Telia döms till att upphöra med fri surf-kampanj – inte förenlig med EU-regler

Permalänk
Melding Plague

Telia döms till att upphöra med fri surf-kampanj – inte förenlig med EU-regler

Förvaltningsrätten går på Post- och telestyrelsens linje och dömer Telia till att upphöra med sin fri surf-kampanj. Anledningen är att den strider mot nätneutraliteten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tack!

Permalänk
Medlem

Ja, de får ju gärna fortsätta. Bara att då får de ha fritt på allt. Inte särbehandla olika tjänster.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Yes! De lär väl överklaga igen för att dra ut på det och fortsätta så länge de kan. Men ännu ett steg i rätt riktning!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Ja! där kom den

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Precis varför nätneutralitet är cancer.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Precis varför nätneutralitet är cancer.

va?

du menar att du så länge internet är gratis MEN filtrerat så du bara ser det du "borde" så är allt som det ska ?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Precis varför nätneutralitet är cancer.

varför är nätneutralitet något dåligt?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Usch EU, har de någonsin givet oss något bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Fasen vad bra

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

varför är nätneutralitet något dåligt?

Det hämmar innovation, begränsar konsumenternas makt (och valfrihet) samt gör allt dyrare för alla. Någonting detta är ett bra exempel på.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

va?

du menar att du så länge internet är gratis MEN filtrerat så du bara ser det du "borde" så är allt som det ska ?!

Är ju precis vad du får med EUs konstant expanderande makt, detta har ingenting med en sådan situation att göra.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

@RaZman
Så det är bra att leverantörer får analysera vilka tjänster du använder eller inte använder och tillåta vissa tjänster men inte andra? Genom att premiera vissa tjänster över andra så blir det snarare svårare för en öppen marknad än annars.

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Det hämmar innovation, begränsar konsumenternas makt (och valfrihet) samt gör allt dyrare för alla. Någonting detta är ett bra exempel på.

Du har nog missförstått det där... Jag förstår inte hur man kan se nätneutralitet som något dåligt, dock verkar den ju vara ett minne blott ändå så...

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Fyfan vad detta har dragit ut på tiden. Förstår inte varför Telia fortfarande inte lagt sig ner. Det är ju solklart att det inte är nätneutralt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Det hämmar innovation, begränsar konsumenternas makt (och valfrihet) samt gör allt dyrare för alla. Någonting detta är ett bra exempel på.

... wat? nätneutraliteten är raka motsatsen av vad du säger...

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Precis varför nätneutralitet är cancer.

Verkar som du har dålig koll på vad nätneutralitet innebär.

Ponera att alla mobilkunder i ett land har fri surf till en webbtjänst inom exempelvis sociala medier eller media streaming, hur stor chans är det att en konkurrerande tjänst ens försöker slå sig in på samma marknad?
Det kanske känns som att det gynnar dig som slutkund på kort sikt, men på längre sikt kan det bara sluta med monopol, där den största spelaren är den som skjuter till mest pengar till operatörerna.

Permalänk
Avstängd

Bra! Så att inte någon tjänsteleverantör får orättvisa fördelar över andra mindre aktörer.

Dock så tycker jag det är okej om dom har fri surf till samhällskritiska tjänster som polisen, sjukvårdsupplysningen, skatteverket, Migrationsverket, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Det hämmar innovation, begränsar konsumenternas makt (och valfrihet) samt gör allt dyrare för alla. Någonting detta är ett bra exempel på.

Och om Telia gör det gratis att använda facebook och twitter men inte andra tjänster, hur ska alternativa tjänster klara av att växa?

Detta är exakt varför nätneutraliteten finns.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Det hämmar innovation, begränsar konsumenternas makt (och valfrihet) samt gör allt dyrare för alla. Någonting detta är ett bra exempel på.

Du har ju verkligen fått hela konceptet om bakfoten.

Om nätet inte är neutralt så kommer vi snart bara se de stora aktörerna på nätet, mao. innovation ryker ut genom fönstret.
Du som konsument blir extremt begränsad i val av tjänster eftersom det bara kommer existera ett fåtal alternativ, mao. din makt och valfrihet ryker ut genom fönstret.
Monopol har aldrig någonsin fostrat prissänkningar, mao. något som till en början ger vissa slutkunder fördelar idag kommer resultera i att det blir dyrare för alla på längre sikt.

Permalänk
Medlem

Mycket bra.

Skrivet av RaZman:

Det hämmar innovation, begränsar konsumenternas makt (och valfrihet) samt gör allt dyrare för alla. Någonting detta är ett bra exempel på.

Det hämmar inte innovation på något sätt överhuvudtaget, snarare tvärtom.

Det begränsar inte konsumenternas makt eller valfrihet överhuvudtaget, snarare tvärtom.

Det blir samma kostnad för alla, precis som det bör vara.

Var har du fått din desinformation ifrån?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Och om Telia gör det gratis att använda facebook och twitter men inte andra tjänster, hur ska alternativa tjänster klara av att växa?

Detta är exakt varför1 nätneutraliteten finns.

"Nej, denna nya tjänst kan jag inte besöka, det kommer ju dra på min surfmängd!"
Tror inte det är ett problem lol. Problemet är att facebook osv. är redan så stora i sig, att det är svårt att konkurrera mot det konceptet. Tror knappast att detta beslut kommer göra någon skillnad lol. Förväntar mig inte direkt att idag kommer 100 nya sociala medier bli populära för att det dras surfmängd när man besöker facebook nu!

(wifi finns iprincip överallt nu. Jag har det hemma, på jobbet, i köpcentrum osv.) Sen finns det abonnemang med obegränsad surf, och standard är väl typ 5-30GB surf. Tror knappast att folket har surfbrist.. Ditt argument hade kanske passat in för 20-25 år sedan.

Tråkigt beslut detta. Aja, har redan flyttat från Telia för typ 1,5 år sedan, så drabbar inte mig.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Notera att detta enbart gäller när surfpotten är slut för kunder. Hela striden är inte vunnen, ännu.

Citat:

Förvaltningsrätten bedömer att den tekniska åtgärd som Telia vidtar när en kund har förbrukat sin avtalade datavolym utgör en otillåten trafikstyrningsåtgärd enligt TSM-förordningen. Trafikstyrningsåtgärden sker när kunden endast ges tillgång till vissa applikationer och tjänster på internet, men hindras från att få tillgång till övriga delar av internet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RaZman:

Det hämmar innovation, begränsar konsumenternas makt (och valfrihet) samt gör allt dyrare för alla. Någonting detta är ett bra exempel på.

Det är faktiskt ibland bra att hämma innovation, när innovationen består i att hitta nya kreativa sätt att hämma innovation. Det är precis som frihetsbegreppet. Att ge alla obegränsad frihet innebär till slut att endast de med mest makt är på riktigt fria att begränsa alla andras frihet.

I det här fallet är det jättebra att Telia och andra mobiloperatörer inte tillåts premiera specifika tjänster som Facebook ock Spotify med gratis data, eftersom det betyder att datatrafik till konkurrerande och nog så innovativa alternativa tjänster.

Att detta skulle göra allt dyrare för alla köper jag inte. Det tar tid och energi att utveckla system som särskiljer olika typer av data. Det är pengar som någon i slutändan måste betala. Att inte utveckla den här typen av system betyder att mindre arbete läggs ner och gör faktiskt saker billigare för alla.

Det sista problemet är att det inte är konsumentmakt att kunna "välja" såna här bra saker. Du kan helt enkelt inte välja bort gratis data till vissa tjänster som konsument om du tycker att det är menligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

@RaZman
Så det är bra att leverantörer får analysera vilka tjänster du använder eller inte använder och tillåta vissa tjänster men inte andra? Genom att premiera vissa tjänster över andra så blir det snarare svårare för en öppen marknad än annars.

Trevlig värld du lever i när du tar för givet att sådan analys inte görs vare sig du vill eller inte. Jag säger att det är bra när företagen kan erbjuda olika prisnivåer där exempelvis konsumenter som inte använder särskilt mycket data men lyssnar mycket på musik kan välja ett billigare paket utan begränsningar.

Skrivet av Selmalagerlöf:

... wat? nätneutraliteten är raka motsatsen av vad du säger...

