Vilket är det läskigaste PC-spelet?

Permalänk
Medlem

Spelar SOMA just nu och det tillsammans med Alien Isolation är läskiga på ett sånt där psykiskt jobbigt sätt. Nästan så man inte vill spela så jobbigt är det

Men angående mer rysningar och kalla kårar så ligger Outlast 1 bra till.

Dock, om man får smyga in något från konsolvärlden så är demot PT (En Silent Hill uppföljare som aldrig släpptes) det enda som fått mig att skrika till och tappa handkontrollen i golvet - gråtande barn, blodiga badrum, dörrar som öppnas av sig själv och framhoppande "the ring" demoner kan inte gå fel
https://youtu.be/odzKEGe_iuk?t=401

Permalänk

ALIEN

Det spille som jeg virkelig satte meg i "skapet" gang på gang er jo Alien Islolation! Fyttikatta, de lydene som kom i fra Alien som løp i mot meg fikk blodet mitt til å fryse til is...haha.Ja har du bra lyd i fra pc høyttalerene som jeg har(Corsair sp 2500 og med en dac Hegel super) så blir det meget nærme vettu.Det er et spill som du aldri vil glemme og jeg har også filmene i nyeste utgave i boxs.

Permalänk
Medlem

Spelade igenom avp när det begav sig. Och de där jävla facehuggers som slängde sig i ansiktet på en med ett
insta-kill gjorde en skitnödig mer än en gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

S.O. FEAR! Dessa äckliga jäkla barnskratt i mörkret som kommer från alla håll och kanter. Inser dock att jag missat alla skräckspel som nämnts ovan.
Kanske dags att testa Amnesia iaf för referens...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

Valfritt spel i S.T.A.L.K.E.R.-serien när man är ute och springer mitt i natten och hör någon varelse yla.

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Hittade inget spel som kretsade kring läsk höhö.

Men amnesia: The dark descent tar nog priset. Jag tycker att spel där det finns något som helst sätt att försvara sig inte är så läskiga.

DOOM3 förlitar sig på jumpscares, dead space likaså, RE7 med. Men efter vad det nu kan vara hoppat fram så är det bara några knapptryck från att vara borta. I amnesia så gömmer man sig, eller ännu bättre, flyr för ditt liv. Det framkallar mer "fight or flight" , men stryker "fight" känslan. Då är det bara "flight" som är kvar, och då är man rädd på "riktigt". AVP2 var mer att man blev överöst med fiender, men man har flera vapen så det är lugnt. Samma med ravenholm i HL2.

Egentligen vore det läskigaste spelet det som övertygade en mest om att det var DU som upplevde dessa saker (kom att tänka på rubber hand illusion av någon anledning). Så ju bättre det är på att skapa inlevelse, ju läskigare kommer det att vara.

Men visst kan det vara läskigt att kunna försvara sig, och sedan inse att de verktyg som man har inte kommer att ta bort hotet, utan bara fördröja det oundvikliga. Librarians i metro 2033 var ju mer av den typen.

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Alien Isolation, layers of fear och F.E.A.R. Det förstnämnda har jag inte vågat spela färdigt. Tänkte ge mig på det nu inför halloween. Är i alla fall inte ensam denna gång...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Klarar ej av höga höjder i spel. Minns tex med fasa half life 2 när man skulle ta sig över en stor järnbro av något slag hoppandes på järnbalkar

Permalänk
Medlem

Glöm inte F.E.A.R.
Kanske bara var jag som tyckte det var kuslig stämning mär ljudet skruvades upp 😄

Permalänk
Gallerikonnässör

Gör en poll så kan vi rösta!

Amnesia tycker jag är riktigt läbbigt! Körde det som fan när det kom dock så blev lite avtrubbad då, sen under halloween några år senare tänkte jag köra det igen, men kom knappt halvvägs innan jag fick nervbryt och stängde av. x)

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Frågan var ju egentligen vilket PC spel som är läskigast.
Personligen tycker jag att följande var bra exempel även om alla inte finns till PC:

Skrivet av CFSsss:

Alien Isolation
Soma
Amnesia: The Dark Decent
Silent Hill 1
Resident Evil 7 och REmake

Om jag får lägga till några konsolspel vill jag utan tvekan ha med:

  • P.T. (Playable Teaser, Silent Hills)

  • Silent Hill 2, 3 och 4 (PC versioner finns, men kan vara svåra att få tag i)

  • Fatal Frame serien

  • The Evil Within (Inte värsta skräckspelet, men det har sina stunder)

Jag såg en del freaky spel som youtubers spelade som åtminstone hade en obehaglig stämning:

  • Phobia: Fear of Darkness

  • Cry of Fear (som Afraid of Monsters fast kanske värre)

  • Afraid of Monsters (ganska grotesk mod)

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Diablo 2
.
.
.
HC, melee gubbe akt 3 hell och odöda Stygian Dolls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosteed:

Glöm inte F.E.A.R.
Kanske bara var jag som tyckte det var kuslig stämning mär ljudet skruvades upp 😄

Detta va ett riktigt hoppa till spel.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Spelade Resident Evil 7 genom datorn på tvn med tjejen bredvid.. 2 sessioner och totalt ca 3,5h speltid sen fixade jag fan de inte mer. Mentalt påfrestande

Permalänk
Medlem

F.E.A.R. på PC!

