Bildguiden: Svart och vitt på rätt plats – grunderna i bilden del 1

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av benonikenobi:

Men ok, hur ska man tänka eller göra just när det gäller olika ljusförhållanden i ett rum vid olika tidpunkter på dagen. Om jag har ankrat vitt och svart så bra jag kan och sen kör en Spyder 5 säg mitt på dagen när det är lite ljusare i rummet, hur gör jag för att säkerställa korrekta färger mm på kvällen när det är mörkare om olika ICC-profiler inte är det bästa?

Ska man hårddra det hela kommer du inte kunna hantera olika ljusförhållanden. Vädret kommer att påverka ljuset i rummet och ljuset i rummet kommer i sin tur påverka hur dina ögon/pupiller och hjärna reagerar på detta. Blir väldigt jobbigt att byta icc-profil varje gång solen tittar fram vid växlande molnighet.

Därför tar de som arbetar mer yrkesmässigt med detta och anpassar rummet för att minska klockslagets, vädret och årstidernas betydelse på hur man färgsätter bilden. Gardiner, skärmkepsar och placeringen blir därför viktigt.

Citat:

Sen när det gäller att ips-skärmar är bäst till fotoredigering, är det främst pga betraktningsvinklarna? Tar man ingen hänsyn till att en VA-skärm har bättre kontrast? Färgmässigt verkar ju de nyare VA-skärmarna vara i samma klass som ips-skärmar. Visst sämre betraktningsvinklar på VA, men om man sitter rakt framför är det ju inget större problem. Kontrasten gör väl också sitt i att återge ett foto korrekt. Eller tänker jag fel?

Ja, det är främst på grund av betraktningsvinklarna. Kontrastförhållande skadar knappast, men är heller inte så viktigt för skapande av bilder och att sätta färgerna rätt. IPS-paneler av god kvalitet klarar uppemot 20-30 graders vinkel utan stora avvikelser och de avvikelser som kommer efter det är heller inte lika stora.

Problemet med en VA-panel är att så lite som 5-10 graders vinkel tydligt påverkar tonkurva/gamma men också luminans och mättnad i färger påverkas. Detta ökar ju mer vinkel du får. Från skärmens mitt till hörnen får du större vinklar än så och därför kommer alltid bilden att återges olika över ytan på en VA-panel, även de bättre modellerna. Då är det stor risk att man fattar beslut om hur en bild ska ton- och färgsättas enbart baserat på hur man sitter framför skärmen och var på skärmen den visas.

Permalänk
Bildexpert

@Laxpudding: Är detta ett bra sätt att kalibrera omfånget på ens skärm eller TV på?
https://www.youtube.com/watch?v=HCqgDZt1CSg

Permalänk
Medlem

@laxpudding
Har inte läste än, men har trotts att det bara var några dagar sedan jag kollade på videon har jag börjat länka den. Använde guru3d svart till vit som grund till min sv. Men färgmässigt fel. Jag kör för mycket blått av val visserligen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@Nissling:
Ja släck i rummet ta på dig https://www.apoteket.se/produkt/apoteket-ogonmask-1st-pase-25...
Blunda och dra ut hörlurarna och be grannen borra i golvet så en helt korrekt beskrivning.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Pillat lite med min Samsung KS7005 idag. Den är kopplad till min PC (PC-läge). Gjorde lite justeringar efter testsidan som länkades. 24 av 100 i ljusstyrka och 4 av 20 i bakgrundsljuds så såg det okej ut på testbilderna i SDR och med några local dimming test från YouTube. Aningen vitt runt de vita prickarna men inget man kommer se med filmer om det inte är fyrverkeri och även då tänker man nog inte på det.

... Sedan har man Nvidia settings också, men just nu satt på "låt programmet bestämma". Litet problem är dock om man ställer Windows i HDR-läge. Då hoppar TV:n ur PC-läge till HDMI-läge efter man stängt av och på sin TV och eventuellt startat om Windows. Men brukar komma ihåg att stänga av HDR när man slutat spela eller tittat på Netflix HDR för även om senaste uppdateringarna fixat till SDR i HDR-läge så blir jag trött i ögonen om jag inte skiftar.

Tja, man kan nog pilla i det oändliga
Och tänker man på det så börjar i alla fall jag tex bli lite irriterad över de svarta kostymerna i 4K SDR House of Cards som jag numer tycker smetar ut i kanterna. Det svarta i hår och kläder ser konstlat ut. Lite av avigsidan med dessa guider. Man börjar lägga märke till saker.

Till slut: Såg inte svarta kläder och hår bättre ut på tjock-TV. Låg upplösning men vill minnas att svart var svart och vitt var vitt? Eller så var det så att när LCD kom och man bytte från CTR så var skillnaden större än idag.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Pillat lite mer efter att gått efter testbilderna. Fick höja bakgrundsbelysningen till 8 av 20 då jag blev trött i ögonen och ljusstyrkan från 25 till 33 av 100 för att få fram konturerna av mörka kläder mot svart bakgrund, som bilden nedanför, även om den mörkare bilden allmänt såg tjusigare ut.

Vore bilden mörkare hade den mörka T-tröjan flutit ihop med den mörka stolen.

Videokälla: https://www.youtube.com/watch?v=OffzVc7ZB-o och inte för att jag förstod hälften men troligen upplysande om olika SSD teknik.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag har nu återvänt till den här fantastiska guiden som är sjukt bra för att förstå hur saker hänger ihop, men som inte riktigt avlöst mitt problem här. Skulle vilja ha en konfiguration där jag använder TVn som videokälla främst. Den är kalibrerad för 0-255 från början och när jag ändrar HDMI-ingången till 16-235 så är 16 svart med vitt blir det först vid 250. Så någon form av expansion tycks fortfarande ta vid? Åtminstone när jag kollar testbilder i chrome samt testmönster på youtube. Men om man nu måste kalibrera varje spelare/app för sig, hur f*n gör man då med netflix-appen eller telia-play appen? Det är inte så att de har inbyggda testmönster direkt?

Oavsett så vet jag inte vilka reglage jag skulle kunna ändra för att få svart vid 16 och vitt vid 235? Kanske genom windows kalibreringsverktyg? Jag menar, om jag ankrat svart, satt HDMI-ingången till motsvarande "Limited", då kan det väl inte finnas så mycket mer att göra?

OCDig som jag är borde jag nog fan gå en lång jävla utbildning så min hjärna kan få vila. Du håller kurser va, laxen?
---------------------------------------------------------
Update:
Okey nu är jag ännu mer förvirrad. 0-255 och full RGB både i grafikinställningar och HDMI-ingången ankrar svart och vitt enligt testbilderna hos lagom. Jag laddar hem videofilerna som herr Ytterberg tipsar om. Utan att ändra till RGB limited för HDMI-ingången så klipper den svart vid 16 och vitt vid 235? Ändrar jag till RGB limited för HDMI ingången så blir allting svart i videotesterna black clipping och i white clipping blir allt vitt. Detta både med VLC och Windows mediaplayer. Så mina settings ger mig dubbla budskap här. Det kan hända att TVn känner av signalen och "rättar till den", antar jag? Men när jag kör exempelvis telia play så kan det ibland se väldigt grått ut och då brukar det lösas med HDMI limited för att ankra svart. Men tittar man på testmönsterna hos lagom så ankrar jag där endast svart men inte vitt. Gissar att den då heller inte ankrar vitt i telia-play appen? Netflix filmer vet jag inte hur dom ska se ut nu. Antagligen så blir det någon form av expansion vilket jag vill undvika och med HDMI-limited på tvn så vet jag heller inte om den klipper svart för tidigt eftersom netflix inte har något inbyggt testmönster.

En annan undring? Hur kalibrerar man för alla appar på en smart-tv för att ankra svart och vitt där HDMI-ingången inte ens används?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...