Permalänk
Medlem

Effektiv akustik i 1a

Hej, har nyligen flyttat hemifrån och har redan fått klagomål från granntanten angående ekande bas samt ljudnivå på musiken.
Trots att jag har relativt låg volym på musiken jämfört med när jag bodde hemma så har hon fortsatt be mig tänka mig för etc.
Jag har ett par högtalare med 5" basar som står på skrivbordet nära en vägg samt ett hörn. Kommer även koppla dom till tvn för filmtittande, så dom kommer liksom användas en del. För att inte störa grannarna ytterligare har jag börjat kolla på vad man kan göra för att få bättre akustik, men har inte riktigt koll på vad som bör göras. Skulle en basfälla intill hörnet samt vanlig absorbent bakom varje högtalare göra stor skillnad? Eller krävs det något ytterligare för att det ska göra tillräcklig skillnad? Absorbenter i andra sidan av rummet dit högtalarna pekar? Kan fixa bild på lgh ritning om det är till hjälp. Tack på förhand!

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att du spelar upp musik/film som att du skulle se och sen går du och hälsar på hos grannen. Då kan du höra hur mycket de låter, samt vilka toner som slår igenom.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem

Det vore såklart bra. Otrevlig typ dock, vid sista mötet gick hon till och med in i min lgh utan tillstånd så jag undviker helst det.

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Rekordmedlem

Jag undrar hur en 5" are kan ge så mycket bas att nån klagar på det från en annan lägenhet ?
Det måste vara ett oerhört dåligt byggt hus om det ens hörs nån bas i en annan lägenhet.
Det som brukar behövas är inte akustikprodukter för rumsakustiken utan att man bygger bra väggar, endera i flera lager (väggar med luftspalt/isolering mellan dem) eller ett lager med tillräckligt stor massa och dämpning (tex betong) båda alternativen är i praktiken närmast omöjliga att genomföra om det handlar om en lägenhet du hyr.
Möjligen kan en di eller bi polär basmodul som riktas rätt håll göra att mindre ljud hörs i den riktning ljudutsläckning uppstår.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GFriberg:

Det vore såklart bra. Otrevlig typ dock, vid sista mötet gick hon till och med in i min lgh utan tillstånd så jag undviker helst det.

säger som första personen sa.. sätt på valfri film, gå till din granne och prata om problemet.... det kommer inte bli bättre för att du inte vågar ta konflikten som kan tänkas komma.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Att dämpa bort bastoner utan att typ klä alla väggar med tjock isolering/betong tror jag du kan glömma tyvärr. E nog bara att ta fram hörlurarna på kvällen eller flytta till ett hus med tjockare väggar som gäller.

Permalänk
Medlem

Instämmer att det nog får bli lurar på kvällarna om du har en så pass känslig granne, men vad du kan göra är att inte ha högtalarna i ett hörn då det i princip förstärker basen. Samt sätt dina högtalare på isolerande mjukt material så dämpar du eventuell resonans i skrivbord/golv.

En basfälla kör man för att döda stående ljudvågor i rummet, så man inte får dippar i specifika frekvenser pga. rummets form/volym. Det kommer inte hjälpa dig med att musiken hörs in till grannen. Enda lösningen där är att bygga innerväggar med god isolering.

Permalänk
Medlem

Hörlurar till all musik och film.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

Har själv oturen att bo i ett dåligt isolerat hus och det är inget man kan göra förutom att anpassa sig. Ens egen rätt att leva som man vill får aldrig gå ut över sina grannars möjlighet att nyttja lägenheten på ett normalt sätt, framförallt sena kvällar/nätter.

Har själv ett par bra studio-högtalare som jag får sänka basen på via EQ då jag vet hur jävligt det hörs annars. Använder numera ändå hörlurar till allt förutom filmtittande med respektive osv.

Poängen är att det är en mycket mindre uppoffring för en själv att använda hörlurar/se till att inte störa på kvällar/nätter än vad det kan innebära för en granne att ej få sova, kunna känna sig i frid i sitt eget hem, etc.

Permalänk
Medlem

Ifall högtalarna är lite billigare kan det ju vara så att kabinetten vibrerar massor, och vibrerar in till grannen. I så fall hjälper kanske ett par skumfötter, typ https://www.fyndborsen.se/hogtalare/fasten-stativ-tillbehor/s... eller https://www.hifiklubben.se/tillbehor/hogtalartillbehor/argon-...

Ifall högtalarna har en basport bak mot väggen, och grannen bor på andra sidan samma vägg kanske det hjälper att flytta ut högtalarna litegrann, eller stoppa igen basporten.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

låga frekvenser är väldigt svårt att få bort om man placerar högtalarna fel, det är hörnen man måste runda av för att få bättre spridning, jag skulle säga en stor matta och hörlurar på kvällen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag undrar hur en 5" are kan ge så mycket bas att nån klagar på det från en annan lägenhet ?
Det måste vara ett oerhört dåligt byggt hus om det ens hörs nån bas i en annan lägenhet.
Det som brukar behövas är inte akustikprodukter för rumsakustiken utan att man bygger bra väggar, endera i flera lager (väggar med luftspalt/isolering mellan dem) eller ett lager med tillräckligt stor massa och dämpning (tex betong) båda alternativen är i praktiken närmast omöjliga att genomföra om det handlar om en lägenhet du hyr.
Möjligen kan en di eller bi polär basmodul som riktas rätt håll göra att mindre ljud hörs i den riktning ljudutsläckning uppstår.

Det förstår inte jag heller, inte någon subbas man får liksom. Ja det är mycket möjligt att väggarna är problemet. Men det är inget jag kan göra åt liksom, vill inte flytta heller. Trivs bra med allt annat i lägenheten. Jag trodde det var möjligt att fixa med akustik. :/

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

säger som första personen sa.. sätt på valfri film, gå till din granne och prata om problemet.... det kommer inte bli bättre för att du inte vågar ta konflikten som kan tänkas komma.

Får väl kanske göra det, hon borde ju uppskatta att jag försöker hitta en lösning på problemen som är okej för båda.

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korash:

Har själv oturen att bo i ett dåligt isolerat hus och det är inget man kan göra förutom att anpassa sig. Ens egen rätt att leva som man vill får aldrig gå ut över sina grannars möjlighet att nyttja lägenheten på ett normalt sätt, framförallt sena kvällar/nätter.

Har själv ett par bra studio-högtalare som jag får sänka basen på via EQ då jag vet hur jävligt det hörs annars. Använder numera ändå hörlurar till allt förutom filmtittande med respektive osv.

Poängen är att det är en mycket mindre uppoffring för en själv att använda hörlurar/se till att inte störa på kvällar/nätter än vad det kan innebära för en granne att ej få sova, kunna känna sig i frid i sitt eget hem, etc.

Okej, nej det håller jag helt med om jag skulle inte vilja ha en granne som dundrade på om jag jobbade natt eller så. Mitt förstaval är mina lurar, dock blir det ju svårt när kompisarna är hos en.

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Ifall högtalarna är lite billigare kan det ju vara så att kabinetten vibrerar massor, och vibrerar in till grannen. I så fall hjälper kanske ett par skumfötter, typ https://www.fyndborsen.se/hogtalare/fasten-stativ-tillbehor/s... eller https://www.hifiklubben.se/tillbehor/hogtalartillbehor/argon-...

Ifall högtalarna har en basport bak mot väggen, och grannen bor på andra sidan samma vägg kanske det hjälper att flytta ut högtalarna litegrann, eller stoppa igen basporten.

Ja de är väl inte så high end. Dessa är det: http://www.swanspeaker.com/products/products.aspx?cid=5&sid=0...
De står redan på ett par vibrationsdämpande typ skumställ från Thomann, förstår inte att det kan bli ett sånt ekande.
Högtalarna har ingen basport verkar det som.

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

låga frekvenser är väldigt svårt att få bort om man placerar högtalarna fel, det är hörnen man måste runda av för att få bättre spridning, jag skulle säga en stor matta och hörlurar på kvällen

Okej, men jag tycker det är så konstigt att det kan störa grannen så mkt för enligt tillverkaren når högtalarna ner till 53Hz och de lär ju tappa tyngd i basen längre upp än så liksom. Om man skulle sätta en sån där basfälla i hörnet samt absorbenter bakom samt ovanför högtalarna, borde inte de ha skaplig effekt eftersom det bara är 5"?

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem

@GFriberg: alltså, kort... nej.

Om du inte planerar att täcka hela väggen in mot grannen i typ betong eller stålplåt så skulle jag inte räkna nått du gör som nått annat än akustisk behandling för din egen skull.

Nu kommer jag inte ihåg exakt hur det funkade men jag har för mig att för att absorbenter ska funka bör dom vara tjockare än en fjärdedel av våglängden, så för att dämpa 100hz (342cm) behöver du en absorbent som är 85cm tjock...

Och som sagt alternativet till absorption är att isolera/reflektera och då är det betong eller liknande som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

@GurraBiffen: alltså, kort... nej.

Om du inte planerar att täcka hela väggen in mot grannen i typ betong eller stålplåt så skulle jag inte räkna nått du gör som nått annat än akustisk behandling för din egen skull.

Nu kommer jag inte ihåg exakt hur det funkade men jag har för mig att för att absorbenter ska funka bör dom vara tjockare än en fjärdedel av våglängden, så för att dämpa 100hz (342cm) behöver du en absorbent som är 85cm tjock...

Och som sagt alternativet till absorption är att isolera/reflektera och då är det betong eller liknande som gäller.

^^this^^
Basfrekvenser är oerhört svåra att dämpa.

Permalänk
Medlem

Har också haft problem med detta, bestämde mig för att byta högtalare till mindre modeller och ställa ner basen med mjukvara (Creative) på mitt Soundblaster Z.

Slängde ut baslåda till hemmabion och kör bara vanlig stereo numera, även där ställt ner basen i recievern.
Kör hörlurar efter 22 på kvällen.

Jag jobbar med störningsjour så jag vet hur otroligt störande basgångar kan vara, det sprider sig i hela huset. Så många problem med grannar och baslådor som skapar onödiga tvister osv. De låga frekvenserna vandrar ibland 100m i diverse riktningar. Man behöver inte ha jättehögt heller för att det ska låta i övriga lägenheter/rum, och väldigt svårt att lokalisera vart det kommer ifrån.

Du får köra utan bas helt enkelt, tills du flyttar till hus
Inte värt det heller och lite respektlöst mot grannar i huset. Tänk dig själv att behöva sova vägg i vägg mot någon som spelar FPS spel eller liknande!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

bor grannen under eller ovanför eller vid sidan om? blir svårt det där men kolla vad som gäller för regler man får väll väsnas till runt 22 på de flesta ställen?
hon kan ju inte klaga på minsta lilla?

du kanske ska försöka charma damen lite? hon kanske är ensam och inte har något annat att göra än att störa (och störa sig på) "dagens ungdom".

jag blev vän men min tant som bodde under mig, hjälpte henne med lite saker hon inte kunde tex byta lampor och lite andra saker en tant inte kan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GFriberg:

Det vore såklart bra. Otrevlig typ dock, vid sista mötet gick hon till och med in i min lgh utan tillstånd så jag undviker helst det.

Låter som att du måste sätta ner foten här.
Annars kommer du snart inte kunna göra nånting utan att hon blir "störd".
Anar du en kommande konflikt så börja med att dokumentera alla gånger ni möts.
Och kommer hon med anklagelser så avkräv exakt datum och tidpunkt hon anser att det har hänt.
Förr eller senare drar hon till med nånting då du inte ens var hemma.
Då håller du tyst om det just då och sparar det till om värden eller liknande blir inblandad.
Ha mobilen i handen och spela in när hon hoppar på dig, vem vet om hon kläcker ut sig något riktigt dumt.

Och vill du verkligen jävlas så sätt nånting skapligt bullrigt på timer när du är på jobbet.
Ett par minuter nyheter några gånger över dagen.
Tanten kommer att sitta limmad mot väggen för att kunna "avslöja" dig

Alternativt så pratar du direkt med värden om det hela.
Chansen är ju stor att tanten redan är välkänd och har psykiska problem.
Men kliver hon in i din lägenhet igen utan att vara inbjuden så ring polisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

bor grannen under eller ovanför eller vid sidan om? blir svårt det där men kolla vad som gäller för regler man får väll väsnas till runt 22 på de flesta ställen?
hon kan ju inte klaga på minsta lilla?

du kanske ska försöka charma damen lite? hon kanske är ensam och inte har något annat att göra än att störa (och störa sig på) "dagens ungdom".

jag blev vän men min tant som bodde under mig, hjälpte henne med lite saker hon inte kunde tex byta lampor och lite andra saker en tant inte kan.

Det ska vara tyst efter 22, men om grannar störs övriga timmar på dygnet så måste man anpassa sig. Finns altså ingen regel att det är fritt fram att leva rövare fram till 22.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

@maskeradmannen: man behöver ju inte borra betong hela dagen men att titta på tv med sina 5 tums högtalare bör inte vara något problem alls.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf Absolut. 5" högtalare bör grannar klara kan man tycka. Har själv haft problem med grannar under mig, pga att barnen sprang på golvet osv. SB var där och kollade och konstaterade att vi hade laminatgolv som tidigare hyresgästen lagt in. Dom undrade om vi kunde ta bort det men jag ansåg att det knappast är min uppgift att göra. Klagomålen fortsatte, och tillslut hade vi alla möte där SB kom fram till att grannarna får leva med att barn är barn
Några månader senare flyttade dom.
Med det sagt, klarara man inte av att bo med grannar som låter lite, spelar musik osv under dagtid, så ska man inte bo i flerfamiljshus. Alla ska nämligen ha rätt att leva ett "normalt" liv.
Inte bara dom som vill ha knäpptyst dygnet runt.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den, men det varierar väldigt mycket i olika hus. I mitt nuvarande hör man väckarklockan från lägenheten bredvid, och stolpskottet som bor 2 lägenheter bort som spelar smurfhits hörs ibland. I min förra lägenhet hörde man ingenting, förutom när grannbarnet skrek för full hals någon gång.

Lättast att skippa/minska bastonerna, dom tränger igenom rejält. Eller bara köra på och strunta i grannen. Det krävs mycket för att det ska bli ett problem för dig. Som tidigare nämnde så får man bullra relativt mycket trots allt, vilket stör oss som gillar tystnad. Jag flyttar till hus direkt efter studietiden, framför allt för att slippa störande ljud och människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

@Aka_The_Barf Absolut. 5" högtalare bör grannar klara kan man tycka. Har själv haft problem med grannar under mig, pga att barnen sprang på golvet osv. SB var där och kollade och konstaterade att vi hade laminatgolv som tidigare hyresgästen lagt in. Dom undrade om vi kunde ta bort det men jag ansåg att det knappast är min uppgift att göra. Klagomålen fortsatte, och tillslut hade vi alla möte där SB kom fram till att grannarna får leva med att barn är barn
Några månader senare flyttade dom.
Med det sagt, klarara man inte av att bo med grannar som låter lite, spelar musik osv under dagtid, så ska man inte bo i flerfamiljshus. Alla ska nämligen ha rätt att leva ett "normalt" liv.
Inte bara dom som vill ha knäpptyst dygnet runt.

Helt sant. Hade en granne som var känslig han brukade slå i väggen mrd en spade eller nått lät förjävligt. Minns speciellt 1 gång när jag hade en dejt över och jag spelade lugn bakgrundsmusik och grannen börja veva med spaden så vissa är sjuka. Tror han va anabola torsk. 210cm lång och 150kg muskler och såg ut som en riktig galning.
Nu bor jag i villa och slipper bekymra mig om grannar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

@GurraBiffen: alltså, kort... nej.

Om du inte planerar att täcka hela väggen in mot grannen i typ betong eller stålplåt så skulle jag inte räkna nått du gör som nått annat än akustisk behandling för din egen skull.

Nu kommer jag inte ihåg exakt hur det funkade men jag har för mig att för att absorbenter ska funka bör dom vara tjockare än en fjärdedel av våglängden, så för att dämpa 100hz (342cm) behöver du en absorbent som är 85cm tjock...

Och som sagt alternativet till absorption är att isolera/reflektera och då är det betong eller liknande som gäller.

Det stämmer inte riktigt. Kanske kan man säga att det är vad som krävs för riktigt effektiv absorption (jag minns inte heller såhär på rak arm om den uträkningen stämmer, så jag fokuserar bara på själva principen här). Tunnare absorbenter kommer dock fortfarande ha effekt, och du kan även förbättra effekten med luftspalter mellan absorbent och vägg eller ha aktiva absorbenter som motverkar vissa frekvenser.

Problemet med denna diskussion är dock att absorbenter främst fungerar för att göra akustiken bättre inuti rummet. Tänk att du har ett läckande akvarium. Visst kan du försöka täppa till läckan med tvättsvampar men det är inte direkt en effektiv lösning.

Vad du däremot kan göra är att titta på vart ljud läcker ut ur rummet. Kan du t.ex. täta dörrspringor och fönster? Hur står högtalarna och kan du minimera vibrationerna från dem, så de inte sprider sig genom golv och väggar?

Om inte det hjälper finns det inga realistiska lösningar för den som bor i lägenhet. Bättre akustik (absorption) i rummet kan hjälpa mot dånandet som stör grannarna men det är mycket jobb och pengar för liten effekt (på problemet - bättre rumsakustik har däremot stor effekt på ljudet).

Permalänk
Medlem

Du har helt enkelt otur, dåligt byggt hus och en rabiat granne. Noll chans att du kan bygga bort problemet, om grannen klagar på ett par 5" basar lär hon aldrig sluta att klaga på dig.

Har själv en rejäl 12" subwoofer i min lägenhet och inga grannar har klagat trots att jag emellanåt kollar på film väldigt sent med hyfsad volym på.

I min förra lägenhet hade jag lite av samma fenomen, en arg skitkärring som inte kunde köpa några ljud över huvud taget. Lösningen blev att flytta. Men den stora skillnaden är hur husen är byggda, där jag bor nu är huset byggt 2004 och är fantastiskt ljudisolerat.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

@GurraBiffen: alltså, kort... nej.

Om du inte planerar att täcka hela väggen in mot grannen i typ betong eller stålplåt så skulle jag inte räkna nått du gör som nått annat än akustisk behandling för din egen skull.

Nu kommer jag inte ihåg exakt hur det funkade men jag har för mig att för att absorbenter ska funka bör dom vara tjockare än en fjärdedel av våglängden, så för att dämpa 100hz (342cm) behöver du en absorbent som är 85cm tjock...

Och som sagt alternativet till absorption är att isolera/reflektera och då är det betong eller liknande som gäller.

Jaså det är så svårt. Jag får väl använda lurarna ännu oftare, dom låter bättre än högtalarna i vilket fall men när man ska laga mat eller städa är det ju nice med musik liksom.

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Har också haft problem med detta, bestämde mig för att byta högtalare till mindre modeller och ställa ner basen med mjukvara (Creative) på mitt Soundblaster Z.

Slängde ut baslåda till hemmabion och kör bara vanlig stereo numera, även där ställt ner basen i recievern.
Kör hörlurar efter 22 på kvällen.

Jag jobbar med störningsjour så jag vet hur otroligt störande basgångar kan vara, det sprider sig i hela huset. Så många problem med grannar och baslådor som skapar onödiga tvister osv. De låga frekvenserna vandrar ibland 100m i diverse riktningar. Man behöver inte ha jättehögt heller för att det ska låta i övriga lägenheter/rum, och väldigt svårt att lokalisera vart det kommer ifrån.

Du får köra utan bas helt enkelt, tills du flyttar till hus
Inte värt det heller och lite respektlöst mot grannar i huset. Tänk dig själv att behöva sova vägg i vägg mot någon som spelar FPS spel eller liknande!

Okej, kör också lurar på kvällarna. Jo jag förstår absolut att det kan vara störande, det är någon granne i huset som har större högtalare har jag hört och visst blir man störd. Särskilt om de har för jävligt musiksmak haha. Men när knappt jag känner av basen så undrar man ju hur lyhört det kan va.

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy