Permalänk
Avstängd

Köpte en begagnad 40" Full HD Samsung LE40B558 som var i nyskick ca 2010 och den hänger med fortfarande. Kör med gammal antenn på taket, fast i realiteten ligger antennen på vinden riktad mot närmaste huvudsändare. Finns ingen anledning att byta ut min gamla TV då inte Teracom skickar ut högre upplösning än 720p via de marksända masterna.

Permalänk
Medlem

Äger ingen TV..

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocky_MediuM:

@BergHa:
3 1/2 år gammal Samsung 50-tummare där svtplay inte fungerar via internetläsaren, men som en annan skrev viaplay fungerar så det får vara. Har väl med flash att göra kan jag tänka mig. Den får hänga med tills den slutar fungera

Att eventuella appar inte fungerar efter ett tag hade jag räknat med. Hade faktiskt räknat med att alla är oanvändbara direkt ur kartong men blev förvånad att de faktiskt duger till saker :s

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Har en Samsung 37" som kostade 15.000kr 2007, funkar än men LCD-panelen börjar bli lite flammig.
Tänkte köpa en ny när den går sönder.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

7 år gammal LG LCD 50-tummare. Den duger gott till tv-serier och att slökolla på tv. För filmer använder jag projektor med en 108-tums duk.

Det blir nog ingen ny TV förrän den gamla pajar. Svårt att se en anledning till att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Köpte min (den första jag köpt i mitt 36-åriga liv) tidigt i somras och lär knappast ersätta den innan den rasar. Däremot överväger jag att köpa en till till sovrummet vad det lider, men det ligger inte överdrivet högt på priolistan.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Har en 60" Panasonic ZT60 plasma som jag haft ca 4år.

Om 1080p och SDR fortfarande var det som gällde skulle jag spara denna väldigt länge. Men nu är man såklart lite sugen på de nya teknikerna HDR, 4K, variabel/högre uppdateringsfrekvens osv. Men jag avvaktar några år till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Panasonic 50" TX-P50VT30Y
Släpptes 2011, tror jag köpte min 2012. Kommer nog köra med denna tills den pajar.

Permalänk
Medlem

En 46" LG LED som är ca 8-9 år. Svindyr var den, men nu åker den på tippen och ersätts av en 4K projektor. Bort med allt från golvet!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

En oled b7 65" från i våras på kampanj.. Min gamla tv hade börjat lägga av och var sugen på en OLED, dök upp ett bra erbjudande i samma veva som tvn mer eller mindre var helt slut. Super nöjd! Innan hade jag samma tv 2007-2016, sedan 2016-2018 (begagnad) och nu då min nya.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

6 år och nu har den börjat fladdra med ljuset. Verkar som den inte klarade sommaren med månadsvis kring 30-32 grader. Oftast får man stänga av den och sedan sätta på igen för att ljuset ska stabiliseras. I somras fick man ta ut kontakten och vänta i tio min för att den skulle funka normalt.
Hoppas den håller i en månad till. Ingen idé att köpa ny nu, för jag ska iväg på ett halvår men när jag kommer tillbaka så blir det av. Då blir den 7 år gammal, men jag tycker man tittar mindre och mindre på tv.
Hoppas oled har gått ner rejält i pris till dess.

Permalänk
Medlem

Min TV är lite drygt 2 år, köpte en billig 65 tums (LG 65UF675V) för jag ville ha något större ifrån min 46 tummare.

Jag gick i köptankar ett tag och ville egentligen ha en OLED, funderade på om jag skulle vänta tills dom var bättre och prisvärdare eller om jag skulle punga ut med så mycket pengar eller hur jag skulle göra.

Till slut såg jag ett bra erbjudande och slog till och tänkte att det är en bra TV att ha så länge så kan jag lägga lite mer pengar på en riktigt bra OLED, eller annan teknik med likvärdig svärta, om några år när HDR och annat blivit lite mer moget.
Blir antagligen ny TV nästa år eller året därpå.

Permalänk
Medlem

Har en Sony KDL-55W905A av 2013 års modell. Köpte den då jag skulle vara sängliggande 6 veckor pga en knäoperation och jag behövde något bättre än min dåvarande 32" Samsung från 1872.

5 år senare och den slår fortfarande nya tv-apparater på fingrarna vad gäller bildkvalité och framförallt input lag vid spelande.

Bara tanken på att den skulle gå sönder ger mig kalla kårar.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Har hittat felet på min TV så nu ska den förhoppningsvis leva några år till. Var inte nätdelen som jag trodde, utan kallödningar på spolarna på x-kortet. Tydligen ett känt problem på LG-plasmorna. Ska blobba på lite färskt tenn på motvarande spolar på y-kortet också, de är nog på G de med.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt petig när det gäller bildkvalitet och vill ha stor bild så TV är något jag gärna lägger pengar på. Har den dessutom kopplad till datorn så jag använder den till det mesta nöje: film, spel och Netflix. (Älskar att ha ett snabbt och fullt fungerande Netflix direkt på en knapp istället för att behöva gå igenom någon burk eller fippla med Chromecast och mobil. Min förra TV hade det också men det var så slött att det nästan var oanvändbart.)

Har en LG C7 sedan snart ett år tillbaka, den jag hade innan var nog 3 år när den byttes ut. Som på datorsidan byter jag när jag känner att det blir ett tillräckligt stort hopp till ett överkomligt pris. Är nöjd med C7 men det finns fortfarande mycket småsaker som kunde vara bättre. Nästa gång jag köper ny kommer nog vara när HDMI 2.1 med variable refresh rate (FreeSync/G-Sync-liknande) fungerar bra och är utbrett, och OLED—eller vilken teknik det nu blir—fungerar ännu bättre vad gäller HDR, precision och banding i mörkgråa partier.

