Sony MDR-1A vs AKG K550 (Slutna hörlurar för 2000 kr)

Permalänk
Medlem

Sony MDR-1A vs AKG K550 (Slutna hörlurar för 2000 kr)

Hej!

Jag är på jakt efter ett par bekväma slutna hörlurar för ca. 2000 kr som isolerar tillräckligt bra för att dölja en laptopfläkt på högvarv.

De två alternativen jag har kommit fram till är Sony MDR-1A och AKG K550 Mk 3. Sonylurarna ska vara väldigt bekväma men har mycket bas (ev. för mycket), vissa tycker att de inte isolerar bra, och hörlurarna i sig knakar tydligen. K550 däremot är mycket mer fokuserade på midrange vilket är trevligt. De ska dock vara mindre bekväma och de kan ha svårt att sluta tätt beroende på huvudform. Kuddarna kan också vara för små för att hela örat ska få plats inuti.

Om någon har ett par MDR-1A, är ljudisoleringen tillräckligt bra för att maskera en datorfläkt?

Jag har tyvärr inte möjlighet att testa någon av hörlurarna innan köp.

Om någon har några andra liknande hörlurar att föreslå istället är det bara att skriva. Jag kikade lite på Sennheiser Momentum 2.0 också men de verkade ha lite sämre komfort. Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

K550 kuddarna är enorma, om du inte är Dumbo så kommer du inte ha problem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hade ett par Sony MDR-1A för ett par år sedan som köptes för 790kr eller något. För det priset är de bra men står sig inte bra i dagens kurs på 1900kr.

Mycket bekväma och isolerar datorfläktsljud utan problem men ljudkvalitén når inte upp i nivå med andra hörlurar i 2000kr-prisklassen tyvärr.

Permalänk
Medlem

@trollhattan: De är väldigt stora på utsidan, ja, men insidan är faktiskt inte särskilt stor. Exempel: https://youtu.be/CLGPXb0qgcc?t=1m42s

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oyes:

@trollhattan: De är väldigt stora på utsidan, ja, men insidan är faktiskt inte särskilt stor. Exempel: https://youtu.be/CLGPXb0qgcc?t=1m42s

Har haft dom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@trollhattan: Haha, okej då!

Permalänk
Medlem

Har både AKG K550 mkii dvs föregångaren till mkiii och Sony MDR-1A lurar.

Vad jag förstår så är skillnaden att AKG K550 mkiii har fått löstagbar kabel istället för mkii som har fast kabel.

Ljudmässigt är AKG lurarna lite mer neutrala och jämna i ljudet kanske mer monitor över dem.

Sony låter aningen lite mer extra bas och diskant som Sony oftast gör. men de låter ändå väldigt bra så det är mer vilken ljudkaraktär man föredrar och vilken musik man spelar.

Gillar man ett mer kliniskt exakt monitorljud tror jag man föredrar AKG om de nu inte ändrat ljudet på mkiii men Sony har lite mer driv i ljudet och låter helt enkelt som man förväntar sig från lite bättre Sony lurar.

Jag gillar båda varianterna fast jag har fått tag på dem när de gick att få för runt tusenlappen på rea, är man uppe i tvåtusen kanske det finns andra kandidater också att tänka på.

Men till datorn eller min ifi iDSD nano DAC och hörlursförstärkare som används både till datorn och telefonen har jag mest kört med Sony lurarna som är lite mer lättdrivna. Den fasta långa kabeln på AKG K550 mkii gör också att den blir en hemmalur, ska jag ut och åka så blir det Sony lurar. Det problemet med lång fast kabel på AKG K550 mkii har inte nya mkiii som har löstagbar kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oyes:

@trollhattan: De är väldigt stora på utsidan, ja, men insidan är faktiskt inte särskilt stor. Exempel: https://youtu.be/CLGPXb0qgcc?t=1m42s

Man har ju olika stora öron och de kan ju även ha olika form, såklart, men K550 är bland de mer rymliga lurar som JAG testat iaf. Jag skulle inte vilja kalla dem små åtminstone.

Hur som helst så är det kanske inte de slutna lurar som dämpar mest. Jag köpte K550 för att de inte låter så instängda som många andra slutna lurar och jag ville ha något som tog udden av barnens lek och TV-tittande. Då funkade mina K242 Studio inte så bra och för det är K550 mycket bättre.
Jag skulle nog säga att ATH-M40x, som är de lurar jag har när jag är på språng, dämpar kringljud bättre. M40x är mer neutrala i ljudet än M50x. Jag har inte jämfört om det är någon skillnad i hur de dämpar ljudet dock.

Ang. K550 och basregistret så är de ju ganska neutrala och har ingen puckel i basregistret men de går väldigt djupt. På riktigt låga frekvenser är det nästan lite "subwoofer"-känsla när man nästan mer känner basen än hör den. Det kan nästan vara snudd på obehagligt, men den mesta musiken innehåller ju inte subbas. Man känner ju den dock inte i bröstet, så klart. Jag kan inte säga att det inte finns andra lurar som gör samma men det är de enda som JAG testat som ger så mycket kraft i så lågt register.
Sen kan det åxå spela roll vad man driver dem med, såklart.
Så de är inget för bassheads men de är linjära förvånansvärt lågt i registret.