Permalänk

Diskret datormöbel i lägenhet

Tänkte att jag skulle dela med mig av min datorhörna i vår lägenhet. Sambon var inte så intresserad av att ha ett skrivbord med en mängd sladdar hängandes här och där, inte jag heller för den delen. Funderade därför en hel del på hur jag skulle lösa detta så snyggt och praktiskt som möjligt. Det ska nämnas att detta gjorde jag i samband med en totalrenovering av vår lägenhet, därav möjlighet att dra in el och fiber i skåpet.

Jag ville kunna gömma undan burken, därför behövdes det två skåp. Jag ville även ha möjlighet att få in benen i skåpen. Jag hittade två stycken 600x600x600 köksskåp på Ikea, med möjlighet att hänga dem på Ikeas kökssystems väggskena. Därefter ordnade jag en tillsågad bänkskiva i ek, som jag oljade in med vaxolja. Borrade två hål, ett vardera ovanför varje skåp, och monterade dit två svarta kabelgenomföringar för smidig och snygg kabelgenomföring. Därefter borrade jag två hål i botten av skåpet där burken står, precis ovanför chassifläkten i botten, samt fläkten till nätaggregatet.

Mer avancerat än så var det egentligen inte, har ett par vita släta luckor på, men ”push-to-open” funktion. Dessa kan man såklart välja efter smak.

Min rigg år följande:

Fractal Design R2 Black Pearl
Chassifläktar: 1st 140mm i botten, 2st 120mm i toppen, 1st 120mm på framsidan, 1st 120mm på baksidan.
Asus ROG Z370-H
Intel i7 8700k
Asus ROG GTX 1080
Corsair 16GB 3000Mhz
Noctua NH-U9S Dual Fan kylare

Asus ROG Swift PG278QR 27” 1440p
Asus ROG Claymore keyboard

Tyckte att det var kul att dela med mig om hur jag har löst min datorhörna i vår lägenhet på 59m2 och ändå får det till att se stilrent och snyggt ut

https://m.imgur.com/a/BhXwKhU

Visa signatur

Fractal Define 7 | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel i-7 8700K | Corsair Vengeance LPX Black 32 GB (3000MHz)| Asus ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING | EVGA Supernova G2 750W | Samsung SSD 860 EVO 1TB | Asus ROG PG278QR (165Hz) 1440p

Permalänk
Medlem

Du har länkat samma bild flera ggr, samt fel länk

edit* resten:

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Ser sjukt obekvämt ut för benen men så länge du är nöjd! ;D

Permalänk

Har lagt till en länk med fem bilder nu. Har inte lyckats lösa att få in bilderna separat i inlägget...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel i-7 8700K | Corsair Vengeance LPX Black 32 GB (3000MHz)| Asus ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING | EVGA Supernova G2 750W | Samsung SSD 860 EVO 1TB | Asus ROG PG278QR (165Hz) 1440p

Permalänk
Medlem

Känns som ett klockrent exempel där design går långt före funktion. Men hoppas det fungerar bra för dig =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en större lägenhet med ett extra rum för att lösa problemet
Kan köra RGB all in och ha hur p12igt jag vill!

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt att greppa den här anledningen att "sambon ville inte si eller så". Givetvis ska man respektera varandras viljor och jag förstår att man inte vill ha massor av synliga sladdar, men om jag har ett datorintresse vill jag ju kunna hålla på med datorn och sitta bekvämt. Om min sambo skulle motsätta sig det skulle det inte kännas bra alls för mig. Ett normalt skrivbord med ett skåp på ena sidan som döljer dator hade också fyllt funktionen. Det där ser väldigt obekvämt ut.

Men ja, sen är det givetvis viktigast att det fungerar för dig, och tips är alltid uppskattat enligt mig, för fler kan tycka som du i frågan

Exempel på vad jag menar, men med ett skåp istället för ena hurtsen och ett mindre skrivbord, till exempel:

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Gillar idén med luckor och tycker resultatet blev snyggt!

Du är något på spåren här, modulärt som kan gömmas undan, men jag skulle nog personligen behöva mer plats för benen. Kanske luckor utan skåp skulle funka?

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag haft routern i skåpet också. Några skåpväggar till skivor borde inte försämra signalen för mycket.

Snyggt, men benutrymmet är under kritik, om du nu inte ska ha skåpen öppna när du sitter vid datorn? Hur gör du med stol?

Permalänk
Inaktiv

En variant jag kört ett par gånger är allt helt enkelt inte ha någon datorlåda, att skruva fast moderkortet och kraggen direkt i undersidan av bordskivan.

Så länge man inte ser undersidan av bordskivan, ser man ingenting. Är undersidan synlig, typ om man ligger ner i en soffa i rummet, kanske man vill täcka över bygget med lite uppspänt tyg eller något åt det hållet.

Permalänk
Medlem

hur gör du med bena?

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

hur gör du med bena?

In i skåpen

Permalänk
Medlem

Snyggt, men som flera sagt, måste vara väldigt obekvämt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Vart tar varmluften vägen? Om luckorna är stänga kan det bli farligt varmt därinne.
Ett hål med fläkt längre upp för utblås skulle jag haft. Och dammfilter i insugshålen.

Sen som de andra säger, benutrymme? Du hade iallafall fått ett litet utrymme om du satte ena skåpet mot hörnet och andra skåpet där väggen tar slut och en bänkskiva över hela.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Vart tar varmluften vägen? Om luckorna är stänga kan det bli farligt varmt därinne.
Ett hål med fläkt längre upp för utblås skulle jag haft. Och dammfilter i insugshålen.

Sen som de andra säger, benutrymme? Du hade iallafall fått ett litet utrymme om du satte ena skåpet mot hörnet och andra skåpet där väggen tar slut och en bänkskiva över hela.

Står ju i posten att han vill ha benen i skåpet =D
Så antagligen lär dörrarna vara öppna när det spelas.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Skåpsluckorna är givetvis öppna när jag spelar, annars hade det aldrig fungerat, där kan jag ha benen och fötterna vilar bekvämt på skåpsbotten som är 150mm upp från golvet då skåpen som tidigare nämnt hänger på väggen.

Har tänkt såga ut ett rektangulärt hål upptill på det vänstra skåpets vänstra sida och montera dit något form av galler, typ liknande man kan ha upptill när man bygger in tex kylskåp, och eventuellt montera en eller två fläktar som blåser ut varmluften i skåpet. Datorn är aldrig igång med skåpsluckorna stängda.

Min CPU ligger på runt 55celcius, och GPN likaså vid spelande.

Är 189cm lång, och har inga problem med att få in mina ben i skåpen, så det är faktiskt bekvämare än vad man kan tro.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel i-7 8700K | Corsair Vengeance LPX Black 32 GB (3000MHz)| Asus ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING | EVGA Supernova G2 750W | Samsung SSD 860 EVO 1TB | Asus ROG PG278QR (165Hz) 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Står ju i posten att han vill ha benen i skåpet =D
Så antagligen lär dörrarna vara öppna när det spelas.

ibland är man blind, behövde 3 gånger för att hitta att han skrivit det i OP :X

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Var gömmer du stolen?

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Ser fortfarande inte allt för bekvämt ut med en karm i skrevet. Ett alternativ kanske är att kapa bort en bit?

Permalänk
Medlem

Till er som säger att det ser konstigt ut med att ha benen in i ett skåp sådär.
Kan själv säga att det är rätt skönt, som att ha dem på en fotpall framför stolen. Hade ett stort datorskåp där min dator stod i. Ett riktigt åbäke får jag säga, men det behövde ju vara så stort för CRT-skärmen skulle få plats.

Apropå karmen så är det inte heller något problem, så länge man klarar av att sitta utan att korsa benen.

Dock tycker jag att denna lösningen är mycket smidigare: http://www.craftedfairly.com/blog/2015/8/12/how-to-fold-up-wa...
Men byggd så den går ända ner till golvet med dörrar framför så man kan gömma datorn där.

Permalänk
Medlem

Om du funderat på ett nytt projekt någon gång så kanske du vill prova det som jag gjorde. Jag köpte en äldre sekretär (som en byrå med utfällbar arbetsskiva). Sen limmade jag fast lådfronterna efter jag sågat av själva lådorna på dem. Byggde upp en stor låda där lådorna suttit innan med 240mm fläktar som är riktigt tysta. Och så kan man gömma tangentbord och mus när man fällt tillbaka skivan.

Och skärmen monterade jag på väggen. Letade en med vita bezels, men då får man ingen som är bra (om man nu hittar en). Funderade också på att ha den i ett väggskåp som inte var så djupt, men det blev på väggen i slutändan.

Äldre

Modern

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort onödigt nedlåtande kommentarer. Vänligen håll diskussionen på en trivsam och konstruktiv nivå.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...