Permalänk
Medlem

En åtta år gammal Sony LCD 48". Den funkar bra men jag börjar bli sugen på en större OLED. Väntar nog ett år eller två så att tekniken dels går ner i pris, dels blir bättre.

Permalänk
Medlem

Köpte mig en LG 55" som var nedsatt från 16k till 12k 2014, den var bland dom första tv apparaterna med 4k upplösning och den fungerar än idag himla bra tycker jag, även om jag bara kör den med chromecast och inte använder den extremt mycket.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

En snart ett år gammal LG B7. Anledningen till det är att jubelidiot som man är så tipsade jag mina föräldrar om den. Släpade dit min Xbox One X för att se om det verkligen var någon skillnad. Efter det var det kört. Beställde en direkt när jag kom hem.

Permalänk
Medlem

Har två TV, vår huvud-TV är 9år 42'' plasma och vår TV-spels-TV är ca 6år en 51'' plasma. Kommer bytas ut när dom går sönder eller om vi beslutar att ha en som sovrums-TV.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

55" Sony från 2017, köpt begagnad. Bytte ut en 32" Ok. Från 2010. 720p -> 4k. Förutsatt att den håller så blir det nog inte byte före 2023.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem

Har en så kallad "smart" 55 tums LG 3D från 2013. Den får hänga där tills den pajar tror jag. Det största problemet med den är att den hänger sig om den stått på för länge. Inte tv-bilden utan själva operativet i smartdelen, vilket gör att man inte kan använda fjärren mer än att stänga av och sätta på teven igen. Tror jag har använt 3D-köret ett par gånger då den var ny och det var ballt, men brillorna har säkert legat i skåpet de senaste fyra åren i alla fall.

Det blir ingen ny teve förrän den här går sönder. Jag har inget behov av 4k eller sånt, för jag tror inte jag ser så bra ändå, och jag tycker priserna ändå är alldeles för höga för att hålla på och byta stup i kvarten.

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk

@Olegh: Triggern är väl när TV:n inte fungerar längre eller helt saknar stöd för komponenter som ska in i den

Visa signatur

--//Don't Panic\\--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Och TS börjar med att svara på frågan i trådstarten själv... Jag har en 8 år gammal tv, en enkelt men stor (60") LG plasma med kraftfull buzzing. Min trigger för att köpa en ny tv kommer förmodligen vara att den går sönder. Jag använder den faktiskt så sällan så när den väl går i graven kommer det vara ett himla velande innan jag bestämmer mig för om jag vill lägga 0 kr, 5kkr eller 15kkr på en ny tv.. så det kan dra ut på tiden.

Du har inte lagt antenn eller strömkabeln i en loop?

Varit med många gånger att folk gnäller att TV brummar men då är det bara 50hz från nätspänningen som dom får in i TV signalen.

Platta till loopen av kabeln så försvinner problemet.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

I mitt fall handlar det nog främst om pris och teknik.

Har en plasma sedan sju år som fungerat/fungerar bra som TV i andra vardagsrummet.

Primärt körde jag en projektor, i stora vardagsrummet. Ledsnade på "krånglet" och köpte en XE9305, mycket på grund av 4K och HDR (där framförallt det sistnämnda imponerar!).

Är sugen på en OLED längre fram, om/när den tekniken blir mer mogen. Samt även sugen på större storlek (OLEd eller ej, runt 90") när det finns till vettigt pris.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Har ett par olika med lite olika ålder. Nyaste är i ungarnas allrum som är en 42" LCD som bara är något år. Sedan har vi två 42" LCD där en kanske är 6 år och en är från när platttv var helt nytt :).
I vardagsrummet står den TV jag gillar mest dock, en LG Plasma på 65" som vi haft sedan OnOff gick i konkurs :). En modul i den dog för ett år sedan, men istället för att ge upp på den letade jag upp en modul i en liten butik i USA och bytte ut den sp kom bilden tillbaka.
Komemr hålla fast i min Plasma så länge det går

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Vardagsrumsteven, en Philips 65" (4K HDR), är två år gammal. Hade en Sony 55" innan som panelen stack på dagar efter den fyllde tre år=dyrare att laga än att köpa ny.
Teven i källaren, en Philips 55" (4K HDR), är knappt ett år gammal och ersatte en Pioneer 42"-plasma som inte hängde med i upplösningsracet längre.
Köksteven, en Sony 32" (1080p), är tre år gammal.

Alla matas över HDBase-T från mediaskåpet i källaren där det står en 4x4 matrisväxel.

Permalänk
Medlem

Sitter på en Panasonic TX-P55ST60Y som jag haft sedan sommaren 2013 (Inköpspris cirka 13k).

Bästa inköpet jag gjort och håller fortfarande väldigt bra, dock som så många andra börjar OLED-begäret bli större och större!

Läser mycket bra om Panasonics OLED men det som väger över till LG för min del är att Panasonic envisas med att köra något gammalt obsolete FireFox OS, samt att de inte stödjer Dolby Vision. Uselt!

Permalänk
Medlem

8 år nu. Precis innan alla "smart tv's" kom

Väntar något år till innan jag köper en OLED

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem

Har en LG LED tv 55", hade gärna velat ha ny tv då den vi har inte är vidare snygg.. men den får hänga med tills den går sönder den kostade runt 10-12 tusen när den var ny och tror jag hade lagt ungefär samma summa på ny tv om vi skulle köpt ny tv nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Har en Sony Bravia KDL-40D3500 från 2010 som lever än. Det var nog sista gången TV var intressant att köpa. Någon ny blir det inte i vårt hushåll de den knappt används.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO