Testpilot: Benq Zowie XL2546 – spelskärm med TN-panel och 240 Hz

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: En god gissning är att det handlar om de funktioner som DyAc (eftersläpsreduceringen) som Benq använder, vilken då inte går ihop med Nvidias lösning. Benq har ingen annan skärm i sin produktlinje som använder G-Sync.

G-Sync är annars inget man "bygger in" eller "har stöd för". En G-Syncskärm bygger i princip på vad Nvidia är villiga att ta fram och det är därför utbudet av G-Syncskärmar är så snarlikt. Det bygger på ett fåtal kombinationer av paneler som Nvidia får att fungera väl med sin G-Sync-modul. Det vill säga, skulle Benq vilja skapa en G-Sync-skärm hade den blivit väldigt snarlik alla andra G-Sync-skärmar som redan finns .

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Så, DyAc eller GSync, vad är är att föredra? Nu verkar det iof underlättas av att ingen tycks sälja Zowien i Sverige för stunden.

Är det Alienwaren som du testade senaste som du håller högst av 240 hz skärmarna just nu? Vet att du inte brukar vilja utse "bästa XXX" av rimliga skäl, men här är det väl ett så pass smalt segment att det kanske är lättare än i mer breda kategorier. Recensionen av AW skärmen antydde iaf att den var en favorit och jag har för mig att du testat de flesta andra varianterna vid det här laget.

Dominerar inte på det sättet jag anser att jag borde i CS GO. High end dator hade jag redan innan, inköp av dyraste musen och tangentbordet gjorde ingen större skillnad så då måste det ju vara skärmens fel, var ju bara 144 hz

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: DyAc eller ULMB menar du? DyAc och G-Sync är två helt olika saker, eftersläpsreducering respektive adaptiv synkronisering.

De G-Sync-skärmar som kör ULMB verkar överlag hålla 120 Hz eller 144 Hz som högsta frekvens för eftersläpsreducering. DyAc verkar gå till 240 Hz (?) - men har inte sett det själv så kan inte jämföra. Men ULMB på Alienware AW2518H var väl närmast hugget som stucket. 240 Hz är ju 240 Hz och kanske det man väljer skärmen för.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Nej, eftersom bara BenQ verkar ha DyAc och då inte GSync så blir det ju ett val mellan dem (och för all del mellan DyAc och ULMB för den delen). Sen hur lik DyAc är ULMB vet jag inte. Dell verkar ju drabbats av solsting sett till priset på AW25 just nu...8500 kr har jag för mig....för en skärm i microformat. Nja

Permalänk
Medlem

Ni måste ju mäta panelen mot andra 240hz alternativ som annonserar samt spec. samma responstid, samma upplösning, samma spel eller vad ni nu gör, samma lika allt. Annars ät det inget test utan en spekulation baserat på inget.