Permalänk
Medlem

Solskenshistoria med Ubuntu !

En äldre (datorovan, snudd på datoranalfabet) bekant fick för et gäng år sedan en bättre begagnad laptop.
Det enda som var intressant för h*n var att kunna betala räkningar och lite surfande.
Prima kandidat för nån Linux distro tänkte jag !
Sagt och gjort, Ubuntu 13.04 installerades och grunderna (här är "surfknappen") påvisades.

Nu 4 år senare hade personen problem då internetbanken inte längre ville fungera.
Då visar det sig att Ubuntu har fattat att h*n sitter på en extremt begränsad uppkoppling (mobilt och ute i skogen) och inte laddat hem annat än kritiska uppdateringar.
Så enda felet var att webbläsaren var lite för gammal för bank sidan =).

Nu till det riktigt roliga.
Såklart ville jag uppdatera allt till det senaste (17.04 just nu) men är ju lite orolig för att det skall se olika ut och skapa onödig telefonsupport.
Men nejdå ! absolut ingenting har ändrats !
Så makalöst skönt att åtminstone en mjukvarutillverkare har fattat att ett UI inte behöver ändras för att OS'et skall bli bättre.

Hade jag kört med Windows på den så hade det blivit W7 ursprungligen.
Och W10 "nagware" hade till 100% chans sabbat hela datorn och kostat mig och h*n många onödiga supporttimmar.

Permalänk
Inaktiv

Visst är jag emot windows, men en ren surfdator brukar gå att uppdatera även om det så är Windows ME på den. Det kluriga blir när man har diverse hårdvaror där tillverkaren har slutat att ge stöd de senaste åren.

Jag tycker rätt operativsystem för rätt område och utvecklingen går emot att allt mer körs i webbläsaren och det fungerar på alla datorer, surfplattor och mobilen. Oh frågan är då, varför ska man välja windows om behovet ej finns?

Permalänk
Medlem

Idag är Linux rätt moget. Passar bra till surfdatorer och internetbank men då krävs Mobilt BankID för att skaparna av BankID inte skapat en bankid-klient till Linux efter systemuppdateringen.

Jag installerade nyligen en laglig version av Windows 10 för en släkting. Serienummer, ringa telefonsamtal och knappa in en ny kod och annat helvete. Men ändå är det reklam i operativsystemet och det går knappt att hitta något. Microsoft verkar hata sina kunder och gör allt för att deras upplevelse av deras operaitvsystem skall vara så dålig som möjligt.

Men det är väl bättre att installera 16.04 för det är LTS? 17.04 stöds inte ens ett år.

Jag är glad över historier som detta.

Ersatte nyligen Windows 10 på en ny Lenovo Yoga-bärbar med Elementary OS för användaren ville inte ha Windows. Det enda problemet var att blåtandshögtalaren inte kunde spelas med hög ljudkvalitet men enligt min forskning är det ett vanligt problem sedan något år bakåt. T.o.m touchskärmen fungerade utan problem, utan att behöva konfigurera något.

Permalänk
Medlem

Installationen verkar ha avsedd effekt.
Ägaren hade fått ett samtal från "sin bank" som hävdade att nånting var galet och såklart kunde fixas av uppringaren.
Alla scammerns trix fungerade såklart inte på Linux.

Jag fick reda på det då ägaren frågade mig om varför datorn har problem med internetbanken.
Konstigt tänker jag då h*n använder Firefox och en bank med extern dosa som struntar fullständigt i vilket OS eller browser du använder.

BTW datorn är en laptop med en gammal ASUS C2D laptop med 4GB minne och en SSD.
Går som en dröm med Ubuntu, känns som en ny dator

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om man kan kalla det solskenshistoria. Det enda kravet är i princip en fungerande webbläsare.

Skrivet av Leoms:

Idag är Linux rätt moget. Passar bra till surfdatorer och internetbank men då krävs Mobilt BankID för att skaparna av BankID inte skapat en bankid-klient till Linux efter systemuppdateringen.

Jag installerade nyligen en laglig version av Windows 10 för en släkting. Serienummer, ringa telefonsamtal och knappa in en ny kod och annat helvete. Men ändå är det reklam i operativsystemet och det går knappt att hitta något. Microsoft verkar hata sina kunder och gör allt för att deras upplevelse av deras operaitvsystem skall vara så dålig som möjligt.

Men det är väl bättre att installera 16.04 för det är LTS? 17.04 stöds inte ens ett år.

Jag är glad över historier som detta.

Ersatte nyligen Windows 10 på en ny Lenovo Yoga-bärbar med Elementary OS för användaren ville inte ha Windows. Det enda problemet var att blåtandshögtalaren inte kunde spelas med hög ljudkvalitet men enligt min forskning är det ett vanligt problem sedan något år bakåt. T.o.m touchskärmen fungerade utan problem, utan att behöva konfigurera något.

Serienummer är sedan Windows 10 knutet till ens Microsoft-konto. Det går också bra att utan ett enda telefonsamtal aktivera Windows trots nytt modekort, processor och RAM på en OEM-version - det är ett par musklick för aktivering och fylla i alternativet "jag har bytt ut min hårdvara, skulle ni vilja vara schyssta och låta mig aktivera ändå?". Installationen låter dig också välja om du vill ha reklam (till skillnad från Ubuntu som dessutom nyttjar en tredje part utan att tala om det för användaren).
Windows inställningar/kontrollpanel är rörig och behöver förbättras men att ens jämföra med Linux är ett dåligt skämt. Vart ändrar jag t.ex. inställningarna för scrollhjulet i Gnome?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag vet inte om man kan kalla det solskenshistoria. Det enda kravet är i princip en fungerande webbläsare.

Serienummer är sedan Windows 10 knutet till ens Microsoft-konto. Det går också bra att utan ett enda telefonsamtal aktivera Windows trots nytt modekort, processor och RAM på en OEM-version - det är ett par musklick för aktivering och fylla i alternativet "jag har bytt ut min hårdvara, skulle ni vilja vara schyssta och låta mig aktivera ändå?". Installationen låter dig också välja om du vill ha reklam (till skillnad från Ubuntu som dessutom nyttjar en tredje part utan att tala om det för användaren).
Windows inställningar/kontrollpanel är rörig och behöver förbättras men att ens jämföra med Linux är ett dåligt skämt. Vart ändrar jag t.ex. inställningarna för scrollhjulet i Gnome?

W10 låter dig inte välja om du vill ha reklam eller inte.
Var och varannan "uppdatering" trycker tillbaks allt skräp du valt att ta bort.

Och jag har varit med om ominstallationer som verkligen inte fungerar att aktivera.
Det slutar med långa telefonsamtal till MS där man får böna och be om en ny nyckel trots att man betalat många tusen för en licens utan hårdvaru restriktioner.

Men min poäng med tråden var ju att det är noll chans att Windows skulle ha klarat samma uppgifter i detta fallet.
Förr eller senare hade någon påtvingad "feature" uppdatering kraschat datorn eller på annat sätt gjort den obrukbar.
Plus att scamming försöket troligen hade lyckats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

W10 låter dig inte välja om du vill ha reklam eller inte.
Var och varannan "uppdatering" trycker tillbaks allt skräp du valt att ta bort.

Och jag har varit med om ominstallationer som verkligen inte fungerar att aktivera.
Det slutar med långa telefonsamtal till MS där man får böna och be om en ny nyckel trots att man betalat många tusen för en licens utan hårdvaru restriktioner.

Men min poäng med tråden var ju att det är noll chans att Windows skulle ha klarat samma uppgifter i detta fallet.
Förr eller senare hade någon påtvingad "feature" uppdatering kraschat datorn eller på annat sätt gjort den obrukbar.
Plus att scamming försöket troligen hade lyckats.

Lustigt att min installation är fri från det, efter både ominstalation och uppdatering. Upplever man det som ett problem ska man dock inte rekommendera Ubuntu till någon.

Jag gjort massor av ominstallationer på flera datorer utan några som helst problem. Nu senast ett par veckor sedan med OEM-licens och ny hårdvara. Det är verkligen en larvigt enkel och smidig process.

Nej, det är verkligen inte noll chans att Windows skulle klarat det. Oddsen är helt överväldigande till Windows fördel här. Det är inte modus operandi att datorn kraschar eller blir obrukbar. Linux underhålls däremot av amatörer, klåpare och idealister som jobbar med ett hopkok av hundratals program som har olika utvecklare. Skit går sönder hela tiden medan utvecklarna skyller på varandra eller menar på att det är minsann så det var tänkt att funka.
Att Linux på desktop är så litet att det inte är värt för bedragare att rikta in sig på det är ingen feature.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Lustigt att min installation är fri från det, efter både ominstalation och uppdatering. Upplever man det som ett problem ska man dock inte rekommendera Ubuntu till någon.

Jag gjort massor av ominstallationer på flera datorer utan några som helst problem. Nu senast ett par veckor sedan med OEM-licens och ny hårdvara. Det är verkligen en larvigt enkel och smidig process.

Nej, det är verkligen inte noll chans att Windows skulle klarat det. Oddsen är helt överväldigande till Windows fördel här. Det är inte modus operandi att datorn kraschar eller blir obrukbar. Linux underhålls däremot av amatörer, klåpare och idealister som jobbar med ett hopkok av hundratals program som har olika utvecklare. Skit går sönder hela tiden medan utvecklarna skyller på varandra eller menar på att det är minsann så det var tänkt att funka.
Att Linux på desktop är så litet att det inte är värt för bedragare att rikta in sig på det är ingen feature.

Du bör nog testa innan du slänger ur dig saker som "skit går sönder hela tiden" eller att det är klåpare som utvecklar det.

Använder linux som enda OS i jobbet utan några som helst problem. Kör även linux på privata laptopen medans den stationära som enbart används för spel kör Windows. Inte varit med om att något "gått sönder" öht på mina maskiner. Allt bara rullar på. Tillockmed så att det är stabilare och har mindre problem än Windows.

Som server OS behöver vi nog inte ens prata om. Räcker bara med att nämna en sådan sak som uppdateringar. Att behöva starta om efter en uppdatering är rent vansinne på en server.

Labb/dev burkar är dock en annan femma. Men det är pga att de i mitt fall kör bleeding-edge mjukvara och program som är under utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Du bör nog testa innan du slänger ur dig saker som "skit går sönder hela tiden" eller att det är klåpare som utvecklar det.

Använder linux som enda OS i jobbet utan några som helst problem. Kör även linux på privata laptopen medans den stationära som enbart används för spel kör Windows. Inte varit med om att något "gått sönder" öht på mina maskiner. Allt bara rullar på. Tillockmed så att det är stabilare och har mindre problem än Windows.

Som server OS behöver vi nog inte ens prata om. Räcker bara med att nämna en sådan sak som uppdateringar. Att behöva starta om efter en uppdatering är rent vansinne på en server.

Labb/dev burkar är dock en annan femma. Men det är pga att de i mitt fall kör bleeding-edge mjukvara och program som är under utveckling.

Klassiker. Påtalas det fel med Linux är man automatiskt okunnig. Jag har annars Gentoo och LFS/BLFS installerat och har testat flertalet distributioner som Arch, Manjaro, Elementary, Ubuntu, Mint m.fl.

Vill du ha en lista på en uppsjö av problem är det bara att googla. Det finns hur mycket som helst, fast set är ju såklart bara skit bakom spakarna hos användaren. Ungefär som när det mest populära initsystemet idag ger rootprivilegier till ogiltiga användarnamn. Det är tydligen så det ska funka - inled inte användarnamn med siffror.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Klassiker. Påtalas det fel med Linux är man automatiskt okunnig. Jag har annars Gentoo och LFS/BLFS installerat och har testat flertalet distributioner som Arch, Manjaro, Elementary, Ubuntu, Mint m.fl.

Vill du ha en lista på en uppsjö av problem är det bara att googla. Det finns hur mycket som helst, fast set är ju såklart bara skit bakom spakarna hos användaren. Ungefär som när det mest populära initsystemet idag ger rootprivilegier till ogiltiga användarnamn. Det är tydligen så det ska funka - inled inte användarnamn med siffror.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte skrivit något om okunnighet. Det är en förhastad slutsats från din sida.

Självfallet finns det problem. Men du kan hitta väldigt mycket problem med windows på samma sätt. Bara att söka.

Läser du en gång till vad jag skrev så är det utifrån mina erfarenheter. Kanske hade kunnat förtydligats, men borde vara ganska uppenbart från det övriga i det stycket.

Ska du nämna sådana saker så kan man boota in i windows med administrator rättigheter utan att ange lösen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Inte skrivit något om okunnighet. Det är en förhastad slutsats från din sida.

Självfallet finns det problem. Men du kan hitta väldigt mycket problem med windows på samma sätt. Bara att söka.

Läser du en gång till vad jag skrev så är det utifrån mina erfarenheter. Kanske hade kunnat förtydligats, men borde vara ganska uppenbart från det övriga i det stycket.

Ska du nämna sådana saker så kan man boota in i windows med administrator rättigheter utan att ange lösen....

Så vad är det jag ska testa och hur är den kommentaren inte implicit en fråga om kunskap?

Ja, det finns problem med Windows också. Skillnaden är att Windows har en monolitisk struktur med ett företag som kan utveckla systemet på ett enhetligt vis. Linux är ett hopkok av hundratals program med olika utvecklare. Därför finns också drösvis med saker som kan gå fel, vilket det ofta gör, och det är omöjligt för vanliga användare att hålla koll på allt. Typ, systemd gjorde nån ändring så nu mountas inte / längre. Oops. Ingen bild när du startar om? Mesa gick viss sönder lite. En personlig favorit är när en del i ett större program strular. Uppdatering av X misslyckades för att Y saknades. En timme senare har du lyckats luska ut att Y är en del av Z.

Ja, du kan välja att stänga av inloggningen i Windows. Det är viss skillnad mot att av misstag kunna göra en ogiltig användare som utan varningar får rootprivilegier. Och utvecklarna tycker inte det är något problem för vi ska inte använda ogiltiga användarnamn. Vilka dessa är står i dokumentationen, som givetvis alla har läst...

Permalänk
Medlem

@DasIch: Nu tycker jag du låter lite vrång. Bara för att du inte gillar Linux behöver du inte klanka ner på @Svensktiger.
Eftersom du kör Gentoo och LFS/BLFS, så har du bättre kunskaper om hur systemet funkar än jag har.
Jag försökte mig på Gentoo för en massa år sedan, men under kompileringen av paket fick jag nog och tänkte att det här är inget för mig.
Har kört in en Arch för att testa en gång, och det var heller inget för mig. Börjar väl bli lite lat när man inte vill pilla med systemet hela tiden

Problem finns på alla OS, inget är perfekt. Buggar och säkerhetshål kommer hela tiden och att googla efter problem har inget med hur bra/dåligt ett OS är.

Ubuntu är ett utmärkt val för en som "bara" använder sin dator med en webbläsare. Canonical sköter om paketeringen av programvaran och pysslar man inte med programvara utanför deras programkällor så bara funkar det för dom flesta.
Har installerat Ubuntu varianter åt många bekanta som inte har stor datorvana. Dom vill bara att det ska funka, och jag har inte behövt hjälpa dom något mer med datorn. Dom är väldigt nöjda och datorn känns lika pigg som när jag installerade det åt dom. Kör förvisso bara LTS, då jag tycker inte det finns någon anledning att köra "mellan-versionerna".

Även fast jag har kört Windows sedan 3.11, så fick jag nog 2012 och gick över helt till Linux. På jobbet är jag fast med Windows 7, men det kan jag inte göra något åt...

Windows 10 har jag bara hjälpt bekanta med och även fast jag tar bort allt som dom inte vill ha, kommer skiten tillbaka efter en uppdatering.
Är väl okunskap ifrån min sida.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Så vad är det jag ska testa och hur är den kommentaren inte implicit en fråga om kunskap?

Ja, det finns problem med Windows också. Skillnaden är att Windows har en monolitisk struktur med ett företag som kan utveckla systemet på ett enhetligt vis. Linux är ett hopkok av hundratals program med olika utvecklare. Därför finns också drösvis med saker som kan gå fel, vilket det ofta gör, och det är omöjligt för vanliga användare att hålla koll på allt. Typ, systemd gjorde nån ändring så nu mountas inte / längre. Oops. Ingen bild när du startar om? Mesa gick viss sönder lite. En personlig favorit är när en del i ett större program strular. Uppdatering av X misslyckades för att Y saknades. En timme senare har du lyckats luska ut att Y är en del av Z.

Ja, du kan välja att stänga av inloggningen i Windows. Det är viss skillnad mot att av misstag kunna göra en ogiltig användare som utan varningar får rootprivilegier. Och utvecklarna tycker inte det är något problem för vi ska inte använda ogiltiga användarnamn. Vilka dessa är står i dokumentationen, som givetvis alla har läst...

Inte om kunskap nej. Snarare erfarenhet från linux system. Merparten av de som gnäller på linux system har knappt testat det. Nu verkar det ju inte vara så i detta fall, utan du verkar ha hållit på en hel del med linux. Men det var därför jag skrev så.

I merparten av distributionerna som inte är testing eller bleeding edge så testas kompabilitet och funktion innan de släpps ut i repositories, så inte speciellt vanligt att man stöter på sådana problem. Iallafall inte utan ett aktivt val att köra testing eller bleeding edge.

Sen så kan jag hålla med om att det kan uppstå problem. Fördelen blir dock att källkod finns tillgänglig för alla, hittar man ett problem så kan man återgärda det. När det gäller Windows så får man snällt lita blint på Microsoft.

Det är något jag har svårt att göra efter lanseringen av windows 10 med all övervakning, man är mer produkt än kund. Att jag sedan börjat jobba med IT-säkerhet efter det och fått väldigt mycket mer erfarenhet av som kan göras har bara byggt på det. Men det är min personliga åsikt och syn på det.

Syftade mer på att man kan ta sig runt inloggning på en maskin även om det är påslaget.

Permalänk
Avstängd

Aj aj aj, mata inte den kände trollen DasIch. Ignorera detta troll för eran egen skull är mitt tips!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Har en burk med Antergos, det är min mediaserver, den har varit mer problemfri än vad Ubuntu någonsin har varit. Fungerar kalas. Men man måste fortfarande veta en del om kommandon, repos och leta svar i forum för att inte råka ut för konstigheter. Linux är inte Windows, men det är helt ok.

Kör Windows 10 på mina flesta burkar pga kompabilitet med diverse program jag använder.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Körde samma till en kompis som har skit dator och är dator handikappad men surfar mest sen leker lite med ljudfiler och div saker och han är väldigt nöjd med linux och när han testar windows så tycker han det är irriterande när han vill ha något program o.s.v

I övrigt tycker jag linux är skönare att använda än windows och vilket som krånglar mest beror mycket på dator och drivrutiner som kan vara lite problems med linux men windows har mycket mer som jävlas med mer tjänster som kan krångla till register poster och bloatware till antivirus problem och kollar man fel loggar brukar det finnas ganska gott om fel

linux kan ha sina moments där man ser basic saker som borde funka och man tänker hur fan tänkte dom där men som nybörjare och som en oinvigd i dator världen är linux enklare att börja med och tycker helt klart det är ett bra alternativ till win 10 både för nybörjare och avancerade användare men drivrutiner är det som stört mig mest på vissa datorer

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: Håller med!
Finns inte stödet i Linux kärnan kan det ibland vara riktigt jobbigt att få igång. Och viss hårdvara får man acceptera att det inte lirar i Linux.

För ett tag sedan var jag på jakt efter en webbkamera. Letade lite på nätet och kom fram till att Logitech ska fungera bra. Stoppade in USB kabeln i datorn och fick absolut ingen reaktion... Körde dmesg i terminalen och såg att allt var redan klart. Körde igång ett webbkamera program och voila, där är jag.
Behövde wifi till en dator, stoppade in en USB-dongel och nätverket dök upp i systembrickan, valde nätverk och skrev in lösenordet. Klart!

Är så skönt när det bara funkar!

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@DasIch: Nu tycker jag du låter lite vrång. Bara för att du inte gillar Linux behöver du inte klanka ner på @Svensktiger.
Eftersom du kör Gentoo och LFS/BLFS, så har du bättre kunskaper om hur systemet funkar än jag har.
Jag försökte mig på Gentoo för en massa år sedan, men under kompileringen av paket fick jag nog och tänkte att det här är inget för mig.
Har kört in en Arch för att testa en gång, och det var heller inget för mig. Börjar väl bli lite lat när man inte vill pilla med systemet hela tiden

Problem finns på alla OS, inget är perfekt. Buggar och säkerhetshål kommer hela tiden och att googla efter problem har inget med hur bra/dåligt ett OS är.

Ubuntu är ett utmärkt val för en som "bara" använder sin dator med en webbläsare. Canonical sköter om paketeringen av programvaran och pysslar man inte med programvara utanför deras programkällor så bara funkar det för dom flesta.
Har installerat Ubuntu varianter åt många bekanta som inte har stor datorvana. Dom vill bara att det ska funka, och jag har inte behövt hjälpa dom något mer med datorn. Dom är väldigt nöjda och datorn känns lika pigg som när jag installerade det åt dom. Kör förvisso bara LTS, då jag tycker inte det finns någon anledning att köra "mellan-versionerna".

Även fast jag har kört Windows sedan 3.11, så fick jag nog 2012 och gick över helt till Linux. På jobbet är jag fast med Windows 7, men det kan jag inte göra något åt...

Windows 10 har jag bara hjälpt bekanta med och även fast jag tar bort allt som dom inte vill ha, kommer skiten tillbaka efter en uppdatering.
Är väl okunskap ifrån min sida.

Visst kanske jag är vrång. Jag är halvfinne och att vara vrång är "The Linux Way". Nu är det inte specifikt Linux jag ogillar så mycket som jag ogillar illusionerna kring det. När Ubuntu nämns som en solskenshistoria för att det funkar som en webläsare måste man ju få vara lite motvallskärring. Sedvanliga jämförelser med Windows behöver också mötas med lite perkele.

Att Linux idag är moget och användarvänligt har folk sagt i 20 år, och det var ungefär lika sant då som det är idag. Om standarden är satt till att mormor ska kunna läsa DN och logga in på banken så är det förstås hur användarvänligt som helst. Frågan är om vi verkligen ska sätta ribban ett steg högre från att datorn bootar.
Om vi istället sätter ribban vid, säg, kontinuerliga uppdateringar, hantering av flera användare, byte och tillförande av hårdvara, stöd för kommersiell mjukvara och konfigurering av systemet m.m. Då är inte Linux särskilt moget eller användarvänligt alls.

Förr eller senare går någonting sönder och det är inte som att systemet försöker hjälpa användaren med vettiga felmeddelanden. Felmeddelandena är antingen obefintliga eller kryptiska och svåra att söka på. Som när jag gjorde en ny installation av Gentoo härom sistens. Terminalen i Gnome vägrade starta, vilket var lite av ett problem för nätverket fungerade inte heller (vilket självklart inte gick att fixa med det GUI-baserade verktyget) samtidigt som köra CLI var hopplöst då knapptryckningarna repeterades så fort att det var skitsvårt att skriva. Jag chrootade in i systemet och installerade ett annat terminalprogram. Därifrån var det lite lättare att felsöka och fixa nätverket. Till sist upptäckte jag att Gnomes terminal inte ville fungera pga avsaknaden av språkinställningar. Det var förstås en ren slump att jag upptäckte det, för något felmeddelande om det fick jag då inte.

Jag minns när gamle farsgubben hade installerat Mint och hade problem med WiFi, Skype och webkamera. Hur användarvänligt tror du det var att fixa? Jag föreslog senare att farsgubben skulle ta sig till Apple Store och känna lite på en MacBook Pro. Han har råd att unna sig det och tycker han förtjänar lite lyx. Det har funkat hur bra som helst för honom.

Om någon annan också ska använda datorn, men inte kunna få adminrättigheter, hur löser du problem som att låta den användaren koppla upp sig mot ett annat nätverk? Typ, du har kanske en unge som behöver använda skolans WiFi. Finns säkert nåt sätt men knappast smidigt när onödigt många saker kräver su-behörighet.

Poängen är inte att problemen är omöjliga att lösa. Det går alltid att hitta vägar om man är beredd att lägga tillräckligt med tid på det. Poängen är att det är mormorsvänligt tills den tunna ytan som är ett Linux-GUI krackelerar. Därefter behöver du vara systemadministratör och bekväm med att jobba i en terminal med diverse olika textfiler som kräver olika formatering och syntax. Hur det i sin tur är uppbyggt skiljer sig åt mellan olika distributioner.

Samtidigt brukar det talas om Windows som om vi är kvar vid Windows 95. Faktum är dock att Windows är enkelt, smidigt och intuitivt samtidigt som det håller användaren i handen. Det allra mesta är plug 'n play. Problem kan lösas utan att ens röra terminalen. Därför är också Windows sjukt mycket vanligare hos den breda massan.

Ett operativsystem som det annars sällan jämförs med, men som ändå är mer enhetligt och användarvänligt, är macOS. Eftersom macOS också är UNIX-baserat är det en jämförelse som torde ligga nära till hands. Nackdelen är att det är mycket mer nischat i fråga om hårdvara. Fördelen är att det funkar bättre än vad Linux för skrivbordet någonsin kommer göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Aj aj aj, mata inte den kände trollen DasIch. Ignorera detta troll för eran egen skull är mitt tips!

Ha, en 2011;a anklagar mig för trollande.

Skrivet av Mayth:

Inte om kunskap nej. Snarare erfarenhet från linux system. Merparten av de som gnäller på linux system har knappt testat det. Nu verkar det ju inte vara så i detta fall, utan du verkar ha hållit på en hel del med linux. Men det var därför jag skrev så.

I merparten av distributionerna som inte är testing eller bleeding edge så testas kompabilitet och funktion innan de släpps ut i repositories, så inte speciellt vanligt att man stöter på sådana problem. Iallafall inte utan ett aktivt val att köra testing eller bleeding edge.

Sen så kan jag hålla med om att det kan uppstå problem. Fördelen blir dock att källkod finns tillgänglig för alla, hittar man ett problem så kan man återgärda det. När det gäller Windows så får man snällt lita blint på Microsoft.

Det är något jag har svårt att göra efter lanseringen av windows 10 med all övervakning, man är mer produkt än kund. Att jag sedan börjat jobba med IT-säkerhet efter det och fått väldigt mycket mer erfarenhet av som kan göras har bara byggt på det. Men det är min personliga åsikt och syn på det.

Syftade mer på att man kan ta sig runt inloggning på en maskin även om det är påslaget.

Okej, ja... jag har hållit på en del med Linux. Knappast så att jag är någon guru men jag gillar att gräva och grotta för att se hur saker är ihopsatta, och det har jag gjort en del av med Linux. Det är för övrigt något som rekommenderas för alla som tycker Linux är fantastiskt. Fast det kan iof vara just vad folk har gjort - det är lite anmärkningsvärt att systemet bootar och kan köra en webläsare. Kollar man bara på alla program som behövs och hur många program varje program är beroende av är det ett under att det inte råder total kaos.

Ja, det finns olika angreppssätt för hur uppdateringar ska ske. Rullande uppdateringar som trycker ut det senaste utan att testa ordentligt är såklart mer benäget att gå sönder. Standarduppdateringar blir mer stabila, förutsatt att det är vettigt folk som sköter det. Problemet är att det kan introduceras många förändringar på en gång när en ny version släpps. Det gör det svårare att spåra felen och även om saker inte går sönder är det svårt att hålla koll på alla ändringar som gjorts för ändrandets skull.

Anonymiserad telemetri är inte övervakning. Men visst, du tycker inte om det - inga konstigheter. Jag brukar stänga av allt sånt och är nöjd med det. Vill man slippa sånt ska man dock inte heller installera eller rekommendera Ubuntu (vilket du för all del inte gjort). Där samlas istället data till Amazon, utan att meddela dig om det eller ge enkla sätt att stänga av det.

Permalänk
Avstängd

Alexi, sluta trolla nu!

Du nedvärderar opensource - kulturen ser jag, hur i helvete kan de fixa något som bootar lixom. Ja, man undrar...

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

@DasIch: Jag tycker det var trevligt att höra en solskenshistoria Eftersom folk rapporterar sällan hur bra något fungerar, man skriver som oftast på forum när saker inte fungerar. Oavsett vad det gäller.

Ett stort problem för nya användare är att installera Linux. Många datorer jag har testat har behövt lite handpåläggning för att det ska funka. Samtidigt som vissa funkar OOTB (Out of the box).
Det är inte Linux fel att hårdvarutillverkare inte hjälper till med stöd. Förhoppningsvis kommer fler datortillverkare att erbjuda Linux som OS, då får du en dator med hårdvara som funkar.

Angående Ubuntu så avaktiverade dom Amazon i nya installationer av 14.04. Och i 16.04 avaktiverade dom all sökning via Internet. Det går att aktivera det i inställningarna. Och uppgraderade du ifrån en tidigare version, behöll den dina inställningar.

I 18.04 frågar Ubuntu om du vill skicka information om din hårdvara, installerade program och vart i världen du befinner dig.
Svarar du nej, skickas en ping att du inte vill lämna ut någon information.
Läs mer här:
https://blog.ubuntu.com/2018/06/22/a-first-look-at-desktop-me...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Precis, sluta trolla och håll dig saklig istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@DasIch: Jag tycker det var trevligt att höra en solskenshistoria Eftersom folk rapporterar sällan hur bra något fungerar, man skriver som oftast på forum när saker inte fungerar. Oavsett vad det gäller.

Ett stort problem för nya användare är att installera Linux. Många datorer jag har testat har behövt lite handpåläggning för att det ska funka. Samtidigt som vissa funkar OOTB (Out of the box).
Det är inte Linux fel att hårdvarutillverkare inte hjälper till med stöd. Förhoppningsvis kommer fler datortillverkare att erbjuda Linux som OS, då får du en dator med hårdvara som funkar.

Angående Ubuntu så avaktiverade dom Amazon i nya installationer av 14.04. Och i 16.04 avaktiverade dom all sökning via Internet. Det går att aktivera det i inställningarna. Och uppgraderade du ifrån en tidigare version, behöll den dina inställningar.

I 18.04 frågar Ubuntu om du vill skicka information om din hårdvara, installerade program och vart i världen du befinner dig.
Svarar du nej, skickas en ping att du inte vill lämna ut någon information.
Läs mer här:
https://blog.ubuntu.com/2018/06/22/a-first-look-at-desktop-me...

Visst, positiva historier är väl bra som kontrast till surkärringar som jag. Jag tycker dock man hör dessa typer av historier ofta och det brukar byggas någon slags illusion om hur mysigt och användarvänligt Linux är - i motsats till den stora ondskan Microsoft.

Vet du, det är faktiskt visst Linux fel att hårdvarutillverkare inte hjälper till med stöd. Klassikern brukar vara utvecklare som sitter som primadonnor och tycker världen ska anpassa sig efter dem, samtidigt som det grinas om öppen källkod (eller bristen därav). Ta bara all skit som nVidia fått. Visst, nVidia vill ofta göra på sitt eget vis. Frågan är vem som vinner på att man bråkar med nVidia om det, när de trots allt har en dominerande position på marknaden och inte behöver bry sig ett skit om Linux på skrivbordet. Det är då inte användarna som vinner på det. Hur många år till kommer det ta innan X kan bytas ut mot något bättre?

Vad menar du med att Ubuntu avaktiverat all sökning via internet? Problemet har ju varit att Unity dash söker på Amazon. Menar du att detta är inaktiverat numera?

Det är bra att Ubuntu numera frågar om du vill vara med och dela information, samt presenterar den informationen för dig. Jag kan tycka det är lite märkligt att inte ha gjort så från första början, men bra att de ändrat sig.
När jag själv installerade Ubuntu nyligen fick jag dock ingen sån fråga. Det var förvisso genom Parallels och 16.04 följt av en uppgradering till 18.04.