4090
Secondary | i7 2600k@4.4ghz | 32GB 1866mhz | 2TB SSD | GeForce 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markland:

Varför ska det jämföras mot 1080 när det har pris som 1080ti?

Ni stirrar er blinda på namnen och gnäller över att ni inte får mer för samma pengar. Ja, kanske inte i rena prestanda men du får en hel del ny hårdvara som kan bli riktigt häftig.

Blir trött på att läsa forumen med tanke på allt gnäll som är helt och hållet orättfärdigat.

Skickades från m.sweclockers.com

Läs vad jag skriver... Jag tycker ju det ska jämföras mot vad det kostar som altså 1080 ti.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Läs vad jag skriver... Jag tycker ju det ska jämföras mot vad det kostar som altså 1080 ti.

Japp, jag såg det nu. Ber om ursäkt för det!

Däremot står jag kvar vid resten jag skrev; förstår inte varför folk blir så upprörda. Samma pris, mer funktioner, samma hastigheter. Ser inte problemet alls...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main | R7 5800x3d@4.45ghz | 128GB 3200mhz | 3TB NVME | GeForce RTX 4090
Secondary | i7 2600k@4.4ghz | 32GB 1866mhz | 2TB SSD | GeForce 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Läs vad jag skriver... Jag tycker ju det ska jämföras mot vad det kostar som altså 1080 ti.

Det måste vara jobbigt att gnälla på prestanda/krona varje generation. För det har inte hänt något nytt, samma gamla historia upprepar sig som vanligt. Det gamla måste säljas ut och har således bättre prestanda/krona, vem sjutton skulle vilja köpa gammalt om det nya presterar bättre och kostar mindre?

Nytt har fördelen att det har nya funktioner, nya arkitekturer etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markland:

Japp, jag såg det nu. Ber om ursäkt för det!

Däremot står jag kvar vid resten jag skrev; förstår inte varför folk blir så upprörda. Samma pris, mer funktioner, samma hastigheter. Ser inte problemet alls...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker det är rimligt att 2080 kostar lite mer än 1080 ti eftersom det är lite bättre. Däremot ty ker jag inte det är rimligt att jämföra det mot 1080 så länge det kostar mer än 1080 ti.

Skrivet av wargreymon:

Det måste vara jobbigt att gnälla på prestanda/krona varje generation. För det har inte hänt något nytt, samma gamla historia upprepar sig som vanligt. Det gamla måste säljas ut och har således bättre prestanda/krona, vem sjutton skulle vilja köpa gammalt om det nya presterar bättre och kostar mindre?

Nytt har fördelen att det har nya funktioner, nya arkitekturer etc.

Jag har inte klagat på prestanda/kr. Det jag inte höll med RaZman om var att det skulle ses som en ersättare till 1080 vilket är svårt när 2080 kostar över 9000kr. Nu ser jag det som en ersättare till 1080 ti.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Varför inga staplar med 1080ti och 1080? Kan vara kul jämföra direkt när man läser testet. Att jämföra ett 2080 mot ett annat eller 3 blir ju meh, eller att 3 olika 2080ti ligger i toppen, otippat? Så vad ska man jämföra produkten emot?

Gärna lite AMD staplar också <3

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Inte mycket att uppgradera till om man redan sitter på ett GTX 1080 TI, vilket det givetvis också ska jämföras mot och inte GTX 1080 som ligger i ett helt annat prissegment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Förstår inte logiken med att det bästa på marknaden kan anses som dyrt.. är en rymdraket dyr för att den kostar mycket? Varför ska jag betala så mycket när jag lika gärna kan cykla...

Så bara för att Nvidia just nu har "det bästa/de bästa" korten på marknaden så kan man anse att priserna är rimliga/skäliga?

Vad är det för logik?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag tycker det är rimligt att 2080 kostar lite mer än 1080 ti eftersom det är lite bättre. Däremot ty ker jag inte det är rimligt att jämföra det mot 1080 så länge det kostar mer än 1080 ti.
Jag har inte klagat på prestanda/kr. Det jag inte höll med RaZman om var att det skulle ses som en ersättare till 1080 vilket är svårt när 2080 kostar över 9000kr. Nu ser jag det som en ersättare till 1080 ti.

Nvidia har väl sagt att korten inte ersätter 10-serien utan att 20-serien är ett komplement. 1080/1080Ti kommer att säljas parallellt med 2080/2080Ti ett tag till framöver.

Antar att RTX , aka strålspårningen, har något med det att göra. (och möjligheten att motivera högre pris med den lineup'en)