Annars Resident Evil 7 på PS4 i VR (läskigaste jag någonsin spelat)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Jag lät en kompis spela avp samtidigt som jag brände en cd-rom. Han var mycket spänd och koncentrerad. Skivan blev klar och släden åkte ut och pillade honom på knät. Oj, vad det hoppades.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller med många av er andra, AvP 1 och 2 som marine.

Permalänk
Medlem

Resident Evil 7
Outlast
Doom III
AVP
The Evil Within

Är väl de spel jag ryggat till flest gånger.

Doom III är det första spelet jag kan minnas som jag verkligen tyckte var läskigt när det kom ut,mer än vad Resident Evil 1,2,3 gjorde som jag tyckte mer var spännande.

FEAR och Alien Isolation skrämde mig inte alls av någon anledning.

Permalänk
Medlem

För mig är nog Alien Trilogy for PS1, det spelet satte spår i mig.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag kan tyvärr inte längre bli skrämd eller rädd av spel eller filmer. Var väldigt nära att krocka med en traktor med släp idag. Inte ens det gjorde mig skrämd. :-/

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Paniken från att som 10 åring höra "ah, fresh meat" för första gången när man öppnade dörren till the butcher I Diablo sitter än idag djupt rotad i själen.

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

AVP innan dom patcha in så du kunde spara i banorna, fy fan vad man sprang omkring och skrek som marine.

Permalänk
Medlem

Fatal frame, framförallt tvåan. Och AvP spelen, som marine. Annars har man nog blivit rätt avtrubbad. 🙂

Men den gången jag nog blivit allra mest vettskrämd var för nog 100 år sedan när man spelar Alien Breed 3D på Amiga första gången. När man springer runt i gångarna och hör mekaniska ljud någonstans ifrån, för att sedan springa in i ett stort mörkt rum och plötsligt tänds en massa strålkastare från nån gigantisk robot eller fordon eller vad det nu var. Shit pommes frites. 🙂

Ah, höll på att glömma Penumbra Overture. Spelade aldrig klart det, och de andra i serien ligger fortfarande ospelade i Steam. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhames:

Köpte Alien Isolation och satt på nålar framför datorn.
När jag väl kom såpass långt att själva Alien uppenbarade sej, så höll jag på att skita knäck.
Stängde ner och avinstallerade spelet, har inte vågat testa det igen.

hmm, undrar hur det skulle varit i VR?
då hade jag nog bott i en liten etta med jordvärme två meter ner i marken nu

\\Rhames

Roligt skämt. Hoppas du gillade spelet för jag tyckte det var riktigt bra, frustrerande men bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Idag är väl största skräcken microtransaktioner.

Hade ingen dator när Ultimate Doom kom ut så när det landade på Playstation fick jag min chans. På den goda tiden kunde man hyra hem en konsol och ett spel och jag valde så klart DOOM. Konsolversionen hade ett nytt, mycket mörkare soundtrack och ljudeffekter som skrämde skiten ur mig. Jag minns hur jag inte vågade öppna vissa dörrar för jag kunde höra monstren på andra sidan. Grafiken hjälpte till med att driva upp min ångest genom förbättrade ljuseffekter och färger. Ett av mina absoluta favoriter genom tiderna.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem

@Luminous:

Resident Evil spelen finns ju på steam och ett så gammalt spel som Silent Hill finns det gott om *host* emulatorer till

Permalänk

Dread Halls VR är nog den mest skräckinjagande upplevelsen jag har haft i spel. Har inte testat Alien isolation i VR än dock. RE 7 var dock riktigt vidrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 7700K | ASUS Z270 MAXIMUS IX HERO | Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz CL16 | GTX 1080Ti ROG Strix | Samsung 960 EVO 250GB | Corsair Carbide 400C | Steinberg UR22 MK2 | Acer Predator XG270HU | CM MasterKeys Pro S | G502 Proteus Spectrum

Permalänk
Medlem

Jag instämmer med de som nämnt Amnesia: The Dark Descent.

Permalänk
Medlem

Alma

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Amnesia och Among The Sleep är mina val. Det är just något med att vara totalt oförmögen att kämpa emot som väcker rädslan där. Dom spelar på fullständig hjälplöshet.

När jag får ett vapen i handen och kan börja skjuta monster osv höger och vänster så blir det plötsligt inte alls lika läskigt i mina ögon.