Permalänk
Medlem

Det märkliga är att Zoegas skånerost ibland får en bitter eftersmak. Vad kan det bero på? Jag kalkar regelbundet ur min moccamaster så problemet ligger inte där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det märkliga är att Zoegas skånerost ibland får en bitter eftersmak. Vad kan det bero på? Jag kalkar regelbundet ur min moccamaster så problemet ligger inte där.

Kan det ha med vattnet att göra? Har du testat Zoegas Stockholm mellanrost?

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Kan det ha med vattnet att göra? Har du testat Zoegas Stockholm mellanrost?

Mycket möjligt att det är vattnet. Jag får testa det du nämnde.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av zarkov:

Lite trådarkeologi här men jag fastnade totalt för er sommarblandning i år, tyvärr finns den inte kvar i någon av de affärer där jag brukar handla. Vilken ordinarie blandning är mest lik den?

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe, som lite kuriosa har jag aldrig prövat sommarkaffet men om jag minns rätt liknar den Gran Dia (Art 1231) mest, får dock återkomma imorgon med korrekt info.

Permalänk
Medlem

Brukade köra Zoegas Mollbergs blandning ett bra tag, men har nu gått över till Blue Java.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Fey: Instämmer till fullo. Fast jag har mest kört det i en Chemex och lite i en Kalita Wave.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk

Jag hade länge Zoega Forza som min favorit men sedan ett par år sen tycker jag att den helt tappat sin särprägel Nu har jag kört igenom alla zoegas o classics mörkrostar ett par varv men inte riktigt hittat nån ny favorit. Jag gillade den kryddiga eftersmaken.

fn tycker jag alla zoegas mörkrostar är rätt anonyma, mollbergs har en viss särprägel men den är inte min stil riktigt. Även deras nya skånerost tycker jag inte var nåt särskilt med. Jag tror faktiskt jag att jag gillar den vanliga skånerosten bäst fn. Hazienda har jag inte provat.

Det enda kaffet jag har blivit positivt överraskad av har varit Classic Reko men den är lite för dyr o det är sällan rea. Av deras vanliga har jag föredragit Festivita framför franskrosten och den andra wanayama.

Vad jag förstår har Gevalia inget bra kaffe fn och Löfbergs har jag ingen koll på alls fn men de två är väl överlag sämre som jag minns det.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Medlem

Skånerost är vad som förbrukas mest här hemma, helt klart en vardagsfavorit!
Bodde en period i Stockholm och smaken på Skånerosten var inte den samma, då blev ersättaren någon Arvid Nordquist om jag inte minns fel.

Kan det ha med mängden kalk i vattnet att göra?

Visa signatur

7700k delid @ 5Ghz ~ Z270 MSI SLI Plus ~ RTX 3070

Permalänk

Zoegas Forza!, det enda kaffet som med mitt gårdsvatten smakar just kaffe, allt annat blir en blandning mellan te och soppa med svag kaffesmak eller bitterhet.

Visa signatur

Goats are like mushrooms. If you shoot a duck, I'm scared of toasters.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Byvejret:

Skånerost är vad som förbrukas mest här hemma, helt klart en vardagsfavorit!
Bodde en period i Stockholm och smaken på Skånerosten var inte den samma, då blev ersättaren någon Arvid Nordquist om jag inte minns fel.

Kan det ha med mängden kalk i vattnet att göra?

Det har väl med hårt respektive mjukt vatten att göra.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Det har väl med hårt respektive mjukt vatten att göra.

Kalk = hårt vatten

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Hedersmedlem

Jag jobbar just nu med saker för Lindvalls Kaffe och då fick vi med oss några paket när jag besökte deras kontor i Uppsala och sen dess är det faktiskt endast deras Premium eller Mörkrostade som bryggs i vårt hus. Min fru har aldrig varit super-kaffeälskare men vill inte ha något annat. Jag gillar det också skarpt.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Är storförbrukare av kaffe och jag dricker mest vanligt kaffe men om jag får välja så är det godaste vardagskaffet Zoega Mollbergs Blandning eller Löfbergs Kharisma. Brukar handla det mesta kaffet när det är kampanjpriser i affärerna så det blir ofta classic, gevalia, löfbergs, garant/ica kaffe, och ytterst sällan zoega. Classic är tyvärr det som oftast är kampanj på och det är inte särskilt gott men det är kaffe iaf.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

Jag är glad och lite shockad, älskar själv arvid nordqvists Svea, visste inte att det fanns så många andra som uppskattar det. Kör en mugg nu

Permalänk
Medlem

Lavazza Rossa är en favorit till vardags.

Permalänk
Medlem

https://webshop.bjorklundskaffe.se/lokalt-kaffe-1/djakneberge...

I brist på deras Slopes of 8 som de inte verkar erbjuda på webshopen.

Bor man i Västerås kan man med fördel avnjuta det senare på Westras i botten av Melker huset.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk

Arvid Nordquist blond har jag druckit denna vecka, gillas starkt! Föredrar kanske originalet, men nu till sommaren känns blond väldigt trevligt. Då det går ihop väldigt bra med något sött

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Ett kaffe jag gillar är "La Bomba", men det verkar som om det inte är lika lätt att få tag på längre i kaffe-butikerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Arvid Nordquist blond har jag druckit denna vecka, gillas starkt! Föredrar kanske originalet, men nu till sommaren känns blond väldigt trevligt. Då det går ihop väldigt bra med något sött

Vart har du hittat den? jag har letat på min Stora coop och ica.

Permalänk
Skrivet av Ymerio:

Vart har du hittat den? jag har letat på min Stora coop och ica.

Hmm jag köpte den på Ica maxi, stod och tittade väldigt länge eftersom jag ville ha ett kaffe som inte var mörkrostat. Enligt youtube experter är nästan alltid ljusrostat utav bättre sort. Det var bara en pall eller nått utav den dock :S

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Ymerio:

Vart har du hittat den? jag har letat på min Stora coop och ica.

Skrivet av Swedishg33k95:

Hmm jag köpte den på Ica maxi, stod och tittade väldigt länge eftersom jag ville ha ett kaffe som inte var mörkrostat. Enligt youtube experter är nästan alltid ljusrostat utav bättre sort. Det var bara en pall eller nått utav den dock :S

Det är inte en jättepopulär sort hos Arvid, går nästan inte alls från vårat lager i Solna.
Kolla gärna på era större ICA igen alt. fråga efter den.

Är det riktiga baristor eller youtubexperter?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Det är inte en jättepopulär sort hos Arvid, går nästan inte alls från vårat lager i Solna.
Kolla gärna på era större ICA igen alt. fråga efter den.

Är det riktiga baristor eller youtubexperter?

Kunde tänka mig det, är ju något dyrare. Men jag dricker inte jättemycket kaffe hemma.
Här är experten* (tänkte att det var flera).
https://www.youtube.com/watch?v=liGwcuFyaNY

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Swedishg33k95:

Kunde tänka mig det, är ju något dyrare. Men jag dricker inte jättemycket kaffe hemma.
Här är experten* (tänkte att det var flera).
https://www.youtube.com/watch?v=liGwcuFyaNY

Får ta ett snack med våran inköp/barista/provare:)
Själv är jag mer på eco/reko och kraftigare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Kunde tänka mig det, är ju något dyrare. Men jag dricker inte jättemycket kaffe hemma.
Här är experten* (tänkte att det var flera).
https://www.youtube.com/watch?v=liGwcuFyaNY

Vad andra tycker är bättre/finare är ju var och ens sak att bedöma, dessutom är det vattenkvalitén mycket viktig, iaf för mig.

Mollberg´s och Forza av märket Zoegas funkar bra här i söder.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Vad andra tycker är bättre/finare är ju var och ens sak att bedöma, dessutom är det vattenkvalitén mycket viktig, iaf för mig.

Mollberg´s och Forza av märket Zoegas funkar bra här i söder.

Ja men det var väl ingen som sa att det kaffet skulle vara godare än något annat? Tyckte bara det lät intressant att "dåligt" kaffe ofta mörkrostat för att täcka dålig smak.

Att brygga på bra vatten är väl en självklarhet!?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Ett kaffe jag gillar är "La Bomba", men det verkar som om det inte är lika lätt att få tag på längre i kaffe-butikerna.

Som espresso får man förmoda? Det finns iaf här:
https://www.baristashopen.se/kaffe/varumarken/johan-nystrom/j...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Gevalia, Löfbergs & Zoega.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Självklart är smaken viktig.
Men än viktigare för mig är att välja något som är bra för både kaffeodlaren och mig.

https://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/5-skal-att-valja...

Permalänk
Hedersmedlem

Tips för de som vill testa riktigt färskrostat kaffe av hög kvalitet:

https://kafferosterietkoppar.se/

Man kan välja färdigmalet om man inte har kvarn men ändå vill testa bra kaffe. Kommer direkt i brevlådan, oftast ca en vecka efter rostning!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishg33k95:

Kunde tänka mig det, är ju något dyrare. Men jag dricker inte jättemycket kaffe hemma.
Här är experten* (tänkte att det var flera).
https://www.youtube.com/watch?v=liGwcuFyaNY

Det känns som om trenden med lätt- eller ljusrostat kaffe är på väg bort tycker jag. Ett antal gånger har någon hipster-barista försökt övertyga mig om att det är bättre, smakerna framträder mer och så, men jag tycker bara det smakar blaskigt och surt.