Adaptiv farthållare, har du provat ?

Permalänk
Medlem

Jag använder i princip den adaptiva farthållaren på min -17 Octavia RS dagligen. Tycker den fungerar ypperligt men självklart får man hålla lite koll då folk kör som krattor i Stockholm och inte blinkar, svänger över flera filer osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Testade det när jag provkörde en Golf och det var faktiskt rätt coolt och fungerade rätt så bra. Tyvärr blev det en annan bil som inte har adaptiv farthållare men nästa gång?

Min gamla Skoda hade som du säger en usel mic till den punkt att folk bad mig använda trådad handsfree, ringa sen eller rentav köra högtalartelefon på mobilen men min Audi har såpass bra mic att folk inte ens hör att jag sitter i bilen när jag pratar i telefon. Känner heller ingen fördröjning eller något sådant.

Man kan öka mikrofonvolymen i VCDS eller liknande verktyg, verkar behövas på Skoda. Jag har gjort det både på nuvarande bilen och den förra Skodan jag hade Om man också kör t.ex Apple Carplay är det ju telefonen som speglas och är det problem med hårdvara eller annat i telefonen kommer det fungera skit på Carplay också. Jag hade problem med ljudkortet i en äldre iPhone och det speglades till Carplay och ljudet fungerade knappt.

Permalänk

Använder inte äns vanlig farthållare... känns så avigt att inte ha högerfoten vilad mot nånting så som man kan göra med vänsterfoten på golvpanelen vänster om kopplingen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Adaptiv farthållare är bekvämt och något jag använder direkt jag har tillgång till det.

Men system som rör styrning klarar jag verkligen inte av. Blir obekväm bara av att veta att bilen har det även om det är avstängt. Speciellt om bilen dessutom är uppkopplad!

Sen är jag även väldigt skeptisk till el servon, när man inte längre får en känsla av vart man har däcken. Vet att det finns system idag som gör detta via mjukvara. Men det blir aldrig samma sak som ett hydraulikservo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Den enda gången vi var nära att fara illa var när en bil plötsligt skulle svänga vänster på en 90 väg, det var mer än 1 bil bakom och denna bil bromsade snabbt och utan blinkers, han var även tvungen att stå kvar i mitten då det kom mötande.
Jag är mer orolig för bilister som inte kan lagen än tekniken i bilarna. Hade inte bilen pipigt och uppmärksammat mig om faran då han framför bromsade, hade det kanske smällt..

Det där låter ju inte som en så bra mening om man ser till din uppmärksamhet? Jag hoppas du hade uppsikt och klarat dig utan pip... Jag kanske misstolkar.

Visa signatur

Razer Blade Stealth / Macbook Air M1 512GB 8/8

Sennheiser HD800S / Sennheiser HD650 / Sennheiser HD600
Sennheiser PXC550 / Sennheiser HD598

Permalänk
Medlem
Skrivet av HlMSELF:

Det där låter ju inte som en så bra mening om man ser till din uppmärksamhet? Jag hoppas du hade uppsikt och klarat dig utan pip... Jag kanske misstolkar.

Den situation som beskrivs ska normalt inte inträffa. Även den mest aktiva föraren kan inte styra över allt som alla andra gör. Situationer kan uppkomma när man kombinerar en minsta brist i uppmärksamhet med att någon trafikant gör ett så stort misstag som t ex att stanna mitt i filen, för vänstersväng på 90-väg.

Så i sådana tillfällen är det ju bra att en dator kan täcka upp för den mänskliga faktorn. Jag är dock övertygad om att det uppstår fler mänskliga misstag pga falsk trygghet.

Om alla höll ett bra avstånd till bilen framför så är det normalt inte ett problem. Och jag skulle våga påstå att det aldrig är ett problem om man dessutom är bekant med vägsträckan i fråga (har kört den med huvudet påkopplat ett antal gånger).

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Och jag skulle våga påstå att det aldrig är ett problem om man dessutom är bekant med vägsträckan i fråga (har kört den med huvudet påkopplat ett antal gånger).

njae... kör man för ofta samma sträcka så blir man ofta väldigt bortkopplad vad man gör.

vet flera gånger jag själv spaceat ut på vägen till jobbet för man blir så oengagerad av samma vägsträcka för att sedan en kvart senare undra fur fan man kom dit och man vet man passerat ett samhälle men ingen aning om man äns saktade ner eller att man äns åkt in i och ut ur samhället typ bara som en lucka från typ en bit efter man åkte hemmifrån till det man kom på sig själv att sitta och spacea ut bakom ratten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

njae... kör man för ofta samma sträcka så blir man ofta väldigt bortkopplad vad man gör.

vet flera gånger jag själv spaceat ut på vägen till jobbet för man blir så oengagerad av samma vägsträcka för att sedan en kvart senare undra fur fan man kom dit och man vet man passerat ett samhälle men ingen aning om man äns saktade ner eller att man äns åkt in i och ut ur samhället typ bara som en lucka från typ en bit efter man åkte hemmifrån till det man kom på sig själv att sitta och spacea ut bakom ratten.

Hmm. Det är en sak. Men jag ser det i sådana fall helst som att du kan fokusera på saker som händer, det som sticker ut från det "normala".
Om man nu upplever att man skulle få långsammare reaktionsförmåga pga att man inte tvingas vara "mer vaken" som t ex i fallet med att vägsträckan är obekant så ska man nog försöka jobba på det.

Om man däremot inte håller avstånd eller gör andra grundläggande fel så fungerar det förstås inte. Jag syftade på kombinationen.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Även den mest aktiva föraren kan inte styra över allt som alla andra gör. Situationer kan uppkomma när man kombinerar en minsta brist i uppmärksamhet med att någon trafikant gör ett så stort misstag som t ex att stanna mitt i filen, för vänstersväng på 90-väg.

Självklart. Den jag citerade fick mig att tänka ett scenario där föraren kollade upp på vägen på grund av pipet. Vilket jag personligen inte skulle anse ok.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Razer Blade Stealth / Macbook Air M1 512GB 8/8

Sennheiser HD800S / Sennheiser HD650 / Sennheiser HD600
Sennheiser PXC550 / Sennheiser HD598

Permalänk
Medlem
Skrivet av HlMSELF:

Det där låter ju inte som en så bra mening om man ser till din uppmärksamhet? Jag hoppas du hade uppsikt och klarat dig utan pip... Jag kanske misstolkar.

Absolut förstår jag dina tankar och så var det också, jag kollade ut genom fönstret ca 1 sekund, en halv kanske, svårt att avgöra i efterhand.
Jag visste att bilen inte fick svänga där, då det som sagt var fler bilar bakom och det var en 90 väg, en bra sak med adaptiva farthållare är att den håller dig 3 sekunder bakom bilen framför, hade jag klarat mig utan varningen? Kanske. Finns ju inte en människa i världen som kan förutspå om jag hunnit reagera. Det var inte så att han började bromsa ett bra tag innan, det rörde sig om knappt 1 sekund innan han skulle svänga, det var en väldigt kraftig inbromsning, kanske tyckte han det gjorde allt mer okej?
Jag har aldrig nånsin krockat och tror inte jag hade gjort det denna gången heller, men man vet ju inte? Att säkerheten finns där är absolut betryggande tycker jag iaf.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Det skall såklart inte finnas några begränsningar. tänk er hur Mad Max hade varit. Inga häftiga biljakter, utan ett mer kontrollerat bilande med hyttande av nävar till varandra.

*edit*
Detta verkade mycket mycket roligare igår då jag skrev det. Åkte på feber 38,9 så där har vi boven!

Tycker det var rätt roligt även nu och då har ändå min egna feber gått över vad jag vet

Permalänk
Medlem

@improwise: Mja, lite kulig är den fortfarande så håller med att den kanske klarar sig över feberstrecket.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide