Teknikstund: Skärmtrenderna inför 2019

Permalänk
Melding Plague

Teknikstund: Skärmtrenderna inför 2019

Utvecklingen pågår för fullt på skärmfronten, men det dröjer till årsskiftet innan det syns i form av nya produkter. SweClockers samlar ihop information vi fått om vad 2019 ger oss för bildskärmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Kommer inte att köpa någon ny monitor föränn man kan få 8k utan att behöva sälja ena njuren Eller en Surface monitor!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alltid ett nöje att höra dina visa ord Egentligen är det väl inget stort problem att högre hz 4k skärmar är fördröjda efter som prestandasiffrorna på dom senaste korten ändå knappt når 80hz. xD

Permalänk
Medlem

Köpte förra veckan MSI Optix MPG27CQ https://www.msi.com/Monitor/Optix-MPG27CQ till Andra datorn med 2st 7970Ghz grafikkort (nej jag når inte 144Hz med max inställningar men ok nivå med low inställningar. Men tycker det är en fantastisk skärm. synd att ni inte har testat den. Ni pratade om skärmen på CS men sen blev det tyst.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Kung Tomp-meister!

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Sann HDR lär bli nästa stora steg för oss som tagit steget upp till 4k IPS, innan 144hz blir aktuellt i samma upplösning. Jag är högst tveksam till att ens nästa generation grafikkort kommer klara av att leverera tillfredsställande framerate i 4k, varför jag bestämde mig för att hoppa på 4k IPS HDR-tåget förra månaden med två nya skärmar som ersatte mina tidigare UWHD samt 1440p 144hz IPS.

Däremot råder jag folk som går i uppgraderingstankar kring sina nuvarande monitorer att avstå dyra "HDR"-skärmar i 4k-segmentet som ligger på 350/450 nits (se ex. mina skärmar i sign). De lever helt enkelt inte upp till sann HDR-standard. Därtill måste jag säga att jag tycker HDR-implementeringen är väldigt...omständlig. Jag önskar att fler spel hade HDR-läge så man slipper sitta och pilla med inställningarna i Windows. Men tids nog antar jag att det kommer. Baksidan med att vara en relativt "early adopter".

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker du missade den intressantaste skärmen som är på ingång i din video. Nu ska den visserligen släppas i år men med tanke på det enorma intresset kring den så kanske det kan vara värt att nämna. Det vill säga världens första 3440x1440 144Hz IPS-panel, som dessutom har DisplayPort 1.4 och Nano-IPS teknik.

https://www.lg.com/us/monitors/lg-34GK950F-B-gaming-monitor

Permalänk
Bildexpert 📺

@anon12433: Återstår att se hur mycket den särskiljer sig från det befintliga 3 440 × 1 440-utbudet. Aningens högre frekvens och större färgrymd men endast HDR400-specen tyder på att det är den befintliga 8-bitarspanelen som får en frekvensboost och nya lysdioder. Men av någon anledning inte når HDR600-specen.

Permalänk
Medlem

Alltid ett rent nöje att lyssna på dig Thomas, känns så genuint äkta och inte tillgjort när du står framför kameran

Ont. Nästa år lutar det åt att jag kanske byter ut min Panasonic plasma, om priset blir rätt då så klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

@veckans: Återstår att se hur mycket den särskiljer sig från det befintliga 3 440 × 1 440-utbudet. Aningens högre frekvens och större färgrymd men endast HDR400-specen tyder på att det är den befintliga 8-bitarspanelen som får en frekvensboost och nya lysdioder. Men av någon anledning inte når HDR600-specen.

Det ska enligt en LG representant samt tftcentral vara en helt ny panel med native 144Hz till skillnad från tidigare modeller som varit 60-100Hz plus eventuell överklockning. G-sync varianten kommer endast klara 120Hz då Nvidias G-sync modul ej klarar högre bandbredd än så. Freesync varianten ska vara DisplayPort 1.4 vilket troligtvis innebär världens första ASIC anpassad för DP1.4.

Just kombinationen av IPS och "quantum dot" tekniken är väl ganska ovanlig dessutom, speciellt bland spelskärmar. Vill minnas att du recenserade en sådan för några år sedan men har aldrig sett någon sedan dess.

Att den kommande 200Hz 3440x1440 VA-panelen i dagsläget presterar undermåligt har gjort att intresset skiftat över till denna panel från LG.

Permalänk
Medlem

Så bara skärm och ett grafikkort så är man uppe i 40k+ , kostar att ligga på topp aye?

Är nöjd med min 27" IPS med g-sync.

Permalänk
Medlem

Har vi hört något nytt om ny PCI express? Var det inte tal om 4.0?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Grymt! 3440x1440 med HDR är det som jag själv suktar efter, får börja spara så får vi se. I övrigt så är ju laxpudding en naturbegåvning i rutan nuförtiden!

Permalänk
Inaktiv

Jag är intresserad av den bästa tekniker-skärmlösningen vad det kan vara? 3*32" IPS skärmar i 4K känns intressant, men det är idagsläget lite dyrt.
Om man köper 3st Philips 323EQDAB 31.5" LED IPS https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...
Så går de på runt 7000kr tillsammans. Och frågan är inte i ren produktivitet (ej färgkänslig) att detta utklassar många som köper en enda skärm för samma pris? Men såklart 4K bör man upp i.

*edit*
För under 20 000kr får man 3st såna här. https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...
De skulle jag ej tacka nej till för att utföra vanligt arbete på. (ej jobba som grafiker eller liknande) 3*40" känns dock lite väl stort.

Permalänk
Medlem

Kommer personligen inte lämna TN eller 24" igen så länge jag spelar.
När/om jag någonsin slutar spela competitive spel så kommer jag köpa en 32" normal aspect ratio skärm med iaf 144hz för det går inte leva utan.
Typ LGs eller liknande.

HDR kanske är lagom moget till jag kanske slutar spela dessa spel

Permalänk
Avstängd

Så med andra ord så är det bättre att vänta in nya HDMI version och DP version då det inte är värt att köpa en svindyr skärm och GPU då dom ändå inte kan komma upp i vad panel klara av då DP & HDMI sätter stop och då måste man förnya både skärm och GPU.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Det ska enligt en LG representant samt tftcentral vara en helt ny panel med native 144Hz till skillnad från tidigare modeller som varit 60-100Hz plus eventuell överklockning. G-sync varianten kommer endast klara 120Hz då Nvidias G-sync modul ej klarar högre bandbredd än så. Freesync varianten ska vara DisplayPort 1.4 vilket troligtvis innebär världens första ASIC anpassad för DP1.4.

Just kombinationen av IPS och "quantum dot" tekniken är väl ganska ovanlig dessutom, speciellt bland spelskärmar. Vill minnas att du recenserade en sådan för några år sedan men har aldrig sett någon sedan dess.

Att den kommande 200Hz 3440x1440 VA-panelen i dagsläget presterar undermåligt har gjort att intresset skiftat över till denna panel från LG.

https://youtu.be/hnAGSFx1OtQ?t=138

Vad förväntar sig folk gällande en VA panel?

De orkar inte vrida pixlarna snabbt nog för ens 60hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Den ser riktigt frän ut men jag hittar inte en enda review på google om denna.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Snusfri

Själv väntar jag på en 34"+ 4K HDR G-Sync 120Hz+ skärm.
Sitter idag med en Philips BDM4065UC 40" 4K och vill helst inte gå ner allt för långt i storlek så 27" är helt otänktbart för mig.

Kan eventuellt tänka mig en UW med liknande specs.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Man bara myser av dina videos @laxpudding 😊
Väldigt intressanta och en perfekt kvällsvideo med en whisky i handen!

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Inaktiv

95% av Sweclockers besökare använder skärmar med spegelblanka TN-paneler där du inte kan vika 5 grader vinkelrät från skärmen utan att bilden förvrängs.

Jag tror majoriteten här inte aning hur mycket bättre bra skärmar med matta och högkvalitativa IPS paneler är. Visst du kanske måste lägga minst femtusen på en sådan bra skärm.

Datorskärmar är alldeles för underskattade på denna sida och grafikkort alldeles för överskattade att det bara är sorgligt. Istället slänger folk iväg 15.0000 spänn på ett grafikkort medan skärmarna de sitter med ligger i budgetklassen under 2000 kr.

Skärmen är ju just den del man integragerar med hela tiden och den datorkomponent man borde investera mest pengar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Så bara skärm och ett grafikkort så är man uppe i 40k+ , kostar att ligga på topp aye?

Är nöjd med min 27" IPS med g-sync.

Vad menar du med att ligga på topp?

Permalänk
Moderator
Testpilot

4K@144Hz med 8-bitars färgdjup ligger ju på ~36 Gbps så det är sorgligt att Nvidia inte släppte sin nya serie med Thunderbolt 3 (40 Gbps) vilket, om jag förstått allting rätt hade klarat av detta, till skillnad från DisplayPort 1.4.

Thunderbolt-porten hade även kunnat driva bildskärmen så att man hade sluppit en extra strömbricka, iaf rent teoretiskt.

Nvidia är väl för snåla och stolta för att licensiera det av Intel dock.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@anon114264 tycker det låter som att du överdriver. Tror det är väldigt få som köper 2080ti och en skärm för 1999kr eller mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon114264:

95% av Sweclockers besökare använder skärmar med spegelblanka TN-paneler där du inte kan vika 5 grader vinkelrät från skärmen utan att bilden förvrängs.

Jag tror majoriteten här inte aning hur mycket bättre bra skärmar med matta och högkvalitativa IPS paneler är. Visst du kanske måste lägga minst femtusen på en sådan bra skärm.

Datorskärmar är alldeles för underskattade på denna sida och grafikkort alldeles för överskattade att det bara är sorgligt. Istället slänger folk iväg 15.0000 spänn på ett grafikkort medan skärmarna de sitter med ligger i budgetklassen under 2000 kr.

Skärmen är ju just den del man integragerar med hela tiden och den datorkomponent man borde investera mest pengar på.

Bigger is better och skärmar sjunker kraftigt i pris.
Jag är väldigt fundersam på den ultimata skärmlösningen för vanligt arbete, den blir dock dyr och jag kör med billig dritt tills det.
Inte ens antalet skärmar, kurvad eller inte och placering har jag klart för mig. Så även om jag skulle få 30 000kr till en skärmlösning så visste jag ej ens vad jag skulle kolla på.
Nu kör jag med 2st 24" och det är på tok för låg höjd på dem, bredden är dock acceptabel tills vidare..
*edit*
T.ex denna 4skärmslösning hur är den att arbeta vid:
https://www.youtube.com/watch?v=ZelaJ5ukwGo
Det känns som gör skärmarna 20cm högre och skippa den på toppen.

*edit2*
En på youtube kör med 3st LG 34UC98-W 34-Inch 21:9 Curved UltraWide
https://www.youtube.com/watch?v=ry0ctsZdOzo

Det är en skärmlösning för runt 25 000kr, men herre j-vlar vad grymt det är. Man förlorar höjd längst ut högst upp, men det är långt avstånd dit för ögat så.. Om 5år kanske jag har en sådan setup när priserna är lägre.

Permalänk
Medlem

Sitter å gluttar lite på en ultrawide skärm men dom kommande skärmarna är så snuskigt dyra att jag inte ens vill tänka på det. tänker nog köpa en ultrawide som finns ute nu för dryga 10 000 istället. Känns som ett mer förnuftigt val.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem

Hur är det med 1440p 240Hz egentligen? Läste om eventuellt produktionsstart Q1 2019 för ett tag sen.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad menar du med att ligga på topp?

Ja jag menar för spel då, men det kostar nog oavsett kategori du snöar in på:D
Ligga på topp=ha det bästa

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Jag tycker du missade den intressantaste skärmen som är på ingång i din video. Nu ska den visserligen släppas i år men med tanke på det enorma intresset kring den så kanske det kan vara värt att nämna. Det vill säga världens första 3440x1440 144Hz IPS-panel, som dessutom har DisplayPort 1.4 och Nano-IPS teknik.

https://www.lg.com/us/monitors/lg-34GK950F-B-gaming-monitor

Om gamla spel hade stöd för ultra Wide så hade jag gått över till sådana skärmar istället för att vänta på 30”+ 100hz+ 4k!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed