Teknikstund: Skärmtrenderna inför 2019

Permalänk
Medlem

Tack för genomgången, mycket bra!
Kan man vänta sig något nytt när det gäller 4K-skärmar i 40-tumsklassen?

Permalänk
Medlem

Nån som vet när det kommer nån 32" 1440p IPS 144Hz(+) alternativ? Kommer ihåg att jag läst att det skulle kanske komma i höst men har inte hört mycket om den på sistone.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Ska det vara så svårt för tillverkarna att kläcka ur sig en 4k-skärm i området kring 35-40" med gsync och HDR1000? Hade utvecklingen rört sig lika snabbt framåt som den gjort för TV-apparater hade vi haft allt detta redan.

Permalänk
Medlem

Jag har lite beslutsångest angående framtida köp av skärm.

Lurar på att köpa någon av de 1080p 240hz modellerna som finns ute nu. Hade gärna valt en skärm med högre upplösning, men mitt GTX 1070 börjar få problem i nyare spel att leverera ordentligt. Kan naturligtvis kompromissa och ställa ner effekter osv men undviker helst det.

Får se om det finns något fint erbjudande lagom till black friday 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Alltså efter 4k, är det inte nästan bättre att skaffa glasögon som uppgradering istället för skärm med högre upplösning? Man måste ju trycka nyllet mot skärmen för att kunna separera detaljer ''långt bort''

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TexN:

Alltså efter 4k, är det inte nästan bättre att skaffa glasögon som uppgradering istället för skärm med högre upplösning? Man måste ju trycka nyllet mot skärmen för att kunna separera detaljer ''långt bort''

Hur ska man annars sälja nya grafikkort? Nej men allvarligt så finns det fördelar, det ökar fortfarande realismen och kan t.ex. ge ökad 3d känsla. Plus det finns allt mindre behov att använda sig av AA.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

@laxpudding

Inga viskningar om några 40"skärmar i 4K och lite högre refreshrate?
Känns som att den storleken var rätt het för något år sedan.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Min Acer XB270HU kan varit bästa köpet i datorväg jag gjort låter det som

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Här sitter man och väntar på oled-paneler. Får väl vänta några år till...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmm, jag som ville se G-Sync, HDR och större storlekar än 27" till ett vettigt pris. Om ändå nVidia hade stöd för Freesync.

Kanske får köpa nån billig 27" icke-G-sync och uppgradera igen om några år då OLED/4k/HDR/G-sync/144hz kostar humant.

Permalänk
Bildexpert 📺

@anon12433: LG:n är intressant, särskilt om de verkligen menar "ny panel" i betydelsen att de faktiskt förbättrad tekniken bortom de 34:or som redan finns. Tyvärr har många tillverkare en tendens att tala om "ny panel" i betydelsen att det är ett annat artikelnummer med endast minimala förändringar i själva tekniken.

Hoppas LG i norden kommer att ta tag i produktutbudet på skärmsidan så att det finns testexemplar att tillgå. Något som inte har funnits på flera år tyvärr.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av GarfieldPower:

Det är troligtvis den typ av panel som sitter i deras 27-tummare med 2560x1440-panel. Det blir 34-tum 21:9 ifall man förlänger panelen 880 pixlar så att säga. Samsung generellt tenderar att ha VA-paneler med låg eftersläpsnivå. Men väljer också PWM-reglering av belysningen och har ganska tydligt temporalt dither. Det kan uppfattas som en orolig bild.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dinoman:

4K@144Hz med 8-bitars färgdjup ligger ju på ~36 Gbps så det är sorgligt att Nvidia inte släppte sin nya serie med Thunderbolt 3 (40 Gbps) vilket, om jag förstått allting rätt hade klarat av detta, till skillnad från DisplayPort 1.4.

Thunderbolt-porten hade även kunnat driva bildskärmen så att man hade sluppit en extra strömbricka, iaf rent teoretiskt.

Nvidia är väl för snåla och stolta för att licensiera det av Intel dock.

Tror inte det är så enkelt att man bara kan skyffla ut data på en Thunderbolt-kabel hur som helst. Video över Thunderbolt idag är essentiellt inget annat än upp till två strömmar DP 1.2. De där 40 Gbit/s uppnår man såvitt jag vet bara i PCIe-läget.

Man kan ju inte undgå att undra hur LG:s 5K-skärm fungerar. Det råder inga tvivel om att de vill presentera den som en skärm exklusivt för Apple-datorer, så kanske har man hittat på någon plattformsspecifik speciallösning där.

Skrivet av Squallie:

@Klappis tycker det låter som att du överdriver. Tror det är väldigt få som köper 2080ti och en skärm för 1999kr eller mindre.

Han kanske överdrev något med siffrorna som man ibland gör när man vill poängtera något, men han har verkligen helt rätt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

När jag köpte mina tre VN247H för några år sedan så sa jag att jag inte skulle byta ut dem förrän det fanns 24-27" OLED för gaming på marknaden. Det finns ju fortfarande inget spår av dessa så det blir väl till att sitta lugn ett tag till.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dinoman:

4K@144Hz med 8-bitars färgdjup ligger ju på ~36 Gbps så det är sorgligt att Nvidia inte släppte sin nya serie med Thunderbolt 3 (40 Gbps) vilket, om jag förstått allting rätt hade klarat av detta, till skillnad från DisplayPort 1.4.

Bildsignal över Thunderbolt består av muxad Displayport 1.2 eller 1.4 så ingen framgång där heller.

Thunderbolt 3:s råa 40 Gbps är dessutom rådata. Med overhead är det en fråga om det räcker hela vägen till 4K/144 med 8-bitar. Och skulle man frångå Displayport helt och hållet för den överföringen måste det till helt nya protokoll och helt ny hårdvara i skärmarna och grafikkorten. Skulle behöva ytterligare en anslutningsstandard bredvid Displayporrt. Plus att man vill nå 4K/144 i 10 bitar och då är det inte nog med fart i Thunderbolt 3 till att börja med.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Reap:

Här sitter man och väntar på oled-paneler. Får väl vänta några år till...

Det finns ju ett utbud. Men inte till de priser eller funktion de flesta räknar med. Så väntan riskerar bli oändlig efter OLED-skrivbordsskärmar för datorbruk. Framför allt om man väntar sig att de ska kosta i närheten av vad dagens LCD-utbud gör.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Markusas: Inga ord om 40-tum och 4K i mer än 60 Hz ännu. Men det är ett ganska nischat område och det är typiskt för sådana skärmar som bara dyker upp huxflux på marknaden. Tillverkarna vet inte själva riktigt vad de ska göra med den här kategorin.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TexN:

Alltså efter 4k, är det inte nästan bättre att skaffa glasögon som uppgradering istället för skärm med högre upplösning? Man måste ju trycka nyllet mot skärmen för att kunna separera detaljer ''långt bort''

Det är framförallt större skärmar som de kan vara intressant för den större skaran. Säg en 8k 100" till 200" skärm som man sätter på väggen som ska visa något för många. Vid 8k filmkamera så ser jag fördelen om man i efterhand under redigeringen ska zooma in på något.
Frågan är dock hur små skärmar i 8k är något meningsfullt, som denna 32"?
https://www.inet.se/produkt/2210574/dell-32-up3218k-8k-7680x4...

Min känsla av börjar man prata om skärmar i denna prisklass så får bör man anpassa hela rummet efter skärmen, kolla upp vad man har för belysning i taket, hur solljus kommer in i fönster och när man har anpassat detta, så ska man kalibrera skärmen.
*edit*
En som spelar på en 200" skärm, hur grymt som helst. Behoven av skärmar i denna storlek är nästan oändlig, ytterst få vill dock sitta och skriva i sitt worddokument på en sådan skärm. Att få idag äger stora skärmar tror jag har lite med priset idag att göra.
https://www.youtube.com/watch?v=PpZflio6H_o

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Bigger is better och skärmar sjunker kraftigt i pris.
Jag är väldigt fundersam på den ultimata skärmlösningen för vanligt arbete, den blir dock dyr och jag kör med billig dritt tills det.
Inte ens antalet skärmar, kurvad eller inte och placering har jag klart för mig. Så även om jag skulle få 30 000kr till en skärmlösning så visste jag ej ens vad jag skulle kolla på.
Nu kör jag med 2st 24" och det är på tok för låg höjd på dem, bredden är dock acceptabel tills vidare..
*edit*
T.ex denna 4skärmslösning hur är den att arbeta vid:
https://www.youtube.com/watch?v=ZelaJ5ukwGo
Det känns som gör skärmarna 20cm högre och skippa den på toppen.

*edit2*
En på youtube kör med 3st LG 34UC98-W 34-Inch 21:9 Curved UltraWide
https://www.youtube.com/watch?v=ry0ctsZdOzo

Det är en skärmlösning för runt 25 000kr, men herre j-vlar vad grymt det är. Man förlorar höjd längst ut högst upp, men det är långt avstånd dit för ögat så.. Om 5år kanske jag har en sådan setup när priserna är lägre.

Problemet med dessa multiskärmlösningar är att dom är bökiga att sätta upp och hur man än gör får man alltid kanter mitt i. Det är skälet till att jag själv kör med en 55" 4K som skrivbordsmonitor sen 2 år tillbaka som sen i sin tur är indelad i 4 virtuella skärmar. Jag kör även Virtuella skrivbord som nu ÄNTLIGEN stödjs av Windows även om få verkar känna till och använda det jämfört med t.ex. på Linux. Om man dessutom av praktiska skäl arbetar huvudsakligen på laptops snarare än stationära är det klart enklare att få det hela att fungera än att köra med flera skärmar. Det enda jag egentligen upplever att jag saknar är att jag behöver ha en separat gamingmonitor för lägsta input lag, högsta frekvens osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

@anon114264 tycker det låter som att du överdriver. Tror det är väldigt få som köper 2080ti och en skärm för 1999kr eller mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle nog mer säga att det är en ren gissning från @anon114264 så vida det inte finns någon hyfsat uppdaterad "Vad använder ni för skärm?" undersökning som gjorts här med stort genomslag som jag inte känner till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Problemet med dessa multiskärmlösningar är att dom är bökiga att sätta upp och hur man än gör får man alltid kanter mitt i. Det är skälet till att jag själv kör med en 55" 4K som skrivbordsmonitor sen 2 år tillbaka som sen i sin tur är indelad i 4 virtuella skärmar. Jag kör även Virtuella skrivbord som nu ÄNTLIGEN stödjs av Windows även om få verkar känna till och använda det jämfört med t.ex. på Linux. Om man dessutom av praktiska skäl arbetar huvudsakligen på laptops snarare än stationära är det klart enklare att få det hela att fungera än att köra med flera skärmar. Det enda jag egentligen upplever att jag saknar är att jag behöver ha en separat gamingmonitor för lägsta input lag, högsta frekvens osv.

En riktig stor skärm som man kan splittra precis hur man vill ser jag som det optimala. Problemet jag ser är dock vinklingen. Kommer man upp i storlek så blir ytterkanterna väldigt långt ifrån en.
Nu när jag kör med mina billiga 3*24" skärmar så har jag dem inte precis stående på bredd utan vinklat som en snöplog där jag sitter instängd, detsamma skulle jag vilja kunna göra med en megastor skärm.

Jag har grejat med bättre skärmar för presentationer och dessa har man mängder med ingångar som man kan konfigurera bild in bild hur man vill. Jag vet ej om samma sak finns hos vanliga monitorer för desktops. Alltså säg att man har sin stationära och man vill att 30% av den högra delen av skärmen ska visa bilden från ens laptop?

Att få 3 skärmar att fungera på laptops så har jag fått det på alla professionella HP och Lenovo laptops sedan 2012, då med hjälp av dockan som är ett självklart tillbehör till dem. Absolut inga konstigheter alls har varit att få 3 skärmar igång till dem har det varit. Bara att jag fick använda VGA på en skärm som känns sådär..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

En som spelar på en 200" skärm, hur grymt som helst. Behoven av skärmar i denna storlek är nästan oändlig, ytterst få vill dock sitta och skriva i sitt worddokument på en sådan skärm. Att få idag äger stora skärmar tror jag har lite med priset idag att göra.
https://www.youtube.com/watch?v=PpZflio6H_o

Det är nog ingen skärm utan en projektorduk (svenska och engelska uttrycken matchar inte riktigt varandra). Har själv kört en del på sådana och det är väl nice för "partyspelande", typ bilspel och alkohol, men inte så mycket mer än så skulle jag säga. Sämre bild, lägre uppdateringsfrekvens och ofta betydande input lag. Men det kanske finns "gamingprojektorer" idag som jag inte känner till, har inte riktigt koll på den marknaden sen några år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

En riktig stor skärm som man kan splittra precis hur man vill ser jag som det optimala. Problemet jag ser är dock vinklingen. Kommer man upp i storlek så blir ytterkanterna väldigt långt ifrån en.
Nu när jag kör med mina billiga 3*24" skärmar så har jag dem inte precis stående på bredd utan vinklat som en snöplog där jag sitter instängd, detsamma skulle jag vilja kunna göra med en megastor skärm.

Jag har grejat med bättre skärmar för presentationer och dessa har man mängder med ingångar som man kan konfigurera bild in bild hur man vill. Jag vet ej om samma sak finns hos vanliga monitorer för desktops. Alltså säg att man har sin stationära och man vill att 30% av den högra delen av skärmen ska visa bilden från ens laptop?

Att få 3 skärmar att fungera på laptops så har jag fått det på alla professionella HP och Lenovo laptops sedan 2012, då med hjälp av dockan som är ett självklart tillbehör till dem. Absolut inga konstigheter alls har varit att få 3 skärmar igång till dem har det varit. Bara att jag fick använda VGA på en skärm som känns sådär..

Ett av skälen till att jag kör OLED, då är inte vinklarna något större problem. Måste säga att det faktiskt fungerat över förväntan, i början var det lite av ett galet experiment, nu känns det inte som det går att leva utan. En riktigt stor skärm på skrivbordet alltså. Det bör tilläggas att jag som systemutvecklare har rätt extrema behov av att ha många olika program igång samtidigt, även visuellt, det är knappast en vettig lösning för gemene man.

Ja, det går att köra flera skärmar även med laptops, men då ofta på bekostnad av bildkvalité, dvs att man får köra mindre skärmar med lägre upplösning. Sen är min erfarenhet att det ofta är ett jäkla strul att få det att fungera i praktiken, antalet timmar som jag lagt på att förbanna dockningsstationer och rycka bildskärmskablar genom åren är för många redan

Permalänk
Medlem

Är hemskt sugen på en 32" 4K 144Hz 16:9 skärm eller en 34-35" 21:9 skärm med minst 144Hz. Kanske den där LG 34-tummaren kan vara nåt.

Lite synd att det var en del ghosting på 200Hz:aren från Acer, men tyckte inte att den verkade katastrofal i det avseendet. Men grejen är väl att i 200Hz så förväntar man sig kanske perfekt resultat.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Laxpudding:

Bildsignal över Thunderbolt består av muxad Displayport 1.2 eller 1.4 så ingen framgång där heller.

Thunderbolt 3:s råa 40 Gbps är dessutom rådata. Med overhead är det en fråga om det räcker hela vägen till 4K/144 med 8-bitar. Och skulle man frångå Displayport helt och hållet för den överföringen måste det till helt nya protokoll och helt ny hårdvara i skärmarna och grafikkorten. Skulle behöva ytterligare en anslutningsstandard bredvid Displayporrt. Plus att man vill nå 4K/144 i 10 bitar och då är det inte nog med fart i Thunderbolt 3 till att börja med.

4K/120Hz borde väl fungera med tanke på att 5K60Hz iaf verkar fungera för MBP.

Men det är klart, till och med TB3 är ju vid bristningsgränsen. Använder man sig inte av några som helst kompressionstekniker för att begränsa bandbredden?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

den som väntar på något gott... "väntar alltid för länge" svarade nån när jag skrev ett inlägg om asus skärmen och det stämmer ju rätt bra.. kan inte nvidia och skärmtillverkarna kommunicera så dom matchar varandra ? som nu så kan man ju köpa sig en fin skärm men finns inga grafikkort som kan utnyttja skärmen....och hur tänkte asus och acer om bandbredd på deras skärmar ? jag vet att det inte är deras fel men dom borde väl tänkt på nån lösning. nån måste ju lösa det här med bandbredd gärna så fort som möjligt.

Tack Thomas för dina uppdateringar och genomgångar mycket uppskattat!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dinoman:

4K/120Hz borde väl fungera med tanke på att 5K60Hz iaf verkar fungera för MBP.

Men det är klart, till och med TB3 är ju vid bristningsgränsen. Använder man sig inte av några som helst kompressionstekniker för att begränsa bandbredden?

5K/60/kräver en bit under 30 Gbps för att fungera för 8-bit/RGB/4:4:4 medan 4K/120 behöver ca 32 Gbps och är precis på gränsen för HBR3. Troligtvis den nivå man ville eftersträva. Problemet kommer med 144 Hz samt och/eller 10-bitars färgdjup. Då räcker det inte till.

Kompression, DST, är inte säkert det är tillämpbart för de frekvenserna som vi talar vid spelande. Det är framtaget för filmat material med sikte på 8K och skrivbordsgrafik, inte för snabba spel i 144 Hz.

Permalänk
Medlem

älskar min nuvarande dell 32" ultra wide, dock önskar jag mer en 80hz och 3440 upplösning så det blir en ips 4k med 100hz + när de finns

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Laxpudding:

5K/60/kräver en bit under 30 Gbps för att fungera för 8-bit/RGB/4:4:4 medan 4K/120 behöver ca 32 Gbps och är precis på gränsen för HBR3. Troligtvis den nivå man ville eftersträva. Problemet kommer med 144 Hz samt och/eller 10-bitars färgdjup. Då räcker det inte till.

Kompression, DST, är inte säkert det är tillämpbart för de frekvenserna som vi talar vid spelande. Det är framtaget för filmat material med sikte på 8K och skrivbordsgrafik, inte för snabba spel i 144 Hz.

Så... Bara att vänta på HBR4 med andra ord.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Efter kört med 23,8tum så hade en uppgradering inte varit fel.

Synd nya IPS paneler, inte är snabbare än min panel (i samma frekvens), utan till och med lite långsammare. Men 144Hz kanske väger över nackdelen med nya IPS paneler?

Idealet för mig är 32 tum och för rendering av bilder eller cad hade 4k varit perfekt (går ju även fuska och skala upp en 1080P skärm i grafikkortsdrivrutiner, men ser inte helt bra ut).

Så 144Hz skärm med fullt stöd i 4K vore inte fel (i spel kan man ju sänka upplösningen, i många fall fungerar det bra).

Tyvärr är ju kontakten långt efter. Lanseras ny DP standard på CS, lär det dröja 1/2 år innan det börjar användas (om inte dom kör i smyg och har färdig demonstration på CS).

Vi har pci-e 4 snart (den organisationen ligger i stället väl i framkant när 3 räcker långt). Men just skärmkontakten verkar ju vara svår att höga hastigheten på, misstänker kopparn inte räcker till om man inte gör större kontakter och grövre kablar.

Bara ren gissning, så kan man behöva annan teknik (som t.ex fiber i stället för koppar). men det gör kabeln något dyrare och känsligare (men då blir ju längd inte lika stort problem).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar