Permalänk

Iphone X, Xs eller Xr

Hej,
Jag ska köpa ny telefon och har provat en Iphone SE ett tag och jag gillar apple.
Frågan är nu vilken man väljer - är det stor fördel med Oled? - annars verkar Xr vara ett bra alternativ.
IP67 mot IP68.. stor skillnad?
Jag har en tendens att ta sönder telefoner med hjälp av vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbo_500:

Hej,
Jag ska köpa ny telefon och har provat en Iphone SE ett tag och jag gillar apple.
Frågan är nu vilken man väljer - är det stor fördel med Oled? - annars verkar Xr vara ett bra alternativ.
IP67 mot IP68.. stor skillnad?
Jag har en tendens att ta sönder telefoner med hjälp av vatten

Går lite offtopic och ber i förväg om ursäkt. Helt i mitt tycke så har mobiler kommit så långt i utvecklingen att vardagligt användande inte längre förbättras nämnvärt med varje ny modell, iaf bland topp-skikts tillverkarna. Jag hade sagt att en iphone 8+ hade varit ett superbra alternativ prismässigt. Du lär inte märka någon skillnad såvida du inte vill ha faceid eller någon specifik funktion, alternativt om du kör något särskilt krävande i yrket.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag hade en X och har nu en Xs Max. Väldigt liten skillnad för min del. Det märks att den är snabbare, men det är väl det. Sen är det klart att den stora skärmen är extremt trevlig. Jag fotar mycket och har en proffskamera från Canon, förut tog jag alltid med den på semestrar etc, men nu händer det allt oftare att jag bara tar med min telefon för kameran är så sjukt bra både i X och i Xs.

Permalänk
Medlem

XR om du importerar. XS eller Max om du köper för svenska priser.

Prissättningen är verkligen helt sjuk, och personligen anser jag inte att produkterna rättfärdigar det höga priset (speciellt inte för så lite som 64GB på instegsmodellerna). Gapet i pris mellan XR och XS är mindre än vad den relativa prestandaökningen (skärm, kamera och byggkvalitet) är, imo.

My 2 cents

Visa signatur

---

Permalänk

Okey - tack för input.
Var importerar jag Xr om det blir billigare?
Ska kolla på Iphone 8 oxå, onekligen billigare.. och kanske helt OK för mig..
Är det samma skärm på 8+ som Xr?

Kan man säga att både 8, Xr och Xs är bra mot regn?
Det är vanligen så jag förstör mina telefoner...
Jag behöver inte en massa prestanda - jag är en 'normal användare' men jag har problem med synen så vill ha något jag verkligen kan zooma ut.
Vissa telefoner har inte automatisk radbrytning när man zoomar men jag antar både 8 och de olika X-modellerna har det.

Permalänk

Jag tycker precis som BurningMan att du också ska lägga till iPhone 8 Plus i valet, det är i stort sätt samma kamera i den som i iPhone X och även samma Bionic CPU. Det större batteriet i 8 Plus är alltid trevligt. Personligen gillar jag inte de avrundade kanterna på skärmen i X modellerna och inte heller insticket som också tar yta. Skärmstorleken är också större på 8 Plus än X om man ser till skärmens area. Tum hit o dit Bättre att mäta area än diagonal/tum.

Tänkte att det skulle sänka 8 Plus mer i pris men är ju ändå ganska bra skillnad till övriga modeller med priset på 8500kr. iPhone Xr skulle jag skippa helt och hållet. Håller med om att kamerorna i det senaste iPhones håller väldigt bra kvalité och och ersätter andra kameror vid många av tillfällena.

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Jag fick min iPhone Xs denna veckan och kan säga att jag älskar telefonen. Värt pengarna utan tvekan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbo_500:

Okey - tack för input.
Var importerar jag Xr om det blir billigare?

Japan eller USA, verkar det som. Tullen kan dock käka upp eventuella besparingar rätt fort, så det är om du kan köpa det utan att behöva tulla på något vänster.

iPhone 8 Plus kan mycket väl vara ett alternativ.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

har xs, bytte upp mig från iphone 7 , och det var en jäkla skillnad, finare skärm, bättre prestands och batteri, face id funkar smärtfritt. dock i efterhand skulle jag nog köpt maxen,

Permalänk
Medlem

8plus vs XR är en ganska intressant jämförelse tycker jag.

Båda har:
IP67 (XS/XS Max har IP68)
Trådlösladdning

8plus:
Högre upplösning (på mindre skärm)
Touch-id (om man nu föredrar det)
Bättre pris.
3d-touch (om man gillar det)

XR:
Nyare med allt vad det ger (bättre kamera, hårdvara. Skillnaderna dock inte ”natt o dag skillnad”, dock har 8plus två kameror vidvinkel+tele)
Ryktas bli stor skillnad på batteritid.
Mer skärm-yta och yttermåtten mindre)
Sägs att skärmen ska vara bättre (dock lägre upplösning, frågan är hur mycket bättre, båda är lcd)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För min del blir det en XR. Tycker XS är för dyr och jag tycker skärmen på min iPhone 7 är helt okej.

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på en Xr sen releasen men har efter denna tråden börjat fundera på en 8+ istället.
För mig övervägde det att Xr sägs ha längre batteritid och större skräm på lika stor telefon.
Kan få en Xr för 8080Kr vs 7475Kr för en 8+ så skillnaden i pris är 600kr
Xs och Xs max vägrar jag eftersom jag drar gränsen vid 10'

Fördelen är att jag slipper vänta på 8an och har stort behov av att byta telefon nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Jag har funderat på en Xr sen releasen men har efter denna tråden börjat fundera på en 8+ istället.
För mig övervägde det att Xr sägs ha längre batteritid och större skräm på lika stor telefon.
Kan få en Xr för 8080Kr vs 7475Kr för en 8+ så skillnaden i pris är 600kr
Xs och Xs max vägrar jag eftersom jag drar gränsen vid 10'

Fördelen är att jag slipper vänta på 8an och har stort behov av att byta telefon nu

För 600 kr skall du klart vänta. Det är bara 3 veckor kvar.
Min mobil har paj skärm, gsm enhet, mikrofon, högtalare och batteriet håller knappt en dag. Jag väntar då XR kommer bli en så stor uppgradering. Som tur är så fungerar mobilen okej om jag laddar den och använder ett headset när jag tar samtal.

Permalänk
Medlem

Efter att ha använt en XS Max ett tag nu skulle jag inte rekommendera en 8/8+.
FaceID och gester istället för hemknappen är mycket trevligare.

X vs XS/XR så är kameran det som är störst skillnad. Om det är värt pengarna får man avgöra själv

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Fextreme_fa:

Kan få en Xr för 8080Kr vs 7475Kr för en 8+ så skillnaden i pris är 600kr

Var hittar man Xr för 8080?
Det känns som ett bra alternativ..

Permalänk
Medlem

Kan du få tag på en iPhone X hade jag hellre valt den än XR då XR har sämre skärm och prestandaskillnaden är knappast värt den förlusten

Permalänk
Medlem

Själv gick jag från en iPhone 6s plus till en iPhone 7 Plus. Skärmen var spräckt och batteriet var urkasst. Hade nästan kostat mer o laga den. Köpte den begagnad och är hur nöjd som helst. Det är en äldre modell ju men den är hur rapp som helst på allting jag gör i alla fall och det duger för mig

Visa signatur

Hej, :)

Permalänk

Hej,
Har utökat sökandet oxå till en Iphone 8.
Vill inte har förstor telefon och dessa kan man hitta för ca 4500 begagnade i bra skick.
Kanske det bästa köptet just nu känner jag.
Vattentålig IP67 samt trådlös laddning,

Permalänk
Skrivet av Nätälskare:

Kan du få tag på en iPhone X hade jag hellre valt den än XR då XR har sämre skärm och prestandaskillnaden är knappast värt den förlusten

Iphone X finns kvar men kostar en bit över 10k..

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbo_500:

Hej,
Har utökat sökandet oxå till en Iphone 8.
Vill inte har förstor telefon och dessa kan man hitta för ca 4500 begagnade i bra skick.
Kanske det bästa köptet just nu känner jag.
Vattentålig IP67 samt trådlös laddning,

Köper du med abonnemang kan du ju få 8an för 4,2k typ..
Förbeställde en själv en Xs 256bg och är skitnöjd även om den var löjligt dyr. Inte så konstigt kanske när jag hade en sliten 6s..

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk

Jag har abonnemang via jobbet som jag måste använda så jag kan inte köpa något paket.
Är det OK att köpa begagnat?
Räcker det med att den är utloggad från iCloud eller är det mer att tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbo_500:

Var hittar man Xr för 8080?
Det känns som ett bra alternativ..