Du har fel uppfattning om hur nätneutralitet fungerar. Vi har redan facit på hur marknaden fungerar med respektive utan nätneutralitet, vad som hände i USA (som i Sverige) var att konsumenternas val begränsades såväl i utbud av leverantörer som priser och att innovationen stagnerade. Det säger sig själv att en svepande lag om att all data skall behandlas likvärdigt kraftigt begränsar marknadens utrymme för konkurrens. Nätneutralitet leder endast till den situation vi har idag; Ett fåtal leverantörer som erbjuder samma dyra tjänst genom förlegade datapaket där man tvingas betala antigen för mycket pengar för en överdriven mängd data, eller ett lägre belopp för mindre data än man behöver.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

"Nej, denna nya tjänst kan jag inte besöka, det kommer ju dra på min surfmängd!"
Tror inte det är ett problem lol. Problemet är att facebook osv. är redan så stora i sig, att det är svårt att konkurrera mot det konceptet. Tror knappast att detta beslut kommer göra någon skillnad lol. Förväntar mig inte direkt att idag kommer 100 nya sociala medier bli populära för att det dras surfmängd när man besöker facebook nu!

(wifi finns iprincip överallt nu. Jag har det hemma, på jobbet, i köpcentrum osv.) Sen finns det abonnemang med obegränsad surf, och standard är väl typ 5-30GB surf. Tror knappast att folket har surfbrist.. Ditt argument hade kanske passat in för 25 år sedan.

Tråkigt beslut detta. Aja, har redan flyttat från Telia för typ 1,5 år sedan, så drabbar inte mig.

Mor har frågat efter förslag om andra musiktjänster än de stora vanliga (Spotify bl.a.), och frågat om de ingår i Tres "3Musiksurf" eller vad tusan det heter, annars är hon inte intresserad. Det HAR en påverkan.

Det kanske börjar smått, men det viktiga är att vi tittar längre framåt och sätter fast rätt principer till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

"Nej, denna nya tjänst kan jag inte besöka, det kommer ju dra på min surfmängd!"
Tror inte det är ett problem lol. Problemet är att facebook osv. är redan så stora i sig, att det är svårt att konkurrera mot det konceptet. Tror knappast att detta beslut kommer göra någon skillnad lol. Förväntar mig inte direkt att idag kommer 100 nya sociala medier bli populära för att det dras surfmängd när man besöker facebook nu!

(wifi finns iprincip överallt nu. Jag har det hemma, på jobbet, i köpcentrum osv.) Sen finns det abonnemang med obegränsad surf, och standard är väl typ 5-30GB surf. Tror knappast att folket har surfbrist.. Ditt argument hade kanske passat in för 20-25 år sedan.

Tråkigt beslut detta. Aja, har redan flyttat från Telia för typ 1,5 år sedan, så drabbar inte mig.

Så surfmängd är inte ett problem men att justera surfspenderingen och styra konsumenter mot etablerade nätaktörer och solidifiera monopol är bra...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Mor har frågat efter förslag om andra musiktjänster än de stora vanliga (Spotify bl.a.), och frågat om de ingår i Tres "3Musiksurf" eller vad tusan det heter, annars är hon inte intresserad. Det HAR en påverkan.

Det kanske börjar smått, men det viktiga är att vi tittar längre framåt och sätter fast rätt principer till att börja med.

Annars är hon inte intresserad av abonnemanget om det inte finns särbehandling av tjänster? Eller fattar jag fel?
Varför vill hon ens ha en annan tjänst än Spotify?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Det hämmar innovation, begränsar konsumenternas makt (och valfrihet) samt gör allt dyrare för alla. Någonting detta är ett bra exempel på.

Det är uppenbart att de tjänar pågar trots att man surfar "gratis" på Facebook. Men hade det inte varigt bättre med flattrate eller några terabyte i månaden istället för att betala några kr extra får att få surfa till några nya adds på de skor du inte vill se reklam på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Så surfmängd är inte ett problem men att justera surfspenderingen och styra konsumenter mot etablerade nätaktörer och solidifiera monopol är bra...?

Det är inte det det gör, vilket jag försökte att förklara.. Jag kan LOVA att facebook kommer ha EXAKT samma besökstid som alla de andra (finns det ens något annat?) som inte ingick i detta avtal nu som innan.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR