Permalänk

1080ti eller 2080?

Så jag funderar på att uppgradera min dator. Jag funderar bla på vilket graffe som är lämpligt. 1080ti kanske jag kan få lite billigare och verkar vara lite stabilare. 2080 har nya funktioner och nya drivrutiner kanske kommer att gynna den mer. Vad tycker du?

Permalänk
Hjälpsam

Om det inte är för stor prisskillnad så är 2080 ett givet val mellan de två.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Nypris är 2080 bättre men om du köper begagnat 1080ti kan du spara lite. Frågan är om du vill lägga 5k-7k för ett begagnat grafikkort.

Permalänk

Tror dock att 1080ti kan droppa lite i priser nu och kanske speciellt runt black friday.

https://www.webhallen.com/se/product/277173-MSI-GEFORCE-GTX-1...

7899kr. Billigaste 2080 för strax över 9000kr?

Om de fortfarande finns i lager då

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelabanjo:

Tror dock att 1080ti kan droppa lite i priser nu och kanske speciellt runt black friday.

https://www.webhallen.com/se/product/277173-MSI-GEFORCE-GTX-1...

7899kr. Billigaste 2080 för strax över 9000kr?

Om de fortfarande finns i lager då

1080Ti tror jag garanterat kommer finnas till nån 500 lapp lägre på BF, men mycket handlar om vad är skillnaden värd. 8000kr eller 9000kr, det är nästan lika mycket (och slår vi ut det på en 3-4 års livslängd blir det inte mycket skillnad).

Det är egentligen en väldigt svår jämförelse, jag vet jag står inför samma val (själv väntar jag bara tills RTX2070 är ute iaf så man får se dess prestanda och dömma om det är värt att spara ~2000kr över 1080Ti/2080).

2080 och 1080Ti har i princip identisk gaming prestanda så den delen kan vi säkert ignorera.

11gb vs 8gb gör det onödigt komplicerat för vi vet helt enkelt inte hur mycket det kommer spela roll i framtiden. När man går över framebuffern så dör ju prestandan - men å andra sidan brukar det helt kunna undvikas genom att man sänker super 4k mega high res textures till bara ultra för nästan noll synlig skillnad. Mycket beror på hur populärt 8gb kort kommer vara. Kommer AMD släppa ett 16gb billigt mainstream kort nästa år? Det skulle kunna störa allt. Kommer dom bara släppa 8gb kort? I princip säkrat framtid för 8gb till nästa generation, de flesta spel kommer designas runt det.

Sen har vi DXR/RTX prestanda... Hur mycket är det värt? Vi vet att 2080 är rätt så bra mycket snabbare än 1080Ti i råprestanda - kolla på https://www.youtube.com/watch?v=GycebOhBEds enkelt DXR test där 2080 är nästan 4ggr snabbare än 1080Ti (och det bådar gott för 2070, med tanke på att 2080Ti inte är så mycket bättre än 2080). Hur mycket detta spelar roll i praktiken är dock omöjligt att säga. Men det kan fortfarande vara en feature man tänker på att ja, den är värd den extra tusingen. Utifall att det blir bra nytta av den i framtiden.

Så väg DXR/RTX mot 11gb vs 8gb och bedöm själv. Jag tycker det är jäkligt svårt men i valet mellan 1080Ti och 2080 skulle jag ändå välja 2080. 1080Ti ska IMO ner under 7000kr för att jag skulle säga njaaaaeh... kanske gå med det billigare och titta på nästa generation sen.

Sorry för rant.

Permalänk
Hedersmedlem

2080 om det är max 500 kr dyrare än motsvarande 1080 Ti, skulle jag säga. Annars 1080 Ti.

Mer än så skulle jag inte lägga på de nya funktionerna utan att veta hur t.ex. DLSS inverkar på spelprestanda och hur väl RTX presterar.

Just nu är alltså svaret 1080 Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av murklor:

Sen har vi DXR/RTX prestanda... Hur mycket är det värt? Vi vet att 2080 är rätt så bra mycket snabbare än 1080Ti i råprestanda - kolla på https://www.youtube.com/watch?v=GycebOhBEds enkelt DXR test där 2080 är nästan 4ggr snabbare än 1080Ti (och det bådar gott för 2070, med tanke på att 2080Ti inte är så mycket bättre än 2080). Hur mycket detta spelar roll i praktiken är dock omöjligt att säga.

Det vi vet rent praktiskt är att det inte går att spela RTX-spel på ett 1080 Ti för att det är alldeles för långsamt. Ett RTX-kort går det att spela RTX-spel på, men vi vet fortfarande inte i vilken upplösning eller framerate. Det kan i värsta fall betyda att de RTX-spelen som finns hamnar på en prestanda någonstans runt 1080p 30fps (men ser i gengäld riktigt nice ut). Alltså, framerate som en spelkonsoll men snyggare grafik.

Utan idag ha sett vad kortet klarar av är det omöjligt att egentligen göra något annat än att gissa hur mycket kortet är värt.

Permalänk
Medlem

2080

@spelabanjo: Köp 2080