Min bror jobbar på en Apple store så det är med hans personalrabbat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jag hade sagt att en iphone 8+ hade varit ett superbra alternativ prismässigt. Du lär inte märka någon skillnad såvida du inte vill ha faceid eller någon specifik funktion, alternativt om du kör något särskilt krävande i yrket.

Detta gäller dock om man vill ha en fysiskt större telefon med ,6 tum mindre skärm.

Permalänk
Medlem

Du undrade om OLED är så mycket bättre än LED. Ja, utan tvekan. Har du normal syn så är det faktiskt ganska stor skillnad,
Har man haft OLED är det svårt att inte märka direkt om man håller en LED mobil i handen.
Är man halvblind spelar det ingen roll såklart.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv

iPhone 8 rent utseendemässigt känns gammal. Men får man tag på någon billigt begagnad så visst.
iPhone Xr har sämre upplösning än vad bättre mobiler hade för 5 år sedan.
iPhone Xs är en bra balansgång för de flesta användare, enda nackdelen är att den är lite dyr. Men ska man ha en märke/statussprodukt så kostar det, se det som att märkesskjorta också kan kosta några tusen.

*edit*
Jag håller inte alls med påstående att dagens billiga mobiler är så bra, då inte ens de bästa är tillräckligt bra. Men kostnaden vad man får och vad man får betala är inte linjär för någon produkt. Och hos Apple anser jag att iPhone Xs 64GB ligger där man får mest iPhone/krona. (obs gäller nya mobiler inte begagnade)

Permalänk

Själv hade jag aldrig köpt Xr då den känns väldigt mycket som en budget telefon även om den kostar lika mycket som de dyraste android telefonerna. Jag hade valt Xs Max om man gillar stora skärmar, annars den vanliga Xs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Du undrade om OLED är så mycket bättre än LED. Ja, utan tvekan. Har du normal syn så är det faktiskt ganska stor skillnad,
Har man haft OLED är det svårt att inte märka direkt om man håller en LED mobil i handen.
Är man halvblind spelar det ingen roll såklart.

En vanlig skärm är dock mycket billigare att byta ut när den går sönder (vilket inte är ovanligt på en telefon) Till min huawei mate 9 pro (oled) kostar skärmen flera tusen. Vilket jag inte är sugen på till en snart två år gammal telefon. Hade det varit en vanlig mate 9 har man i alla fall möjligheten att välja en kopia skärm för 180kr.
Så betalar man för telefonen själv skulle i alla fall jag föredra den billigare skärmen inte direkt så att man kollar på film osv på en telefon.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

köp en p20 pro istället o spar pengar ..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

En vanlig skärm är dock mycket billigare att byta ut när den går sönder (vilket inte är ovanligt på en telefon) Till min huawei mate 9 pro (oled) kostar skärmen flera tusen. Vilket jag inte är sugen på till en snart två år gammal telefon. Hade det varit en vanlig mate 9 har man i alla fall möjligheten att välja en kopia skärm för 180kr.
Så betalar man för telefonen själv skulle i alla fall jag föredra den billigare skärmen inte direkt så att man kollar på film osv på en telefon.

På dyra mobiler bör man kanske kolla på försäkring, jag vet flera som köper det extra när de tar abonnemang.
Hur lönsamt det är vet jag ej, det borde granskas mer.
Btw har haft exklusiva mobiler sedan tidigt 90tal, har slängt dem hur som helst och ingen display har fått en spricka eller död pixel ännu. Där bra skyddsfodral har gjort sitt. Att bära runt en 13-18 000 kr mobil hela dagarna utan skydd hade jag ej gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

På dyra mobiler bör man kanske kolla på försäkring, jag vet flera som köper det extra när de tar abonnemang.
Hur lönsamt det är vet jag ej, det borde granskas mer.
Btw har haft exklusiva mobiler sedan tidigt 90tal, har slängt dem hur som helst och ingen display har fått en spricka eller död pixel ännu. Där bra skyddsfodral har gjort sitt. Att bära runt en 13-18 000 kr mobil hela dagarna utan skydd hade jag ej gjort.

Försäkringar på produkter med så "lågt" nypris skulle jag aldrig ta. Då tar jag hellre smällen och reparerar eller köper nytt om det mot förmodan skulle gå sönder är ju ex därför man har sparat en buffert. Men är ju inte dumt om skärmen går hitta för 500kr istället för 2500kr om den skulle gå sönder.
(Saker där man måste ha försäkringar ex bilar har jag självklart försäkring på även om bilen inte är värd så mycket.)

Kul att du haft exlusiva telefoner länge.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb