Varför är spel/speltilbehör så dyra i sverige?

Permalänk

Varför är spel/speltilbehör så dyra i sverige?

Hej!

Hur kommer det sig att spel och tillbehör så som handkontroller osv. är så dyra i sverige?

jag jämförde lite olika prylar mellan att köpa i u.s.a. och att köpa i sverige, skillnaderna var rätt stora tyckte jag, och då undrar jag hur det kan vara det?

exempel på vad jag kollade:

gamecube kontroll usa: 194:-
gamecube kontroll sverige: 379:-

xbox kontroll usa: 256:-
xbox kontroll sverige: 399:-

Enter The Matrix PAL usa: 420:-
Enter The Matrix PAL sverige: 599.00:-

Det fanns även mycket annat som var betydligt billigare i staterna.
Hur kommer det sig att man köper spel i sverige?

priserna hämtade jag från www.tradition.se, samt www.yeees.com
jag använde föreningssparbanken som valutaomvandlare
http://www.foreningssparbanken.se/valuta/valutarakn.html (kursen är f.nv. på 7.77)

noteras skall också att www.yeees.com skickar sakerna till hela världen fraktfritt.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

skatt vi lever i ett land med skatten så den stryper dig

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hipshot
skatt vi lever i ett land med skatten så den stryper dig

jag misstänkte skatten, men om vi tittar på gamecube handkontrollen så skulle det innebära att 51% av priset på den är skatt, och så mycket skatt är det väl ändå inte?

edit: om kom in på en viktig grej till nu, om man beställer nåt från sidan ovan, kommer man få betala skatt på paketet när det kommer fram?

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

jag är ingen expert på olika skatter, men för det första är ju momsen 25, sedan kommer det väll massa import skatt med, sedan sociala

man måste lägga till att usa är ett mycket större land med, som har helt andra konkurens vilkor med, tänk utbud och efterfrågan det är ganska bra..., fast mycket beror på skatt som sagt, min polare som kom hem från staterna och har varit där i ett år sa att all hårdvara är mycket biligare där, typ allt är biligare, bensinen kostar ju typ en fjärdedel av vad den gör här....

Om man slår ihop all skatt du betalar i detta landet så blir det typ 60-75% skatt eller något sådant...

Fast sedan så är det inte bara negativt med skatten, jag menar, den ger ju alla fri sjukvård, tandvård till du är 20 ett rent och fint land för det mesta bra vägar etc etc...

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hipshot
Fast sedan så är det inte bara negativt med skatten, jag menar, den ger ju alla fri sjukvård, tandvård till du är 20 ett rent och fint land för det mesta bra vägar etc etc...

jag fick allt betala för kontrollen av mina tänder, och jag är bara 19. De snåla tandläkarjävlarna sade efter kontrollen att "eftersom du fyller 20 detta året (11 månader kvar tills jag fyllde) så får du betala"

men visst, skatten har sina fördelar också.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Som sagt, utbud och efterfrågan och skatt ger skillnaden...

typ, om det finns en miljon nes i usa och ingen vill ha dom kommer ju priset droppa som katten, fast om det finns en och en miljon vill ha den så kommer det stiga brutalt... sedan balanseras det där någonstans... typ om det finns 1000 nallar och 1000 personer vill ha varsin så kommer ju priset att balanseras så att 1000 personer kommer köpa dom med till så högt pris som möjligt innan dom väljer att inte köpa den för att den är för dyr... ganska enkel förklaring, fast den duger

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk

jepp, jag förstår vad du menar

fråga 2 då: om jag beställer från staterna, beskattas det när det kommer till sverige då?

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

typ, om dom vet vad det är tror jag, eller jag har hört att om man skickar det som 'julklapp' så blir det ingen tull på det, fast jag vet inte detta säkert då jag inte har beställt från utlandet någonsin...

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Min kompis som bor i US köpte och skicka ett r9700 till mig på posten.

När min syster var i US fick hon köpa och skicka ett 4600 till mig på posten

Blev inget extra för tull eller nåt sådant.

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa min Cougar från amazon.com, men dessvärre kunde inte dom skicka till Europa, så det blev att vända sig till komplett.se istället.
Förlorade ca 1200 spänn pga av det

Sverige är rätt dyrt, ja.

Visa signatur

i9 9900k | bequiet! Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG Strix RTX 2080 Ti | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 | MSI Z390 Gaming Pro Carbon | 32" Philips IPS 4k Monitor | EVGA 850W G2 Supernova | Fractal Design ARC XL | 4 x Corsair ML140 | NZXT Sentry 3 Fläktcontroller|

Permalänk
Medlem

Sverige har sjukligt mkt avgifter på allt.

Vi lever i ett land med EXTREMT höga skatter och vi får knappt ut något av det.

Tandvården/Sjukvården/Äldrevården/etc De drar ner på allt så att vi kan skicka bistånd, betala ut sociala bidrag & akassa etc till folk.

Btw, : Turbonallen , räknade du in momsen i sakerna också när du drog fram priserna ? Allt i u.s.a står ex moms.

Visa signatur

"Signatur"

Permalänk

Försäljarna kanske måste ha högre marginaler p.g.a. företagsklimatet i sverige, arbetsgivaravgifter, skatter m.m. det är dyrt att ha företag...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skall ni imoprtera från 3:e land dvs. läder utanför unionen rekommenderar jag att ni tar och kollar här

Klicka vidare till "handla via internet"

Så fån ni se vad det kommer att kosta:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devlaska
Btw, : Turbonallen , räknade du in momsen i sakerna också när du drog fram priserna ? Allt i u.s.a står ex moms.

nej, det gjorde jag inte. Hur mycket moms har de?
är inte det idiotiskt att skriva allt ex. moms om man vänder sig till privatpersoner?

-eller menade du att jag skulle lägga på svensk moms?

"När paketet kommer till Sverige tar Posten ut tullavgiften och moms på dina varor. Momsen för de flesta varor är 25 procent utom på livsmedel där är den 12 procent och för bland annat dagstidningar och böcker är den 6 procent. Det finns även andra företag utöver Posten som sköter transport och tar ut de avgifter som du ska betala."

suck.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

som sagt, vi lever i ett sönderskattat land det är lite överdrivet mycket ibland... momsen är inte alls så hög i usa som här...

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
nej, det gjorde jag inte. Hur mycket moms har de?
är inte det idiotiskt att skriva allt ex. moms om man vänder sig till privatpersoner?

-eller menade du att jag skulle lägga på svensk moms?

"När paketet kommer till Sverige tar Posten ut tullavgiften och moms på dina varor. Momsen för de flesta varor är 25 procent utom på livsmedel där är den 12 procent och för bland annat dagstidningar och böcker är den 6 procent. Det finns även andra företag utöver Posten som sköter transport och tar ut de avgifter som du ska betala."

suck.

Först så har vi den amerikanska momsen när du köper och sedan är det moms på totalvärldet när det kommer till sverige + tull.

så det blir inte så jätte mkt billigare .. när frakt och sådant är betalt.

Visa signatur

"Signatur"

Permalänk
Medlem

Skyll på Bergsala som har monopol på allt som har med Nintendo att göra i Norden. Om en butik ska ta in ett Gamecube-spel så måste de vända sig till Bergsala.

Ett pcspel i USA och Sverige ligger ungefär lika i pris däremot då samma monopolställning inte finns.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Skyll på Bergsala som har monopol på allt som har med Nintendo att göra i Norden. Om en butik ska ta in ett Gamecube-spel så måste de vända sig till Bergsala.

Ett pcspel i USA och Sverige ligger ungefär lika i pris däremot då samma monopolställning inte finns.

Sanning broder, jag har jobbat i en spelaffär så jag vet. Trodde inte det var tillåtet med monopol men det hade jag uppenbarligen fått om bakfoten.

Permalänk
Inaktiv

Re: Varför är spel/speltilbehör så dyra i sverige?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Hej!

Hur kommer det sig att spel och tillbehör så som handkontroller osv. är så dyra i sverige?

jag jämförde lite olika prylar mellan att köpa i u.s.a. och att köpa i sverige, skillnaderna var rätt stora tyckte jag, och då undrar jag hur det kan vara det?

exempel på vad jag kollade:

gamecube kontroll usa: 194:-
gamecube kontroll sverige: 379:-

xbox kontroll usa: 256:-
xbox kontroll sverige: 399:-

Enter The Matrix PAL usa: 420:-
Enter The Matrix PAL sverige: 599.00:-

Det fanns även mycket annat som var betydligt billigare i staterna.
Hur kommer det sig att man köper spel i sverige?

priserna hämtade jag från www.tradition.se, samt www.yeees.com
jag använde föreningssparbanken som valutaomvandlare
http://www.foreningssparbanken.se/valuta/valutarakn.html (kursen är f.nv. på 7.77)

noteras skall också att www.yeees.com skickar sakerna till hela världen fraktfritt.

Frakt, tull, 25% moms och affärers girighet.

Permalänk
Medlem

Dethär får väl anses som lite OT, men jag vill ändå lägga till en liten brasklapp när vi snackar om handel från utlandet.

Någon av er som funderar på att handla från play.com?

Tänk då efter först, jag var på väg att handla därifrån, för priserna var ju så bra....PC-spel för 300-340 spänn och frakten ingår...MEN även fast det ser ut som att allt skickas från England (UK) så ligger firman i Jersey, som ligger utanför EU:s skatteområde...och då måste man betala tull och moms.....bara så ni vet...

Permalänk
Medlem

Priserna i USA står utan moms på Internet eftersom alla stater har olika momsnivåer... Saker kan alltså vara billgare för privatpersoner beroende på var i USA man bor.

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoboDuCk
Priserna i USA står utan moms på Internet eftersom alla stater har olika momsnivåer... Saker kan alltså vara billgare för privatpersoner beroende på var i USA man bor.

ahh, det var ju en logisk och fårståelig förklaring

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zion
Dethär får väl anses som lite OT, men jag vill ändå lägga till en liten brasklapp när vi snackar om handel från utlandet.

Någon av er som funderar på att handla från play.com?

Tänk då efter först, jag var på väg att handla därifrån, för priserna var ju så bra....PC-spel för 300-340 spänn och frakten ingår...MEN även fast det ser ut som att allt skickas från England (UK) så ligger firman i Jersey, som ligger utanför EU:s skatteområde...och då måste man betala tull och moms.....bara så ni vet...

Jag har klarat mig, har beställt 1st 16Mbits minneskort GC, och 1st Action Replay GC.

EDIT: Behövde inte betala tull-tjosan för någon av dom.

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Medlem

Förresten så gäller det bara att kunna skicka paketen på rätt sätt, så länge man skickar dom Gift och värderar det under $20 eller vad det är, så går det igenom tullen.

www.dvdboxoffice.com ligger t.ex. i kanada och från dom så klarar man sig alltid numera från tull-avgifter.

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Medlem

Antagligen så har ni "klarat" för att posten inte har hunnit med att kontrollera era paket...sedan kan ju faktiskt tullen öpnna paket märkat "gift" eller vad som helst, och påträffas det då varor som inte är deklararerade på ett korrekt sett, så kommer ni att åläggas tull och moms

Permalänk
Medlem

Har jag fått allt om bakofoten eller är det inte stickprov på paket från utlandet? Jag menar, det finns ju inte så mycket folk på tullarna så alla paket kan ju inte kontrolleras.
Kan ju vara värt en chansning att paketet slinker igenom.

Permalänk
Medlem

tull och moms är inte så farligt, däremot postens "expeditions avgift" eller vad dom nu kallar det då dom trycker upp en mot väggen med pistolen mot tinningen...

Permalänk
Medlem

Kan ju säga såhär...mycket av det som kommer från USA kommer över arlanda och där kollas MÅNGA privata paket, med andledning av vetskapen om att många köper DVD-filmer och annan it-relaterad hårdvara där....

Det räcker inte långt med att skriva "gift" eller ett värde på 20$.

Men som sagt det kommer ganska mycket paket, så visst allt hinner dom inte med.