Microsoft presenterar Project Xcloud – tjänst för att strömma spel över internet

Permalänk
Melding Plague

Microsoft presenterar Project Xcloud – tjänst för att strömma spel över internet

Microsoft hoppar på tåget med strömningstjänster för spel med Project Xcloud, vilken ska göra det möjligt att strömma spel till både datorer, telefoner och surfplattor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Med tanke på resultatet jag får hemma när jag testat att strömma från min xbox one till datorn tror jag inte detta är något att ha. Fast det kanske blir bättre med kraftfullare hårdvara än det xboxet har.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Med tanke på resultatet jag får hemma när jag testat att strömma från min xbox one till datorn tror jag inte detta är något att ha. Fast det kanske blir bättre med kraftfullare hårdvara än det xboxet har.

Tvivlar på det. Den här typen av satsningar kommer gå till historien som ett gäng totala floppar.

Permalänk
Medlem

coolt

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tvivlar på det. Den här typen av satsningar kommer gå till historien som ett gäng totala floppar.

Jag håller inte riktigt med, det är en naturlig utveckling att vi kommer kunna strömma spel eftersom behovet finns. Visst, det kanske är beroende av teknik som inte finns utbrett ännu men det är bara en fråga om tid. Dessa specifika tjänster kommer troligtvis floppa men dom kommer ändå vara en del av vägen mot en fullt fungerande tjänst.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Nu gäller det bara att ha spel som lockar dit spelarna.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Inget för mig men säkert många mindre kräsna där ute som kan få glädje av sånt här. Speciellt när 5G börjar bli verklighet snart, så det ligger ju rätt i tiden. Tror det blir tight med 4G spontant men duger väl för att få igång det i väntan på 5G antar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag kan se potentialen för detta.
Det finns bokstavligen tusentals spel detta kan fungera utmärkt för.

Spel som Senaste DOOM, Wolfenstein, Grand Theft Auto osv... nja.. det lät göra folk besvikna.

Så satsar dom på rätt spel kan det gå bra.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag undrar ifall latensen i sådana här system kommer leda till en förändring av spelindustrin, där till exempel twitch shooters som CS:GO någorlunda går ur tiden.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Såg nyheten igår men kul att Microsoft (även Sony har nämnt i en intervju idag att mer ska satsas på cloud samt bärbart) satsar mer på bärbart. Nintendo har än en gång visat vägen. Lite sugen på Microsofts variant. Trott sedan flera år tillbaka att Xbox som konsoll kommer försvinna till fördel för Xbox Live som tjänst. Hoppas på att Xbox Live kommer till Switch i framtiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Det kanske blir en grej men fördröjningen på knapptryck etc tror jag kommer begränsa det till lite mer alldagliga spelare.

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem

Det är en helt naturlig väg att gå. Visst finns det svårigheter jämfört med streamad video, men utvecklingen går fort framåt och även om kanske just dessa tjänster kommer halta en del till en början så är det rätt tid att starta detta nu. Ännu ett steg från personligt lagringsutrymme. I en framtid kommer du inte behöva hårddiskar, grafikkort eller ens en dator så som vi ser dem idag. Du kommer ha en skärm och möjligen några tillbehör till den. Bild, ljud och datorkraft hämtas från servrar på nätet.

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av iBigs:

Det är en helt naturlig väg att gå. Visst finns det svårigheter jämfört med streamad video, men utvecklingen går fort framåt och även om kanske just dessa tjänster kommer halta en del till en början så är det rätt tid att starta detta nu. Ännu ett steg från personligt lagringsutrymme. I en framtid kommer du inte behöva hårddiskar, grafikkort eller ens en dator så som vi ser dem idag. Du kommer ha en skärm och möjligen några tillbehör till den. Bild, ljud och datorkraft hämtas från servrar på nätet.

Problemet är att om tekniken inte löser hur man ska röra sig snabbare än ljusets hastighet så har vi problem med latens. Om vi inte ska ha en server i varenda byhåla som finns såklart.

Så nej, ingen teknikutveckling kommer fixa det här. Tror då mer som nån ovan påpekade att spelen kommer röra sig mot mer "långsamma" spel (typ Civ och MMOs).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Med tanke på resultatet jag får hemma när jag testat att strömma från min xbox one till datorn tror jag inte detta är något att ha. Fast det kanske blir bättre med kraftfullare hårdvara än det xboxet har.

Vad är det som inte funkar för dig? Fungerar klockrent för mig att ligga i sängen och streama till min platta

Permalänk
Medlem

Kommer hålla lika länge som Ouya.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Problemet är att om tekniken inte löser hur man ska röra sig snabbare än ljusets hastighet så har vi problem med latens. Om vi inte ska ha en server i varenda byhåla som finns såklart.

Så nej, ingen teknikutveckling kommer fixa det här. Tror då mer som nån ovan påpekade att spelen kommer röra sig mot mer "långsamma" spel (typ Civ och MMOs).

Skickades från m.sweclockers.com

Glöm inte: "Vi kommer aldrig behöva mer än 640KB arbetsminne", "Internet är en fluga" eller "Allt som kan uppfinnas är nu uppfunnet och därför är det lika bra att lägga ner patentverket"...

Historien är full av citat som de ovan.

Tekniken må ha långt kvar, men vi har inte på långa vägar uppfunnit allt eller sett slutet på utveckling.
Just saying....

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem

Alla gör vad de kan för att kunna ta kontinuerligt betalt av spelare.

-"Nej, du skall inte köpa och äga spel längre... mycket bättre att streama och betala under den tid du vill kunna accessa spelen och när vi inte längre får dina pengar får du inte längre spela"

Recurring revenue streams is da shit... iaf för företagen.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se hur data ska kunna skickas många mil med stationer imellan utan att latensen ska bli för dålig.

Men ni optimister kanske har rätt, om 15-20 år kanske korskopplings stationerna har blivit tillräckligt snabba....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iBigs:

Glöm inte: "Vi kommer aldrig behöva mer än 640KB arbetsminne", "Internet är en fluga" eller "Allt som kan uppfinnas är nu uppfunnet och därför är det lika bra att lägga ner patentverket"...

Historien är full av citat som de ovan.

Tekniken må ha långt kvar, men vi har inte på långa vägar uppfunnit allt eller sett slutet på utveckling.
Just saying....

Fast vi måste bokstavligen åka snabbare än ljusets hastighet för att lösa dilemmat. O gör vi det har vi mer spännande saker att göra än att streama spel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Med tanke på resultatet jag får hemma när jag testat att strömma från min xbox one till datorn tror jag inte detta är något att ha. Fast det kanske blir bättre med kraftfullare hårdvara än det xboxet har.

Tråkigt att det inte fungerar för dig. Har streamat flera gånger med steam link och det är svårt att märka någon fördröjning, dock har jag inte prövat riktigt snabba fps

Skrivet av talonmas:

Problemet är att om tekniken inte löser hur man ska röra sig snabbare än ljusets hastighet så har vi problem med latens. Om vi inte ska ha en server i varenda byhåla som finns såklart.

Så nej, ingen teknikutveckling kommer fixa det här. Tror då mer som nån ovan påpekade att spelen kommer röra sig mot mer "långsamma" spel (typ Civ och MMOs).

Skickades från m.sweclockers.com

Har du prövat att räkna ut fördröjningen från typ Stockholm till resten av landet om du färdas i ljusets hastighet=?

Skrivet av zetruz:

Jag undrar ifall latensen i sådana här system kommer leda till en förändring av spelindustrin, där till exempel twitch shooters som CS:GO någorlunda går ur tiden.

Den förändringen har skett sedan flera år tillbaka. CSGO är knappast att räkna som en twitch shooter lol.
Spel idag är redan så sega och gjorda för den stora massan

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Den förändringen har skett sedan flera år tillbaka. CSGO är knappast att räkna som en twitch shooter lol.
Spel idag är redan så sega och gjorda för den stora massan

Okej fair enough, men det är fortfarande redigt latensberoende. Detta är än mer fallet sedan hög refresh rate blev vanligt. Spel som detta skulle lida rejält av det input lag som kan tänkas komma med cloud gaming, så man undrar om genren helt enkelt skulle dö ut om marknaden ändrade sig till molnbaserad gaming.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast vi måste bokstavligen åka snabbare än ljusets hastighet för att lösa dilemmat. O gör vi det har vi mer spännande saker att göra än att streama spel

Skickades från m.sweclockers.com

På vilket sätt måste vi röra oss snabbare än ljusets hastighet? Jag hänger inte riktigt med.
En normal människas reaktionstid på vad som händer på skärmen är runt 200ms, så jag tror inte datat behöver färdas med ljusets hastighet för att man ska bli nöjd med snabbheten. Säkert behöver det gå snabbare än idag såklart, men man använder ju redan idag system som timewarp och predictions i fps för att få spelarna att tro att det inte finns någon fördröjning.. Utvecklingen fortsätter

Du kan enkelt test din egen reaktionstid på https://www.humanbenchmark.com/tests/reactiontime
Jag är alldeles för gammal för att spela CSGO numera eftersom mitt medel låg alldeles för högt (275ms).
Då kan man ju undra varför jag absolut skulle köpa en skärm med bara 2ms fördröjning. Det hjälper ju föga när man själv är lika snabb som en sengångare

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Problemet är att om tekniken inte löser hur man ska röra sig snabbare än ljusets hastighet så har vi problem med latens. Om vi inte ska ha en server i varenda byhåla som finns såklart.
Skickades från m.sweclockers.com

Säg att servern står i göteborg och du sitter i stockholm, då tar det ~1,3 ms för datan att åka en väg i ljusets hastighet. Inte direkt lång tid. ..

Permalänk
Skrivet av g146:

Tråkigt att det inte fungerar för dig. Har streamat flera gånger med steam link och det är svårt att märka någon fördröjning, dock har jag inte prövat riktigt snabba fps

Det är ingen fördröjning jag upplever. Bildkvalitén är bara för kass. Provat assassins creed 2, brotherhood, , revelations, Forza horizon 3, battlegrounds och bf1. Kör trådat och högsta inställningarna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av iBigs:

Glöm inte: "Vi kommer aldrig behöva mer än 640KB arbetsminne", "Internet är en fluga" eller "Allt som kan uppfinnas är nu uppfunnet och därför är det lika bra att lägga ner patentverket"...

Historien är full av citat som de ovan.

Tekniken må ha långt kvar, men vi har inte på långa vägar uppfunnit allt eller sett slutet på utveckling.
Just saying....

Visst är det så.

Jag såg nyligen en dam i 50 års ålder, sittandes på utedäcket på en färja i Zurichsee. Solnedgång. Hon tar fram en skärm och har ett videosamtal med sin dotter/barnbarn.

Tanken slog mig att vi nu lever i framtiden. Jag minns filmerna när jag var ung hur man förundrades över hur dom kunde ha videosamtal med en skärm på väggen (eller Vänner avsnittet då Monica dejtar en biljonär och dom ringer upp hans morsa på videotelefonen i väggen). Skillnaden är att istället för att skärmen sitter fastmonterat i väggen så har vi skärmen med oss överallt och kan föra sådana videosamtal på en färja eller uppe på topparna i alperna.

Man tänker inte så ofta på det men vi är i framtiden och det har gått snabbt med små uppdateringar längs vägen.

Från Logitech-webkameror på CRT-skärmar i vardagsrummet till kantlösa skärmar i handen på färjor.

Vad har vi om 20 år?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iBigs:

En normal människas reaktionstid på vad som händer på skärmen är runt 200ms, så jag tror inte datat behöver färdas med ljusets hastighet för att man ska bli nöjd med snabbheten.

Detta forum är fullt av trådar där folk hävdar att de inte kan spela på något annat än 240Hz-skärm då det blir för segt så jag tror att du har fel (240Hz≈4ms per bildruta).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Detta forum är fullt av trådar där folk hävdar att de inte kan spela på något annat än 240Hz-skärm då det blir för segt så jag tror att du har fel (240Hz≈4ms per bildruta).

Mja fast nu är det väl så att frekvensen på skärmen inte har så himla mycket med att göra om datorn känns seg Möjligen skulle bilden kännas flimmrig om frekvensen var för låg. Ju högre frekvens desto mjukare tycker ögat att pixlarna rör sig.

Men vem vet? Forumet kanske är fullt av övermänskliga gamers med laserskarp syn och som reagerar med ljusets hastighet. Vi har förmodligen nått gränsen för mänsklighetens utveckling trots allt, och det finns ingenting som kan bli bättre än det som finns precis just nu

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem

Jag har skrivit om det här ämnet lite tidigare.

Noterade någon även ordvitsen i slutet av videon?
"We have it up and running today. And when we have it just right, we're going to scale it out in an EPYC way and deliver it to the world"

Ett ämne som jag dock inte behandlat är äganderätten. Modellen som de har kommer att vara ytterst viktig för dess framgång.
Den traditionella modellen som finns för plattformar online är att du äger ett konto som du sedan köper spel till. Det är något som vi är vana med på PC och fysiska kopior har mer eller mindre blivit relegerade till konsolerna (men även där blir andelen mindre och mindre?). Det kan dock bli problematiskt om någon t.ex tar bort ens konto, då äger du helt plötsligt ingenting.

Jag är inte helt säker på att den här betalningsmodellen kommer fungera, i och med att det kommer behövas någon typ av prenumeration för att de ska kunna gå runt. När jag hade en Xbox360 blev jag alltid förundrad över varför jag skulle betala för att få köra online när jag redan hade betalat dyra pengar för att få köra spelet från första början. Här skulle de kunna göra något intressant. Säg att du äger ALLA spel som finns tillgängliga där (förmodligen i liknande stil som ett internetkafé). Det hade varit någonting som skulle få den gruppen som kör många olika spel , men inte känner för att betala fullpris per spel. Det bör också öka mängden personer som kör ett enskilt spel.
(Vid det här laget inser jag att jag beskrivit Netflix för spel . Betyder det att EU kommer säga att det måste finnas minst 30% europeiska spel på marknaden , vilket iofs skulle kunna uppnås med enkelhet. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av iBigs:

På vilket sätt måste vi röra oss snabbare än ljusets hastighet? Jag hänger inte riktigt med.
En normal människas reaktionstid på vad som händer på skärmen är runt 200ms, så jag tror inte datat behöver färdas med ljusets hastighet för att man ska bli nöjd med snabbheten. Säkert behöver det gå snabbare än idag såklart, men man använder ju redan idag system som timewarp och predictions i fps för att få spelarna att tro att det inte finns någon fördröjning.. Utvecklingen fortsätter

Du kan enkelt test din egen reaktionstid på https://www.humanbenchmark.com/tests/reactiontime
Jag är alldeles för gammal för att spela CSGO numera eftersom mitt medel låg alldeles för högt (275ms).
Då kan man ju undra varför jag absolut skulle köpa en skärm med bara 2ms fördröjning. Det hjälper ju föga när man själv är lika snabb som en sengångare

Reaktionstid har inget med detta att göra, om du trycker in en knapp för att t.ex skjuta när du har lede fi i siktet och du upplever en fördröjning innan skottet går av och missar därmed målet så är latensen för hög. Detta är ju ett frekvent problem idag när man lirar FPS och folk har varierande kvalitet på sin uppkoppling(men när du har spelet lokalt blir "felet" istället att när du tror dig skjuta mitt i prick är målet egentligen borta redan.

Men för allt annat än FPS kan det gå... kanske

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Reaktionstid har inget med detta att göra, om du trycker in en knapp för att t.ex skjuta när du har lede fi i siktet och du upplever en fördröjning innan skottet går av och missar därmed målet så är latensen för hög. Detta är ju ett frekvent problem idag när man lirar FPS och folk har varierande kvalitet på sin uppkoppling(men när du har spelet lokalt blir "felet" istället att när du tror dig skjuta mitt i prick är målet egentligen borta redan.

Men för allt annat än FPS kan det gå... kanske

Tänk dig Super Mario som inte hoppar precis närmare man trycker

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3